ACT: Algemeen Chat Topic deel 2

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Gesloten
GJ
Car: Megane 4 RS

Riël Notermans schreef:Ja maar dan moet ik een clio sattelietje hebben.
En met een beetje pech ook nog het Clio scherm ;)
Riël
Über-Spammer

Ik ga ervanuit dat een remklauw vastgelopen is: dus defect en moet gereviseerd/vervangen.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Johan Hogervorst
Contacteer:

Abel schreef:Jopie boy, Remmen nooit op bezuinigen, en het kan ook goed en goedkoop. een setje GT of 16V past heel snel en remt op een 1.4 prima.

Maar ik zal nooit tevroeg gaan vervangen, werken ze, dan werken ze. Als je je wielen blokkeert gaat het ook niet goed, en overkill is zinloos. Je hebt geen race auto, dus goed onderhoud moet voldoende zijn. je hebt meer aan goede vering, daar zul je meer plezier aan hebben. veerpootjes van een 19V en stugge dempers achter is al eerst voldoende. en lijkt me ook wat veiliger weer. Maar de pest is dat je weer de grens zult op zoeken wat je auto kunt, en daar zijn ze niet voor gemaakt. Je wilt steeds weer iets verbeteren.... en dat heeft geen zin.

Ik beweer ook niet dat je in een 1.4 geen fun kunt beleven. dat blokje heeft toch wel even 90PK mijn r5 tr 1.4 kon daar maar van dromen.

(Y)
Dat is wel waar, daar heb ik nog niet zo over nagedacht!

Onderstel is idd ook erg leuk om daaraan te gaan veranderen, 16v veerpootbrug heb ik idd al en dat rijd zeer goed, voor wat stuggere verlagingsveren, dempers komen binnen niet al te langen tijd hoop ik, etc. :)
Ik moet ook bekennen dat ik veel plezier heb hoe die 19 rijd, je kan er zo ongelovelijk lomp en hard mee, zeker met goeie brede banden en voldoelde grip echt machtig mooi! (Y)

@Abel, gelukkig dacht dat het al aan mij lag. ;)

@Riël, dat klopt idd, en de remklauw is vastgelopen door rotte remschijven...
Steven
Car: M536

Weet iemand nog een toko waar ze Toyo R1R banden op voorraad hebben in 195-50-15? Die dingen leveren echt belabberd.
Ad van Haperen
Contacteer:

Riël
Über-Spammer

Tim
Car: E36 M3

Steven schreef:Weet iemand nog een toko waar ze Toyo R1R banden op voorraad hebben in 195-50-15? Die dingen leveren echt belabberd.
Pitbox was afgefikt ofzo toch?
Steven(stk)

Steven schreef:Weet iemand nog een toko waar ze Toyo R1R banden op voorraad hebben in 195-50-15? Die dingen leveren echt belabberd.

toch maar weer zo`n setje deronder , gaan deze langer mee ? :P
Steven
Car: M536

Op de ring wel ja ;)

Maargoed die banden zijn de laatste zorg, dat kan nog wel.
Mike (spitsoor)
Contacteer:

Marcel B. schreef:
Mike (spitsoor) schreef:Heeft iemand hier ervaring met een 2.0 dci 90 pk blok in een traffic? Zou stiekum wel willen wete of dit een beetje fatsoenlijk vooruit komt aangezien dit men nieuwe bedrijfsbus wordt
Is wel enigszins laat als je dat wil weten terwijl et em al wordt, of niet? :)
Tja is in mijn ogen nog steeds de beste keus geweest. Mocht kiezen uit 4 modellen nl een kangoo,traffic,master of een vw caddy. Aangezien je verder niks in te brengen heb aan uitrusting en vermogen etc mag ik al blij zijn dat die traffic een dci 90 is dus vandaar me vraag :wink:
Abel
Über-Spammer

jammer geen Fiat, ik heb een multi jet 120PK doblo maxi, standaard is 105Pk bijden 250Nm. Rijd super, ik heb al 190 KMH op de teller gehad met die bestelauto. En rijd super, wegligging ook, geen herrie in de kabine. Als of je in een mercedes rijd op hoge snelheid. (L)

stoplicht sprintjes lukt ook aardig. meeste mensen weten niet wat ze zien qua acceleratie naar de 80 met die bus volledig volgepakt (minstens 400KG lading) :worship:
Duupke (Ronald)
Contacteer:

Haas schreef:hoe zat dat nou ook weer met Xenon en nieuwe rdw/apk richtlijnen. Mag het nu wel of niet als ombouwset? Kortom, zonder sproei-installatie?

Voor de APK wel, met sproeiers. Alleen wijzigt de wet enigzins per 1 mei aanstaande. Kort door de bocht kunnen eigenlijk zo goed als alle aftermarket xenonsetjes de Kliko in...

Postbus 51[/url]
Once upon a time, you tref het verkeerd!!!
tutuur
Clubsponsor

Dan moet je toch je bronnen ff beter checken, ben nu niet thuis dus zal kijken of ik het morgen voor je kan posten...
Johan Hogervorst
Contacteer:

Wat nou zonder sproeiers kun je je xenon weggooien?

Beter de boel nakijken...

Alle auto's ná 31 december 2006, dus vanaf 1 januari 2007 moéten voorzien zijn van een sproei installatie, auto's daarvoor hebben dus nergens last van! (Y)
Haas
Car: Megane RS

wat een 3dubbelvette nummerplaat heb je dan :D

http://www.curbstonephotography.be/pict ... temId=3452
Ferdy
Über-Spammer

nog even brainstormen over al die combi's die wij nog krijgen ?

LSD
NSB
TXT
PSV

?
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Jammer dat W4L niet kan... :(
Ferdy
Über-Spammer

Merijn schreef:Jammer dat W4L niet kan... :(
scheelt jou weer een nieuwe auto bestellen :P
Ronald1916V
Car: Renault 19 2.0 16V

Joopieboy schreef:Wat nou zonder sproeiers kun je je xenon weggooien?

Beter de boel nakijken...

Alle auto's ná 31 december 2006, dus vanaf 1 januari 2007 moéten voorzien zijn van een sproei installatie, auto's daarvoor hebben dus nergens last van! (Y)
Dat was zo ja, vanaf 1 Mei geld dit voor alle auto's
Riël
Über-Spammer

Ik betwijfel het.
Dan vraag ik me af wie gaat opdraaien voor mijn onkosten: wat ik toen gemaakt heb was volledig wettelijk en toegestaan.
Tom
Moderator
Car: MB

Dat is het nog steeds met een kleine aanpassing......Dat geld ga je (terecht) niet terug krijgen. Dan kan de overheid nooit meer een enkele regel wijzigen.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Riël Notermans schreef:Ik betwijfel het.
Dan vraag ik me af wie gaat opdraaien voor mijn onkosten: wat ik toen gemaakt heb was volledig wettelijk en toegestaan.
Zo heb ik nog een Quintezz op zolder liggen. Met wettelijke regelingen kan alles.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Tim

Wanker :D
Ferdy
Über-Spammer

Tim schreef:
Wanker :D
een echte kenner dus :)
Tim

8)
-PAZ-
Über-Spammer

Haas schreef:wat een 3dubbelvette nummerplaat heb je dan :D

http://www.curbstonephotography.be/pict ... temId=3452
:lol: :lol:
R5GTT. Drive it like you stole it
Wouter
Über-Spammer
Contacteer:

:lol:

Met C.O.C.K.
Ferdy schreef:nog even brainstormen over al die combi's die wij nog krijgen ?

LSD
NSB
TXT
PSV

?
GVD
GHB
GGD
VVD
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
tutuur
Clubsponsor

bij deze zal ik alle misverstanden even uit de wereld helpen, het is wel een lange post maar lynch me aub niet :lol: oja voor de duidelijk heid, dit betreft: xenon

heb dit van het mr2 forum:

Even contact gehad met een oud-collega die handelt in aftermarket xenonsets, blijkt niet waar te zijn en geldt alleen voor auto's van bouwjaar jan 2007.
Ben zelf even aan het zoeken geweest en heb dit gevonden op de site van seat online.

De RDW is via mail gevraagd opheldering te geven, omdat hun eigen site niet volledig is.

Opmerking: Nieuwe APK regels per 1 mei 2009

De RDW site is óf niet compleet óf tegenstrijdig met betrekking tot minstens 1 punt in de APK regelgeving.

Gasontladingslampen - APK keurmeesters:
APK Keurmeesters hebben de instructie gekregen de auto's met gasontladingslampen te controleren op koplampsproeiers. VOorheen was dit alleen voor nieuwere modellen een verplicht item. Nu is het (bij gebrek aan nadere specificatie !) ook een keurings item voor oudere modellen auto's waarin gasontladinglampen geplaatst zijn.

Gasontladingslampen - RDW voertuig eigenaren:
De RDW site refereert op de pagina's van voertuig eigenaren enkel naar de al bekende regels: koplampsproeiers alleen verplicht bij nieuwe modellen

Gasontladingslampen - RDW voertuigbranche
Hier is "plotseling" een concept document te vinden waarin wel een wijziging mbt gasontladingslampen terug te vinden is. En ook hier (net als bij de instructies van de APK Keurmeesters) is de omschrijving dusdanig algemeen dat het voor alle modellen auto's zou kunnen gelden (artikel 115, bijlage VIII)
Maar dit betreft een CONCEPT document, zonder datum van publicatie, zonder datum van ingang, zonder verdere referenties.

Mijn vraag is nu tweeledig:
- Wat is nu precies de eis met betreking tot gasontladingslampen.
- Wanneer wordt de burger geinformeerd? Bij voorkeur op de voertuigeigenaar pagina van de RDW site.

Mvg

Henk Kok
Eindhoven

Tot zover mijn vraag aan de RDW

Dit was hun antwoord d.d. 1 april 2009:

Geachte heer Kok,

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

Er is hier sprake van een misverstand.
Aan de in de permanente eisen gestelde voorwaarden verandert niets. Dat wil zeggen dat de dimlichten met gasontladingslichtbronnen en andere lichtbronnen met een lichtsterkte van meer dan 2000 lumen moeten voldoen aan door onze Minister gestelde eisen voor deze lichtbronnen, alsmede voor de installatie daarvan indien het voertuig na 31 december 2005 in gebruik is genomen.
Koplampsproeiers en hoogteregeling zijn voor deze voertuigen dus verplicht.

In de APK is de controle op hoogteregeling niet opgenomen.
In de APK keurmeester hebben wij niet alle eisen opgenomen maar staat een opsomming van de belangrijkste wijzigingen.
De Wet gaat pas op 1 mei in. Vanaf die datum kunt u alle wijzigingen in de APK-regelgeving op onze website nalezen.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben genformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW

Blijkbaar had ik mijn vraag nóg precieser moeten stellen, want een hard "de wet blijft ongewijzigd voor after market xenon" zit er nog niet in.

Wordt vervolgd.

Terug naar boven

JD
MG-R Addict

Geplaatst: Di Apr 14, 2009 5:44 pm Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

deel 2

Een nieuwe poging:

Geachte heer/mevrouw,

mijn dank voor uw snelle reactie
Maar ik hoop dat u toch nog e.e.a. kan toelichten, wellicht had ik mijn vraag beter moeten formuleren.

Het lijkt mij vanzelfsprekend dat gasontladingslampen moeten voldoen aan de wettelijke eisen.
De eis dat de voertuigen (ingevoerd na 31 dec 2005) met dergelijke verlichting voorzien moeten zijn van koplampsproeiers en hoogteverstelling is eveneens bekend.

De vraag is of er iets veranderd is voor voertuigen die vr 2005 in gebruik zijn genomen n gasontladingslampen (met CE keurmerk, etc) geinstalleerd hebben, zonder koplampsproeiers.
Met andere woorden, of er iets verandert voor autoeigenaren die in hun oudere auto een vervangingsset hebben laten plaatsen (aftermarketset), die wel een hoogteverstelling hebben (elektrisch of manueel gestuurd) maar geen koplampsproeiinstallatie.
Kunt u hier duidelijkheid over geven?

voorbeeld 1: een Peugeot 205 van oktober 1997, in 2003 van eigenaar gewisseld en ondertussen uitgerust met een wettelijk goedgekeurde en correct geinstalleerde bi-xenon vervangingsset)
voorbeeld 2: een Seat Leon van februari 2005, eveneens uitgerust met een wettelijk goedgekeurde H1 en H7 xenon vervangingsset.

En aangezien 1 mei al redelijk dichtbij is, wanneer verwacht uw instelling dat de nieuwe APK regels online zijn? Het zou vervelend zijn om pas tijdens een keuring achter de nieuwe wetgeving te moeten komen.

Met vriendelijke groet

Henk Kok
Eindhoven

En dit was het definitieve antwoord:

Geachte heer Kok,

In reactie op uw e-mail bericht ik u het volgende.

Voor voertuigen in gebruik genomen voor 31-12-2006 veranderd er niets.

Aangezien de RDW er naar streeft om actuele informatie te verstrekken zal de nieuwe regelgeving APK pas op 1 mei digitaal online na te lezen zijn.
De erkenningshouders zijn al voorzien van de nieuwe APK boeken en de cd-rom wordt rond de 17de verstuurd.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben genformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Het is helaas in het frans, maar wellicht hebben we hier wat aan?

http://www.dialogys.fr/
Daniël W.
Car: 5TL-T

@tutuur: (Y) :worship:
Arco
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Merijn schreef:Het is helaas in het frans, maar wellicht hebben we hier wat aan?

http://www.dialogys.fr/
:worship:
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Mike (spitsoor)
Contacteer:

Wouter de Wit schreef::lol:

Met C.O.C.K.
Ferdy schreef:nog even brainstormen over al die combi's die wij nog krijgen ?

LSD
NSB
TXT
PSV

?
GVD
GHB
GGD
VVD
GVD zal niet als kenteken uitgegeven gaan worden was op het nieuws toen al bepaalde combinaties zijn door de overheid 'geschrapt'
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Alles met een G.. is toch al geweest, zag van de week een J.. kenteken rijden.

Even snel op de RDW-site gekeken, het laatst uit gegeven kenteken: 73-JDK-6
:grin:
Mike (spitsoor)
Contacteer:

Klopt idd. Mijn kenteken zal ook wel een J kenteken worden 8)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

JGV is ook wel leuk :grin:
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Gesloten