*uch, uch*, alweer ligt het topic een flinke tijd stil. Waarom eigenlijk?
1) Enorme spannende auto's heb ik niet meer
2) Leasewaggel is naar de zin dus valt weinig aan te updaten
3) Clio draait zijn (weinige) kilometers
4) Druk, of beter gezegd, andere prioriteiten
Niets te melden? Oh jawel. Vorige week bij de huisdealer geweest. De kilometerstand van de Mégane was alweer de 90.000 (9k na het nieuwe blok) over geslopen dus tijd voor een beurtje. Na uurtje stond de auto weer klaar na een kleine beurt en het vervangen van de remblokken vóór. De remblokken achter zijn bij 75k gedaan, dus dat is weer up-to-date.
[img]
https://scontent.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/ ... e=58002C38[/img]
Het was overigens toevallig exact een jaar na de vorige beurt, toen bij 59.000 km. In een jaar dus net iets meer dan 30.000 weggereden, en dat was inclusief de vakantietrip naar Kroatië. Het vervolg: Met nog eens 30.000km kom ik in de buurt van de 'einde contract' op kilometers van 125.000 km. Qua looptijd is dit tot vier jaar en dus 08-08-2017.
En natuurlijk ben ik al weer stiekem aan het kijken naar de opties
Even op een rij:
1) Huidige contract met jaar verlengen en zo vijf jaar 20% bijtelling pakken.
De auto bevalt nog altijd meer dan prima, al was ik gewend na drie tot vier jaar wel iets anders te rijden.
2) Nieuwe leaser vanaf zomer 2017
Ja leuk iets nieuws uitzoeken! Maar er zit een maar... aan. Na de overname eind 2014 blijkt ook de leaseregeling versomberd. Van wat ik nu boven water heb weten te halen:
- PON-verplichting
- Golf/Octavia/Leon/A3-segment of misschien bij uitzondering een segment hoger i.v.m. functie en branchecombinatie.
- Basismotor zowel benzine als diesel om en nabij 110-140pk
- Fors hogere eigen bijdrage van minimaal 145,- (versus 56 euro nu)
- Klein budget voor opties (exacte tekst is me nog niet duidelijk)
Er is echter ook een uitzondering in de regels, je mag een ander merk voordragen, of wanneer gezinssamenstelling o.i.d. het noodzakelijk maakt een ander merk te rijden. Er zijn dus kansen, en wie me kent weet dat ik natuurlijk het liefst Renault blijf rijden.

Na de zomer start ik maar eens met bovenstaande uitpluizen om er een duidelijker beeld van te krijgen.
Andere opties als 'geen leaseauto meer nemen' en 'wel lease, alleen zakelijk' vallen af. Een nieuwe auto rijden voor netto 300,- lukt privé niet, daarnaast hou ik niet van kilometers bijhouden en altijd 'de meest logische route woon-werk' te pakken.
Wat de toekomst brengt
Ook niet onbelangrijk: Dit jaar staat er geen zomervakantie op de planning want over 1,5 week verwachten we onze tweede gezinsuitbreiding.
Vooruitkijkend betekent dit dat we tot de zomer van 2018 nog met een grote 'bak' van de wandelwagen in de auto rond moeten. Dat ging in de Mégane redelijk goed overigens, maar het houdt nou ook niet echt over. Zeker niet op zomervakantie. Kortom, genoeg om rekening mee te houden voor een eventuele opvolger.
De opvolger
Rondkijken natuurlijk, en dan staan de Mégane Estate en Talisman Estate hoog op de lijst.
Sportief vs zakelijk, genoeg vs zeeën van ruimte.
Tijdens de Mid-summer preview is de wederhelft alvast gaan kijken, de Talisman Estate moet het worden.
De Mégane IV Estate vond ik zelf ook tegenvallen qua binnenruimte, de auto vs de III Estate is natuurlijk wel weer een mooie stap vooruit.
Al met al, genoeg leuks om samen te stellen, maar eerst maar eens kijken of de III Estate misschien nog tot de zomer 2018 blijft, en of er überhaupt onder een Golf/Octavia/Leon uit te komen valt
Ander autonieuws
Nog even wat ander autonieuws. De Clio draait rustig zijn kilometers. 17.300 zag ik laatst op de teller staan. Gekocht in december 2014 met een goede 8.000 kilometer op de klok meen ik, dus nee het gaat niet hard. Nog wat anders, twee weken terug weer even 'het gevoel' terug gehad door ruim 1500 km te sturen in de Eifel, Ardennen en Luxemburg met een rasechte Jap. Zeg maar een toy for bigboys

. Prima mee vermaakt dus, hieronder nog een paar foto's van wat vermaak:
Voor de minder kenners, het is de Subaru WRX STi met geblazen 2.5 boxermotor. 300pk, 400Nm en 5,2s naar de 100. De grip op de bochtige wegen was geweldig, goed genoeg om elke motorrijder daar zoek te rijden. Kortom, vermaakt

. Ben ik nu dan om? Nee, zeker niet. Zo'n WRX heeft ook eigenaardigheden. Naast de 45k BPM (en 45k kale verkoopprijs, wat totaal 92k maakt), is hij zwaar. Praktisch, dat wel en die vierwielaandrijving is ook heerlijk. Maar als het op sportieve wegligging aankomt is de Mégane RS hem wel heer en meester verwacht ik.
[img]
https://scontent.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/ ... e=57F1DCE3[/img]
[img]
https://scontent.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/ ... e=57F56BBD[/img]
[img]
https://scontent.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/ ... e=57FFE16F[/img]
En wat foto's van een collega die foto/video als hobby heeft:
[img]
https://scontent.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/ ... e=57EFA109[/img]
[img]
https://scontent.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/ ... e=57F0466E[/img]
[img]
https://scontent.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/ ... e=57F71704[/img]
[img]
https://scontent.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/ ... e=580552F0[/img]
Zo, genoeg leesvoer voor een update. Tot de volgende en die zal denk ik niet heel lang op zich laten wachten.
