Jackson's GTT

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Komt het wel uit het onderblok dan? Geen kantelend zuigertje?

Ik had overigens allang een oliedrukmetertje aangeschaft voor een paar tientjes en even aangesloten, dan weet je snel genoeg wat er aan de hand is (Y) Als je in de buurt woonde had je hem zelfs wel even kunnen lenen...

En pas weer starten als je gaat meten...
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

Bij mij kwam de tik toen duidelijk uit de onderkant en ddeoliedruk was volgens mijn standaard gtt metertje gewoon goed. Vind het raar en klote dat hij nu nog steeds tikt :-(
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

trek je kleppendeksel er een al en voel aan je tuimelaars of daat speling op zit links /rechts speling. bij mij na eerste motor revisie was dat het probleem voor een groot gedeelte toen geploft na te veel druk nieuw setje zuigers en bussen en helemaal stil
http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... highlight=

en oliedruk kan van alles zijn is lastig te zeggen.
Jackson
Berichten: 652
Lid geworden op: vr 20 apr 2007 8:15
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Volgens mij komt het geluid echt uit het onderblok vandaan.

Heb zojuist Maurice even gemaild en gevraagd wat hij precies gedaan en eventueel vervangen heeft aan dit blok.

Ik denk dat het metertje niet de juiste waarde aangeeft en dat dit komt doordat de sensor geen goede aarde maakt. Ik ga zometeen dit even nalopen allemaal.

De tuimelaars zijn goed, wat heb de kleppenstelling nog even nagekeken voor de zekerheid. Kon geen links en rechtse speling ontdekken.
"Le creature de vette shit"
Jackson
Berichten: 652
Lid geworden op: vr 20 apr 2007 8:15
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Vandaag de aarde naar en van het blok nagemeten. Het motorblok is goed geaard. Ook de oliedruksensor is prima geaard.

Inmiddels ook een mailtje terug van Maurice.
Hij heeft alle lagers vervangen 2-3 maanden geleden.
De oliepomp kon hij niets over zeggen want deze heeft hij uit elkaar gehaald.

Zou de oliepomp niet goed kunnen zijn waardoor de oliedruk te weinig is?
Ik had het filter ervanaf en even droog gestart en er kwam wat olie uit. Betekent dat niet dat hij dan wel pompt?

Misschien is het slim om de oliepomp aan te pakken.
"Le creature de vette shit"
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

olie in filer is pompende pomp. :grin: drukmeter van renault proberen te lenen??
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

vind het een raar verhaal, mede vanwege die tik.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Tandwielpompen slijten vaak een profiel in de deksel van de pomp en leveren dan minder druk. Vaak is het demonteren van het pompdeksel en vlakken van dit deksel al genoeg om weer oliedruk te krijgen. Vlakken kun je doen m.b.v. een dikke glasplaat en schuurpapier of kleppenslijppasta. Het kan natuurlijk ook zijn dat bij demontage blijkt dat de tandwielen van de oliepomp "pitting" hebben. Ik dacht dat canonball nog een nieuwe pomp in de aanbieding had.
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

trek je carter effe los in plaats van gissen.
gewoon de lagers bekijken en je pomp vervangen
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

mark 5t schreef:trek je carter effe los in plaats van gissen.
gewoon de lagers bekijken en je pomp vervangen
Gewoon het carter lostrekken, lagers vervangen en oliepomp vervangen is net zo goed GISSEN. Of gokken, als je wil.

Meten is weten, weet iedereen, dus doe moeite om een mechanische oliedrukmeter te lenen, bijvoorbeeld bij een dichtbijzijnde dealer.

Anders stap je in de auto, en rijdt je naar Luco of naar mij, heb er ook nog ergens eentje liggen.

5min tijd kwijt aan installeren, en je weet of je oliedruk hebt of niet.

Dat er olie uit het filternuisje komt wil niks zeggen, allen maar dat de pomp wel ronddraait. Of ie echt voldoende druk levert weet je alleen als je een meter aansluit.
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Iedereen zegt nu wel lagers vervangen, maar die heeft MB toch al vervangen? ik zou eerder je krukas eens opmeten. :)
5 GT Turbo '88 GT5
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Hier nog wat gegevens om je oliepomp op te meten. :)

[img]http://i182.photobucket.com/albums/x184 ... iepomp.jpg[/img]
[img]http://i182.photobucket.com/albums/x184 ... epomp1.jpg[/img]
5 GT Turbo '88 GT5
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Zelfs op marktplaats staan die metertjes voor maar 35 euri. http://link.marktplaats.nl/296736809
Jackson
Berichten: 652
Lid geworden op: vr 20 apr 2007 8:15
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

De oliedrukmeter in inmiddels al geregeld.

Klopt Roy, de lagers zijn 2-3 maanden geleden vervangen. Er is na het vervangen van de lagers niet met het blok gereden.

Zou MBC niet de krukas nagemeten hebben?

Zaterdag haal ik de oliepomp er uit en meet deze na. Ook sloop ik de pomp van mn oude blok er uit en meet deze ook na. Ter vergelijking.
"Le creature de vette shit"
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Ik neem aan dat je wel eerst druk gaat meten voor je gaat demonteren neem ik aan?
Mocht je nog een nieuwe pomp nodig hebben: heb ik nog een liggen, org reno.
Jackson
Berichten: 652
Lid geworden op: vr 20 apr 2007 8:15
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Klopt. Ik ga eerst de druk meten :)
Ik ga niet zomaar dingen vervangen zonder dat ik het zeker weet.
Zonde geld natuurlijk.

Ik zag je ad staan op rtc markt.
Dus ik hou deze zeker in mn achterhoofd :)
"Le creature de vette shit"
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

Oliepomp is nog goed. Heb Maurice ook nog even gebeld. De krukaslagers en axiaallagers zijn preventief vervangen. De oliepomp heeft tie nagekeken en daar was niets aan te zien. Daarna is het met nieuwe pakkingen weer in elkaar gezet.
Jackson
Berichten: 652
Lid geworden op: vr 20 apr 2007 8:15
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Update:

Gisteren samen met Bleedvalve het motorblokkie nagekeken.
De carterpan er onder vandaan gehaald en de oliepomp als eerst eraf geschroefd en nagekeken/nagemeten. De pomp is zo goed als nieuw.
Toen de drijfstanglagers en de onderste krukaslagers nagekeken. Je kon zien dat deze recent vervangen waren. Ze waren gewoon nieuw.
De drijfstanglagers waren in orde. Totdat we de krukaslagers na gingen kijken. Hier bleken flinke groeven en pitten in te zitten.
Dit verklaard de lage oliedruk en de tik in het blok.

Hoogst waarschijnlijk heeft er in sommige olie leidingen nog wat "babbits" vanuit het oude blok nog gezeten :( Dit heb ik helaas niet doorgespoeld.

Het blok hebben we er inmiddels weer uitgehaald en deze hangt alweer aan de motorblok bok. De krukas is eruit en lijkt op het eerste oog er prima uit te zien. Maar ik denk dat het slim is om de krukas nog na te laten kijken/meten.

Ik heb Maurice gemaild en verteld wat ik zojuist hierboven verteld heb. En gevraagd wat nu te doen. Maar dit kunnen jullie misschien ook wel beantwoorden.

Wat is nu slim om te doen??

Ik denk zelf aan:
Krukas na laten meten en eventueel polijsten,
Blok en olieleidingen doorspoelen en
Nieuwe krukaslagers monteren.
"Le creature de vette shit"
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Ik denk dat je daarmee je eigen vraag hebt beantwoord.

Zonde dat door een moment van onoplettendheid je weer de sjaak bent met het eruit halen van je blok ... :-(
(btw, kan je dat nu al blindelings ??? 8) )
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Jackson
Berichten: 652
Lid geworden op: vr 20 apr 2007 8:15
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Dat dacht ik al ja..

Dat blok eruit halen stelt echt niks voor (als je het juiste gereedschap hebt natuurlijk) :p
"Le creature de vette shit"
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Vergeet voor die paart tientjes extra de drijfstanglagers voor de zekerheid niet.

Oliekanalen Onderblok doorspoelen en cilinderkop doorspoelen niet vergeten.
Oliekanalen krukas doorspoelen met olie.
Oliekanaal turbo doorspoelen met olie.
Caterpan extra goed reingen.
Olieseef oliepomp reinigen.

Idee om een oliespuitje te hebben waarmee je olie door de kanalen kan spoelen met ietwat druk ??
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Ik zou alle kanalen in het blok doorspuiten. Zelf gebruik ik zo'n spoelbak met een pomp met schoonmaakmiddel erin. Ook zou ik alle kanalen in de krukas doorspuiten. Ik heb overigens micrometer liggen 25-50mm, indien je zelf de kruktappen wilt opmeten.

http://www.buitelaar.nl/comasy/template ... uctid=1171
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Zo zie je maar ook de op het oog "simpele techniek" luistert nog heel nauw
met in elkaar zetten en opbouwen/aansluiten ......

Een beetje te nonchalant iets in elkaar zetten en je hebt een probleem

Dit is in het algemeen gezegd (Y) ( dus niet persoonlijk)
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Dit is ook mijn ervaring. Ieder details telt mee. Daarom maak ik ook altijd alles schoon voor ik het bekijk en opmeet.
S95Sedan
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 12 sep 2008 16:56
Contacteer:

Jackson schreef: Wat is nu slim om te doen??

Ik denk zelf aan:
Krukas na laten meten en eventueel polijsten,
Blok en olieleidingen doorspoelen en
Nieuwe krukaslagers monteren.
Wat ik zou doen maar weet je volgens mij wel is echt alles maar dan ook alles loshalen, onderblok en kop laten reinigen bij revisiebedrijf (hot tanken) en krukas laten polijsten (micropolish), eventueel turbo en radiateur (oliekanalen laten spoelen/doorspoelen). Weet je zeker dat alles weg is en niet meer terug gaat komen ook voorlopig.

Wat je verder al zei, blok is verder in topstaat dus rest moet geen probleem worden. (Zou wel voor de zekerheid alles een keertje nakijken)
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

als het onder blok nog goed is (als de lagers niet mee gedraaid hebben, zou ik de zooi gewoon even afgeven bij het revisie bedrij. zij weten dan wel wat er moet gebeuren.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

@Jackson:

Heb je de druk nog gemeten?
Jackson
Berichten: 652
Lid geworden op: vr 20 apr 2007 8:15
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Update:

Hieronder wat foto's van de lagers. Dit is het resultaat van circa 5 tot 10 min gelopen te hebben. Zonder ermee gereden te hebben en dus ook zonder enige belasting.

[img]http://members.quicknet.nl/j.kostermans ... agers4.jpg[/img]
[img]http://members.quicknet.nl/j.kostermans ... agers5.jpg[/img]
[img]http://members.quicknet.nl/j.kostermans ... agers6.jpg[/img]

Ook kreeg ik vandaag nog iets leuks binnen. Mn nieuwe luchtfilter. HKS Super Power Flow Reloaded, 200mm breed met flens een van 80mm. 150eu nieuw, ik heb deze splinternieuwe filter uit de UK voor 68eu incl. verzendkosten :)

[img]http://members.quicknet.nl/j.kostermans ... t/HKS1.JPG[/img]
"Le creature de vette shit"
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Wat is dat voor "ik zie in de toekomst een waar gevaar" - bol ???

Een luchtfilter ??
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Jackson
Berichten: 652
Lid geworden op: vr 20 apr 2007 8:15
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Dat is inderdaad een luchtfilter.
Met mijn huidige pipercross kreeg hij te weinig lucht. Hij hield daardoor iets in.
Met deze filter gaat hij genoeg lucht krijgen.

En btw, deze filters worden niet voor niks op twinturbo skylines met 600+ pk gezet.
"Le creature de vette shit"
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

lijkt wel een speldenkussentje :lol:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Kwa aanzuiggeluid ben ik wel benieuwd ja. :smile:
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

goed materiaal hoor (Y)
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Patrick
Berichten: 3146
Lid geworden op: wo 14 nov 2001 0:00
Locatie: ulestraten

Ik heb ook zoiets,....maar dan op de badkamer :lol:
5 GT TURBO '87, 5 GT TURBO '89, 5 GT TURBO EVO '87, E.B.S. GT TURBO '87
Jackson
Berichten: 652
Lid geworden op: vr 20 apr 2007 8:15
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Arco Straver schreef:Kwa aanzuiggeluid ben ik wel benieuwd ja. :smile:
Ik voorspel in mijn groene bolletje dat ik het filter daar niet voor gekocht heb :p
"Le creature de vette shit"
Plaats reactie