zuigers en cil. bussen GT turbo

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
canonballman

nog meer info:

zuigerveerdikten zijn bij een gewone zuiger en bij een AT zuiger 1,75, 2 en 4 mm. Als ik bij een GT zuiger meet dan kom ik nagenoeg (versleten zuigerveer en groef, dus niet echt nauwkeurig) op dezelfde maten. Zuigerveerafmetingen lijkt me geen probleem........

Materiaal en vorm:
Zijn van een gewone C1J en een AT een beetje verschillend. Vooral de olieschraapveer. Van een AT zijn 2 veren verchroomd en 1 gefosfateerd. Van een gewone is alleen de compr.veer verchroomd en de onderste gefosfateerd.

Morgen ga ik via de leverancier na of een zuigerveerset van een GT verschilt van een gewone C1J. Als dat zo is bestel ik gewoon een kitset (4 zuigers/4 bussen) en 4 zuigerveersetjes van een GT (waren wel aftermarket te leveren). En dan maar zien waar het schip, euh GT strandt :)

Die klojo van Mahle laat iig niets weten...Neemt ie me niet serieus ofzo :wink: achja, ben ik ook nie.........
canonballman

Nou, ik heb vandaag al 3 zuigers / bussen van Mahle binnen gehad. De vierde zuiger / bus is onderweg vanuit Duitsland, als het goed is.......

Die zuigers hoef ik dus idd niet af te draaien, ze zijn gewoon lager als die van een GT. Met deze zuigers krijgt de motor dus een lagere compressie. Kan dus weer een paar keer mn kop vlakken :wink:

Een collega heeft al 1 keer eerder gewone zuigers in eenj GT gezet en heeft geen problemen gehad. Ook vondt hij het niet nodig om andere zuigerveren te monteren. Zolang de zuiger gesmeerd en gekoeld wordt en niet al te veel op zn donder krijgt :) , blijft dat allemaal heel.
En dan nog. Mahle zit ook in F1, LeMans autos enz.

Hopen dat die 4de een beetje snel binnen is.......
canonballman

En de nadere optie was Perfect Circle, net zo veel geld, of meer, en dan GT zuigers.

Niet dus, dan liever een beetje experimenteren met goei spul.
Als die Mahle zuigers 24 uur lang op hun donder krijgen in een LeMans wagen dan moet ik er toch wel een zielige 140 betrouwbare pks uit kunnen halen :)
Michel S.
Contacteer:

canonballman schreef:En de nadere optie was Perfect Circle, net zo veel geld, of meer, en dan GT zuigers.

Niet dus, dan liever een beetje experimenteren met goei spul.
Als die Mahle zuigers 24 uur lang op hun donder krijgen in een LeMans wagen dan moet ik er toch wel een zielige 140 betrouwbare pks uit kunnen halen :)
Maar dat zijn de bussen en de zuigers nu voor de GTT of van een gewone C1j motor??? Of zijn het echte lage compressie zuigertjes??
Zijn dit gesmede zuigers of niet.
En natuurlijk, mogen wij weten wat ze kosten. Ben namelijk ook bezig met wat onderzoek werk naar zuigertjes. Moet schat ik over een maand of 2 nieuwe zuigers gaan kopen voor het blok van de blauwe.

Zitten nu splinternieuwe zuigers in met bussen, maar die ga ik weer eruit halen. Zijn namelijk geen Low compresion zuigers en ook niet gesmeed. Dus ik haal ze eruit en koop over een maand of 2 het echte werk.
Want de specs wat ik wil behalen zijn hoger geworden dan de planning toen de motor gereviseerd werdt. vandaar.

mzzl
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
canonballman

Het zijn zuigers voor een gewone C1J motor, zonder turbo. Of ze gesmeed zijn, weet ik niet, maar Robert zegt dat al de Mahle zuigers gesmeed zijn.
Prijs is iets van 400 euro incl. maar heb nog geen rekening gehad.

En YES!! de vierde is ook binnen.
robert

robert schreef:standaart mahle spul is wel gesmeed.
aka: "de mahle zuiger die standaart in een at zit is gesmeed"
Het kan dus best zijn dat mahle ook gietzuigers maakt.
canonballman

O verkeerd begrepen. Maar ook al is het gietspul, dan maakt het niet veel uit. De prijs is redelijk, zeker vergeleken met origineel spul.
Er hoeft ook geen 200 pk uit gehaald te worden 140-160 betrouwbare (yeah right, met een GT zeker :lol: )zie ik meer zitten.
robert

is wel grappig,

met de bovenstaande gegeven heb ik een het volume van de at en gtt zuigers "boven de pistonpen" uitgerekend, en tis voor beiden ongeveer 125 cc.
Dus een gtt zuiger in een at geeft dezelfde compressieverhouding. Maar vanwege de klepstand van de at moet je denk ik wel een pocket frezen voor de uitlaatklep.

en nou komt het:
ik heb de kanonskogelberekening even nagedaan voor het verschil in de cj1 zuiger (kh 37.6 mm, vlak) en de gtt zuiger (kh 37.3 mm, + plateau van 0.9 mm en 53 mm dia)
en volgens mij is de cj1 zuiger slechts 0.6 cc kleiner. niet 6cc! :(

maten in cm's, makkelijk voor uitkomst in cm3:

(pi/4)x 7.6^2 x 0.03 - (pi/4)x 5.3^2 x 0.09 = - 0.6 cc

dus effe opnieuw de cr uitrekenen!
16klepper

Owkee....ik heb me aangemeld...
:) ff testen
groeten
Marcel
robert

he marcel,

dat zou tijd worden ook. :D
maar ik verklap nog nix, dat mag je zelf doen in:

http://www.renault-tuning.com/en/forum/ ... 71#1115971

plaatje!!!, details!!!
16klepper

He jongens!

Ik heb eens wat zitten kijken in de schuur, en daar had ik nog Alpine zuigers en bussen liggen en die van een GTTurbo.
Volgens mij zijn de zuigers in principe hetzelfde, op die verhoging na. Nu heb ik ook al eens de Alpine zuigers vervangen door de Alpineturbo zuigers, en daar zat volgens mij niet zon verhoging op. Maar de zuiger is verder bijna exact hetzelfde.
Ook de zuigerstangen van een Alpine en een GTTurbo zijn precies het zelfde, beide hebben hetzelfde nummer erin staan.

Alleen kan ik nu de Alpine Turbo zuigers niet met de rest vergelijken, want die hangen nog in me auto....
Maar het kan dus wel die GT's ivm de kleppen enzo....
16klepper

Volgens mij kun je dus gewoon die GT zuigers in een Alpine Blok zetten zonder dat de kleppen aanlopen. Maar om dus een nog lagere compressie te krijgen moet je dus dan die zuigers van een normaal blok erin zetten?
robert

dat scheelt bijna nix, het verschil zit um blijkbaar in de kop. (-pakking)
Abel
Über-Spammer

Cannonball man. Hoe zit het met je motortje draait deze weer? en hoeveel geld was je nu totaal kwijt voor je projectje?

zuigers en bussen
Pakkingstet (o-ringen)
olie keerringen
vloeibare pakkings materiaal ect.
Plaats reactie