MartijnG; Renault 5 GT Turbo (5-2021)
@abel
Ga die houding ff lekker ergens anders laten zien.
Het antwoord is toch gegeven? Je hoeft mij van niks te overtuigen hoor.
5 maanden lang vrijwel niks gepost en dan post ik wat....
Vraag me af waarom ik getwijfeld heb om mijn lidmaatschap te verlengen....
Ga die houding ff lekker ergens anders laten zien.
Het antwoord is toch gegeven? Je hoeft mij van niks te overtuigen hoor.
5 maanden lang vrijwel niks gepost en dan post ik wat....
Vraag me af waarom ik getwijfeld heb om mijn lidmaatschap te verlengen....
-
- Car: Renault 19 2.0 16V
De vorige eigenaar van mijn Dodge pick-up heeft de motor gereviseerd en 5 van de 8 zuigers verkeerd om gemonteerd. Geloof me.. Dat geeft een puinzooi, onderblok was niet meer te redden, krassen in de cilinders waar je je vingers aan open kon halen. Is 7500 km goed gegaan. Na 2000km zat er een vage rammel in onder belasting die ik niet kon plaatsen en bij 7500rpm begon die het zelfs stationair te doen en begon die olie uit de carterventilatie te spugen. Toen heb ik die V8 maar eens uit elkaar gedraaid.Abel schreef:
@ Martijn, stel je voor dat ze het wel doen desaxatie, dan wil je echt niet dat je zuigers verkeerd om zitten, want dan krijg je vast wel een verkeerd slijtage beeld. Wat ik er van weet is dat het alleen bij atmosferische race motoren word gebruikt. (10K rpm +)

-
- Über-Spammer
- Car: diverse
- Contacteer:
-jo- schreef:hoe noemen ze dat ? Koekje van eigen deeg of zoiets ?

Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
En daar heb je de grootste reden waarom ik getwijfeld heb.-jo- schreef:hoe noemen ze dat ? Koekje van eigen deeg of zoiets ?
Bij de andere clubs hebben ze tenminste wel de ballen om je te bannen

MOD
...Het is wel heel toevallig dat precies de 3 personen waarbij het telkens 'mis' gaat op he forum ook hier weer hun gezicht laten zien en de sfeer danig naar de kloten helpen.
Ik ga er heel kort over zijn: nog 1 keer en er gaan bans uitgedeeld worden.
-

-
- Über-Spammer
- Car: Renault 5 GT Turbo
Rühig!
Afgelopen weekend weer even bezig geweest aan de 5. Hoop kabelboom werk door een maat van me laten doen. Dus de complete binnenkabelboom is terug als nieuw inclusief alarmsysteem en turbo-timer. Nu nog wat aanpassingen in de motorruimte.
Daarnaast 'even' de zuigers omgedraaid vanaf de onderkant ('even' de krukas weer moeten liften).
Daarna kleppen gesteld...nu valt me alleen weer één ding op. De stelschroeven op cilinder 1 (vliegwielzijde) zijn bijna volledig ingedraaid (je kunt nog net met een tang op de stelschroef om te verstellen) terwijl bij cilinder 2 t/m 4 de stelschroeven opmerkelijk verder uitsteken (schroefdraad is nog net zichtbaar boven de borgmoer).
Moet ik me hier zorgen om maken? En waarom alleen cilinder 1? Ik heb de stoterbussen en stangen genummerd bij demontage dus dat zou goed moeten zitten.
Is het eventueel slim om de stoterstangen van mijn oude blok over te zetten? Alleen dan moet ik zeker ook de bijbehorende stoterbussen plaatsen?

Afgelopen weekend weer even bezig geweest aan de 5. Hoop kabelboom werk door een maat van me laten doen. Dus de complete binnenkabelboom is terug als nieuw inclusief alarmsysteem en turbo-timer. Nu nog wat aanpassingen in de motorruimte.
Daarnaast 'even' de zuigers omgedraaid vanaf de onderkant ('even' de krukas weer moeten liften).
Daarna kleppen gesteld...nu valt me alleen weer één ding op. De stelschroeven op cilinder 1 (vliegwielzijde) zijn bijna volledig ingedraaid (je kunt nog net met een tang op de stelschroef om te verstellen) terwijl bij cilinder 2 t/m 4 de stelschroeven opmerkelijk verder uitsteken (schroefdraad is nog net zichtbaar boven de borgmoer).
Moet ik me hier zorgen om maken? En waarom alleen cilinder 1? Ik heb de stoterbussen en stangen genummerd bij demontage dus dat zou goed moeten zitten.
Is het eventueel slim om de stoterstangen van mijn oude blok over te zetten? Alleen dan moet ik zeker ook de bijbehorende stoterbussen plaatsen?
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
nee die stoterbussen lopen niet in op de stang, maar op de nok en de bus waar die in zit, Theoretisch moet dat busje op de zelfde plaats terug. Maar dat maakt praktisch echt niets uit.
Dat lengte verschil kan van verschillende dingen komen. Meest logische vind ik, een klep die misschien een iets kortere steel heeft, een stoterstang die wat krom is of dat die wat korter is. Normaliter bij zo'n nieuw bouw blok, zou je veel schroefdraad moeten overhouden boven de tuimelaar.
Heb je een aangepaste nokkenas of origineel?
die busjes hoeven er niet meer uit, die zijn 100% zeker in orde!
Dat lengte verschil kan van verschillende dingen komen. Meest logische vind ik, een klep die misschien een iets kortere steel heeft, een stoterstang die wat krom is of dat die wat korter is. Normaliter bij zo'n nieuw bouw blok, zou je veel schroefdraad moeten overhouden boven de tuimelaar.
Heb je een aangepaste nokkenas of origineel?
die busjes hoeven er niet meer uit, die zijn 100% zeker in orde!
-
- Über-Spammer
Zit een andere nokkenas in ja (Piper Cam 285). Ik zou de stoterstangen er weer uit kunnen halen om eventueel lengteverschil te meten.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
ik zou als ik jou was idd de stoterstangen checken, en als die goed zijn niet verder kijken. Die nokken as is waarschijnlijk de boosdoener.
Pipercam maakt heus geen nieuwe nokkenassen, die verslijpt originele nokkenassen naar een andere profiel. Dus de basis word afgeslepen zo dat je een hogere lift krijgt.
Pipercam maakt heus geen nieuwe nokkenassen, die verslijpt originele nokkenassen naar een andere profiel. Dus de basis word afgeslepen zo dat je een hogere lift krijgt.
-
- Über-Spammer
Klopt, zijn nabewerkte nokkekstokken, maar dat verklaart nog niet dat het maar op één cilinder te zien is? Dan zou ik dezelfde bewerking verwachten op 2 t/m 4.
Of inderdaad teveel bewerkte nokken op cilinder 1 waarna ze dus nog meer hebben weggehaald om dezelfde kleplift te krijgen...
Zal de stoterstangen eens nalopen morgen
Of inderdaad teveel bewerkte nokken op cilinder 1 waarna ze dus nog meer hebben weggehaald om dezelfde kleplift te krijgen...
Zal de stoterstangen eens nalopen morgen

blanks schijnen wel beter te zijn. Weet iemand hoe ze die regrinds maken? Lassen ze eerst wat materiaal op of zo? Aangezien de lobes langer en breder zijn.
De basis word kleiner gemaakt waardoor de klepspeling groter word. Deze klepspeling haal je er weer uit waardoor in verhouding de nok groter is geworden in alle opzichten.
Deze nok kan dan weer in een ander profiel geslepen worden. Dus extra lift zonder extra hoge nok.
Deze nok kan dan weer in een ander profiel geslepen worden. Dus extra lift zonder extra hoge nok.
-
- Über-Spammer
Weer rustig aan verder met de 5...
Wat beugeltjes ontroest zodat deze gepassiveerd/verzinkt kunnen worden;
![Afbeelding]()
Interieurdelen klaar gemaakt voor het flocken;
![Afbeelding]()
Ook nog even het inlaatspruitstuk ingepakt in aluminiumtape;
![Afbeelding]()
![Afbeelding]()
Onder het motto; alle kleine beetjes helpen
Wat beugeltjes ontroest zodat deze gepassiveerd/verzinkt kunnen worden;
Interieurdelen klaar gemaakt voor het flocken;
Ook nog even het inlaatspruitstuk ingepakt in aluminiumtape;
Onder het motto; alle kleine beetjes helpen

Laatst gewijzigd door MartijnG op ma 15 jul 2013 6:01, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Gaat de goeie kant op Martijn! 

Mooi werk!
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
http://www.barmartechniek.nl
-
- Über-Spammer
SPOEDJE:
Iemand enig idee waar deze beugel van is?;
![Afbeelding]()

Iemand enig idee waar deze beugel van is?;

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Zit voor op je binnenscherm...
Koelvloeistof potbeugel, en compressor
Koelvloeistof potbeugel, en compressor
-
- Über-Spammer
Duidelijk, thanks.
Compressor heb ik niet eerder gehad, vandaar dat ik de beugel even niet kon plaatsen. Dat gaat die ook mee voor het verzinken
Compressor heb ik niet eerder gehad, vandaar dat ik de beugel even niet kon plaatsen. Dat gaat die ook mee voor het verzinken

-
- Car: Renault 19 2.0 16V
Goed bezig Martijn!

Waar laat je het verzinken doen?
-
- Über-Spammer
Galvano Veenendaal
Hele emmer voor €35
Blauw (zilver) of geel passiveren 
Hele emmer voor €35

-
- Über-Spammer
Tom schreef:heb je meteen een mooie emmer om de auto te wassen

Niks bijzonders. Standaard GTT draaiend gedeelte. T25 turbo + 2,5 inch uitlaat, Piper 285 nokkenas, dikkere koppaking, lichter vliegwiel en voorlopig Gr. A carburateur. Eerst de auto maar weer rijdend hebben voordat we naar injectie of F7X gaan. Dat is een mooi winterproject voor later zullen we maar zeggenDaniël W. schreef:![]()
![]()
Wat voor setup ga je rijden als ie klaar is? Motorisch/ophanging etc.? Ben ik wel benieuwd naar![]()

De auto komt op een GAZ schroefset te staan, hoe laag weet ik nog niet

Dat valt inderdaad reuze mee! En Veenendaal ligt hier redelijk om de hoek.
Kan je picas plaatsen als ze klaar zijn?
Mijn 19 heeft ook heel wat gebeugel onder de kap en ik twijfel of ik ze zwart maak of galvaniseer.
Kan dit ook met ontroeste boutjes?
Kan je picas plaatsen als ze klaar zijn?
Mijn 19 heeft ook heel wat gebeugel onder de kap en ik twijfel of ik ze zwart maak of galvaniseer.
Kan dit ook met ontroeste boutjes?