Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
robert

nee, de enige GTT die dit fundamenteel goed heeft opgelost heeft onder de 2e turbo een 2e blok gehangen. :lol:
Ja, dat engelse ding met 2 blokken.

Als je 1 turbo op 2 cilinders zet heb je natuurlijk wel een heel kleintje nodig.
Want je hebt maar 700 cc per turbo.
Zon kleintje is er wel, van IHI, dat ding zit o.m. honda 650cc en maserati biturbo.
Die honda had pas vuldruk bij 5000 rpm ofzo, duzz dat zal bij de renault 1400 biturbo niet veel beter zijn. De maseratie heeft natuurlijk wat meer cc's, dus dat gaat al ok bij laag rpm.

Ook in vrachtwagens enzo (pas op: serieuse vuldrukken draaien ze daar!) probeerde men 2 turbo's.
De oplossing was een VGT turbo, das variabele geometrie turbine. Bij dit ding kunnen ze het gaatje voor de turbine knijpen, zodat bij lage flow toch nog de turbine goed aangestraald wordt. Hij spint dus al bij lage rpm op.

De werking is een beetje te vergelijken met het spuiten met een tuinslang. Als de flow te laag is kan je hem krachtiger maken door het gaatje dicht te knijpen.

Maar helaas pindakaas zijn ze natuurlijk niet leverbaar in zulke kleine t2 maatjes. :sad:
Riël
Über-Spammer

Ik denk niet dat een drukverschil veel boeit, dan leveren 2 cilinders wat meer power als de andere. Enige is dat ie dan wat minder gebalanceerder loopt maar ik denk wel dat het nog hard gaat hoor.
robert

a porpos drukverscil:
der is nu gewoon in de winkel een SAAB V6 te koop die op de uitlaat van 3 cilinders een turbo heeft aangesloten, na de turbo komt de uitlaat bij elkaar met de andere 3 cil's.
Natuurlijk krijgen wel alle 6 vuldruk in de inlaat.

maf of niet soms?
catrinus

On 2002-03-20 00:09, jetab
wrote:
Een jaartje geleden of zo stond er een GTT TWIN turbo te koop in friesland of daar ergens... deze was getuned bij ELIA in duitsland. Het is dus al eens gedaan...

Had geinformeerd naar die auto, maar hij verkocht 'm toch maar niet....
Dat klopt jetab. Volgens mij was hij van jacob offenga en dat ding had 300 pk. Ik heb het ergens gelezen en zal het zo ff opzoeken.
There will be plenty of time to rest when your dead
spir@l
Car: 5 GT Turbo
Contacteer:

Oke dan!
Er zijn nogsteeds mensen serieus mee bezig!
cool.

Ik zat laatst weer lekker te dromen over mn gttwin-turbo :smile:, en bedacht me toen nog iets anders ook....

In de rally-sport kunnen ze nu toch ook de turbo "voor laten draaien"??
Zodat de turbo al op toeren is voordat je t gas nog maar aanraakt.(dat hoor je ook zo vet bij de start!)
Zodat je ook meteen 'max power' hebt bij t starten, en er als een idioot vandoor kan gaan!

Hoe werkt dit principe dan?!?!
Waar komt die druk dan vandaan?!?!?

eerder.
catrinus

ik heb er ook al aan zitten te denken om 2 turbo`s te monteren maar dan in lijn en niet paralel. maar er komen zoveel aanpassingen om de hoek kijken dat het haast niet mogelijk is. Het is te doen maar financieel voor mij niet mogelijk.
There will be plenty of time to rest when your dead
robert

On 2002-03-20 19:24, <a href="mailto:spir@l" target="_new">spir@l</a>
wrote:
In de rally-sport kunnen ze nu toch ook de turbo "voor laten draaien"??
Zodat de turbo al op toeren is voordat je t gas nog maar aanraakt.(dat hoor je ook zo vet bij de start!)
Hoe werkt dit principe dan?!?!
Waar komt die druk dan vandaan?!?!?
daar geven ze gewoon een flinke peut gas, maar doen heel snel af en toe de ontsteking uit. zeg maar als idee steeds 0.2 seconden aan en 0.4 sec uit. Dat kan je horen, een snel stotterend geluid. :grin: Hierdoor blijft het motortoerental laag en krijg je toch een aardig grote uitlaatgasflow.
Bovendien begint het gedeelte wat niet in de motor is verbrand (want: meestal staat de ontsteking uit) wel te fikken in het hete uitlaatspruitstuk. Het uitlaatgas wordt hierdoor superheet. Want er is in de motor geen aandrijfvermogen uit getapt. Je kan rustig stellen dat in dat beetje uitlaatgas 3x zoveel warmte-energie zit als normaal.
De turbo spint op als een gek, alleen binnen no-time is het afgelopen want de turbine smelt. Je hebt hier hele exotische materialen voor nodig. (= duur)
spir@l
Car: 5 GT Turbo
Contacteer:

Thanx voor de info (AGAIN!) Robert!

Maar dat id vervalt dus ook voor de gtt....
Tenzij je echt teveel geld over hebt.
...Yeah...like THAT'S ever going to happen!:sad:

Maar ik blijf dromen.....:smile:

eerder.
Plaats reactie