[5GTT] Opvullen Bumpers Waarmee?

Alles wat te maken heeft met plaatwerkerij en het interieur
Dennis VK
Berichten: 828
Lid geworden op: wo 23 apr 2003 16:50
Locatie: Deventer / Best

Ik heb laatst via de Search-mode nog iets gelezen over het strak maken van de bumpers. Ik wil namelijk die rubberrand er uit hebben en dit opvullen, zowel voor als achter.

(Polyester)Plamuur is natuurlijk geschikt, maar het is best een "diepe geul". Dus ik zat eerder te denken aan een eerste laag kit, en dan wat plamuur dat je naderhand vlak kunt schuren. Is dit slim of hebben jullie nog tips?

Thanks,
Dennis!
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

http://www.renault-tuning.com/en/forum/ ... =polyester

[edit]

Ik heb het eerst met glasvezelplamuur gedaan en daarna met autoplamuur.

Ik ben er nog mee bezig maar ik heb er even geen tijd meer voor 'gehad'. Maar op die manier gaat het zeker lukken.

Kit eerst lijkt me niet echt geschikt omdat dit niet echt hard word lijkt mij. glasvezel plamuur daarentegen wordt superhard en is ook moeilijk weer glad te schuren let daarom ook op dat je niet te grote bobbels glasvezelplamuur erop krijgt want dan ben je wel even aan het schuren.

[/edit]
Laatst gewijzigd door Chrisv op do 3 jul 2003 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
some people are alive only because it's illegal to kill them
Dennis VK
Berichten: 828
Lid geworden op: wo 23 apr 2003 16:50
Locatie: Deventer / Best

Chrisv schreef:Ik heb het eerst met polysterplamuur gedaan en daarna met autoplamuur.
Maar dit kost toch een bult plamuur? Die geul is een centimeter diep bij mij. Ik zou het toch met iets anders op kunnen vullen?

Hehe, vergeet deze post, ik lees het net op je link :)
Laatst gewijzigd door Dennis VK op wo 2 jul 2003 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

WieBenJij schreef:
Chrisv schreef:Ik heb het eerst met polysterplamuur gedaan en daarna met autoplamuur.
Maar dit kost toch een bult plamuur? Die geul is een centimeter diep bij mij. Ik zou het toch met iets anders op kunnen vullen?
Het kost wel wat plamuur ja, maar ik geloof dat ik met 1 potje (of 2 als ik me vergist heb) de hele gleuf heb opgevuld.
Ik heb het alleen bij mn voorbumper gedaan! Anders ben je het dubbele ongeveer kwijt.
some people are alive only because it's illegal to kill them
Marcel dLC
Berichten: 1602
Lid geworden op: do 12 apr 2001 0:00
Locatie: Den Bosch, The Netherlands

Ik heb die strip eruit getrokken, die 'geul'dichtgeblubberd met pur-schuim, en vervolgens strakgemaakt met plamuur.
kevinb
Berichten: 1200
Lid geworden op: zo 17 jun 2001 0:00
Locatie: antwerp 21turbo+5cabrio
Contacteer:

Ik zou VEZEL-plamuur gebruiken, met zo van die haren in, en afwerken met gewone plamuur.

Zeker de gleuf goed grof schuren (P80)
anders valt de plamuur der terug uit.
Dennis VK
Berichten: 828
Lid geworden op: wo 23 apr 2003 16:50
Locatie: Deventer / Best

Marcel dLC schreef:met pur-schuim, en vervolgens strakgemaakt met plamuur.
Kijk, dit lijkt me een slimme oplossing. Daar was ik zelf nooit opgekomen. Bedankt! Het mooie is ook nog, dat dit uitzet en daardoor perfecte hechting in de hoeken geeft!

Mooi, bedankt!
Remco T.
Berichten: 1504
Lid geworden op: za 8 feb 2003 18:10
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

weet alleen niet of plamuur aan pur-schuim hecht en
of purschuim blijft uitzetten als het warm weer is..
bij mij is het ook gewoon met plamuur volgestort.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

ik zou denk ik voor glasvezel plumuur gaan zoals Kevin ook zegt
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Anonymous

purschuim is wel lekker licht...
Turbo-Peer
Berichten: 424
Lid geworden op: zo 24 mar 2002 0:00
Locatie: Noord-Brabant

Ik heb zelf glasvezel plamuur gebruikt, werkt heel goed voor die grote sleuven.
Renault 5 GT Turbo Bestel Phase II 89'er (project)
Renault 5 GT Turbo Phase I (sloop)
Audi 80 met GTI motor
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Turbo-Peer schreef:Ik heb zelf glasvezel plamuur gebruikt, werkt heel goed voor die grote sleuven.
Ik bedoelde met mijn polyesterplamuur ook glasvezelplamuur.

Is dit eigenlijk hetzelfde?
some people are alive only because it's illegal to kill them
marcel16v
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 7 mar 2003 21:27
Locatie: Deutschland

Er is ook iets nieuws op markt, een soort kit. Is direct in kleur of kan eenvoudig worden overgespoten. Ik krijg hier meer info over na de bouwvak. (schijnt trouwens ook nog geen drol te kosten)
Droes
Berichten: 2060
Lid geworden op: zo 22 jun 2003 11:55
Locatie: België

in feite moet de bumper blijven zitten op de wagen. en dan moet je gewoon de gleuven tot 2 cm daarboven en onder weg slijpen zodanig dat de cm diepte weg is.
Dan moet je aan de achterkant van de bumper de polyester matten plaatsen min 3 lagen en zo zit je al aan vlakke bumper en nu nog mastikeren en schuren en tuurlijk verven.
Als ik een goede raad kan geven zou ik het zo doen want anders tekenen de groeven die je anders zou opvullen zich zoieso af, je mag ze nog opvullen met wat je wil niks helpt. Zelf meegemaakt
Dennis VK
Berichten: 828
Lid geworden op: wo 23 apr 2003 16:50
Locatie: Deventer / Best

Droes schreef:in feite moet de bumper blijven zitten op de wagen. en dan moet je gewoon de gleuven tot 2 cm daarboven en onder weg slijpen zodanig dat de cm diepte weg is.
Dan moet je aan de achterkant van de bumper de polyester matten plaatsen min 3 lagen en zo zit je al aan vlakke bumper en nu nog mastikeren en schuren en tuurlijk verven.
Als ik een goede raad kan geven zou ik het zo doen want anders tekenen de groeven die je anders zou opvullen zich zoieso af, je mag ze nog opvullen met wat je wil niks helpt. Zelf meegemaakt

sjezus, 5 centimeter wegschuren....ben je helemaal gek geworden :wink:
Turbo-Peer
Berichten: 424
Lid geworden op: zo 24 mar 2002 0:00
Locatie: Noord-Brabant

Ik zie trouwens dat je in Best woont? Das hier niet al te ver vandaan. Dus ik wil je misschien best eens raad geven en een handje helpen (als volgende week de GTT eindelijk door de keuring komt??).

Ik heb zelf m'n voorbumper namelijk enkele maanden geleden strak gemaakt. D.w.z. sleuven opgevuld, schade gerepareerd en gespoten.

Spuiten kun je overigens beter aan de spuiter overlaten. Schuren/voorbewerken is wel goed zelf te doen.
Renault 5 GT Turbo Bestel Phase II 89'er (project)
Renault 5 GT Turbo Phase I (sloop)
Audi 80 met GTI motor
Turbo-Peer
Berichten: 424
Lid geworden op: zo 24 mar 2002 0:00
Locatie: Noord-Brabant

Chrisv schreef:
Turbo-Peer schreef:Ik heb zelf glasvezel plamuur gebruikt, werkt heel goed voor die grote sleuven.
Ik bedoelde met mijn polyesterplamuur ook glasvezelplamuur.

Is dit eigenlijk hetzelfde?
Dit is niet precies hetzelfde.
glasvezelplamuur is wat harder en wat minder makkelijk te verwerken en te schuren dan polyesterplamuur. Ik gebruik glasvezelplamuur voor grote gaten/opvullingen. Polyesterplamuur voor meer oppervlakkige oneffenheden en voor de afwerking autoplamuur en spuitplamuur.
Renault 5 GT Turbo Bestel Phase II 89'er (project)
Renault 5 GT Turbo Phase I (sloop)
Audi 80 met GTI motor
Dennis VK
Berichten: 828
Lid geworden op: wo 23 apr 2003 16:50
Locatie: Deventer / Best

Turbo-Peer schreef:Ik zie trouwens dat je in Best woont? Das hier niet al te ver vandaan. Dus ik wil je misschien best eens raad geven en een handje helpen (als volgende week de GTT eindelijk door de keuring komt??).
Ja lijkt me een goed idee, ik vind het prima, maar ik kan alleen in de weekenden omdat ik doordeweeks in delft ben. Dus zaterdag is de enige dag, tenzij je zondag niet hoeft uit te slapen :wink:

Maar ik hou je op de hoogte van hoe of wat, want juist door de beperkte tijd vorderd mijn projectje gestaag...het is niet anders, meer dagen kan ik op het moment niet vrij maken.
Anonymous

sorry jonges maar is da een plastic bumper ???
als da polyster is kun je da opvullen met plamuur, maar op een plastic bumper lijkt plamuur me een beetje hard. Plastic leeft e en na een tijd gaat het beginne scheuren denk ik.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

bumper is glasvezel/polyester achtig. Is geen plastig zoals tegenwoordig vaak wordt gebruikt voor bumpers (zoals bijv. ook de clio heeft)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Anonymous

mja dan valt het te proberen denk ik. maar als het een echte diepe gleuf is gaat hij er zijn werk aanhebbe. en misschien tekent het hem terug af in de bumper en dat willen we ook niet. Het is het proberen waard e maar het zou wel spijtig zijn moest het mislukken.
Hetgeen droes zegt is waar. met polyster matten ben je eigelijk wel het beste. Mijn koffer heb ik ook dicht gemaakt. hij is volledig van polyster maar begon te scheuren.
Ik ben herbegonnen en met polyster matten gewerkt. een laag of 3. Het is al meer dan een jaar geleden en hij is nog niet gescheurt.
Benny_R
Berichten: 361
Lid geworden op: do 16 jan 2003 19:59
Locatie: Sittard

coster schreef:mja dan valt het te proberen denk ik. maar als het een echte diepe gleuf is gaat hij er zijn werk aanhebbe. en misschien tekent het hem terug af in de bumper en dat willen we ook niet. Het is het proberen waard e maar het zou wel spijtig zijn moest het mislukken.
Hetgeen droes zegt is waar. met polyster matten ben je eigelijk wel het beste. Mijn koffer heb ik ook dicht gemaakt. hij is volledig van polyster maar begon te scheuren.
Ik ben herbegonnen en met polyster matten gewerkt. een laag of 3. Het is al meer dan een jaar geleden en hij is nog niet gescheurt.
Heb je een polyester achterklep? Hoe heb je dat dan gedaan? of bedoel je de koffer voor de vakantie? :lol:
Droes
Berichten: 2060
Lid geworden op: zo 22 jun 2003 11:55
Locatie: België

de achterklep van een Tipo is volledig van polyester.
Kun je moeilijk aan lassen e.

er is maar 1 oplossing, en dat is de gleuf goed wegslijpen en dan achteraan de polyester matten aanbrengen.
Als je begint met op te vullen van de gleuf(met eender wat) geef ik je 6 maand en het begint af te tekenen en na jaren zal er uw opvulsel wel uitvallen. Spreek uit ervaring :wink:
RO 16v
Berichten: 2828
Lid geworden op: vr 30 aug 2002 12:40

marcel16v schreef:Er is ook iets nieuws op markt, een soort kit. Is direct in kleur of kan eenvoudig worden overgespoten. Ik krijg hier meer info over na de bouwvak. (schijnt trouwens ook nog geen drol te kosten)
Als het op een basis van kit kan je het niet gebruiken, kitten blijven altijd fexibel, tenzij het 2-componenten is.
Droes
Berichten: 2060
Lid geworden op: zo 22 jun 2003 11:55
Locatie: België

ja das just dat hadden ze mij ook verteld dat 2 componenten geen probleem ging zijn. maar ik zie toch ander resultaat( en dat spul kost heel veel.)
Ik heb ook 2 componenten gebruikt bij het dichten van de 3 gleufjes achteraan in de wielbogen.
ZIE FOTO TOPIC--) ombouw R5L naar GTT look.
En hij is eind november verleden jaar gespoten en het tekent nu al af :evil: En geloof me de beste manier is het slijpen.
En ik zeg dit ni voor jullie te plagen :)
Remco T.
Berichten: 1504
Lid geworden op: za 8 feb 2003 18:10
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Ik heb het even aan mn pa gevraagd maar purschuim is dus zeker geen goed idee.
Purschuim blijft namelijk uitzetten en krimpen bij temperatuursverschillen.
Matjes of spuitplamuur is het beste. Een laag kit erin spuiten is helaas ook geen optie.
Dennis VK
Berichten: 828
Lid geworden op: wo 23 apr 2003 16:50
Locatie: Deventer / Best

Turbo-peer, we hebben toch de gok gewaagd. De voorbumper hebben we gevuld met polyesterplamuur, de plaklaag van de rubberrand zat nog gedeeltelijk er aan vast (met hier en daar nog rubber). Het "ruwere" oppervlak zal naar mijn idee voor meer hechting van de plamuur zorgen.

De achterbumper hebben we gevuld met plamuur uit zo'n 2,5 literblik van de garage (ik weet niet welk merk, er staan wat letters en getallen op, meer niet). Deze plamuur wordt velen maler harder dan hetgeen van de gamma/karwei enz. En is daarmee ook wat beter glad te schuren. We hebben dit gedaan om te kijken of het verschil terug te zien is in het uiteindelijke resultaat.

Het zit er nu 1 dag in, dus ik laat het eerst een week drogen om volgende week nog een laag aan te brengen en het zodoende volledig strak te maken.

Groeten,
Dennis
RO 16v
Berichten: 2828
Lid geworden op: vr 30 aug 2002 12:40

Tip als je werkt met poly.plamuur: als je het 24 uur hebt laten drogen nog even extra met de fohn er overheen, dan weet je zeker dat ie niet verder inkrimpt.
Dennis VK
Berichten: 828
Lid geworden op: wo 23 apr 2003 16:50
Locatie: Deventer / Best

RO 16v schreef:Tip als je werkt met poly.plamuur: als je het 24 uur hebt laten drogen nog even extra met de fohn er overheen, dan weet je zeker dat ie niet verder inkrimpt.
Thanks voor de tip. Het lijkt me al warm genoeg zo, de bumper ligt in de kas waar de temperatuur in de middag tegen de 40 graden loopt :) Kan ie tenminste rustig uitharden.
Dennis VK
Berichten: 828
Lid geworden op: wo 23 apr 2003 16:50
Locatie: Deventer / Best

Dennis WBJ schreef:De voorbumper hebben we gevuld met polyesterplamuur, de plaklaag van de rubberrand zat nog gedeeltelijk er aan vast (met hier en daar nog rubber). Het "ruwere" oppervlak zal naar mijn idee voor meer hechting van de plamuur zorgen.

De achterbumper hebben we gevuld met plamuur uit zo'n 2,5 literblik van de garage (ik weet niet welk merk, er staan wat letters en getallen op, meer niet). Deze plamuur wordt velen maler harder dan hetgeen van de gamma/karwei enz. En is daarmee ook wat beter glad te schuren. We hebben dit gedaan om te kijken of het verschil terug te zien is in het uiteindelijke resultaat.
En inmiddels 2 maanden verder is het huilen ....(N) Linksvoor is een barst getrokken tussen het polyesterplamuur en de bumper, slechte hechting dus....spanningen die ontstaan door het uitzetten en krimpen als gevolg van het weer.

En de achterbumper toont ook een barst over het gehele achtervlak... :@

Dus polyesterplamuur en staalplamuur zijn dus niet echt geschikt lijkt me. Dit word opnieuw schuren en dan eens glasvezelplamuur proberen. Zolang de auto niet gespoten is kan het allemaal nog wel.

Groeten,
Dennis
edwin19
Berichten: 1791
Lid geworden op: za 9 aug 2003 13:16
Locatie: Veendam
Contacteer:

ik heb bij de bumpers van m'n 19 het grootste gedeelte opgevuld met glasvezelplamuur, en afgeplamuurd met staalplamuur. zorg ervoor dat voor je begint met plamuren, het zaakje opschuurt met p80, en daarnaa goed ontvetten, en dan pas begint met plamuren.

nog een tip: gebruik geen motip glasvezelplamuur (N)
[img]http://www.renault4ever.com/r19/Edwin/r19edwin1.jpg[/img]
Dr.Turbostein
Berichten: 120
Lid geworden op: ma 1 sep 2003 17:07
Locatie: Belgenland

Als ik je een raad mag geven? Ik heb die groef maximaal afgeschuind. Ipv een U-groef een V-groef. Dan opvullen met vezelplamuur en daarna afwerkingsplamuur. Zo heb ik het gedaan. De V-groef geeft een betere hechting, en zo heb je de kans niet dat het gaat aftekenen en breken, door de schokken. Ik rij er al een jaar of 4 mee en geen problemen ermee.
Droes
Berichten: 2060
Lid geworden op: zo 22 jun 2003 11:55
Locatie: België

voila :@ het is geen goede oplossing' het vullen met mastic :smoke: ik heb het nog gezegd.

dat met op een v te schuren dat kan mischien ook wel een oplossing zijn want dit heb ik nog niet geprobeerd.maar ik twijfel ook wel aan een perfecte houding (sorry)


Een bumper van een 5 bestaat uit polyester en niet uit mastic.

dus wat kan je doen? dat is doodgewoon de groef+ de 2 a 3cm verzakking (zogezegd naar de groef) er uit te slijpen. en dan plaats je daar langs de binnenkant polyester matten tegen omdat uw bumper ook van polyester is. En dan pas kan je de onevenheid bijwerken met mastic.
Op een bumper, deur of eender welk onderdeel moet je proberen zo weinig mogelijk mastic gebruiken. Mastic is gemaakt voor foutje weg te werken ( voor te verbeteren). Op ijzer las je toch ook geen koper -> dit is juist hetzelfde met uw bumper (op polyester plak je geen mastic.) en slijp die groef weg want die is veel te smal om er een polyester matje in te leggen

Voila ik hoop dat ik duidelijk geweest ben.
Dennis VK
Berichten: 828
Lid geworden op: wo 23 apr 2003 16:50
Locatie: Deventer / Best

Droes schreef: Een bumper van een 5 bestaat uit polyester en niet uit mastic.
Als het polyester is, dan zou toch juist polyesterplamuur perfect moeten hechten? Weet je zeker dat het polyester is?

De nieuwe plannen zijn nu:
1) hoek schuin sfschuren en opvullen met glasvezelplamuur.

of
2) rand afslijpen aan de binnenkant van de bumper, en idd glasvezelmatjes ertegen aan. Aan de buitenkant dan opvullen met glasvezelplamuur.

En plamuur heet in het belgisch mastic??? :lol:
Anonymous

Je kan ook in de sleuf gaatjes boren om de 2 a 3 cm, en dan opvullen met 2 componenten plamuur, dan gaat die zooi een beetje in de gaatjes zitten en hecht t beter. Maar ja iedereen moet t zelf weten :)
Plaats reactie