zuigers en cil. bussen GT turbo

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Goed, ben GT motor aan het reviseren, en nu heb ik nieuwe cil. bussen nodig en nieuwe zuigers. Een kitset (4 zuigers, 4 bussen)bij Reno kost ongeveer 1800 gulden, mij teveel voor standaard spul, niet gesmeed.

Bij Mahle zijn geen sets te krijgen voor GT turbos.
Echter wel voor Alpine Turbo (compressie 8,6:1)en alle 1397 cc C2J en C3J motoren (compressie 9,25:1).
Allemaal tegen redelijke prijzen (250 euro ex).

Ik kan zuigers door een collega af laten draaien (de bovenkant natuurlijk) voor een lagere compressieverhouding, en bussen afdraaien is ook geen probleem.

Maar mijn vraag is dus:
Wie weet of Alpine Turbo zuigers en bussen hetzelfde zijn als die van GT turbo??
Wie heeft opmerkingen, visies, ERVARINGEN of tips voor dit probleem??

Ik heb geen zin om ze in Engeland te halen bij GT tuning, en ook niet om Reno prijzen te betalen.
Wie weet er trouwens van welk merk de zuigers bij GT tuning zijn???
Ze hebben daar namelijk ook afgedraaide zuigers.


groeten Reinier
Daaf (Davy)
Berichten: 684
Lid geworden op: di 31 jul 2001 0:00
Locatie: leiden

canonballman schreef:Goed, ben GT motor aan het reviseren, en nu heb ik nieuwe cil. bussen nodig en nieuwe zuigers. Een kitset (4 zuigers, 4 bussen)bij Reno kost ongeveer 1800 gulden, mij teveel voor standaard spul, niet gesmeed.

Bij Mahle zijn geen sets te krijgen voor GT turbos.
Echter wel voor Alpine Turbo (compressie 8,6:1)en alle 1397 cc C2J en C3J motoren (compressie 9,25:1).
Allemaal tegen redelijke prijzen (250 euro ex).

Ik kan zuigers door een collega af laten draaien (de bovenkant natuurlijk) voor een lagere compressieverhouding, en bussen afdraaien is ook geen probleem.

Maar mijn vraag is dus:
Wie weet of Alpine Turbo zuigers en bussen hetzelfde zijn als die van GT turbo??
Wie heeft opmerkingen, visies, ERVARINGEN of tips voor dit probleem??

Ik heb geen zin om ze in Engeland te halen bij GT tuning, en ook niet om Reno prijzen te betalen.
Wie weet er trouwens van welk merk de zuigers bij GT tuning zijn???
Ze hebben daar namelijk ook afgedraaide zuigers.


groeten Reinier
Hee Reinier,

Kijk even op de site van http://www.mecaparts.com/
Daar kom je zuigers + bussen tegen van een gttje voor niet zoveel.
Volgens mij een setje kost iets van € 330 (Set of 4 liners and pistons ¢ 76 original type). Weet alleen eigenlijk niet of een liner een zuigerbus is of de zuigersteel.....

succes
jacco 16v
Berichten: 560
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: gasselternijveen

BB tunning levert volgens mij ook zuigers met bussen voor een gtt.
SEIZE SOUPAPES CABRIO
Sander
Berichten: 1542
Lid geworden op: zo 3 jun 2001 0:00
Locatie: in de buurt
Contacteer:

STANDARD COMPRESSION PISTON AND LINER KIT
£250.00
Includes:- 4 pistons, 4 liners, 4 gudgeon pins, 4 sets of piston rings and 4 rubber liner seals. The highest quality available at less cost
[img]http://www.bbperformancetuning.co.uk/pr ... igimg7.jpg[/img]

Zie BB Performance

S :D nder
Michiel
Berichten: 481
Lid geworden op: za 13 okt 2001 0:00
Locatie: Roosendaal

Wat is de website??
Michiel
Berichten: 481
Lid geworden op: za 13 okt 2001 0:00
Locatie: Roosendaal

Aha, valt wel mee toch 250 pond. Is toch ong 900 piekies?
Marius
Berichten: 2882
Lid geworden op: vr 2 mar 2001 0:00

http://www.mecaparts.com is toch het goedkoopste denk ik.
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Hee thanks jongens
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Kheb net gemaild naar BBperformance met de vraag welk merk die zuigers/bussen zijn. Het kan natuurlijk ook van het merk Frikadel zijn.
Alleen ik heb zo weinig zin om zoiets uit de UK te gaan halen. Misschien als ik nou een merk weet, dan kan ik het via mn werk (= cheaper :) ) wel bestellen.
Marius
Berichten: 2882
Lid geworden op: vr 2 mar 2001 0:00

Ik hoop voor je dat ze dat willen vrijgeven, waarschijnlijk krijg je een mailtje terug van:

"These are made according the highest production standards for achieving the best quality blabalbalba...."

Hey, maaruh.... nog 4 weekjes he wordt alweer opschieten.... ;-)
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Nou als ik zon mailtje terug krijg kunnen ze in de poep zakken!

Heb inmiddels ook een mailtje weggedaan naar Mecaparts, zie dat eerlijk gezegd meer zitten ,Frankrijk.

En dit is voor het revisieproject, dus lange termijn. Binnen 1 week gaat de zwarte op de put en gaat de motor eruit. Dan andere krukas erin met nieuwe lagers en dan fohnen maar............ :D :D :D
Marius
Berichten: 2882
Lid geworden op: vr 2 mar 2001 0:00

Gheghe ok.

Zit er ook over te denken om bij mecaparts wat spullen te bestellen, maar heb eerst nog geen tijd om er mee aan de gang te gaan.
Michiel
Berichten: 481
Lid geworden op: za 13 okt 2001 0:00
Locatie: Roosendaal

Misschien stom vraagje hoor, maar zijn liners cilinderbussen??
Marius
Berichten: 2882
Lid geworden op: vr 2 mar 2001 0:00

Ja.
jacco 16v
Berichten: 560
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: gasselternijveen

heeft Mecaparts ook een website?
SEIZE SOUPAPES CABRIO
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Nou van Mecaparts heb ik geen reply gekregen, maar wel van een zekere Andy van BB performance.
Die schreef dus dat de bussen en zuigers die hun leveren van het merk Tarabusi ofzoiets zijn. Italiaans????? Ik weet het niet, maar het is volgens mij een beetje B merk, Zoniet een C merk :D
jacco 16v
Berichten: 560
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: gasselternijveen

wat is er mis met italiaanse spullen.
het merk komt mij niet bekend voor.
trouwens heeft GT tunning geen zuigers met busen voor een gtt.
SEIZE SOUPAPES CABRIO
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Nou, meestal staan italiaanse onderdelen niet bekend om hun super kwaliteit. Je hoort mij niet zeggen dat het rotzooi is, maar ik heb ze toch liever van een bekend Duits merk als Mahle. Van monteurs op mn werk weet ik dat er een hoop merken zijn die zuigers leveren, maar dat lang niet al het spul van goede kwaliteit is.

Bovendien; als ik toch geld ga uitgeven kan ik het beter gelijk goed doen.
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Ben er inmiddels achter (Mecaparts site) dat ze voor de 5 Alpine Turbo en de GT turbo hetzelfde artikelnummer opgeven voor 1 losse cilinderbus, wat mijns inziens dus moet zeggen dat de bussen van een GT gelijk zijn aan die van een 5 Alpine Turbo.
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Maar de zuigers, waar zitten die verschillen??

KOM OP 5 ALPINE TURBO SPECIALISTEN!!!!!!!!!!!
leg me dat eens uit.........

Hoe ziet een 5 Alpine turbo zuiger eruit??

groeten
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Nou, ik heb net ook een mailtje weg gedaan naar een Nederlandse verkoper/technische man van Mahle of hij een oplossing weet. Heb wel het idee dat ik hier iets van ga horen...............
Marius
Berichten: 2882
Lid geworden op: vr 2 mar 2001 0:00

Dat zou mooi zijn.
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

canonballman schreef:Hoe ziet een 5 Alpine turbo zuiger eruit??
ik heb er eentje los voor me.
Als jij nu aan een losse gtt zuiger kan komen kan je ze vergelijken.

Ik heb eerderzz ook geprobeerd de verschillen op te duikelen (search). ik weet niet meer wat er uit kwam.
Marius
Berichten: 2882
Lid geworden op: vr 2 mar 2001 0:00

Ik heb mecaparts gisteren nog gemaild, ik hoop dat ze nu eens snel antwoorden.

Heb vandaag mijn kop eraf moeten halen omdat een stom K(*!&*!&!&boutje afknapte bij het loshalen van de waterpomp, en ik kan deze niet uitboren omdathet natuurlijk net weer de achterste is waardoor je geen ruimte hebt door het veerpoothuis....

Maar goed, een goede reden om gelijk een group N koppakking ertussen te knallen.
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Hee Robert, ik heb hier suckers zat liggen. Maar kheb geen digi camera :(
Hoe ziet een AT zuiger eruit, ongeveer?

-diameter?
-vorm van zuigerbodem(de bovenkant iig)?
-diameter pistonpen?
-pistonpen geperst in smallend, draaiend in zuiger?
-afstand bovenkant pistonpen tot zuigerbodem?
-hoogte?
-zuigerveren?
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

En Marius, ga toch gewoon voor een koppakking / kopset van de automaterialenzaak, die zijn nagenoeg hetzelfde als die `speciaal in UK gehaald en daarom 2 x zo dure` van Veban.

Heb alleen maar goede ervaringen met dit spul, en is ook gewoon van Reinz (in de cup voorgeschreven) of Curly Payne

Heb ze al wel vaak moeten vervangen maar was allemaal om andere reden:
-geleider los gekomen
-motor heetgelopen, kop krom
-and so on
Marius
Berichten: 2882
Lid geworden op: vr 2 mar 2001 0:00

canonballman schreef: die zijn nagenoeg hetzelfde als die `speciaal in UK gehaald en daarom 2 x zo dure` van Veban.

Haha ok thanx voor de tip. Ik ben ook niet van plan om met extreme drukken te gaan rijden dus dan moet zo een pakking ook wel voldoen idd.

Btw, ik zit net de kop eens te bekijken en nu zie ik dat er rode klepveren inzitten. De koppen die ik tot nu toe gezien heb waren allemaal voorzien van zwarte klepveren.
Zou dit kunnen betekenen dat er wellicht ooit iemand aan het 'tunen' geweest is?
Michiel
Berichten: 481
Lid geworden op: za 13 okt 2001 0:00
Locatie: Roosendaal

Ik heb de afgelopen week twee koppen van een 5GTT gezien en die hadden allebei rode klepveren, dus denk dat dat toch origineel is.
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
Marius
Berichten: 2882
Lid geworden op: vr 2 mar 2001 0:00

Ok thanx.

Michel, hoe monteer jij de kop trouwens? Incl het inlaat en uitlaatspruitstuk?

En hoe centreer jij de pakking op het blok? Heb jij die tooltjes gemaakt die ze in het werkplaatshandboek gebruiken?
catrinus
Berichten: 4451
Lid geworden op: za 2 jun 2001 0:00
Locatie: Sappemeer

ik zal maar niet vertellen hoe ik het heb gedaan. Ik denk dat er dan veel zijn die mij voor gek verklaren.
There will be plenty of time to rest when your dead
Marius
Berichten: 2882
Lid geworden op: vr 2 mar 2001 0:00

Maakt niet uit toch, je methode heeft toch gewerkt?

vertel :-)
catrinus
Berichten: 4451
Lid geworden op: za 2 jun 2001 0:00
Locatie: Sappemeer

ik heb mijn kop volledig opgebouwd en de koppakking op het blok gelegt. Toen heb ik met 2 man de kop op het blok getild en op de centreerbus gelegd. De centreerbus zit in het midden bij de verdelerkap. Toen heb ik alle bouten er in gedaan en met de hand er ingedraait. Daarna met de moment sleutel alles vastdraaien met 30 n/m en dan alle bouten weer vastdraaien met 65n/m. Motor 20min laten draaien en dan 2.5 uur laten afkoelen. Alle bouten een halve slag los en dan weer vastdraaien met 65n/m. tussen 1000 en 3000 km alles natrekken en de kleppen stellen en je hoeft er niets meer aan te doen. Ik heb de kop met bouten en al erop getild en dat wou heel best. Ik heb geen centreer bussen nodig gehad maar gebruikte de bouten om de pakking te centreren. Werkt perfect maar het is dan best zwaar werk. Een opgebouwde kop met alle spruitstukken eraan is vrij zwaar. Doe het met 2 man en met veel licht.
There will be plenty of time to rest when your dead
Marius
Berichten: 2882
Lid geworden op: vr 2 mar 2001 0:00

Zo wou ik het ook maar gaan doen, ook met 2 man dan maar.

Volgens mij hoef je ze niet meer na te trekken na 1000 km als je dat al gedaan hebt zoals jij met de 20 min warmdraaiien/2.5 uur afkoelen/natrek methode.
Plaats reactie