Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Ik zat laatst wat te lezen over turbo's, (JAAAAA...echt waar ik LAS! :smile: )
en daar las ik een beetje hoe die dingen nou werken enzo.

Toen dacht ik (JAAAAA...ik DACHT! :smile: ) is er ooit een '5gt twin-turbo' gemaakt door iemand?!
EN dan met 1 kleine turbo en 1 normale c.q. grote turbo.
Want dan is t toch zo dat die kleine dr al bij lage toeren inkomt en dat dan later die grotere er ook nog bij komt (of t overneemt)?!?!?!

In dat geval heb je dus helemaal geen 'turbo-gat' meer!......TOCH?!?!!?!?

Heeft iemand hier wel eens iets van gehoord!?!?!
En anders.....Leuk project????
Haalbaar of niet???

Als ik echt domme dingen loop te melden "forgive me for that".....
Ik spreek niet vanuit een technisch-standpunt.
eerder vanuit een droom-toestand! :lol:


eerder.
-----------------
*Round and round it goes.
Where it will stop.......
nobody knows!*
[ This message was edited by: spir@l on 2002-03-19 20:32 ]
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

een GTT heeft toch al een heel kleine turbo?
wou je um nog kleiner???
Hans R.
Berichten: 1329
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Grubbenvorst

On 2002-03-19 20:33, robert
wrote:
een GTT heeft toch al een heel kleine turbo?
wou je um nog kleiner???
nog een grotere erbij :grin:
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

OK OK....."Mr. bigshot" :wink:

1 iets kleinere zodat-ie nog eerder aanslaat, en 1 GROOOTE zodat ie na 4000T/pm echt gaat vliegen!!:grin:

Maar is dat te doen?!??

eerder.
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

zoek maar een mooi plekje daarvoor dan.
Hans R.
Berichten: 1329
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Grubbenvorst

On 2002-03-19 20:31, <a href="mailto:spir@l" target="_new">spir@l</a>
wrote:
Als ik echt domme dingen loop te melden "forgive me for that".....

Wil je hier echt een reactie op?? :wink:



Maarre volgens mij is er hier al eens over gefilosofeerd (mijn vriendin zegt dat je het zo schrijft :grin: )
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Boven de bestaande turbo???????
Daar is toch nog wel een plekkie te creeren?!?!...of nie?

Is dat nog NOOOIT geprobeerd?!?!?!?
In UK ook nie?!

eerder.
gille
Berichten: 3232
Lid geworden op: wo 30 jan 2002 0:00
Locatie: belgium
Contacteer:

steek een a6110 in een GGT kas heb je dat resultaat
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

het kan in principe natuurlijk wel, maar het probleem is het verdelen van de uitlaatgasflow.
Bij lage flow wil je niet dat alles door het grote gat van de grote turbo gaat.
Wat het wel wil want de uitlaatgas-weerstand van zon grote turbo is lager dan een kleine.
Je zou dus een klep voor de grote turbo moeten zetten. Das lastig.

Bij hoge flow wil je niet dat er teveel door de kleine turbo gaat, want dan wordt zn rpm te hoog.
Hier kom je wel uit door het slim kiezen van de diameters inlaat en uitlaat.

dus het kan wel, maar heelz moeilijk

Buiten dat heb je er niet eens plek voor.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

pffffff
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Sven>> doe je een turbo na??!!?!:lol: :lol:

Maar plek is toch te maken?!?!? (zie: twingo met 1.4 turbo!)

En hoe is dat dan geregeld met die "turbo-flow-verdeling" bij een auto MèT twin-turbo??

eerder.
-----------------
*Round and round it goes.
Where it will stop.......
nobody knows!*
[ This message was edited by: spir@l on 2002-03-19 20:57 ]
Anonymous

Volgens mij is een v6, niet in lijn geshcikt voor een twin turbo. Je hebt immers dan twee uitlaatspruitstukken waar ieder een turbo op zit.
wouter 16v
Berichten: 753
Lid geworden op: vr 4 jan 2002 0:00
Locatie: Zeeland

Zeeuw je hebt mail.
Anonymous

Mail??? KZie nog niets.
Anonymous

Naar welke heb je gestuurd?
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Meeste motoren met 2 turbo's zijn idd V motoren, of motoren met veel cilinders in 't algemeen.
wouter 16v
Berichten: 753
Lid geworden op: vr 4 jan 2002 0:00
Locatie: Zeeland

Hij komt er aan.
wouter 16v
Berichten: 753
Lid geworden op: vr 4 jan 2002 0:00
Locatie: Zeeland

Off topic, menno heb je mijn computer ontvangen via de post.
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

aha! En dan (bij een 'V')heb je dus twee 'uitlaatstukken'.(?)

Is er niet een splitter/verbindingsstukkie/ik noem maar wat(!), dat je voor de turbo('s) kan plaatsen, en wat pas bij een bepaalde druk de uitlaat vrij maakt voor de grote turbo en tegelijkertijd de toevoer naar de kleine afsluit?!?!!?

Of spreek ik nu van een "wonder-stukkie" waar menig monter al jaren droomt!?!?!:smile:

eerder.
-----------------
*Round and round it goes.
Where it will stop.......
nobody knows!*
[ This message was edited by: spir@l on 2002-03-19 21:11 ]
Anonymous

Denk dat het een sprookje is... Helaas pindakaas. Kheb het nog nooit gezien en zoals de tehcnische kings van dit forum al gezegd hebben, in theorie is het mogelijk....
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

jammer. T had toch leuk geweest......

"But the dream lives on...."

eerder.
Anonymous

Ga lekker in engeland shoppen. Spul genoeg daar lijkt me. Ze rijden daar met vermogens rond, das niet normaal meer. Heb ook weleens een gt met een 1,7 turbo blok uit de fuego turbo gezien. Misschien is dat wat voor je...
jetab
Berichten: 679
Lid geworden op: ma 19 mar 2001 0:00
Contacteer:

Een jaartje geleden of zo stond er een GTT TWIN turbo te koop in friesland of daar ergens... deze was getuned bij ELIA in duitsland. Het is dus al eens gedaan...

Had geinformeerd naar die auto, maar hij verkocht 'm toch maar niet....
Patrick
Berichten: 3146
Lid geworden op: wo 14 nov 2001 0:00
Locatie: ulestraten

On 2002-03-19 20:36, robert
wrote:
zoek maar een mooi plekje daarvoor dan.
hahaha:wink::lol:
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Je kan ook je uitlaatspruitstuk splitsen en 1 turbo per 2 cilinders gebruiken.
Patrick
Berichten: 3146
Lid geworden op: wo 14 nov 2001 0:00
Locatie: ulestraten

wat denk je dat er gaat gebeuren bij drukverschillen,dit kan toch helemaal niet?
laten we het eens teoretisch bekijken gaat het of gaat het niet?
jetab
Berichten: 679
Lid geworden op: ma 19 mar 2001 0:00
Contacteer:

Druk verschillen kan je wel iets op verzitten.... regelunit met bleedvalve per turbo of zo... als de ene te langzaam draaid dan moet de ander zachter draaien.... dat drukverschil valt wel mee... kan je goed maken/afstellen
Ben
Berichten: 2517
Lid geworden op: di 29 jan 2002 0:00

On 2002-03-20 00:13, Riël
wrote:
Je kan ook je uitlaatspruitstuk splitsen en 1 turbo per 2 cilinders gebruiken.
Dus ook voor iedere turbo een carbu en 2 intercoolers
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

On 2002-03-20 01:57, Ben
wrote:

On 2002-03-20 00:13, Riël
wrote:
Je kan ook je uitlaatspruitstuk splitsen en 1 turbo per 2 cilinders gebruiken.


Dus ook voor iedere turbo een carbu en 2 intercoolers
Waarom 2 carb's ? ga je ook je inlaatspruitstuk splitsen?

Je kan de verzamelde druk van de 2 turbo's toch samen door 1 intercooler rammen en daarna door 1 carb?
Anonymous

Dom idee, twee turbo's in Serie, achter elkaar....
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

nee hoor is helemaal niet dom. Wordt zelfs heel vaak gedaan bij truckraces en trekkertrek enzo.
Is pas nodig als je over ECHT hoge turbodruk praat. want 1 turbo is daar niet zo goed in, dat kan beter in 2 x.
Anonymous

Dus is het een idee voor in een GT ?

twee hele kleine turbootjus achter elkaar, spinnen snel op, en toch grote drukvulling..
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Ik vermoed dat als robert over ECHT hoge druk praat we het niet over 1 a 2 bar hebben.....

Maarre....

Die opmerking van" 1 turbo voor hoge toeren, een voor lage toeren" , doen ze dat tegenwoordig niet met variabele schoepen?
Anonymous

On 2002-03-20 13:01, Tijn
wrote:
Ik vermoed dat als robert over ECHT hoge druk praat we het niet over 1 a 2 bar hebben.....

Maarre....

Die opmerking van" 1 turbo voor hoge toeren, een voor lage toeren" , doen ze dat tegenwoordig niet met variabele schoepen?
Dat doen ze inderdaad tegenwoordig, de schoepen worden dan in een bepaalde hoek gezet en hoe harder ze gaan draaien veranderd de hoek.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

hoge druk as in, barretje of 6 (nee, niet op de korenmarkt :smile: ).

D'r zijn echt sporten waarin ze daar mee rond rijden.
Plaats reactie