5 TR-T [400K!!!]

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

argh, jullie doen altijd zo makkelijk over elektra.
Multimeters...piepstanden...
:(
Ik ben daar echt een kneus in.
Heb misschien 1 keer in mn leven een multimeter in mn handen gehad.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Goeie reden voor een tweede keer :D


Ik doe de zekeringen vaker doormeten. Multimeter heeft een 'doormeetstand'. Als je de pennen tegen elkaar houdt zegt ie 'piep'. Hoef je niet te kijken of je verbinding hebt.

De zekeringen hebben boven elk pootje een gaatje. Daar kun je die pennetjes instoppen en 'piep' is zekering is goed, niet 'piep' is zekering is stuk.

Wel contact afzetten.

Je ka nze ook stuk voor stuk eruit halen en kijken hoor, als je geen multimeter bij de hand hebt :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

denk dat het dus die laatste optie wordt.....
Test ze stuk voor stuk wel in de ruitenwissers ofzo.

maar volgens jullie moet er dus een zekering (zie afbeelding op vorige pagina) tussen zitten die ook de brandstofpomp..eehhh...zekert?

En dat grote blok (zie afbeelding van Wouter op de vorige pagina) is dan een relais?

Sorry, misschien allemaal erg eenvoudige en voor de hand liggende vragen voor jullie, maar ik weet hier gewoon echt heel weinig van af.
Boutjes, moertjes en schroefjes kan ik (meestal) prima mee overweg.
Maar zodra er draadjes, zekeringen en relais aan te pas komen dan begin ik meteen te zweten.


EDIT: lees nu pas goed in je post dat je kan zien aan die dingen of ze nog goed zijn?
Hoe zie je dat dan?
oh mijn god wat voel ik me een kneus.... :~
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Goed:

[img]http://www.deleukstestickers.nl/shop/im ... 7groot.jpg[/img]


Stuk:

[img]http://i40.tinypic.com/aya5ol.gif[/img]




Dat zwarte ding is een relais. Die wordt gebruikt om iets te schakelen. Zie het als een schakelaar, die grotere stromen kan schakelen (aan/uit zetten). De fijne elektronica elders kan hiervan kapot gaan. Dit relais heeft bovendien nog een schakelingetje die de pomp een poosje laat draaien.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Super bedankt Riel!
Het is me allemaal weer iets duidelijker.
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Ok, alle zekeringen zitten goed.
Dus dat kunnen we uitsluiten.

Heb nu toch maar een multimetertje aangeschaft.
Ik zou daarmee toch moeten kunnen checken of er spanning op de aansluitingen van de brandstofpomp komt (bij starten)?
Dan weet ik alweer iets meer.

Nu alleen nog uitvinden hoe..... :~
paratroeper
Berichten: 993
Lid geworden op: za 24 jan 2009 18:49
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Huizen

Riël schreef:Goeie reden voor een tweede keer :D


Ik doe de zekeringen vaker doormeten. Multimeter heeft een 'doormeetstand'. Als je de pennen tegen elkaar houdt zegt ie 'piep'. Hoef je niet te kijken of je verbinding hebt.

De zekeringen hebben boven elk pootje een gaatje. Daar kun je die pennetjes instoppen en 'piep' is zekering is goed, niet 'piep' is zekering is stuk.

Wel contact afzetten.

Je ka nze ook stuk voor stuk eruit halen en kijken hoor, als je geen multimeter bij de hand hebt :)
Daar gebruik ik een spanner zoekertje voor met een lampje erin :lol:
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Iemand met een paar praktische tips voor het doormeten van de brandstofpompaansluitingen?

Ik denk zelf dat ik voltage moet meten (DC).
Maar eerlijk gezegd weet ik dit al niet eens zeker.
Of moet ik (net als bij de zekeringen) de pieptest (ohm) gebruiken?

En wat moet ik dan op mn metertje zien gebeuren?
En moet ik starten
en...
en...
en...

Oh boy...voel me echt even als een vis op het droge..... :(
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

NEe, dan moet je de pomp insteken, en zorgen dat je die metalen pennen door die twee kabels van de pomp prikt zodat het het koperen binnenwerk raken. Dat is wel even frotten. Het is wel goed als je de pomp ingestoken laat.

Als je dit doet met de stekker los is dit wel makkelijker, je kan dan 12v meten, maar het kan zijn dat deze volledig wegvalt als de pomp ingestoken is. Daarom altijd meten met ingestoken apparatuur dan weet je echt wat er gebeurt.

Dan zet je m inderdaad op DC ;)

ALs je dan op contact zet moet je even 12V zien op je schermpje.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Gister samen met Steven (nogmaals bedankt!) het een en ander bekeken.
Bleek inderdaad dat of het relais niet goed wordt aangestuurd of dat het relais zelf niet werkt.
Als we het relais omzeilden en de draden van de pomp doorverbonden dan deed de pomp het.

Een oplossing zou dan zijn om het relais er gewoon uit te laten en de pomp gewoon continu te laten draaien. Misschien met een schakelaar ertussen zodat ik hem uit kan zetten na gebruik.

Maar nu testte ik de pomp vandaag eerst nog een keer (door de draden bij het relais door te verbinden) en toen stroomde de benzine maar een beetje uit het filter (slang na pomp/filter losgehaald).
Ik dacht dat het er echt uit zou spuiten.
Hoort dit? zorgt het filter misschien ervoor dat het er niet uit spuit?
Doe ik weer eens wat verkeerd?
Slaat het helemaal nergens op wat ik aan het doen ben?
Maakt Renault gewoon bagger-auto's?
Of moet ik gewoon niet zo zeiken en een nieuwe pomp en relais regelen en gaan met die banaan?
:wink: :D
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Het komt er vrij hard uit ja, weet even niet hoeveel maar geen pisstraal.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

filter verstopt?
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Dat dacht ik ook ja...
Moet toch best veel uitkomen.

heb het filter wel doorgeblazen. Geen idee of dat betekend dat het ook goed zit.

Denk dat ik de hele zooi gewoon maar eens ga vervangen.
Kwaad kan het sowieso niet en dan weet ik tenminste zeker dat het goed zit.
Ben wel weer een beetje klaar met die brandstof-zooi.
De hele tijd benzine in de wonden op mn handen begint me ook mateloos te irriteren... :@

Zijn pomp/filter nog te krijgen bij Ome Reno?
Hoorde dat dat brandstofrelais niet meer te krijgen is?
En dat je daar anders belachelijk veel geld voor neer moet leggen? :(
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

verbind die pomprelais nu eerst eens gewoon door met een nieuw brandstoffilter er bij en ga dan eens rijden.

die pompen gaan echt niet zomaar 123 stuk hoor.
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Argh.
Beland echt van het een in het andere probleem.

Nieuw filtertje gehaald (kan nooit kwaad).
Aangesloten....nogsteeds een pisstraaltje benzine.
Pomp er maar weer helemaal onder vandaan getrokken.
Los aangesloten. Ding geeft effe een kik maar doet daarna verder weinig. Brandstof druppelt er echt uit.
Pomp van de TR deed het nogsteeds prima.
Dus ik dacht laat ik die er dan maar voorlopig even onder zetten dan kan ik in ieder geval het ding proberen te starten.
......
Breekt gvd één van de kabelschoentjes van de pomp af!
:@

Lijkt wel alsof alles wat ik aanraak kapot gaat.
Pisnijdig zou je er van kunnen worden.
Maar gelukkig ben ik dat stadium alweer lang en breed voorbij dus kan ik er alleen nog maar om lachen...

Snap gewoon niet hoe dit allemaal achter elkaar de geest kan geven.
Eerst de vlotter, toen het relais, en nu de pomp. (en als kers op de taart het kabelschoentje... :D )
Onbegrijpelijk (...Haribo...).
Zal je zien dat als alles weer zit de drukregelaar ermee ophoudt....

Weet iemand misschien of die brandstofpomp nog te bestellen is bij Renault? (En de prijs?)
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Komt er wel goed 12V aan bij de pomp dan? Ter vervanging zou ik een tweedehands pompie regelen joh.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

kun je dat kabelschoentje niet opnieuw verbinden op de een of andere manier?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Ik denk dat de opbrengst van de pomp van een TR sowieso niet voldoende zal zijn... Dus of je daar veel tijd in moet steken, betwijfel ik. :)
Steven(stk)
Berichten: 1530
Lid geworden op: di 6 dec 2005 10:40
Locatie: r`dam

ik heb nog wel een werkende (weliswaar met wat herrie) pomp liggen als je wat wilt testen.
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Kabelschoentje zit dus niet op de pomp zelf maar op de draad ernaartoe.
Heb net nieuwe schoentjes gehaald dus dat is makkelijk te fiksen.
The least of my worries, zeg maar.

Er komt dus wel 12v bij de pomp Martijn. De TR pomp doet het namelijk ook gewoon goed.

Maar die is inderdaad wel een stukkie kleiner dan de GTT pomp.
Maar zei Tutuur een paar pagina's terug niet dat hij ook gewoon met het standaard 5 spul rondrijd (met gtt motor)?!?!?
Tutuur? Wat voor pomp heb jij er onder hangen?

Als iemand nog een goed werkende GTT pomp heeft liggen dan neem ik die graag over. Zie het alweer aankomen dat zo'n ding nieuw bij Renault een smak geld kost. (als ze überhaupt nog te bestellen zijn)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Spira, alle pompen van injectiemotoren zijn goed, clio, 19 etc etc.

Die TR pomp kan het wel eens krap krijgen maar voor een GT moet dit eigenlijk ook voldoende zijn.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Ah! das handige info. Thanks Riel.
Effe langs de sloop om een mooi pompie te scoren dus.
Ik ga het zometeen gewoon proberen met de TR-pomp eronder.
Hij zou toch in ieder geval moeten starten lijkt me.
Misschien dat hij bij vollast een beetje te kort komt maar dat zien we dan wel.
Ik wil gewoon weer leven in dat ding zien! :D
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Wel oppassen want pingelen wil je ook niet!
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

ok. De moed begint me nu wel een klein beetje in de schoenen te zakken...

TR-pomp aangesloten en getest: peut spoot er meteen uit toen ik het relais doorverbond.
Nieuw filter geplaatst.
Maar nog steeds niet starten.

Brandstof komt ook uit de leiding bij de carb.
Er komt dus brandstof in de carb.
Dat probleem lijkt me dus verholpen.
Maar waarom start dat ding dan niet?

Op een gegeven moment liep hij even twee tellen. Heel beroerd en stotterend.
Daarna niks meer.

Ben er weer effe klaar mee.
Morgen weer fris naar kijken.

Als jullie nog iets weten wat ik kan testen/bekijken/proberen dan lees ik het graag.
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

vonken alle 4 de bougies wel?
volgorde van de kabels kan ook verkeerd zijn.
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Zat ik inderdaad ook aan te denken.
Maar paar dagen geleden had ik dat allemaal nog gechecked toen de problemen begonnen. Vonkte toen allemaal nog.
Zal ze morgen allemaal nog een keer checken.

Kan je op een of andere manier aangeven hoe de kabels moeten zitten?
Misschien heb ik per ongeluk toch iets verkeerd terug gedaan.
Lijkt me heel sterk, maar ik sta nergens meer van te kijken...

EDIT:
Heb een duidelijke afbeelding van de aansluitvolgorde in het WPH staan...
(1-3-4-2 vanaf de voorste aansluiting met de klok mee)
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

zoek even op dit forum naar wat fotos van onder de kap bij anderen
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

draai bougie 1 er uit, check wanneer de zuiger helemaal bovenin staat of de rotor ook naar het goede pootje wijst.
de rondsel die vanaf de nokkenas de rotor aandrijft kan ook verspringen...
succes
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Dan kun je nog 360 graden fout zitten :p
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

En dat maakt niet uit want het is volgens mij toch een dubbelvonker...
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Net weer heel even gekeken.
Kan helaas mn bougies er nog even niet uit trekken want ik kan mn bougiedop niet vinden... :-(
Volgorde zit wel goed.

Nog even geprobeerd te starten en zowaar kreeg ik hem aan de praat.
Maar weer heel erg onregelmatig en stotterend.
Met een klein beetje gas liep hij best netjes (in ieder geval alsof alle cilinders meededen), maar zodra ik meer gas gaf dan begon hij te stotteren en te pruttelen en te sputteren. Als ik het gas los laat dan valt hij uit.
Kreeg hem daarna ook niet meer gestart.

Lijkt mij dan toch weer met brandstof te maken te hebben.
Misschien te veel of te weinig???
Verzuipt-ie misschien? (aangezien hij bij veel gas slechter liep)
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Had even een schakelaartje gemaakt voor de brandstofpomp zodat ik niet de hele tijd met die draadjes hoef te klooien.
Probeer daarna nog maar eens te starten.
Loopt het ding ineens perfect!
Duidelijk op alle cilinders (dus dat moet goed zitten lijkt me).
En hij reageert prima op gas geven.
Maar na een klein minuutje geef ik weer wat gas en begint het sputteren weer..... en uit.
En niet meer te starten.
:-(

Misschien nu dan toch een probleem met de drukregelaar???
Zou me niks verbazen.
Moet dat ding (drukregelaar) eigenlijk goed horizontaal hangen?
Hij hangt nu nog een beetje slordig en niet recht.
(Weet ik veel...ik noem ook maar wat...weet het gewoon echt niet meer)


"wie het weet mag het zeggen (zeggen)
kom het effe lekker uitleggen (leggen)
gooi het effe lekker in de groep (in de groep)
neem het effe onder de loep (onder de loep)"

:D
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Als ik zo een beetje over internet struin dan lijkt mijn probleem toch wel verdacht veel op een verzuipende motor...
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Ik zou eens naar je carb kijken, zit alles nog wel vast en erin.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

hangt er niet 1 vacuum slangetje los? vacuumlek...
toch de drukregelaar miss, zou ook goed kunnen...
Plaats reactie