[5gtt] Motor er uit takelen

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

Ok ik ben dus bezig om m`n blok helemaal netjes te krijgen.
En nu wilde ik daarvoor het blok uit m`n auto halen.
Ik ben al een aardig eindje op weg, maar wat moet ik allemaal los maken zodat m`n blok vrij is.
Kan/moet dit als m`n versnellingsbak vast zit of moet deze ook los.

Alvast bedankt voor de reacties
Alleycat
Berichten: 1436
Lid geworden op: ma 19 mei 2003 0:35
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Ik heb toevallig vandaag voor het eerst mijn blokje eruit gehaald, dit ging redelijker dan ik dacht.
Je moet sowieso beginnen met alle losse spullen eromheen weg te halen. Daarna ga je alle kabels af en haal je degene die aan het blok zitten los. Slangetjes horen bij de losse rommel, dus ik neem aan dat je die dan al los hebt.
Daarna ga je de versnellingsbak aftappen, de motorolie kun je wel het beste in het blok laten zitten, want dat is beter voor je zuigers etc.
Dan ga je beide aandrijfassen loshalen, ééntje kun je met drie bouten doen ( links) en ééntje is wat lastiger, daar moet je een spietje uit tikken ( of je snijdt het rubber los zoals ik heb gedaan, koop toch een nieuwe... :p ).
Dan haal je de stang onder de versnellingspook los.
Je hangt het blok in een motorentakel en je gaat alle motorsteunen losdraaien.
Als het goed is hangt je blok dan in de lucht.
Zelfs ik heb het (met zn tweeen) in één dag gedaan. :wink:
Succes! :)
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

veerpoten aan de bovenkant los, subframebouten los, en nog wat kleine dingetjes natuurlijk en dan de AUTO omhoog takelen!!! works for me!
Alleycat
Berichten: 1436
Lid geworden op: ma 19 mei 2003 0:35
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Kan ook, ik vond dit makkelijker...
Vergeet dan niet een karretje ofzo eronder te zetten en op je tenen te letten. 8)
Ik zie het al aan je signature! :wink: :lol:
Anonymous

Het kan zeker met de bak eraan, met 3 man en 1 spanband zonder motortakel, huppa.
Joost (DoubleYou)
Berichten: 5375
Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Locatie: Netherlands
Contacteer:

PtrGte schreef:veerpoten aan de bovenkant los, subframebouten los, en nog wat kleine dingetjes natuurlijk en dan de AUTO omhoog takelen!!! works for me!
ja maar dan haal je naast het blok ook nog de versnellingsbak, subframe, aandrijfassen enzo er uit. En dat wil hij niet. Maar het werkt wel ja.
't is idd alles wat vast zit losmaken als het ware :)
Alleycat
Berichten: 1436
Lid geworden op: ma 19 mei 2003 0:35
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Volgens mij wil ie het juist in één stuk eruit hebben...En dat is ook makkelijk, want dan hoef je de olie niet ook nog eens af te tappen. :-*
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

Ok ik heb nu dus al het kleine spul wat om m`n motor heen zat eraf gehaald (ik hoop dat ik nog weet waar alles hoort te zitten).
Moet je de versnellingsbak aftappen of kan het ook zonder aftappen ?
En die aandrijfas met dat spietje.
Spietje er uitslaan en dan ?
Weet iemand nog dingen die ik gelijk kan vervangen als het blok eruit is??
Vliegwiel, koppeling

En waar kun je het beste de takel aan je motorblok vast maken??
Joost (DoubleYou)
Berichten: 5375
Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Locatie: Netherlands
Contacteer:

peter5GTTurbo schreef:Ok ik heb nu dus al het kleine spul wat om m`n motor heen zat eraf gehaald (ik hoop dat ik nog weet waar alles hoort te zitten).
Moet je de versnellingsbak aftappen of kan het ook zonder aftappen ?
En die aandrijfas met dat spietje.
Spietje er uitslaan en dan ?
Weet iemand nog dingen die ik gelijk kan vervangen als het blok eruit is??
Vliegwiel, koppeling

En waar kun je het beste de takel aan je motorblok vast maken??
Als je lange tijd met dezelfde koppeling hebt gereden is het best handig die te vervangen, daar kan je moeilijk bij komen als het blok er in zit :)

Ik weet niet hoe de takel er uit ziet, maar wij hebben twee spanbanden aan de ene kant om de versnellingsbak en aan de andere kant gewoon om het blok gezet. Beetje oppassen dat er niet iets kapot kan gaan en dan moet het wel lukken denk ik.

Voor het opnieuw aansluiten is een werkplaatshandboek wel handig, tenzij je iemand hebt die alles uit zijn hoofd weet :)

Voor de andere vragen moet je op antwoord van anderen wachten, dat weet ik niet precies namelijk.
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

Is dat werkplaatshandboek nog ergens online te krijgen?
Vroeger kon ik het nog wel op rtc.nl krijgen maar nu niet meer geloof ik.
Joost (DoubleYou)
Berichten: 5375
Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Ik heb het in papieren gekopieerde versie, zo'n 500 pagina's... :)
Een digitale versie is idd handig, maar heb het nog niet gevonden. Misschien moet je bij iemand die een cd heeft vragen of hij hem wil kopieren.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Bak leeglaten, bij het losdraaien van de as komt de olie eruit namelijk. Uitlaat niet vergeten los te maken. Dynamo + kabels losnemen, dan kan de kabelboom op het blok blijven liggen (wel + en massakabel even lospakken boven). Hoef je niet bij de startmotor te priegelen.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Alleycat
Berichten: 1436
Lid geworden op: ma 19 mei 2003 0:35
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Ik heb gewoon een haak van de kraan door dat oog op het blok gefrommeld, moet je wel een beetje bijsturen als je gaat hijsen.

En ja, je moet de bak wel leeg laten lopen....
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

- accukabels los,
- accukabel naar de startmotor losleggen zodat deze
met het takelen mee komt,
- aandrijfassen eruit,
- radiateur + intercooler los en eruit,
- stekkerblokje linksvoor los,
- uitlaat los,
- kachelslangen los,
- massakabels los (van het blok en frame)
- alle motorsteunen los,
- (indien aanwezig) computer(s) los zodat deze mee
omhoog komen,
- banden bevestigen aan de trekogen op het blok en
hijsen maar.

Kben zelf ook weer aan de beurt :(
Mrtn = Maarten
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Moet het bij een clio ook op die manier?? Dus vanboven af er uit takelen of kan je alles compleet laten zakken??. Dus:
veerpoten aan de bovenkant los,

subframebouten los, en nog wat kleine dingetjes natuurlijk en dan de AUTO omhoog takelen!!! works for me!
Gaat dan om een 1.8 RT en niet om een 16v.

Gr.Frits
catrinus
Berichten: 4451
Lid geworden op: za 2 jun 2001 0:00
Locatie: Sappemeer

Mrtn schreef:- accukabels los,
- accukabel naar de startmotor losleggen zodat deze
met het takelen mee komt,
- aandrijfassen eruit,
- radiateur + intercooler los en eruit,
- stekkerblokje linksvoor los,
- uitlaat los,
- kachelslangen los,
- massakabels los (van het blok en frame)
- alle motorsteunen los,
- (indien aanwezig) computer(s) los zodat deze mee
omhoog komen,
- banden bevestigen aan de trekogen op het blok en
hijsen maar.

Kben zelf ook weer aan de beurt :(
Ga jij hem eruit takelen? Zo ja dan heb ik wel een takel voor jou. Als ik jou was tilde ik de auto er overheen. Werkt veel sneller en makkelijker.
There will be plenty of time to rest when your dead
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

PtrGte schreef:veerpoten aan de bovenkant los, subframebouten los, en nog wat kleine dingetjes natuurlijk en dan de AUTO omhoog takelen!!! works for me!
Waar kan ik dan het beste de takel aan vast maken??

En ik neem aan dat het wel makkelijk is als je met z`n tweeën bent om dit te doen ?
Joost (DoubleYou)
Berichten: 5375
Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Locatie: Netherlands
Contacteer:

peter5GTTurbo schreef:En ik neem aan dat het wel makkelijk is als je met z`n tweeën bent om dit te doen ?
Lijkt me eerlijk te zijn wel een must, in je eentje is het toch wel moeilijk te controleren.
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

Dan ga ik dat morgen maar proberen.
Maar waar hang je nu de takel aan je auto??
iwi
Berichten: 958
Lid geworden op: zo 16 feb 2003 12:43
Locatie: Noord Holland

peter5GTTurbo schreef:Is dat werkplaatshandboek nog ergens online te krijgen?
Vroeger kon ik het nog wel op rtc.nl krijgen maar nu niet meer geloof ik.
misschien kun je nog even kijken op Bol.com
Alleycat
Berichten: 1436
Lid geworden op: ma 19 mei 2003 0:35
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Ik heb dat werkplaatshandboek ook, maar ik heb meer aan mijn vraagbaak van p.h. olving...
Ik vind het w.pl.h.b. te onduidelijk, de schetsjes zijn te algemeen en de omschrijving is te cryptisch.
Dit komt waarschijnlijk omdat ik absoluut geen voorkennis had :D .
Het w.pl.h.b. is meer een hebbedingetje :wink: !
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

Hoe krijg ik in hemelsnaam die rechter aandrijfas eraf, dat spietje is er uit maar nu ??
Ik heb geen zin om dat rubber eraf te snijden want dat is nog zo goed als nieuw beetje zonde dus.
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

up
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

up
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

zit waarschijnlijk vastgeroest,

je kunt ook het rubber eraf halen door eerst dat veertje eraf te halen...

vervolgens (zo staat het in het handboek!) kun je de drie lipjes die je aandrijfas binnen houden een beetje ombuigen en dan de aandrijfas eruit halen...nu kun je dat spietje gewoon laten zitten
Benny_R
Berichten: 361
Lid geworden op: do 16 jan 2003 19:59
Locatie: Sittard

ik heb dat boek van haynes en het werkplaats handboek, ik heb het via IIS op internet gezet, dus je kunt het alleen downloade als mun pc online is...

PM me maar voor de link, lijkt me beter... i.v.m. veiligheid van mun pc-tje.

vind het wel een beetje slechte kwaliteit maaja dat iemand zich de moeite heeft genomen om 300 nogwat pagina's in te scannen vind ik op zich al een prestatie. (tenzij die een automatische document feeder ofzoiets heeft)

veel suc6 ermee mzzls!
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

hey kijk hier heb ik iets aan.
Ben er gelijk mee bezig.
Benny_R
Berichten: 361
Lid geworden op: do 16 jan 2003 19:59
Locatie: Sittard

xie inderdaad mun verzonden data ineens omhoog schieten! suc6...

bij de weg,

werkplaatshandboek is 73 mb ofzo,
haynes 16 mb...
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

Hoera het is gelukt.
Blok is er uit.
Bijna geen bouten afgebroken behalve die van m`n waterpomp die waren bijna allemaal doorgeroest.
Alles ziet er nog netjes uit alleen het blok is baggervet.
De onderkant zit helemaal vol met olie, dus ben de komende paar dagen wel even bezig met schoonmaken.
In m`n motorruimte wel een paar plekjes roest maar dat kan ik zelf wel allemaal wegwerken.
Ik heb alleen m`n downpipe wel kapot gemaakt :@ maar daar is al een vervanger voor :D .
Ik zal wel een nieuw topic aanmaken waar ik dan foto`s opzet van de vorderingen.
Plaats reactie