
Ja, dat engelse ding met 2 blokken.
Als je 1 turbo op 2 cilinders zet heb je natuurlijk wel een heel kleintje nodig.
Want je hebt maar 700 cc per turbo.
Zon kleintje is er wel, van IHI, dat ding zit o.m. honda 650cc en maserati biturbo.
Die honda had pas vuldruk bij 5000 rpm ofzo, duzz dat zal bij de renault 1400 biturbo niet veel beter zijn. De maseratie heeft natuurlijk wat meer cc's, dus dat gaat al ok bij laag rpm.
Ook in vrachtwagens enzo (pas op: serieuse vuldrukken draaien ze daar!) probeerde men 2 turbo's.
De oplossing was een VGT turbo, das variabele geometrie turbine. Bij dit ding kunnen ze het gaatje voor de turbine knijpen, zodat bij lage flow toch nog de turbine goed aangestraald wordt. Hij spint dus al bij lage rpm op.
De werking is een beetje te vergelijken met het spuiten met een tuinslang. Als de flow te laag is kan je hem krachtiger maken door het gaatje dicht te knijpen.
Maar helaas pindakaas zijn ze natuurlijk niet leverbaar in zulke kleine t2 maatjes.
