Roald's 19 16v F7R Turbo
Nice! altijd een mooie upgrade. Lekkere koppel config zo met die grotere kleppen en 16v nokkenassen. Vraag maar aan Chris hoe dat loopt.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 10004
- Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Vlaardingen
Klinkt bijna redelijk eenvoudig om te doen
Al zal de aanpassing van de kop nog best wat kosten en een blok vinden zal ook niet eenvoudig zijn?

'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
megane f7r blokken vinden is niet zo'n probleem. Een goeie wordt al lastiger. Maar met een standaard f7p kop is het inderdaad erg makkelijk.
-
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
- Car: 19 16v PhII 2.0T
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
@FS1:
het werd ook eens tijd , blok had ik pas 2,5 jaar geleden gekocht
@Tutuur:
Ik hoop dat ie voor 6 april klaar is zou mooi zijn
@Geert en MartijnG
Daarom heb ik ook voor een F7P kop gekozen, simpele inbouw en alles lijkt origineel aan de buitenkant.
Grotere kleppen is prijzig maar zeer goed te doen hoor qua prijs.
Ben inderdaad benieuwd of en wat oplevert, de meningen zijn er erg verdeeld over heb ik gemerkt wat betreft de grotere kleppen.
F7R blok was een mazzeltje toen, heb ik van een bekende hier binnen de club overgenomen voor een nette prijs.
het werd ook eens tijd , blok had ik pas 2,5 jaar geleden gekocht

@Tutuur:
Ik hoop dat ie voor 6 april klaar is zou mooi zijn

@Geert en MartijnG
Daarom heb ik ook voor een F7P kop gekozen, simpele inbouw en alles lijkt origineel aan de buitenkant.
Grotere kleppen is prijzig maar zeer goed te doen hoor qua prijs.
Ben inderdaad benieuwd of en wat oplevert, de meningen zijn er erg verdeeld over heb ik gemerkt wat betreft de grotere kleppen.
F7R blok was een mazzeltje toen, heb ik van een bekende hier binnen de club overgenomen voor een nette prijs.
Anything worth doing is worth doing right!.
Regel dan ook een setje williams nokkenassen, anders weet je nog of de kleppen helpen...
-
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
- Car: 19 16v PhII 2.0T
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Die kon ik helaas niet vinden dus worden het F7P nokkenassen.tutuur schreef:Regel dan ook een setje williams nokkenassen, anders weet je nog of de kleppen helpen...
Anything worth doing is worth doing right!.
In 2,5 jaar heb jij nooit ergens een paar williams nokkenassen kunnen vinden? 

Mooi, dat er nu eindelijk wat schot in de zaak komt. Ik ben heel benieuwd hoe het loopt. Persoonlijk vind ik de keuze voor het standaard spruitstuk en downpipe een heel goede keuze.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
-
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
- Car: 19 16v PhII 2.0T
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Als je nog een setje williams nokkenassen hebt/weet te liggen voor € nice price wil ik ze wel hebben hoortutuur schreef:In 2,5 jaar heb jij nooit ergens een paar williams nokkenassen kunnen vinden?

Maar nee heb in die tussentijd geen set te koop gezien dan had ik die zeker gekocht.
@jacques:
Ja eindelijk komt er schot in de zaak, beter laat dan nooit

Ben ook erg benieuwd hoe het gaat lopen t.o.v. van de F7P.
Anything worth doing is worth doing right!.
Als je nog een setje williams nokkenassen hebt/weet te liggen voor € nice price wil ik ze wel hebben hoorRoald schreef:tutuur schreef:In 2,5 jaar heb jij nooit ergens een paar williams nokkenassen kunnen vinden?

Maar nee heb in die tussentijd geen set te koop gezien dan had ik die zeker gekocht.[/quote]
Mijn williams stokken hebben een week tekoop gestaan voordat mark ze over nam.
Maar veel doen ze niet hoor. Ze geven wat meer top vermogen. Met de 16v stokken mis je die waardoor je denkt dat je enorm veel koppel hebt, en dat geeft vaak toch meer snelheids gevoel.
-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Blijft inderdaad een raar gedoe met snelheidsgevoel, m'n Golf lijkt vanaf lage snelheid echt op te stijgen als de turbo opspoeld en na 3 versnellingen lijkt de gang een beetje uit te zijn en gaat het over van een katapult naar een constante duw in je rug waarbij de snelheidsbeleving echt foetsie is maar juist dan gaat het alleen maar serieus harder en harder in korte tijd. De enige snelheidsbeleving die er dan nog is is het bordje "STOP POLITIE" in je binnenspiegel
Een mooie lineaire vermogensopbouw bereiken is het mooiste i.c.m een soepel lopende motor onderin toeren voor dagelijks. Al moet ik zeggen dat de Williams van Geert echt perfect is daarin ondanks de enorme klepoverlap met die 286graden nokken, al zou ik het voor dagelijks niet willen, niet omdat het wat zenuwachtig is maar meer omdat ik elke meter vrij wegdek zou proberen te gebruiken om de 7500RPM aan te tikken en dan iedere versnelling weer.
sinds ik de Golf heb weet ik ook weer na jaren waarom ik geen snelle auto voor dagelijks meer wou.
Vanavond even verder aan Roald z'n 2.0 en even een lijstje maken voor onderdeeltjes

Een mooie lineaire vermogensopbouw bereiken is het mooiste i.c.m een soepel lopende motor onderin toeren voor dagelijks. Al moet ik zeggen dat de Williams van Geert echt perfect is daarin ondanks de enorme klepoverlap met die 286graden nokken, al zou ik het voor dagelijks niet willen, niet omdat het wat zenuwachtig is maar meer omdat ik elke meter vrij wegdek zou proberen te gebruiken om de 7500RPM aan te tikken en dan iedere versnelling weer.


Vanavond even verder aan Roald z'n 2.0 en even een lijstje maken voor onderdeeltjes

-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
-dubbelpost-
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Ronald1916V schreef:sinds ik de Golf heb weet ik ook weer na jaren waarom ik geen snelle auto voor dagelijks meer wou.![]()
Ghehe, voor je het weer heb je jezelf weer in een of andere asociale manouvre gewerkt

Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
- Car: 19 16v PhII 2.0T
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Onderblok ligt nu uit elkaar en het ziet er niet best uit op dit moment
Dit hadden Ronald ik en ik allebei niet zien aankomen.
De foto's:
Cilinder 4
[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... ce9f43.jpg[/img]
Cilinder 3
[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... b5f4ab.jpg[/img]
Cilinder 2
[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... 88ddfc.jpg[/img]
Cilinder 1
[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... c49116.jpg[/img]
Kruktap
[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... ac9819.jpg[/img]
Drijfstanglager
[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... be31f0.jpg[/img]


Dit hadden Ronald ik en ik allebei niet zien aankomen.
De foto's:
Cilinder 4
[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... ce9f43.jpg[/img]
Cilinder 3
[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... b5f4ab.jpg[/img]
Cilinder 2
[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... 88ddfc.jpg[/img]
Cilinder 1
[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... c49116.jpg[/img]
Kruktap
[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... ac9819.jpg[/img]
Drijfstanglager
[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... be31f0.jpg[/img]
Anything worth doing is worth doing right!.
-
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
- Car: 19 16v PhII 2.0T
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Heb Ronald er niet over gehoord dat de zuigers verkeerd gemonteerd zaten dat had hem meteen wel opgevallen met zijn ervaring lijkt me.
Wel over dat er mogelijk jaren lang gerost is met koude motor.
Het is nu even afwachten wat te doen, met alleen honen kreeg hij in de eerste instantie de schade niet helemaal weg aan de cilinders.
Ziet er naar uit dat boren+honen en overmaat zuigers de beste oplossing is, krukas was waarschijnlijk nog wel te redden.
Even afwachten wat het nieuws is, verwacht elk moment een update.
Wel over dat er mogelijk jaren lang gerost is met koude motor.
Het is nu even afwachten wat te doen, met alleen honen kreeg hij in de eerste instantie de schade niet helemaal weg aan de cilinders.
Ziet er naar uit dat boren+honen en overmaat zuigers de beste oplossing is, krukas was waarschijnlijk nog wel te redden.
Even afwachten wat het nieuws is, verwacht elk moment een update.
Anything worth doing is worth doing right!.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 18301
- Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Gouda
Altijd weer fijn zo'n domper ...
Maar goed, het valt te herstellen (op welke manier dan ook).

5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Ander blok kopen wat wel in orde is lijkt me een goedkopere oplossing!
Sterkte er mee iig, altijd jammer!
Sterkte er mee iig, altijd jammer!
-
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
- Car: 19 16v PhII 2.0T
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
@Tutuur
Ja dat is een serieuze optie nu.
@FS1
Je ziet op alle cilinder wanden glad gesleten plekken, dat hoort niet, het moeten nette kruislings lopende groeven zijn.
Dus de cilinder is nu niet goed rond meer (ovaal). dus heb je geen goede afdichting meer en de zuiger heeft speling.
Tevens dienen de groeven er voor de olie film op de wand beter vast te houden.
Ja dat is een serieuze optie nu.
@FS1
Je ziet op alle cilinder wanden glad gesleten plekken, dat hoort niet, het moeten nette kruislings lopende groeven zijn.
Dus de cilinder is nu niet goed rond meer (ovaal). dus heb je geen goede afdichting meer en de zuiger heeft speling.
Tevens dienen de groeven er voor de olie film op de wand beter vast te houden.
Anything worth doing is worth doing right!.
Toch vreemd. Ik heb met pinksteren 2011 met Martijn Kool meegereden op Zandvoort in de Zwarte Megane met rode wielen en dit blok en het liep prima. Persoonlijk denk ik dat honen en dan nieuwe zuigerveren een oplossing kan zijn. Kun je opmeten wat de onrondheid is? (Patrick kan het zeker opmeten.)
Je kunt even kijken op blz 4 en 5 van mijn topic voor de hoonsporen, misschien heb je er iets aan? http://www.team1916vforum.nl/viewtopic. ... 6&start=30
Je kunt even kijken op blz 4 en 5 van mijn topic voor de hoonsporen, misschien heb je er iets aan? http://www.team1916vforum.nl/viewtopic. ... 6&start=30
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
In dit geval kun je beter de oude zuigerveren gebruiken
-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Ik sta er ook van te kijken Jacques, ik heb er zelf even mee op Zandvoort gereden toen die in de Megane lag en heb er een stuk openbare mee gereden waar beeldmateriaal van is (staat op Youtube) de enige kanttekening is dat je een kantelende zuiger met geen mogelijkheid gaat horen met starre Cup motorsteunen, zelfs met de originele uitlaat kon je met de rolkooi meezingenjacques schreef:Toch vreemd. Ik heb met pinksteren 2011 met Martijn Kool meegereden op Zandvoort in de Zwarte Megane met rode wielen en dit blok en het liep prima. Persoonlijk denk ik dat honen en dan nieuwe zuigerveren een oplossing kan zijn. Kun je opmeten wat de onrondheid is? (Patrick kan het zeker opmeten.)
Je kunt even kijken op blz 4 en 5 van mijn topic voor de hoonsporen, misschien heb je er iets aan? http://www.team1916vforum.nl/viewtopic. ... 6&start=30

Dat een motor goed loopt/klinkt wil nog niet zeggen dat er niets mee aan de hand is. Dat een motor veel olie verbruikt wil wel zeggen dat er wat aan de hand is. Dat heeft hij zeer waarschijnlijk ook wel gedaan alleen is dat waarschijnlijk niet opgevallen in die paar uurtjes dat hij gelopen heeft in de Cup-Megane. Daar is vrij snel alweer een andere motor in gegaan omdat die wat aanpassingen en meer vermogen zou hebben.
Aangezien het meten van de boring niet mogelijk was vanwege een binnenmeter die er geen zin meer in had heb ik om wat duidelijkheid te krijgen de cilinder minimaal gehoond om te kijken hoeveel hij meepakt, dat was vrijwel de hele cilinder behalve de gladde vlek. Maandag komt de nieuwe meter binnen en ga ik even meten. Wat ik wel gemeten heb is de slotspeling van de zuigerveer van cilinder 4 op diverse dieptes en gek genoeg was dat allemaal dikke prima. Gezien het feit dat ik daar de gebruikte zuigerveer voor gebruikt heb en daar ook wel slijtage aan zit (hij heeft tenslotte een stuk cilinder glad getrokken) vermoed ik dat er nog wel wat ruimte in zit om te honen. Maargoed, ik heb nog niet de kans gehad om de cilinder te meten dus het heeft weinig zin om nu te wat raak te gaan honen totdat hij rondom in de hoonsporen zit. Als ik wil gokken dan ga ik wel naar het Casino.

@Tutuur: Hoe kom je er bij om de oude zuigerveren te gebruiken? Het is makkelijk zeggen om een motor dicht te bouwen nadat je deze schade gezien hebt "omdat hij prima liep". Die schade zit er niet voor niets en als het zo hoorde dan had Renault dat 15jaar geleden zelf wel verzonnen. Ik heb heel wat F7 motoren open gehad maar zo zie je ze zelden, sterker nog.. Die Megane F7R's zien er na 300.000 km vaak nog verrassend goed uit. Ik schroef geen motoren dicht zolang ik niet zeker ben van de staat van de onderdelen en al helemaal niet als het voor een ander is. Ik denk dat ik wel weet wat Roald verwacht van deze ombouw en daar wil ik niet onder gaan zitten. Het kost allemaal al genoeg.

Ik snap ook dat je deze motor zo niet gaat gebruiken, wat ik bedoelde te zeggen is dat het met deze boringen nog beter zou zijn om de zuigerveren te laten zitten dan nieuwe te steken.
Deze zuigerveren zijn na alle kilometers die hij gedraaid heeft immers ingesleten op dit patroon.
Wat je zegt heb je helemaal gelijk in, ik heb mijn willyblok nog staan maar die ziet er een stuk minder gek uit!
Het megane onderblok welke ik van Daan had overgenomen had volgens mij ook 250+ gedraaid en daar was ook wel zo'n vlekje te zien maar deze was minimaal, de hoonsporen waren iig nog voelbaar!
Deze zuigerveren zijn na alle kilometers die hij gedraaid heeft immers ingesleten op dit patroon.
Wat je zegt heb je helemaal gelijk in, ik heb mijn willyblok nog staan maar die ziet er een stuk minder gek uit!
Het megane onderblok welke ik van Daan had overgenomen had volgens mij ook 250+ gedraaid en daar was ook wel zo'n vlekje te zien maar deze was minimaal, de hoonsporen waren iig nog voelbaar!
het is idd heel jammer maar ik vind persoonlijk een ander blok kopen geen oplossing. Wie weet loop je tegen hetzelfde aan, weer dubbele kost ? Je hebt ondertussen een compleet gereviseerde kop, is het dan geen optie om het onderblok ook gelijk goed aan te pakken ?tutuur schreef:Ander blok kopen wat wel in orde is lijkt me een goedkopere oplossing!
Sterkte er mee iig, altijd jammer!
Een overmaatje zuigers (wiseco) kost nu ook het einde van de wereld niet. Ik dacht dat Pat nog 1 set 11.2:1 liggen had. Aangezien jullie heel veel zelf doen gaat het in feite over boren/honen, de rest bouw je zelf op. Met nog een setje lagers en nieuwe oliepomp ben je ergens rond de 1000 € kwijt.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
-
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
- Car: 19 16v PhII 2.0T
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Daar sla je de spijker op zijn kopRonald1916V schreef: Ik denk dat ik wel weet wat Roald verwacht van deze ombouw en daar wil ik niet onder gaan zitten. Het kost allemaal al genoeg.

Zoals ik altijd maar zeg: Anything worth doing, is worth doing right.
Daarom heb ik ook gewoon een nagelnieuwe cilinderkop met alles vers er in, zou zonde zijn om die kop op het blok te zetten in de huidige staat.
Dat zou nu echt een vlag op de spreekwoordelijke modderschuit zijn.
Ik hoop dat met honen en een setje nieuwe zuigerveren het weer dik in orde is maar dat is nu even afwachten totdat Ronald de cilinder(s) heeft kunnen meten.
Ben wel blij dat de zaak open gemaakt is, moet er toch niet aan denken dat het blok er zo zou zijn in gegaan.
@Jo
Mee eens, daarom ben ik er ook huiverig voor een ander blok te kopen, je weet van te voren gewoon niet wat je koopt, met dit blok dachten we een goede te hebben en kijk eens naar het resultaat.
Als het zo is dat boren,honen en overmaat zuigers de enige goede oplossing is zou ik zeker overwegen om zo'n setje wisco's te gaan nemen.
Helaas komt er dan ook een andere set nokkenassen bij kijken.
Dat zou de hele 2.0 ombouw wel twee maanden vertragen (moet ik even voor sparen) maar dan zit het tenminste wel allemaal goed.
Anything worth doing is worth doing right!.
-
- Berichten: 2474
- Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
- Locatie: Bodegraven
- Contacteer:
Ik denk dat ik nog wel een goed/nieuw setje zuigers weet.... Bij interesse ff een pm
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
bigggelaar heeft nog een partij onderblokken blokken te koop staan op MP
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
http://www.barmartechniek.nl
Je kunt ook nog een standaard F7P carter laten opboren van 82,5 naar 82,70mm en laten uitfrezen bij Patrick, ivm. de langere slag Dan kan je de F7R zuigers weer gebruiken.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Kom op Jo, ik heb genoeg van die motoren gezien met de meest ruige kilometerstanden en ben nog nooit zo'n schade tegengekomen. Zelfs mijn F7P oliestoker met 270.000km en boel circuitkilometers was nog hardstikke netjes. Eerst het spul opmeten en dan maar weer verder zien.