MartijnG; Renault 5 GT Turbo (5-2021)

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

@abel

Ga die houding ff lekker ergens anders laten zien.
Het antwoord is toch gegeven? Je hoeft mij van niks te overtuigen hoor.

5 maanden lang vrijwel niks gepost en dan post ik wat....
Vraag me af waarom ik getwijfeld heb om mijn lidmaatschap te verlengen....
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

hoe noemen ze dat ? Koekje van eigen deeg of zoiets ?
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Abel schreef:
@ Martijn, stel je voor dat ze het wel doen desaxatie, dan wil je echt niet dat je zuigers verkeerd om zitten, want dan krijg je vast wel een verkeerd slijtage beeld. Wat ik er van weet is dat het alleen bij atmosferische race motoren word gebruikt. (10K rpm +)
De vorige eigenaar van mijn Dodge pick-up heeft de motor gereviseerd en 5 van de 8 zuigers verkeerd om gemonteerd. Geloof me.. Dat geeft een puinzooi, onderblok was niet meer te redden, krassen in de cilinders waar je je vingers aan open kon halen. Is 7500 km goed gegaan. Na 2000km zat er een vage rammel in onder belasting die ik niet kon plaatsen en bij 7500rpm begon die het zelfs stationair te doen en begon die olie uit de carterventilatie te spugen. Toen heb ik die V8 maar eens uit elkaar gedraaid. :p
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

-jo- schreef:hoe noemen ze dat ? Koekje van eigen deeg of zoiets ?
:D
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

-jo- schreef:hoe noemen ze dat ? Koekje van eigen deeg of zoiets ?
En daar heb je de grootste reden waarom ik getwijfeld heb.

Bij de andere clubs hebben ze tenminste wel de ballen om je te bannen ;-)
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

MOD
...

Het is wel heel toevallig dat precies de 3 personen waarbij het telkens 'mis' gaat op he forum ook hier weer hun gezicht laten zien en de sfeer danig naar de kloten helpen.

Ik ga er heel kort over zijn: nog 1 keer en er gaan bans uitgedeeld worden.
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

(Y) Merijn.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

@ tuurtuur (F) ik bedoelde er niets mee en qua uitleg vond ik het echt mager van wat de bedoeling van desaxatie is!
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Rühig! :smile:

Afgelopen weekend weer even bezig geweest aan de 5. Hoop kabelboom werk door een maat van me laten doen. Dus de complete binnenkabelboom is terug als nieuw inclusief alarmsysteem en turbo-timer. Nu nog wat aanpassingen in de motorruimte.

Daarnaast 'even' de zuigers omgedraaid vanaf de onderkant ('even' de krukas weer moeten liften).

Daarna kleppen gesteld...nu valt me alleen weer één ding op. De stelschroeven op cilinder 1 (vliegwielzijde) zijn bijna volledig ingedraaid (je kunt nog net met een tang op de stelschroef om te verstellen) terwijl bij cilinder 2 t/m 4 de stelschroeven opmerkelijk verder uitsteken (schroefdraad is nog net zichtbaar boven de borgmoer).

Moet ik me hier zorgen om maken? En waarom alleen cilinder 1? Ik heb de stoterbussen en stangen genummerd bij demontage dus dat zou goed moeten zitten.

Is het eventueel slim om de stoterstangen van mijn oude blok over te zetten? Alleen dan moet ik zeker ook de bijbehorende stoterbussen plaatsen?
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

nee die stoterbussen lopen niet in op de stang, maar op de nok en de bus waar die in zit, Theoretisch moet dat busje op de zelfde plaats terug. Maar dat maakt praktisch echt niets uit.

Dat lengte verschil kan van verschillende dingen komen. Meest logische vind ik, een klep die misschien een iets kortere steel heeft, een stoterstang die wat krom is of dat die wat korter is. Normaliter bij zo'n nieuw bouw blok, zou je veel schroefdraad moeten overhouden boven de tuimelaar.

Heb je een aangepaste nokkenas of origineel?

die busjes hoeven er niet meer uit, die zijn 100% zeker in orde!
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Zit een andere nokkenas in ja (Piper Cam 285). Ik zou de stoterstangen er weer uit kunnen halen om eventueel lengteverschil te meten.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

ik zou als ik jou was idd de stoterstangen checken, en als die goed zijn niet verder kijken. Die nokken as is waarschijnlijk de boosdoener.

Pipercam maakt heus geen nieuwe nokkenassen, die verslijpt originele nokkenassen naar een andere profiel. Dus de basis word afgeslepen zo dat je een hogere lift krijgt.
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Klopt, zijn nabewerkte nokkekstokken, maar dat verklaart nog niet dat het maar op één cilinder te zien is? Dan zou ik dezelfde bewerking verwachten op 2 t/m 4.

Of inderdaad teveel bewerkte nokken op cilinder 1 waarna ze dus nog meer hebben weggehaald om dezelfde kleplift te krijgen...

Zal de stoterstangen eens nalopen morgen (Y)
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

je hebt de keuze bij piper, blank of regrind.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

@Jo, die blank zijn dan vast fors duurder?
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

uiteraard, dat is wel een pak duurder.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Maar het profiel moet toch hetzelfde zijn? Of is blank altijd beter?
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

blanks schijnen wel beter te zijn. Weet iemand hoe ze die regrinds maken? Lassen ze eerst wat materiaal op of zo? Aangezien de lobes langer en breder zijn.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

De basis word kleiner gemaakt waardoor de klepspeling groter word. Deze klepspeling haal je er weer uit waardoor in verhouding de nok groter is geworden in alle opzichten.

Deze nok kan dan weer in een ander profiel geslepen worden. Dus extra lift zonder extra hoge nok.
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

MartijnG schreef:Rühig! :smile:
He, dat is mijn tekst! :w:
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Weer rustig aan verder met de 5...

Wat beugeltjes ontroest zodat deze gepassiveerd/verzinkt kunnen worden;

Afbeelding

Interieurdelen klaar gemaakt voor het flocken;

Afbeelding

Ook nog even het inlaatspruitstuk ingepakt in aluminiumtape;

Afbeelding

Afbeelding

Onder het motto; alle kleine beetjes helpen :P
Laatst gewijzigd door MartijnG op ma 15 jul 2013 6:01, 1 keer totaal gewijzigd.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
paratroeper
Berichten: 993
Lid geworden op: za 24 jan 2009 18:49
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Huizen

Gaat de goeie kant op Martijn! (Y)
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

Mooi werk!
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Gebruikersavatar
Daan2D
Berichten: 2250
Lid geworden op: za 14 apr 2007 13:06
Car: M2GTRS + R25 + C3RS
Locatie: Limburg

Stukje bij beetje kom je vooruit (Y)
Je pakt het wel echt goed aan :worship:
Racing is the best way to convert money into noise
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

SPOEDJE:

Iemand enig idee waar deze beugel van is?;

Afbeelding

:p
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Zit voor op je binnenscherm...
Koelvloeistof potbeugel, en compressor
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Duidelijk, thanks.

Compressor heb ik niet eerder gehad, vandaar dat ik de beugel even niet kon plaatsen. Dat gaat die ook mee voor het verzinken (Y)
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Goed bezig Martijn! (Y) (Y)
Sareno
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 30 jul 2012 19:43
Contacteer:

Waar laat je het verzinken doen?
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Galvano Veenendaal

Hele emmer voor €35 :smile: Blauw (zilver) of geel passiveren (Y)
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

heb je meteen een mooie emmer om de auto te wassen (D)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Daniël W.
Berichten: 1589
Lid geworden op: zo 1 feb 2004 19:52
Car: 5TL-T
Locatie: Netherlands

(Y) (Y)

Wat voor setup ga je rijden als ie klaar is? Motorisch/ophanging etc.? Ben ik wel benieuwd naar :)
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Tom schreef:heb je meteen een mooie emmer om de auto te wassen (D)
:~ (0) :lol:
Daniël W. schreef: (Y) (Y)

Wat voor setup ga je rijden als ie klaar is? Motorisch/ophanging etc.? Ben ik wel benieuwd naar :)
Niks bijzonders. Standaard GTT draaiend gedeelte. T25 turbo + 2,5 inch uitlaat, Piper 285 nokkenas, dikkere koppaking, lichter vliegwiel en voorlopig Gr. A carburateur. Eerst de auto maar weer rijdend hebben voordat we naar injectie of F7X gaan. Dat is een mooi winterproject voor later zullen we maar zeggen :beer:

De auto komt op een GAZ schroefset te staan, hoe laag weet ik nog niet :p
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Dat is geen gekke prijs voor het galvaniseren zeg! Contacten daar?

Verder echt wederom goed bezig, word echt een serieus dikke gtt!
Sareno
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 30 jul 2012 19:43
Contacteer:

Dat valt inderdaad reuze mee! En Veenendaal ligt hier redelijk om de hoek.

Kan je picas plaatsen als ze klaar zijn?

Mijn 19 heeft ook heel wat gebeugel onder de kap en ik twijfel of ik ze zwart maak of galvaniseer.

Kan dit ook met ontroeste boutjes?
Plaats reactie