5 TR-T [400K!!!]

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

:foto: :foto: :foto: zou leuk zijn om te zien hoe die er nu bij staat....
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Ja ik weet dat men hier fotogeil is :wink: , maar mn camera heeft het in de loop van dit project begeven....
Maar erg fraai is het allemaal nog niet hoor.
Behoorlijk smerig en hij staat nu nog op assteunen.
Als alles weer op zn plek zit en hij op zn wielen staat dan schiet ik wel weer wat plaatjes.
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Hier dan wat plaatjes van hoe het er nu bij staat.
helaas wel met mn telefoon gemaakt...

[img]https://lh3.googleusercontent.com/-SUsl ... C01587.JPG[/img]

[img]https://lh3.googleusercontent.com/-FVTL ... C01592.JPG[/img]

[img]https://lh3.googleusercontent.com/-0KE2 ... C01593.JPG[/img]

[img]https://lh3.googleusercontent.com/-HDkB ... C01590.JPG[/img]

[img]https://lh3.googleusercontent.com/-boNQ ... C01595.JPG[/img]

[img]https://lh3.googleusercontent.com/-VXh8 ... C01596.JPG[/img]


Nog te doen:
- Stukjes Remleiding vanaf de drukverdeler naar de achteras
- Handrem
- remmen ontluchten
- Motorkap/bumpers/grille/verbredingsplastic/skirts/wielen monteren
- ruitenwissers aan de praat krijgen (iemand nog een idee??!?!)
- ......?

Voorlopig laat ik het oma-interieur van de TR nog even zitten.
Later zet ik mn ouwe (maar hopelijk een paar nieuwe) kuipjes er weer in.
Waarschijnlijk gooi ik het (schoongemaakte) rode vloerkleed er dan ook weer in.

Ik vergeet vast nog wel wat maar dat zien we tzt dan wel weer.
Laatst gewijzigd door spir@l op ma 20 apr 2015 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Vandaag weer met de remmellerij aan de gang geweest.

Remdrukbegrenzer en alle bijbehorende remslangen(nieuw) gemonteerd.
En daarna de remmen ontlucht.
Was voor mij de eerste keer dat ik remmen ontlucht heb.
Had zo'n eezibleed setje gekocht en ben daarmee aan de slag gegaan.

Had eigenlijk verwacht dat er best wel een degelijke stroom aan remvloeistof uit de nippels zou komen. Was nu meer sijpelen dan stromen.
Merkte wel dat-ie eerst gorgelde en dat er inderdaad allemaal lucht uit kwam. Daarna alleen maar vloeistof.
Hopelijk is het goed gegaan. Pedaal voelt wel degelijk.

Kwam er later alleen achter dat de achterremmen vastzitten.
Die zuigers moet je toch gewoon terug kunnen drukken?
Kreeg dat nu niet voor elkaar.
Want hoe zit dat nou? Als je motor niet loopt en je trapt het rempedaal in dan staan je remmen op een gegeven moment vast.
En als je motor dan weer loopt dan komen ze weer los ofzo?
Heeft dat met vacuum te maken?

Nog een beetje een grijs gebied voor me.
Als iemand wat meer info heeft dan lees ik dat graag.

groet, Krijn
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

zuigers achterzijde moet je terugdraaien
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Draaien?!
ah....
Ik zag al van die inkepingen zitten. Daar kan ik dan vast wel iets tussen frotten om te draaien.

Thanks.
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

spir@l schreef:Draaien?!
ah....
Ik zag al van die inkepingen zitten. Daar kan ik dan vast wel iets tussen frotten om te draaien.

Thanks.
Klopt, een platte schoevendraaier kun je er zo tussendoor drukken en terugdraaien. :)
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

alle klauwen met handremmechanisme moet je draaien.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Dank je Tom.

Dank je Tom.


:D :wink:
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

:lol:

dat je pedaal hard wordt klopt idd met uitstaande motor, dan heb je geen vacuum.

wat heb je voor easybleed setje gekocht?
Mrtn = Maarten
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Ah, ok is dus inderdaad vacuum. Duidelijk.

Deze set heb ik gekocht.

[img]http://www.enter.net/~rdent/images/eezibleed.jpg[/img]

Kost een paar tientjes, maar dan kan je wel heel simpel in je eentje alles ontluchten. Werkt prima.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

gebruik ik ook. Voor gebruik zo nu en dan prima en kost niet teveel.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Zoiets heb ik ook gefixt jah, een oude dop, gat erin, ventiel d'r, btje druk erop, slangetje over de nippel en in een flesje, open draaien en wachten tot een mooi straaltje :)
Mrtn = Maarten
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

maar dan heb je wel het nadeel dat je erg snel lucht verpomp als je een systeem wilt verversen.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

valt op zich wel mee, gewoon regelmatig je reservoirtje controleren of er nog genoeg sap inzit..

alleen aan het begin gaat het wel snel jah, dat loop je vaker heen en weer tussen nippel en vaatje dan dat je aan het ontluchten bent :lol:
Mrtn = Maarten
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Was voor mij de eerste keer dat ik remmen ontlucht heb dus ik heb zelf geen vergelijkingsmateriaal met andere technieken/producten. Maar ik vond het prima werken. Had alleen verwacht dat de vloeistof echt uit de nippels zou spuiten (gezien de luchtdruk in de band). Heb daarom waarschijnlijk te lang door laten lopen en aardig wat vloeistof verspilt. :~
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Verspillen is zonde, zeker omdat die rotzooi vrij duur is. Maar als je weet/merkt dat het wel goed is gegaan, mag je tevreden zijn (Y)
Mrtn = Maarten
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

die druk moet je overigen erg laag houden!!! dus max 1,5 bar ofzo. anders klapt het syteem of ga je miniscule luchtbelletjes in je olie pompen.

En dan een doorzichtigslangetje aan de nippel dat in een potje hangt. En dan zorgen dat het slangetje bijna op de bodem eindigt.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Die remmen zitten me toch nog niet helemaal lekker.
Zit gewoon nog met wat vragen in mn hoofd waar ik niet zo een twee drie antwoord op vindt.

Vacuum zorgt er dus voor dat mn pedaal in te drukken is. (waarschijnlijk de slang van rembekrachtiger naar spruitstuk?) Maar zorgt dit er ook voor dat mn remmen (zuigers) los komen?

Ik begrijp gewoon nog niet hoe mn remmen weer los komen nadat ik ze heb gebruikt. Helemaal aangezien de zuigers op de achterzijde gedraaid moeten worden om los te krijgen...

Mn remmen blijven nu namelijk nog een beetje aanlopen. (ook met draaiende motor). Vooral de achterzijde zit naar mijn idee veel te strak tegen de schijf.


(hmmm... bedenk me nu ineens....misschien heb ik mn handrem te strak staan ofzo...???)


Alle info/ideeën zijn welkom.
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

je geeft zelf je antwoord al
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Je draait ze er niet op, je draait ze 'in de buurt'. Je draait ze op een positie. Met remmen zetten de zuigers druk op de schijf. Als je los laat gaat de druk eraf. Echt veel bewegen doen ze natuurlijk niet. Als je de zuiger té ver weg draait bewegen ze wel maar dan mis je dus effectieve pedaalslag (pedaal half in en remzuiger is pas onderweg naar schijf ipv ertegenaan te drukken). Zo dicht mogelijk erop zonder aanlopen. Het draaien moet, omdat je (mechanische) handrem niet in staat is om schijfdikte op te vangen. Uitdraaien doet ie vanzelf door een mechanisch truukje wanneer de schijf slijt, terugdraaien moet je dan met de hand doen. (Bij de voorkant verandert gewoon het remvloeistofniveau als je nieuwe blokjes monteert, dat kan je handrem niet natuurlijk)

Vacuum 'duwt met je mee'. Als je maar hard genoeg trapt kun je net zo hard remmen zonder bekrachtiging. Het zorgt er niet voor dat je zuigers los komen. Deze bewegen niet makkelijk, zeker niet met de hand. Je vacuum bekrachtigd met een faktor 10 ongeveer.

Verder moet je de twee geleidepennen (waar die harmonicarubbers omheen zitten) goed schoon maken en invetten met kopervet, zodat de klauw lekker soepel kan bewegen. Je kunt de rubbertjes er gewoon vanaf ploppen. Is leuk werk hoor. Tenminste, vind ik. Vind het altijd weer tof als het weer soepel gaat. Oorzaak nummer één van vastzittende remmen zijn deze geleidepennen. (Oorzaak twee is scheefgelopen blokjes door foute montage). Ook het glijvlak van de remblokjes in de klauw (even bekijken) opschuren en béétje vet erop.

Succes!

En als klapper: deze twee links en je bent helemaal bij:

Basis
http://auto.howstuffworks.com/auto-part ... -brake.htm

Bekrachtiging (je vacuum)
http://auto.howstuffworks.com/auto-part ... -brake.htm

:)
Laatst gewijzigd door Riël op di 29 jun 2010 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

oorzaak 1 van aanlopende remmen is een kapot hoesje om de zuiger heen is mijn ervaring bij de achterzijde.

check eerst je hardremkabelafstelling maar is :)
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

thanks, thanks en nog eens thanks.

Dit verduidelijkt een hoop voor me.

Ik zal ook de handremkabel eens wat losser zetten om te kijken of dat wat helpt.


ps. sorry als ik vragen stel en dan zelf al min of meer beantwoord, of simpelweg heeeele stomme dingen vraag, maar ik merk dat ik behoorlijk zenuwachtig aan het worden ben nu het einde in zicht komt...
Ben eerlijk gezegd als de dood om er straks mee te gaan rijden aangezien dan pas echt duidelijk wordt of ik het een beetje goed in elkaar heb gezet.
Daarom vraag ik liever alles voor een beetje extra controle.
Nogmaals dank voor alle hulp!
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Vandaag alles een beetje afgerond.

Handremkabel losser afgesteld. Remmen zijn nu weer gangbaar.
Motorkap en grille gemonteerd.
Ziet er weer als een auto uit.

Daarna de wielen maar eens gemonteerd om te kijken hoe hij op zn poten staat.
Was bijna vergeten hoe laag het ding was. (misschien niet zo laag als sommigen hier...maar toch...was toch weer even wennen nadat het ding een jaar lang hoog op assteunen heeft gestaan....)
Helaas lopen de achterwielen wel behoorlijk aan.
Dit was ook wel verwacht aangezien de "normale" achterschermen erop zitten.
Hoopte misschien toch (eigenwijs dat ik ben) dat het wel goed zou komen.
Maar daar moet dus in geslepen worden...
Even kijken hoe ik dat precies ga doen.
Nog iemand tips?!
Ervaringen?!?!
Of gewoon net zo lang blijven slijpen tot het allemaal past?....
Denk dat ik er net niet ben door alleen het omgevouwen randje weg te halen.
Of is het misschien uit te kloppen?
Zou ik wel mooier vinden.

Alle tips zijn natuurlijk weer welkom! :D
Toine van der Laan
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 8 mar 2010 18:58
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Lopen de velgen aan in de breedte ? of in de hoogte
Is het een qwestie van ET waarde of is hij gewoon te laag ..
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

je gaat met deze looks rijden of komt de gt troep erop?

als de gt troep erop komt>>slijptol

zo niet, tja, andere velgen of met de hamer erbij :lol:
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Effe voor de duidelijkheid het gaat hier dus om standaard renault 5 schermen, GEEN GTT schermen.
Hierdoor lopen de wielen dus simpelweg aan.

Wil uiteindelijk de "gtt-troep" er wel weer opzetten.
Maar vind het eigenlijk ook wel leuk om eerst nog even met een "standaard-looking" 5 te rijden.

Is uitkloppen een optie? of krijg je dat nooit (netjes) voor elkaar.
Geen idee hoeveel "rek" er in dat metaal zit totdat het scheurt of whatever.

pff....vandaag genoeg gezweet.
Van het weekend maar weer even verder kijken.
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

dat krijg je niet netjes

martijng met dat safarihok van m heeft dat ook gedaan volgens mij :)
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

:lol: Klopt, krijg je nooit helemaal strak. Je kan proberen de opstaande rand aan de binnenkant weg je slijpen of terug te hameren. Levert je 5 mm op. Daarna wordt het lomp hameren/wegdrukken en kan je lak gaan barsten of je krijgt putten in je achterscherm...

Welke bandemaat heb je? 195/50R15 zeker?
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

195/45/15
(De juiste maat dus :D )

Ik haal er gewoon steeds een klein randje vanaf tot het past.
Eerst inderdaad dat omgevouwen randje eens weghalen. Met een beetje geluk kom ik dan al een heel eind.

Uitkloppen leek mij ook al lastig om netjes te doen.
Zeker aangezien ik daar nul ervaring mee heb.
(alhoewel dat me nog nooit heeft tegen gehouden om iets tOch te doen..... :lol: )
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Vandaag dan maar gewoon begonnen met het bijsnijden van de achterschermen...
Gelijk maar een flinke hap eruit gesneden want anders blijf ik bezig.
Wilde wel heel graag onder de "vouw" blijven aangezien dan de plastic zijschermen (van de TR) er netjes overheen komen te zitten. Als het goed is zie je er dan straks niets meer van en ziet het er nog steeds redelijk als een standaard 5 uit allemaal.

[img]https://lh3.googleusercontent.com/-yKrV ... C01603.JPG[/img]

[img]https://lh3.googleusercontent.com/-4Xb4 ... C01605.JPG[/img]

[img]https://lh3.googleusercontent.com/-qAJZ ... C01607.JPG[/img]

Zoals je ziet is het nogsteeds redelijk krap aan de achterzijde.
Hier haal ik straks nog een klein hoekje vanaf. Wil wel graag het gaatje behouden waar de plastic rommel aan bevestigt komt te zitten.
Dat gaat dus helemaal goed komen. Heb nu (straks helemaal) voldoende ruimte gecreëerd.

Hier nog een extra plaatje....
Het is wel een beetje een "Franken-vijf" aan het worden.... :D

[img]https://lh3.googleusercontent.com/-NA7M ... C01610.JPG[/img]

Ja, ik heb de grille van mn gtt er op gezet. Vind die een stuk mooier dan de standaard grille van een TR.
Hopelijk gaat het karretje ook ooit nog een likje verf hier en daar krijgen zodat het allemaal wat beter op elkaar aansluit qua kleur...
Uiteindelijk komt dan ook al het gtt-plasticwerk er op. (Wielkastverbreders/bumpers/spoiler/skirts)

Het verdient momenteel allemaal niet de schoonheidsprijs, maar daar ben ik dan ook nooit zo voor gegaan...
First things first.
Laatst gewijzigd door spir@l op ma 20 apr 2015 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Iemand nog iets nodig van CGB???! (http://www.cgbmotorsport.net)

Ik ga binnenkort wat bestellen.
Misschien handig als mensen spulletjes nodig hebben om dan samen te bestellen.

Let me know!
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

*Ik heb wel nog een hele mooie GTT bumper liggen :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

spir@l schreef:Iemand nog iets nodig van CGB???! (http://www.cgbmotorsport.net)

Ik ga binnenkort wat bestellen.
Misschien handig als mensen spulletjes nodig hebben om dan samen te bestellen.

Let me know!
Ik ga effe shoppen!! Wanneer wil je gaan bestellen? :)
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Riel: ik heb mn ouwe bumpers ook nog liggen. Dus die zoek ik niet.

Merijn: Wil eind van de week gaan bestellen (rond de 10e)


Ik heb niet veel nodig (o.a. nogsteeds dat stomme luchtfilterhuisbeugeltje dat niet meer te krijgen is...)
Dus als we samen een degelijke bestelling kunnen maken dan is dat mooi.
Plaats reactie