
98 RON
ik tank al aantal jaar bij een witte tankstation die nog ron98 heeft. Heb het toen xtje gevraagd waarom hij nog wel 98 kan aanbieden en hij gaf toen als reden o.a. aan dat hij grote tanks in de grond heeft waardoor hij minder vaak de vrachtwagen hoeft langs te laten komen en dus in 1x veel kan inslaan. Nu weet ik daar ook niet het fijne van, maar superplus tanken bij een merkloze prive tankstation is dus not done? of zit daar idd een onderzoek aanvast zoals hierboven wordt gepost 

Clio I 1.8 16v Ph II '95 & Clio II 1.6 16v Ph II '03 Initiale Paris & Clio III 2.0 16v Ph I '06 RS || mijn auto onderhoud website: https://www.beheerjeonderhoud.nl
- Adinsx
- Berichten: 6962
- Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
- Car: M4 Estate GT205
- Locatie: Oosten des lands
Ik weet even niet of ik het op pagina 1 al geplaatst had vorig jaar, maar ik tankte altijd met de Clio in Wehl bij een witte pomp RON98. Echter steeg het oliepeil er behoorlijk van. Dit was niet alleen bij mij het geval, maar ook bij pa op het werk waren regelmatig klanten die problemen hadden met een stijgend oliepeil en daar bij de witte pomp tankten.
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Aandelen shell zekerArjanrs schreef:Nooit bij de witte pomp tanken, ook al heeft het RON 98.
Dit omdat de witte pompen benzine inkopen bij de Esso, Shell, BP... Maar dan zonder 'additieven'.
Additieven worden gebruikt omdat de zwavel (die van origine een goede smerende werking heeft) er uit moet door de overheids regels, uitstoot etc.
Als je dus bij de witte pomp tank, heeft je motor minder smering. Wat voor een sportmotortje slecht is![]()
Additieven zijn heel duur, vandaar dat de witte pomp zo goedkoop is.
De normale 95 bij bijna alle tankstations hebben wel de benodigde (uiteraard minimale) additieven.
Bijv. de Supreme van de Esso en V-Power van de Shell hebben dubbele additieven, dus technisch gezien veel beter voor de motor i.v.m. smering, verbranding etc.
Als je dus bij een bekende tankstation 98 kan tanken is dat natuurlijk super goed spul!
Over de kwaliteit (specificaties) van benzine valt niet over te twisten, de enige raffinaderijen zijn de BP, Shell, Esso enzo.
Alle tankstations kopen daarvan dus dat is gewoon goed.

-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Bij een stijgend oliepijl mag je je zuigerveren of injectoren wel eens checken. toen ik nog dagelijks met een 19 16V reed pleurde ik er ook altijd 98 in bij een witte pomp. zeker 5 jaar gedaan en nooit problemen. (niet met de motor in ieder gevalAdinsx schreef:Ik weet even niet of ik het op pagina 1 al geplaatst had vorig jaar, maar ik tankte altijd met de Clio in Wehl bij een witte pomp RON98. Echter steeg het oliepeil er behoorlijk van. Dit was niet alleen bij mij het geval, maar ook bij pa op het werk waren regelmatig klanten die problemen hadden met een stijgend oliepeil en daar bij de witte pomp tankten.

Smering krijgt ie wel via de gare klepseals.

-
- Berichten: 244
- Lid geworden op: ma 27 sep 2010 10:57
Nope, werk als procesoperator bij de Esso! Vandaar deze wijsheid!
En de benzine besparende Supreme, V-Power zit hem bij iedereen tussen de oren.. Er zitten alleen dubbele additieven bij. Niks meer.
@ geert, oudere motoren zijn op die benzine specificaties gebouwt. Nieuwere motoren krijgen een steeds hoger toerental, moeten lichter zijn en worden meer pk's uitgeperst.
Als je dus goed smerende benzine tankt zullen alle motoren dat fijner vinden.
Ga jij maar is ontbijtkoek eten zonder boter..... Hoe oud je ook bent, lekker is het niet;)
@Paulm, idd not done.. Helaas haha. Ze blijven er wel op rijden maar de slijtage komt ze niet te goede..
En de benzine besparende Supreme, V-Power zit hem bij iedereen tussen de oren.. Er zitten alleen dubbele additieven bij. Niks meer.
@ geert, oudere motoren zijn op die benzine specificaties gebouwt. Nieuwere motoren krijgen een steeds hoger toerental, moeten lichter zijn en worden meer pk's uitgeperst.
Als je dus goed smerende benzine tankt zullen alle motoren dat fijner vinden.
Ga jij maar is ontbijtkoek eten zonder boter..... Hoe oud je ook bent, lekker is het niet;)
@Paulm, idd not done.. Helaas haha. Ze blijven er wel op rijden maar de slijtage komt ze niet te goede..
Laatst gewijzigd door deleted-8c7x op di 9 aug 2011 19:48, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 13324
- Lid geworden op: do 16 aug 2001 0:00
- Locatie: Nieuwegein
- Contacteer:
Zijn er dan nog wel "echte" 98's in Nederland?Arjanrs schreef:Nope, werk als procesoperator bij de Esso! Vandaar deze wijsheid!
En de benzine besparende Supreme, V-Power zit hem bij iedereen tussen de oren.. Er zitten alleen dubbele additieven bij. Niks meer.
Renault 5 GT Turbo Orange '86 / Clio 1.8 16v Black '92
-
- Berichten: 244
- Lid geworden op: ma 27 sep 2010 10:57
Yep, de 98 van de BP is erg goed!Lex schreef:Zijn er dan nog wel "echte" 98's in Nederland?Arjanrs schreef:Nope, werk als procesoperator bij de Esso! Vandaar deze wijsheid!
En de benzine besparende Supreme, V-Power zit hem bij iedereen tussen de oren.. Er zitten alleen dubbele additieven bij. Niks meer.
- Adinsx
- Berichten: 6962
- Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
- Car: M4 Estate GT205
- Locatie: Oosten des lands
Het ging over toen ik fatsoenlijke 98 ging tanken, dus denk het niet.Ronald1916V schreef:
Bij een stijgend oliepijl mag je je zuigerveren of injectoren wel eens checken. toen ik nog dagelijks met een 19 16V reed pleurde ik er ook altijd 98 in bij een witte pomp. zeker 5 jaar gedaan en nooit problemen. (niet met de motor in ieder geval)
Smering krijgt ie wel via de gare klepseals.
En zoals ik al zei, er waren meer mensen, ook met dood normale auto's.
BP Ultimate ben ik ook sponsor van

Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
-
- Berichten: 244
- Lid geworden op: ma 27 sep 2010 10:57
Mooi, lekker blijven tanken zo!Lex schreef:Kijk en dat gaat dus in mijn GTT![]()
De Clio rijdt prima op 95
Hoop nu dat er een beetje duidelijkheid is qua brandstoffen

-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Je hebt je bonus weer binnen zeker.Arjanrs schreef: Mooi, lekker blijven tanken zo!

Hehe idd, eens in de zoveel tijd komt er weer een wijsgeer voorbij.. No hard feelings hoor Arjan 
Op zich niet verkeerd hoor, al vind ik het wel kwalijk dat alle 98's verdwijnen voor die fancy 95 versies.
Beter laten we de BP net als in Duitsland overnemen door Aral, kunnen we tenminste 102 krijgen

Op zich niet verkeerd hoor, al vind ik het wel kwalijk dat alle 98's verdwijnen voor die fancy 95 versies.
Beter laten we de BP net als in Duitsland overnemen door Aral, kunnen we tenminste 102 krijgen

Ik tank de laatste tijd bij Gulf 98 en ben er zeer tevreden over.
Heb ook de octaanbooster van Millers besteld, na wat zoekwerk op internet blijkt dit toch wel een hele goede te zijn.
Vraagje nog, zou mijn grand scénic 2.0 16V ook beter op de Gulf 98 lopen?, of lekker 95 blijven tanken?
Ik rijdt op gas dus iets duurdere benzine maakt me niet uit.
Heb ook de octaanbooster van Millers besteld, na wat zoekwerk op internet blijkt dit toch wel een hele goede te zijn.
Vraagje nog, zou mijn grand scénic 2.0 16V ook beter op de Gulf 98 lopen?, of lekker 95 blijven tanken?
Ik rijdt op gas dus iets duurdere benzine maakt me niet uit.
Als je toch op lpg rijdt 

-
- Berichten: 244
- Lid geworden op: ma 27 sep 2010 10:57
@ ronald en steven haha neejjoh. Maar zag t toevallig staan en dacht reageer ffies:)
Ze verdwijnen omdat benzine met een hoger octaangehalte meer kost om te maken, wat niet aantrekkelijk is voor de klant. Deze tanken toch 9 op de 10 standaart euro 95..
@ ericon, zou in je scenic gewoon 95 doen (maar dan wel de supreme, v-power etc he;)) Is wel een 2.0 maar niet een 'soort' motor zoals in me RS? :o
En als je toch op gas rijd, rij je heel af en toe maar op benzine..
Ze verdwijnen omdat benzine met een hoger octaangehalte meer kost om te maken, wat niet aantrekkelijk is voor de klant. Deze tanken toch 9 op de 10 standaart euro 95..
@ ericon, zou in je scenic gewoon 95 doen (maar dan wel de supreme, v-power etc he;)) Is wel een 2.0 maar niet een 'soort' motor zoals in me RS? :o
En als je toch op gas rijd, rij je heel af en toe maar op benzine..
Laatst gewijzigd door deleted-8c7x op di 9 aug 2011 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Hmmz raar ik kan mijn bericht niet wijzigen, ik bedoel dat ik tegenwoordig met mijn 5 alpine turbo 98 bij Gulf tank.
@ tutuur/ Arjanrs
Elke start gaat op benzine en elke x aantal kilometer gaat hij ook over op benz, is meer dan je denkt!
@ tutuur/ Arjanrs
Elke start gaat op benzine en elke x aantal kilometer gaat hij ook over op benz, is meer dan je denkt!
Als je start, rijd je toch niet gek dus haalt 98 ook niet veel uit.
Wat is er mis met 93? Kijk maar eens op youpoop. Genoeg 500+pk apparaten op "pump-gas".
@ Arjan
Als benzine guru zou je dan ook wel moeten weten dat het: octaangetal is ipv octaangehalte
Wat is er mis met 93? Kijk maar eens op youpoop. Genoeg 500+pk apparaten op "pump-gas".
@ Arjan
Als benzine guru zou je dan ook wel moeten weten dat het: octaangetal is ipv octaangehalte

-
- Berichten: 244
- Lid geworden op: ma 27 sep 2010 10:57
@ ericon
Ja dat weet ik, dat ie elke keer start op benzine. Maar niet om de zoveel km..:o weer wat geleerd!
@ tutuur
Haha ja, nou niet op de kleine dingetjes gaan letten he?
Ja dat weet ik, dat ie elke keer start op benzine. Maar niet om de zoveel km..:o weer wat geleerd!
@ tutuur
Haha ja, nou niet op de kleine dingetjes gaan letten he?

Als ie elke x aantal kilometer weer op bezine gaat klopt er iets niet...
Dit is wel een leuke aflevering van Keuringsdienst van Waarden.
http://beta.uitzendinggemist.nl/aflever ... 32-benzine
http://beta.uitzendinggemist.nl/aflever ... 32-benzine
maar welke benzine kan je dan het beste in je stock 1.8 16v gooien?
dat is nog steeds punt van discussie volgens mij 


Clio I 1.8 16v Ph II '95 & Clio II 1.6 16v Ph II '03 Initiale Paris & Clio III 2.0 16v Ph I '06 RS || mijn auto onderhoud website: https://www.beheerjeonderhoud.nl
die knakker van revisie zegt juist dat het geen aarsj uitmaakt qua kleppen?Merijn schreef:Dit is wel een leuke aflevering van Keuringsdienst van Waarden.
http://beta.uitzendinggemist.nl/aflever ... 32-benzine
Clio I 1.8 16v Ph II '95 & Clio II 1.6 16v Ph II '03 Initiale Paris & Clio III 2.0 16v Ph I '06 RS || mijn auto onderhoud website: https://www.beheerjeonderhoud.nl
Ik zou er gewoon 95 van een merkpomp in mikken. Ik heb slechte ervaringen met mijn Williams bij Tango. Hij ging rauw lopen en startte moeilijker. Daarna gewoon overgestapt op BP en nooit meer problemen gehad.
Ook was het verbruik met Tango brandstof veel hoger. Dat scheelde vaak tussen de 50 en 75 km per tank. Dan is het verschil in prijs ook wel goedgemaakt.
Bovenstaande is gebasseerd op mijn ervaring! Dus geen technische onderbouwing mogelijk...
Ook was het verbruik met Tango brandstof veel hoger. Dat scheelde vaak tussen de 50 en 75 km per tank. Dan is het verschil in prijs ook wel goedgemaakt.
Bovenstaande is gebasseerd op mijn ervaring! Dus geen technische onderbouwing mogelijk...
-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
Als je het terug gaat reken scheelt het vaak maar 2 a 5 euro per tank....dat je duurder bent met een goede kwaliteit benzine.
Oftewel 3 liter benzine, gemiddeld rijd een gebakkie zo'n 1 op 12 dus het scheelt je 36 km.....
1 keer het voetje minder op het gas en je bent er weer.
Dan maar de iets duurdere benzine in de tank , als ik dan een x alle power willen gebruiken dan kan het "veilig".....
Maar goed als ik de T2 vol gooi met 98 dan is het toch wel ff slikken ......er kan namelijk 93 liter in ...en nee daar rij ik dan geen 1200 kilometer mee.
Oftewel 3 liter benzine, gemiddeld rijd een gebakkie zo'n 1 op 12 dus het scheelt je 36 km.....
1 keer het voetje minder op het gas en je bent er weer.
Dan maar de iets duurdere benzine in de tank , als ik dan een x alle power willen gebruiken dan kan het "veilig".....
Maar goed als ik de T2 vol gooi met 98 dan is het toch wel ff slikken ......er kan namelijk 93 liter in ...en nee daar rij ik dan geen 1200 kilometer mee.
Dat is geen RON, daar maken ze gebruik van een andere normering (AKI).Xabre schreef:in de VS kon je slechts RON 85, 88 en 91 tanken...
http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating
-
- Berichten: 39
- Lid geworden op: wo 23 mar 2011 11:32
- Locatie: Cromvoirt
Na alle reclame van BP op de radio ff gezocht en onderstaande gevonden:
Click: http://www.bp.com/retail/sectiongeneric ... Id=7067334Goedgekeurd door TÜV / TÜV certificering
In de afgelopen vijf jaar hebben experts in onze technologiecentra in Engeland en Duitsland een nieuwe generatie Ultimate brandstoffen ontwikkeld. Dit zijn de meest geavanceerde brandstoffen die BP ooit geproduceerd heeft.
In de jaren na de introductie van BP Ultimate is er veel veranderd, zowel op het gebied van basisbrandstoffen als op motoren- en voertuiggebied. De wetgeving m.b.t. bio-brandstoffen heeft voor een toename in het ethanolgehalte in benzine gezorgd, die in de komende jaren nog verder zal toenemen. Ook aan diesel wordt inmiddels in vele Europese landen een hoeveelheid bio-diesel toegevoegd. In dezelfde tijd zijn voertuig- en motorentechnologie, in de strijd tegen steeds strengere CO2-emissie-eisen en een lager brandstofverbruik, veel geavanceerder geworden. Deze moderne, vooruitstrevende motoren, alsmede het toegenomen bio-brandstofgehalte stellen hogere en vooral andere eisen aan brandstoffen.
De combinatie van hogere gehaltes aan biocomponenten en de vooruitgang in motorentechnologie heeft ertoe geleid, dat de huidige generatie BP Ultimate brandstoffen aan het einde van zijn levensduur is gekomen. De nieuwe en verbeterde BP Ultimate brandstoffen zijn speciaal ontwikkeld om beter te presteren in deze "state of the art"-motoren, zonder afbreuk te doen aan de prestaties van motoren van eerdere generaties. De nieuwe generatie BP Ultimate-brandstoffen zijn onze beste producten ooit. Ze zijn ontwikkeld om motoren beter dan ooit te reinigen en te beschermen wat leidt tot een verbeterd rendement, betere prestaties en minder uitstoot van schadelijke uitlaatgassen.
Wij zijn zeer trots op onze nieuwe brandstoffen en overtuigd dat ze zeer goed zullen presteren in uw auto, onafhankelijk van het merk of type. Om ons te helpen u te overtuigen, hebben we het onafhankelijke testinstituut TÜV uitgenodigd om in ons technologiecentrum in Duitsland onze resultaten te bevestigen.
De TÜV Rheinland Group is een toonaangevende leverancier van technische servicediensten wereldwijd, met bijna 14.000 medewerkers op 490 locaties in 61 landen. Het is hun missie om duurzame ontwikkeling van veiligheid en kwaliteit te bereiken, om de voortdurende uitdagingen die voortvloeien uit de interactie tussen mens, technologie en milieu het hoofd te kunnen bieden. De TÜV-experts controleren en certificeren onder meer de veiligheid, prestatie en kwaliteit van een breed scala aan producten en technische apparatuur.
Onze brandstofexperts hebben zeer nauw met TÜV samengewerkt om aan te tonen hoe de nieuwe generatie BP Ultimate-brandstoffen ontwikkeld is. Technische experts van TÜV hebben daarvoor een aantal bezoeken gebracht aan onze motor- en voertuigtestfaciliteit en aan ons testlaboratorium in Duitsland en zichzelf ervan overtuigd dat de werkwijze van BP voldoet aan de hoogste standaards in de industrie.
Wij zijn ontzettend trots te kunnen zeggen dat onze nieuwe BP Ultimate-brandstoffen het TÜV-certificaat mogen dragen!
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: wo 2 jan 2008 9:45
- Locatie: Waddinxveen ZH
- Contacteer:
Werk ik tenminste voor een goed station
Tank ook altijd 98 met de williams.

-
- Berichten: 244
- Lid geworden op: ma 27 sep 2010 10:57
Ik vraag me echt af waarom mensen beweren dat die premium brandstoffen zuiniger zijn als er alleen maar dubbele additieven inzitten.
Gevalletje van 'het zit tussen je oren' denk ik dan maar..
Gevalletje van 'het zit tussen je oren' denk ik dan maar..
Het moet wel iets zuiniger zijn, anders is het gewoon misleiding. Zoals die kerel van TNO zegt is het ongeveer 1% zuiniger, wat dus niet opweegt tegen de hogere kosten.
Ik krijg trouwens echt jeuk van die kale gast van Shell.
Ik krijg trouwens echt jeuk van die kale gast van Shell.

-
- Berichten: 1383
- Lid geworden op: wo 25 apr 2007 11:37
- Car: Clio V6, 5 AlpineT
- Locatie: Brouwershaven
- Contacteer:
Merijn schreef:Ik krijg trouwens echt jeuk van die kale gast van Shell.
Haha dat is idd een gelikte marketing machine!
Clio V6 -- 5 Alpine Turbo -- Clio II RS -- 4CV Grand Luxe -- 5 TR -- Clio II Ragnotti dCi "daily" -- Megané III estate dCi
-- ClioV6register.nl--
-- ClioV6register.nl--
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: wo 2 jan 2008 9:45
- Locatie: Waddinxveen ZH
- Contacteer:
Wij hebben een heel formulier hangen dat de onderzoeken van kassa niet kloppen zal het is mee nemen. Bij mij klopt het overigens wel tank wel is 95 als ik niet in de buurt ben maar merk dan dat die schommelt in toeren (doet die normaal nooit) en dat ik zon 50-75km minder rij op een tank.
die n00b met die veiligheidsbril alsof die aan het slijpen isAdrian schreef:Merijn schreef:Ik krijg trouwens echt jeuk van die kale gast van Shell.
Haha dat is idd een gelikte marketing machine!
Clio I 1.8 16v Ph II '95 & Clio II 1.6 16v Ph II '03 Initiale Paris & Clio III 2.0 16v Ph I '06 RS || mijn auto onderhoud website: https://www.beheerjeonderhoud.nl