[5GTT] Opvullen Bumpers Waarmee?
Ik heb laatst via de Search-mode nog iets gelezen over het strak maken van de bumpers. Ik wil namelijk die rubberrand er uit hebben en dit opvullen, zowel voor als achter.
(Polyester)Plamuur is natuurlijk geschikt, maar het is best een "diepe geul". Dus ik zat eerder te denken aan een eerste laag kit, en dan wat plamuur dat je naderhand vlak kunt schuren. Is dit slim of hebben jullie nog tips?
Thanks,
Dennis!
(Polyester)Plamuur is natuurlijk geschikt, maar het is best een "diepe geul". Dus ik zat eerder te denken aan een eerste laag kit, en dan wat plamuur dat je naderhand vlak kunt schuren. Is dit slim of hebben jullie nog tips?
Thanks,
Dennis!
-
http://www.renault-tuning.com/en/forum/ ... =polyester
[edit]
Ik heb het eerst met glasvezelplamuur gedaan en daarna met autoplamuur.
Ik ben er nog mee bezig maar ik heb er even geen tijd meer voor 'gehad'. Maar op die manier gaat het zeker lukken.
Kit eerst lijkt me niet echt geschikt omdat dit niet echt hard word lijkt mij. glasvezel plamuur daarentegen wordt superhard en is ook moeilijk weer glad te schuren let daarom ook op dat je niet te grote bobbels glasvezelplamuur erop krijgt want dan ben je wel even aan het schuren.
[/edit]
[edit]
Ik heb het eerst met glasvezelplamuur gedaan en daarna met autoplamuur.
Ik ben er nog mee bezig maar ik heb er even geen tijd meer voor 'gehad'. Maar op die manier gaat het zeker lukken.
Kit eerst lijkt me niet echt geschikt omdat dit niet echt hard word lijkt mij. glasvezel plamuur daarentegen wordt superhard en is ook moeilijk weer glad te schuren let daarom ook op dat je niet te grote bobbels glasvezelplamuur erop krijgt want dan ben je wel even aan het schuren.
[/edit]
Laatst gewijzigd door Chrisv op do 3 jul 2003 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
some people are alive only because it's illegal to kill them
Maar dit kost toch een bult plamuur? Die geul is een centimeter diep bij mij. Ik zou het toch met iets anders op kunnen vullen?Chrisv schreef:Ik heb het eerst met polysterplamuur gedaan en daarna met autoplamuur.
Hehe, vergeet deze post, ik lees het net op je link

Laatst gewijzigd door Dennis VK op wo 2 jul 2003 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Het kost wel wat plamuur ja, maar ik geloof dat ik met 1 potje (of 2 als ik me vergist heb) de hele gleuf heb opgevuld.WieBenJij schreef:Maar dit kost toch een bult plamuur? Die geul is een centimeter diep bij mij. Ik zou het toch met iets anders op kunnen vullen?Chrisv schreef:Ik heb het eerst met polysterplamuur gedaan en daarna met autoplamuur.
Ik heb het alleen bij mn voorbumper gedaan! Anders ben je het dubbele ongeveer kwijt.
-
Ik heb die strip eruit getrokken, die 'geul'dichtgeblubberd met pur-schuim, en vervolgens strakgemaakt met plamuur.
Kijk, dit lijkt me een slimme oplossing. Daar was ik zelf nooit opgekomen. Bedankt! Het mooie is ook nog, dat dit uitzet en daardoor perfecte hechting in de hoeken geeft!Marcel dLC schreef:met pur-schuim, en vervolgens strakgemaakt met plamuur.
Mooi, bedankt!
weet alleen niet of plamuur aan pur-schuim hecht en
of purschuim blijft uitzetten als het warm weer is..
bij mij is het ook gewoon met plamuur volgestort.
of purschuim blijft uitzetten als het warm weer is..
bij mij is het ook gewoon met plamuur volgestort.
-
Ik heb zelf glasvezel plamuur gebruikt, werkt heel goed voor die grote sleuven.
Renault 5 GT Turbo Bestel Phase II 89'er (project)
Renault 5 GT Turbo Phase I (sloop)
Audi 80 met GTI motor
Audi 80 met GTI motor
-
Ik bedoelde met mijn polyesterplamuur ook glasvezelplamuur.Turbo-Peer schreef:Ik heb zelf glasvezel plamuur gebruikt, werkt heel goed voor die grote sleuven.
Is dit eigenlijk hetzelfde?
in feite moet de bumper blijven zitten op de wagen. en dan moet je gewoon de gleuven tot 2 cm daarboven en onder weg slijpen zodanig dat de cm diepte weg is.
Dan moet je aan de achterkant van de bumper de polyester matten plaatsen min 3 lagen en zo zit je al aan vlakke bumper en nu nog mastikeren en schuren en tuurlijk verven.
Als ik een goede raad kan geven zou ik het zo doen want anders tekenen de groeven die je anders zou opvullen zich zoieso af, je mag ze nog opvullen met wat je wil niks helpt. Zelf meegemaakt
Dan moet je aan de achterkant van de bumper de polyester matten plaatsen min 3 lagen en zo zit je al aan vlakke bumper en nu nog mastikeren en schuren en tuurlijk verven.
Als ik een goede raad kan geven zou ik het zo doen want anders tekenen de groeven die je anders zou opvullen zich zoieso af, je mag ze nog opvullen met wat je wil niks helpt. Zelf meegemaakt
Droes schreef:in feite moet de bumper blijven zitten op de wagen. en dan moet je gewoon de gleuven tot 2 cm daarboven en onder weg slijpen zodanig dat de cm diepte weg is.
sjezus, 5 centimeter wegschuren....ben je helemaal gek geworden
-
Ik zie trouwens dat je in Best woont? Das hier niet al te ver vandaan. Dus ik wil je misschien best eens raad geven en een handje helpen (als volgende week de GTT eindelijk door de keuring komt??).
Ik heb zelf m'n voorbumper namelijk enkele maanden geleden strak gemaakt. D.w.z. sleuven opgevuld, schade gerepareerd en gespoten.
Spuiten kun je overigens beter aan de spuiter overlaten. Schuren/voorbewerken is wel goed zelf te doen.
Ik heb zelf m'n voorbumper namelijk enkele maanden geleden strak gemaakt. D.w.z. sleuven opgevuld, schade gerepareerd en gespoten.
Spuiten kun je overigens beter aan de spuiter overlaten. Schuren/voorbewerken is wel goed zelf te doen.
Audi 80 met GTI motor
Audi 80 met GTI motor
-
Dit is niet precies hetzelfde.Chrisv schreef:Ik bedoelde met mijn polyesterplamuur ook glasvezelplamuur.Turbo-Peer schreef:Ik heb zelf glasvezel plamuur gebruikt, werkt heel goed voor die grote sleuven.
Is dit eigenlijk hetzelfde?
glasvezelplamuur is wat harder en wat minder makkelijk te verwerken en te schuren dan polyesterplamuur. Ik gebruik glasvezelplamuur voor grote gaten/opvullingen. Polyesterplamuur voor meer oppervlakkige oneffenheden en voor de afwerking autoplamuur en spuitplamuur.
Audi 80 met GTI motor
Audi 80 met GTI motor
Ja lijkt me een goed idee, ik vind het prima, maar ik kan alleen in de weekenden omdat ik doordeweeks in delft ben. Dus zaterdag is de enige dag, tenzij je zondag niet hoeft uit te slapenTurbo-Peer schreef:Ik zie trouwens dat je in Best woont? Das hier niet al te ver vandaan. Dus ik wil je misschien best eens raad geven en een handje helpen (als volgende week de GTT eindelijk door de keuring komt??).
Maar ik hou je op de hoogte van hoe of wat, want juist door de beperkte tijd vorderd mijn projectje gestaag...het is niet anders, meer dagen kan ik op het moment niet vrij maken.
sorry jonges maar is da een plastic bumper ???
als da polyster is kun je da opvullen met plamuur, maar op een plastic bumper lijkt plamuur me een beetje hard. Plastic leeft e en na een tijd gaat het beginne scheuren denk ik.
als da polyster is kun je da opvullen met plamuur, maar op een plastic bumper lijkt plamuur me een beetje hard. Plastic leeft e en na een tijd gaat het beginne scheuren denk ik.
mja dan valt het te proberen denk ik. maar als het een echte diepe gleuf is gaat hij er zijn werk aanhebbe. en misschien tekent het hem terug af in de bumper en dat willen we ook niet. Het is het proberen waard e maar het zou wel spijtig zijn moest het mislukken.
Hetgeen droes zegt is waar. met polyster matten ben je eigelijk wel het beste. Mijn koffer heb ik ook dicht gemaakt. hij is volledig van polyster maar begon te scheuren.
Ik ben herbegonnen en met polyster matten gewerkt. een laag of 3. Het is al meer dan een jaar geleden en hij is nog niet gescheurt.
Hetgeen droes zegt is waar. met polyster matten ben je eigelijk wel het beste. Mijn koffer heb ik ook dicht gemaakt. hij is volledig van polyster maar begon te scheuren.
Ik ben herbegonnen en met polyster matten gewerkt. een laag of 3. Het is al meer dan een jaar geleden en hij is nog niet gescheurt.
Heb je een polyester achterklep? Hoe heb je dat dan gedaan? of bedoel je de koffer voor de vakantie?coster schreef:mja dan valt het te proberen denk ik. maar als het een echte diepe gleuf is gaat hij er zijn werk aanhebbe. en misschien tekent het hem terug af in de bumper en dat willen we ook niet. Het is het proberen waard e maar het zou wel spijtig zijn moest het mislukken.

de achterklep van een Tipo is volledig van polyester.
Kun je moeilijk aan lassen e.
er is maar 1 oplossing, en dat is de gleuf goed wegslijpen en dan achteraan de polyester matten aanbrengen.
Als je begint met op te vullen van de gleuf(met eender wat) geef ik je 6 maand en het begint af te tekenen en na jaren zal er uw opvulsel wel uitvallen. Spreek uit ervaring
Kun je moeilijk aan lassen e.
er is maar 1 oplossing, en dat is de gleuf goed wegslijpen en dan achteraan de polyester matten aanbrengen.
Als je begint met op te vullen van de gleuf(met eender wat) geef ik je 6 maand en het begint af te tekenen en na jaren zal er uw opvulsel wel uitvallen. Spreek uit ervaring
Als het op een basis van kit kan je het niet gebruiken, kitten blijven altijd fexibel, tenzij het 2-componenten is.marcel16v schreef:Er is ook iets nieuws op markt, een soort kit. Is direct in kleur of kan eenvoudig worden overgespoten. Ik krijg hier meer info over na de bouwvak. (schijnt trouwens ook nog geen drol te kosten)
ja das just dat hadden ze mij ook verteld dat 2 componenten geen probleem ging zijn. maar ik zie toch ander resultaat( en dat spul kost heel veel.)
Ik heb ook 2 componenten gebruikt bij het dichten van de 3 gleufjes achteraan in de wielbogen.
ZIE FOTO TOPIC--) ombouw R5L naar GTT look.
En hij is eind november verleden jaar gespoten en het tekent nu al af
En geloof me de beste manier is het slijpen.
En ik zeg dit ni voor jullie te plagen
Ik heb ook 2 componenten gebruikt bij het dichten van de 3 gleufjes achteraan in de wielbogen.
ZIE FOTO TOPIC--) ombouw R5L naar GTT look.
En hij is eind november verleden jaar gespoten en het tekent nu al af

En ik zeg dit ni voor jullie te plagen

Ik heb het even aan mn pa gevraagd maar purschuim is dus zeker geen goed idee.
Purschuim blijft namelijk uitzetten en krimpen bij temperatuursverschillen.
Matjes of spuitplamuur is het beste. Een laag kit erin spuiten is helaas ook geen optie.
Purschuim blijft namelijk uitzetten en krimpen bij temperatuursverschillen.
Matjes of spuitplamuur is het beste. Een laag kit erin spuiten is helaas ook geen optie.
Turbo-peer, we hebben toch de gok gewaagd. De voorbumper hebben we gevuld met polyesterplamuur, de plaklaag van de rubberrand zat nog gedeeltelijk er aan vast (met hier en daar nog rubber). Het "ruwere" oppervlak zal naar mijn idee voor meer hechting van de plamuur zorgen.
De achterbumper hebben we gevuld met plamuur uit zo'n 2,5 literblik van de garage (ik weet niet welk merk, er staan wat letters en getallen op, meer niet). Deze plamuur wordt velen maler harder dan hetgeen van de gamma/karwei enz. En is daarmee ook wat beter glad te schuren. We hebben dit gedaan om te kijken of het verschil terug te zien is in het uiteindelijke resultaat.
Het zit er nu 1 dag in, dus ik laat het eerst een week drogen om volgende week nog een laag aan te brengen en het zodoende volledig strak te maken.
Groeten,
Dennis
De achterbumper hebben we gevuld met plamuur uit zo'n 2,5 literblik van de garage (ik weet niet welk merk, er staan wat letters en getallen op, meer niet). Deze plamuur wordt velen maler harder dan hetgeen van de gamma/karwei enz. En is daarmee ook wat beter glad te schuren. We hebben dit gedaan om te kijken of het verschil terug te zien is in het uiteindelijke resultaat.
Het zit er nu 1 dag in, dus ik laat het eerst een week drogen om volgende week nog een laag aan te brengen en het zodoende volledig strak te maken.
Groeten,
Dennis
Thanks voor de tip. Het lijkt me al warm genoeg zo, de bumper ligt in de kas waar de temperatuur in de middag tegen de 40 graden looptRO 16v schreef:Tip als je werkt met poly.plamuur: als je het 24 uur hebt laten drogen nog even extra met de fohn er overheen, dan weet je zeker dat ie niet verder inkrimpt.

En inmiddels 2 maanden verder is het huilen ....Dennis WBJ schreef:De voorbumper hebben we gevuld met polyesterplamuur, de plaklaag van de rubberrand zat nog gedeeltelijk er aan vast (met hier en daar nog rubber). Het "ruwere" oppervlak zal naar mijn idee voor meer hechting van de plamuur zorgen.

En de achterbumper toont ook een barst over het gehele achtervlak...

Dus polyesterplamuur en staalplamuur zijn dus niet echt geschikt lijkt me. Dit word opnieuw schuren en dan eens glasvezelplamuur proberen. Zolang de auto niet gespoten is kan het allemaal nog wel.
Groeten,
Dennis
ik heb bij de bumpers van m'n 19 het grootste gedeelte opgevuld met glasvezelplamuur, en afgeplamuurd met staalplamuur. zorg ervoor dat voor je begint met plamuren, het zaakje opschuurt met p80, en daarnaa goed ontvetten, en dan pas begint met plamuren.
nog een tip: gebruik geen motip glasvezelplamuur
[img]http://www.renault4ever.com/r19/Edwin/r19edwin1.jpg[/img]
nog een tip: gebruik geen motip glasvezelplamuur

[img]http://www.renault4ever.com/r19/Edwin/r19edwin1.jpg[/img]
-
Als ik je een raad mag geven? Ik heb die groef maximaal afgeschuind. Ipv een U-groef een V-groef. Dan opvullen met vezelplamuur en daarna afwerkingsplamuur. Zo heb ik het gedaan. De V-groef geeft een betere hechting, en zo heb je de kans niet dat het gaat aftekenen en breken, door de schokken. Ik rij er al een jaar of 4 mee en geen problemen ermee.
voila
het is geen goede oplossing' het vullen met mastic
ik heb het nog gezegd.
dat met op een v te schuren dat kan mischien ook wel een oplossing zijn want dit heb ik nog niet geprobeerd.maar ik twijfel ook wel aan een perfecte houding (sorry)
Een bumper van een 5 bestaat uit polyester en niet uit mastic.
dus wat kan je doen? dat is doodgewoon de groef+ de 2 a 3cm verzakking (zogezegd naar de groef) er uit te slijpen. en dan plaats je daar langs de binnenkant polyester matten tegen omdat uw bumper ook van polyester is. En dan pas kan je de onevenheid bijwerken met mastic.
Op een bumper, deur of eender welk onderdeel moet je proberen zo weinig mogelijk mastic gebruiken. Mastic is gemaakt voor foutje weg te werken ( voor te verbeteren). Op ijzer las je toch ook geen koper -> dit is juist hetzelfde met uw bumper (op polyester plak je geen mastic.) en slijp die groef weg want die is veel te smal om er een polyester matje in te leggen
Voila ik hoop dat ik duidelijk geweest ben.

dat met op een v te schuren dat kan mischien ook wel een oplossing zijn want dit heb ik nog niet geprobeerd.maar ik twijfel ook wel aan een perfecte houding (sorry)
Een bumper van een 5 bestaat uit polyester en niet uit mastic.
dus wat kan je doen? dat is doodgewoon de groef+ de 2 a 3cm verzakking (zogezegd naar de groef) er uit te slijpen. en dan plaats je daar langs de binnenkant polyester matten tegen omdat uw bumper ook van polyester is. En dan pas kan je de onevenheid bijwerken met mastic.
Op een bumper, deur of eender welk onderdeel moet je proberen zo weinig mogelijk mastic gebruiken. Mastic is gemaakt voor foutje weg te werken ( voor te verbeteren). Op ijzer las je toch ook geen koper -> dit is juist hetzelfde met uw bumper (op polyester plak je geen mastic.) en slijp die groef weg want die is veel te smal om er een polyester matje in te leggen
Voila ik hoop dat ik duidelijk geweest ben.
Als het polyester is, dan zou toch juist polyesterplamuur perfect moeten hechten? Weet je zeker dat het polyester is?Droes schreef: Een bumper van een 5 bestaat uit polyester en niet uit mastic.
De nieuwe plannen zijn nu:
1) hoek schuin sfschuren en opvullen met glasvezelplamuur.
of
2) rand afslijpen aan de binnenkant van de bumper, en idd glasvezelmatjes ertegen aan. Aan de buitenkant dan opvullen met glasvezelplamuur.
En plamuur heet in het belgisch mastic???

Je kan ook in de sleuf gaatjes boren om de 2 a 3 cm, en dan opvullen met 2 componenten plamuur, dan gaat die zooi een beetje in de gaatjes zitten en hecht t beter. Maar ja iedereen moet t zelf weten