5 TR-T [400K!!!]

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Steven
Car: M536

Lekkage is bij hem niet elke keer, niet zo nu en dan, bovendien als je 'm tot de bodem trapt, dan ben je aardig aan het sproeien :)

Neem de Ø20,6 mm HRC van een Clio 16v, krijg je net iets kortere pedaalslag mee, remt wat directer.
En tip (als je m niet al had): koop bij de automatzaak een Eezibleed, kost iets van €35-40 en is echt superhandig, daarmee zet je met de druk van je reservewiel druk op je remsysteem en kun je gemakkelijk alle nippels een voor 1 opendraaien.

Het ontluchten door zelf te pompen op de rem, veroorzaakt vaak bij gebruikte HRC's, dat je de zuiger in een gebied trapt waar die normaal nooit komt en dus opgehoopt vuil kan zitten die de afdichtingen beschadigd en zo de interne lekkage veroorzaakt. Daarom is het altijd zaak als je met een oudere HRC gaat ontluchten, dat je 'm maar kleine stukjes intrapt en nooit tot de bodem.
MartijnG
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Even over die Eezibleed; heb m ook en al meermalig met succes gebruikt. Lees alleen wel ff de handleiding, je moet wel ff de spanning van de band verlagen waar je m opzet. Volgens mij 1 bar max...anders klapt straks het reservoir waarschijnlijk in je gezicht uit elkaar en dat wil je niet (0)
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
spir@l
Car: 5 GT Turbo
Contacteer:

Heb inderdaad zo'n eezibleed setje liggen. Heeft in het verleden altijd prima gewerkt.
Nu zelf nog niet ontlucht omdat dat dus meerdere keren is gebeurd door de garage.

Gtt achteras zit er inderdaad onder.

Ik denk zelf dus ook niet aan een lekkage ergens aangezien ik dan toch elke keer het pedaal naar de bodem zou moeten trappen?!
Plus dat ik dan waarschijnlijk binnen no time mn remvloeistofreservoir leeg heb gedrukt...
Ik ga als eerste optie voor de hrc.
Kan ik dat ding nog testen/bekijken op problemen op een of andere manier?
Roald
Car: 19 16v PhII 2.0T
Contacteer:

Waarschijnlijk inderdaad de HRC, heb ik ook gehad nadat de remdruk begrenzer achter ooit eens ernstig was gaan lekken ineens.
Nog een mooie vlek achter gelaten op de stoep :lol:
Pedaal is toen paar keer aardig diep gegaan (buiten zijn werkgebied gekomen) en sinds die tijd sponzig gevoel in het rempedaal maar geen lekkage meer (vloeistof bleef bij mij wel op pijl en ook geen lucht meer in het systeem)
Zal ik nu geen last meer hebben, nieuwe HRC, nieuwe klauwen voor+achter etc :)
Anything worth doing is worth doing right!.
spir@l
Contacteer:

Ik probeer hem eerst zelf nog een laatste keer te ontluchten.
(Maar is het niet zo dat lucht in het systeem betekend dat je constant een sponsig pedaal hebt? En niet meestal een keihard pedaal en dan ineens niks??!)
Als dit niks oplost (en ik verder nergens een lek kan vinden) dan ga ik voor zo'n clio 16v (20.6) hrc.
Nog een bepaald merk dat de voorkeur heeft?
Zijn nogal wat verschillende versies van te krijgen...
http://www.mijnautoonderdelen.nl/auto-o ... emcilinder
Steven

Merk maakt niet bijster veel uit, ik haalde meestal gewoon wat van de Brezan, autopartsonline.nl heb ik de laatsten weggehaald.
De kwaliteit zal 'm wel zitten over wat je na jaren merkt, maar ookal issie de helft zo goed, dan ben je de komende 10 jaar wel weer verzekerd :)
jacques

De truuk is ook om het pendaal niet tot de bodem te trappen tijdens het ontluchten. Daar kun je de seals mee beschadigen. Ook ik denk dat de seals in de remcilinder lek zijn.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Steven

Zei ik toch al :p

Denk dat het onderhand wel duidelijk is, ik zou die extra keer ontluchten de remvloeistof lekker besparen Krijn, doe het gewoon maar in 1x goed, als het niet dat is krijg je van mij n nieuwe fles remvloeistof :D
Abel
Über-Spammer

Tjee Steef jij weet wat je weg geeft :lol:
Steven

De crisis is nog niet voorbij, al kan een krat pils ook nog net voor hetzelfde geld ;)
Arco
Über-Spammer

:lol:

Maar wat de rest zegt : ga voor een nieuwe upgrade naar 1 van een Clio 16V. Ik heb ook gewoon de goedkoopste van LPR (1229) genomen. Niets mis mee (Y)

[off-topic modus]

bewaar dat kratje maar voor 15 november ;-)

[/off-topic modus]
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
jacques

Voordeel van een grotere HRC is dat het ontluchten ook gemakelijker gaat. Je verplaatst meer. Ik heb twee keer een groter HRC gemonteerd. van 19 naar 20.6 en van 20.6 naar 23.8 (ivm RS klauwen)
spir@l
Contacteer:

:lol:

Heb me nog even verder zitten verdiepen in remdruk en hoe die hrc e.d. precies werken.
Ben er zelf ook bijna van overtuigt dat het de hrc moet zijn. (geen vloeistof lek en plotseling volledig wegvallen van de druk)

Kwam er gister wel achter dat ik het pedaal naar de bodem kan drukken als ik hem heel langzaam en geleidelijk indruk.
Zodra ik sneller/harder op het pedaal druk dan heb ik wel meteen remdruk.
Het viel me al op dat het alleen gebeurde wanneer ik in de stad of in de file reed...

Ik ga die 20.6mm hrc bestellen.
Daarna ontluchten en dan zien we vanaf daar hoe ver we zijn.
spir@l
Contacteer:

Och och och...wat is sleutelen aan zo'n 5je soms toch geweldig.
|:
Dacht "even" de waterpomp te vervangen aangezien die wat lekte en herrie begon te maken.
Zag aan de nieuwe dat die met 7 boutjes vastzit.
Eerste 2 kwamen er redelijk ok uit....de andere 5 braken allemaal al snel af. :gun:
Nu zou hij dus los moeten zitten (weliswaar met 5 stukjes schroefdraad er nog in..), maar er is geen beweging in te krijgen. :-(
Heb al wat vriendelijke tikken gegeven, maar het zit muurvast.

Bekend probleem?
Simpelweg nog wat meer dwingen om los te komen door iets minder vriendelijke tikken te geven?
Of zie ik iets over het hoofd?!
Ben zo bang om iets in de kop kapot te slaan/trekken ofzo...

En dan daarna nog dat schroefdraad eruit zien te prutsen... :@

Alle tips zijn weer meer dan welkom!

EDIT:
Alles nu volgespoten met wd40. Morgen nog maar eens kijken of er beweging in is te krijgen.
Ik kom wel meer verhalen van vastzittende pompen tegen... Vaak toch een kwestie van vrij grof geweld om de boel te scheiden van elkaar....
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

Zit er achter het wiel ook nog 1
Die vergeet je snel omdat je hem niet ziet
spir@l
Contacteer:

Die heb ik er ook uit. Had de Haynes van te voren geraadpleegd en die liet al duidelijk zien dat er nog eentje achter de pulley verscholen zit.
Zijn er 7 stuks in totaal.

Maar haynes zegt ook al:
Haynes schreef:If it is stuck, strike it sharply with a pastic or hide mallet.
:smile:

Dat gaan we morgen dan nog maar eens een nieuwe ronde doen...
Die stukjes schroefdraad die er nu nog inzitten maken het er natuurlijk ook allemaal niet makkelijker op....
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

Okee mooi zo ...
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

Gewoon echt woest timmeren !
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Abel
Über-Spammer

en die boutjes echt goed inspuiten en schoonmaken. Als ze afreken kan je kop demonteren...
spir@l
Contacteer:

Abel,
Waren er dus al 5 afgebroken.....

Zit nu dus ook erg te piekeren over hoe ik verder ga.
Denk dat ik de oude pomp nog maar even vast laat zitten (aangezien die nu toch nog muurvast zit) zodat ik kan rijden.
Want zodra ik de oude pomp er af weet te tikken dan zit ik dus nog met 5 stuks afgebroken bout in de kop.... :-(
Die zullen nog wel wat draadeind hebben dat uitsteekt (afgebroken direct bij de boutkop), maar ik heb (nog) geen gereedschap om dat eruit te krijgen. (als dat überhaupt al gaat lukken...)
Oftewel...dan ga ik de nieuwe pomp er waarschijnlijk niet op krijgen en zit ik dus meteen met een auto zonder waterpomp...... (N)

Crap. Hoe zo'n, klein, klusje dan toch weer uitloopt op een berg gedoe...ongelofelijk. :@

ps) afgebroken bouten verwijderen...
Zijn dit mooie sets? En werkt dit, in de meeste gevallen, ook?
http://www.autogereedschap.com/a-262297 ... -25-delig/
En dan de motor warm laten worden? Of juist koud houden?
Of kan ik mn geld beter in mn zak houden en er een moer op laten lassen oid?
Arco
Über-Spammer

Rijden met een pomp die niet meer vastgebout zit ... :X :S (N) Da's vragen om meer narigheid Krijn.

Probeer er eens met een dun geslepen schroevendraaier of pakkingschraper tussen de pomp en kop te frotten. Logisch dat je 'm niet los kan slaan, daar de rest van de bouten de pomp nog op z'n plek houdt. Je moet gaan wrikken.

Het hangt van de afgebroken boutjes af hoeveel restmateriaal je nog over hebt. Probeer er een moer op te zetten en vast te lassen. En dan daarna liefst nog een grotere er overheen. Door de warmte daarvan hopen dat de bout wat losser gaat zitten en dat je 'm er uit kan draaien.

Helaas heb ik onlangs het zelfde gehad. Bout bleef afbreken tot in de kop zelf... :( :-( Boortje op restmateriaal gezet en rest van bout weggeboord, daarna opnieuw draad getapt.

Hoop werk en het moet ff meezitten.

spir@l
Contacteer:

Helaas heb ik dus geen lasapparaat...
Dus een moer vastlassen moet ik ergens laten doen.
Dat is dus ook het hele ding waar ik nu mee zit.
Zodra die oude pomp er af is heb ik weinig mogelijkheden om die afgebroken bouten eruit te krijgen en de nieuwe pomp te monteren.

Ik dacht daarom dus om deze pomp te laten zitten (vast dus) en de paar bouten die ik er wel uit heb weten te krijgen weer te monteren.
Ik weet dat het niet ideaal is, maar dan is de auto in ieder geval nog (enigszins) rijdbaar.

En uitboren lijkt me helemaal lastig met het blok nog in de auto...
Dan zal dus waarschijnlijk het blok eruit of de kop er af moeten............. :-(
Abel
Über-Spammer

waterpomp los tikken. Meestal zitten die boutjes vast met roest in de waterpomphuis. Als de waterpomp gedemonteerd is Eerst boutje naast de distributie kettingdeksel uit het blok draaien buiten bij de put, dan loop al je water uit de kop, dan van boven naar benden de slangen losdraaien.
de bout eindjes inspuiten met wd40 en eventueel met een brander heet maken. met een griptang, of met een stuk of wat moeren op de draadeindjes gedraaid proberen met een ringsleutel de draadeindjes los te tikken met een klein hamertje (flinke klap op de draadeind wil ook wel werken om losser te maken)

dat uitboren moet met een kolomboor en niet met de hand.

begin er zelf niet aan, als het mis gaat kun je je kop weg gooien...
beter idee misschien, zorg voor een losse kop en nieuwe waterpomp. Draai de spruitstukken los en verwijder je kop. nieuwe koppakking en monteer de nieuwe kop en daarna de spruitsukken weer. monteer je waterpomp ect.

je snapt wel wat ik bedoel als je snel wilt.

andere kop (die zijn niet zo duur.)
koppakking set (ongeveer een 70 euro)
waterpomp heb ik nog wel voor je liggen voor niets

Een kop heb ik eventueel ook nog wel.
koppakking set ook nog wel zelfs

pff wat heb ik toch ook een hoop zooi :(
jacques

UItboren:
Dit doe ik in stapjes. Een M6 moer heeft een kern diameter van 0,8 x 6mm = 4.8mm Sla een centerpuntje in het midden van de oude schroef en begin met bv. 3mm. Dan telkens een 0.5mm grotere boor nemen. In de buurt van 4.5 valt meestal het slaatste stukje eruit. Dan eventueel een tap erdoor heen.

Voor M7 (Ik weet niet wat er in je waterpomp zit) wordt de kerndiameter 0,8 x 7mm = 5.6mm

Als het nodig is kun je bij mij de kolomboormachine gebruiken

Wat ook wel eens wil helpen, als er nog wat uitsteekt, is een goede griptang
spir@l
Contacteer:

Uitboren wil ik niet zelf doen om precies de reden die Abel geeft.
Er steekt nog wat draadeind uit de kop dus dan zou het toch mogelijk moeten zijn om die er nog uit te krijgen (denk ik dan..)?
Misschien inderdaad simpel met een griptang of een tweetal moertjes erop (als dit past...).

Maar heeft iemand ervaring met dit soort sets? (uitdraaistiften/-moeren)
http://www.autogereedschap.com/a-262297 ... -25-delig/

Ik lees genoeg verhalen over linkse taps die afbreken waardoor je nog verder van huis bent.
Maar zo'n set als hierboven lijkt me toch wel degelijk spul.
Roy
Moderator

Heel de kop vervangen voor een afgebroken boutje van de waterpomp.. :lol:

Pomp loswrikken (wel met een beetje beleid), en dan kun je die boutjes met een griptang zo los draaien.
Been there, done that. :smile:
5 GT Turbo '88 GT5
Arco
Über-Spammer

Maar als er een bout afbreekt op de rand van de kop omdat deze vast zit gecorrodeerd in de kop, heb je er niets aan... En dat is vaak/altijd het geval bij een waterpomp (of plaatje aan de andere kant van de kop van een C1J)

Roy
Moderator

spir@l schreef: Die zullen nog wel wat draadeind hebben dat uitsteekt (afgebroken direct bij de boutkop),
;-)
5 GT Turbo '88 GT5
jacques

Misschien een tip. Ik weet dat een afgebroken ontluchtingsnippel van een remklauw met vonkverspanen kan worden werwijderd. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar weer dat machinefabriek Peter Krul uit Roelofarendsveen over deze techniek beschikt. En misschien zijn er in de omgeving van Rotterdam ook wel deze facilitieten.

meer info, lees dit: http://www.schuttevaer.nl/nieuws/techni ... ntversie=1
mark 5t
Contacteer:

naar de garage brengen een optie?
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Steven

Jaques, heb je wel door dat het om de cylinderkop gaat? Prima dat je allemaal mooie machinale oplossingen brengt, maar Krijn is echt niet op zoek om die kop hiervoor te demonteren. :)

Gewoon even een dagje lang soppen met de WD40, ff met een hamer op de draadeinden slaan om ze los te schrikken, zoals Roy al aangeeft kom je er dan wel.
Meestal zitten die bouten vast door verkalking van minimale koelvloeistoflekkage, kalk is verder erg zacht en poreus, dus bovenstaand met een griptang gaat je wel redden.

En mocht er 1 boutje niet willen, jammer dan, dan gaat ie op 6 boutjes ook prima dicht, zeker met een vleugje vloeibare pakking over de papieren pakking heen. (Y)
jacques

Duidelijk. Ik ging er vanuit dat hij de kop eraf zou halen en bood daarna mijn hulp aan.
Ik had vroeger een Golf 2 en daar ging om de 150d km de water pomp van stuk. Bij demontage braken dan wat boutjes. Vervolgens demonteerde in dan de pomp met themostaathuis en boorde alles uit.
Ik hoop dat alles verder goed komt.
Abel
Über-Spammer

Roy schreef:Heel de kop vervangen voor een afgebroken boutje van de waterpomp.. :lol:
Lees je wel dat het over 5 gebroken boutjes gaat Roy? Ik weet ook wel overkill maar als je weer snel wilt rijden met je enige auto is dit haast de enige oplossing. Als je je kop weg brengt om 2 of drie boutjes uit te boren ben je voor het uitboren haast net zoveel kwijt als een 2ehands kop en je bent zo 3 of meer dagen verder.

dus (~)
Roy
Moderator

Oh het zijn 5 boutjes? Dan zou ik gewoon een nieuwe auto kopen... :lol:

Maar ff serieus, zoals ik al zei been there done that. Met een uur is die pomp eraf en nieuwe er weer op.
Als je als een mongool gaat staan beuken breekt alles af. Maar als je het met beleid doet is het zo gefixt en zit Krijn zo weer op de bank met een fles pils... :biertjuh:
5 GT Turbo '88 GT5
Abel
Über-Spammer

I hope so, Bij mijn gt ging het ook wel goed met i of 2 gebroken boutjes. Bij mijn oude Twingo ging het echt helemaal mis. Zelf het revisie bedrijf die boorde er nog naast :( dus ik moets een extra gat in de waterpomp boren en een extra bout gat tappen..

Ik ga met het sleutelen aan oude auto's nu gewoon uit van worstkaas scenario's aangezien het 80%vaker tegenvalt als mee valt.
Plaats reactie