5 TR-T [400K!!!]

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Wat doen mensen toch altijd moeilijk over een dashboard demonteren :lol: :p ;)

Ik zou je achterdempers aan de onderkant loshalen, zodat die aan de auto blijven hangen. Kun je ze later beter demonteren aan de bovenkant als je meer ruimte hebt.
Verder alleen ff je handremkabels losmaken. Ik had ze bij de handrem zelf onder de auto losgemaakt. Daar zit een half maantje waar je de kabels los kan halen. Je zou ze ook gewoon bij de remklauwen los kunnen pakken denk ik. Verder is het een kwestie van de 4 bouten loshalen en zakken met die as...owja en natuurlijk even je klauwen laten hangen of meteen je remleidingen loshalen zodat de klauwen kunnen blijven zitten.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Ik zou de klauwen lekker laten zitten en de remleidingen loshalen bij de verdeler. Idd ook de handremkabels los halen (als ze er al ff onder zitten zijn ze ook meteen kapot), schokdempers los halen en de 4 bouten onder je achterbank van onderaf loshalen. Wel ff van tevoren met WD40 inspuiten en zorgen dat je een buis van een meter ofzo voorhanden hebt anders krijg je ze niet los ;)
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

oh man die dash... hou er over op...
The stuff of nightmares.

Maar heb effe een zoektocht door de RTC-archieven gedaan.
Achteras (trein) zit maar met 4 bouten vast?
remmen los (incl.leidingen) dempertjes los en dan zo eronder vandaan?
Klinkt allemaal goed te doen.
Denk alleen dat ik wel een hoop leuke bouten tegen ga komen daar aan de onderkant.
Bouten die al ruim 20 jaar op hun plekkie zitten....

info = welkom
Erik (Schepjes)
Berichten: 4790
Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Spinazie eten :lol:
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Dennis: Thanx! dat bevestigt veel van mijn gevonden info en vermoedens!
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Meer info als dit heb je niet nodig want het stelt echt niks voor ;) Wel ff zorgen dat de as op een krik ofzo steunt als je hem losdraait want hij weegt nogal wat ;)
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Spinazie: check!
As op krik: check!

Misschien dat ik me er morgen dan maar gewoon aan ga wagen.
Ben toch al zo lekker fearless die auto uit elkaar aan het trekken.
Hoe meer ik los haal, hoe meer ik het gevoel krijg dat dit WAAAAAAAY over my head is wat ik aan het doen ben.
Maar goed. Blijf vertrouwen in mezelf hebben.
Komt goed. Komt goed.

:) :D :smile: :grin:
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Als je je grenzen niet verlegt leer je het nooit ;) Een stofzuigerbuis voldoet ook trouwens, als ie maar niet van plastic is ;)
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

DennisT schreef:Meer info als dit heb je niet nodig want het stelt echt niks voor ;) Wel ff zorgen dat de as op een krik ofzo steunt als je hem losdraait want hij weegt nogal wat ;)
kilotje of 30 a 40......... spinazie :D :D
Erik (Schepjes)
Berichten: 4790
Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

ja echt!
Ik en me broer (allebei geen kleine jongens) hebben toen echt staan scheuren :D
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Hier nog effe het eindresultaat van het dash-avontuur.

[img]https://lh3.googleusercontent.com/-R5r4 ... G_1540.jpg[/img]

Vandaag de kachel eruit getrokken.

[img]https://lh3.googleusercontent.com/-T-Nv ... G_1574.jpg[/img]

Up next...achteras.

Nee, helaas nog geen foto van een prachtige losgetrokken achteras.
Dempers zijn los.
De rest van de bouten van de achteras zitten lekker in de kruipolie.
Kreeg alleen de remleidingen niet los omdat ik de juiste maat steeksleutel niet had.... :gun:

Leek mij het makkelijkst om ze los te maken op de aangegeven punten op onderstaande foto. Dan gaat de rest van de remleiding mee met de as.

[img]https://lh3.googleusercontent.com/-e0VB ... 20copy.jpg[/img]

Welke sleutel heb ik hier voor nodig???
Ik dacht dat het 10 zou zijn maar die krijg ik er niet op.
13 was weer te groot.
Dus iets daartussen.
En is daar nog een truc voor nodig om die remleidingen los te krijgen?
Of is het gewoon moertje los en trekken?
Ik zie het allemaal erg slecht door alle rot die erop zit.
Laatst gewijzigd door spir@l op ma 20 apr 2015 19:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Daarvoor heb je sleutel 11 nodig. Nog beter is om een remleiding sleutel te gebruiken. :)
5 GT Turbo '88 GT5
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

11.... :(
waarom nou ineens weer 11?!

maar goed.
Die haal ik dan morgen wel weer.
En een remleiding sleutel?!?!?!!?
Daar is weer een aparte sleutel voor?

hmm...kan ik ook eens naar zoeken.

Thanx
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

spir@l schreef:11.... :(
waarom nou ineens weer 11?!
:lol: Weet ik veel, dat moet je aan degene vragen die het ontworpen heeft. :wink:

Zo'n sleutel:

[img]http://nefkens.ision.nl/elgersma/7642600.jpg[/img]



[img]http://www.nsu4.info/Images/Remsleutel.gif[/img]
5 GT Turbo '88 GT5
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

sleutel 11 ergens halen? No offence, maar ga morgen eens shoppen voor (goed) gereedschap, dat scheelt echt enorm veel werk! Een beetje uitgebreide doppenset, setje steeksleutels, aantal verschillende tangen en wat torx sleuteltjes zijn toch wel een vereiste!
Xabre
Berichten: 5508
Lid geworden op: ma 17 jan 2005 20:18
Car: 19 16V

soms is het spul zo verrot dat zelfs met een remleidingsleuteltje je de boel aan gort draait :P wat het toch al is :P
Trust me. I know what I'm doing.
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Dennis: none taken... Maarehhh ik heb best wat spul liggen. Ratels/doppen in alle shapes and sizes. Torx in alle maten. Etc. Maar idd geen steeksleuteltje 11.
No problem. Ik haal gewoon wat ik niet heb.
Daar maak ik me niet zo druk om.

Zoals gezegd...LOW BUDGET.
Dus onnodig gereedschap aanschaffen probeer ik te voorkomen.

Xabre: denk inderdaad niet dat die rotte troep daar aan de onderkant het gaat overleven... Ik zal toch een hoop spul moeten vervangen. Remleidingen zaten daar voor mij al bij.
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Roy schreef:
spir@l schreef:11.... :(
waarom nou ineens weer 11?!
:lol: Weet ik veel, dat moet je aan degene vragen die het ontworpen heeft. :wink:

Zo'n sleutel:

[img]http://nefkens.ision.nl/elgersma/7642600.jpg[/img]



[img]http://www.nsu4.info/Images/Remsleutel.gif[/img]
Whahahahaha! Alsof er een vrachtwagen over je sleutel is gereden!
Ik zal er morgen eentje halen.
Op goed en noodzakelijk gereedschap bekort ik niet.

BTW, Bedankt voor je fraaie Google-images-compilatie! :smile:
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Remleidingen. Ik heb ook die dure open ringsleutels liggen, maar voor de achterbrug heb ik gewoon de stalen remleidingen doorgeknipt en met een zeskant dop de oude wartel eruit gedraaid. Vervolgens 2 nieuwe koperen leidingen met wartels M10x1.0 laten maken. Ik was voor dat leidingwerk ca 15 euro kwijt. Ik heb tevens de rubberen leidingen toen vervangen door Goodridge.
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Schrik overigens niet wat een goede leidngsleutel kost. Meestal ben je zo 30 euro kwijt...
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

maar ja, goed gereedschap is het halve gekut :lol:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

kolere.
Maar issie t waard?
Kbedoel als ik t nodig heb omdat ik anders mn ledingen verneuk, ok.
Maar als ze nu toch kapot gaan/vervangen moeten worden kan ik dan net zo goed sleuteltje 11 kunnen gebruiken....?
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

sleutel 11 zou ik sowieso aanschaffen :smile: . Meestal lukt het daarmee wel maar het zit wel eens tegen natuurlijk. Gebruik iig ook een goede kruipolie en doe het met beleid. Aan gort draaien en nieuwe leidingen maken of felsen kost meer :p
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Jacques: zag je post niet. Duidelijk verhaal. Waar laat je remleidingen maken? Doet de betere materialenboer dat?
En dat Goodridge.. dat is van dat staalomvlochten spul?
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Iig een set steeksleutels kopen, die heb je ook nodig om andere dingen los te halen ;) Zonder die spreciale sleutel kwam het bij mij ook gewoon los trouwens.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

leiding kopen (rol), nippels kopen, felsetje kopen en doe je best :smile: . Remleidingen kun je niet kant en klaar kopen.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Tom schreef: felsetje kopen
Een goed felssetje kost ook wel wat. Je kan er beter voor zorgen dat je die leidingen heel laat. :lol:
5 GT Turbo '88 GT5
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Tom schreef: Aan gort draaien en nieuwe leidingen maken of felsen kost meer :p
Dat zei ik al :lol:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

jacques schreef:Vervolgens 2 nieuwe koperen leidingen met wartels M10x1.0 laten maken. Ik was voor dat leidingwerk ca 15 euro kwijt.

Kennelijk heeft Jacques dus wel ergens een adresje.... :smile:

Maar goed.
Natuuuuuurlijk wil ik zoveel mogelijk heel laten zodat ik het kan hergebruiken. maar ik zie die dingen snel verloren gaan.
Zien er erg rottig uit...

We zullen zien hoe ze eraf komen.
Dan kijken we wel wat mn opties zijn.
Opzich is een keer nieuwe leidingen ook niet zo heel erg slecht...
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Zolang ze nog goed zijn maakt het niks uit hoor ;) Roest is de enige boosdoener.
Andrews (supercinq)
Berichten: 1556
Lid geworden op: zo 25 feb 2007 22:07
Locatie: Bergen op Zoom

aan de andere kant,je hebt nu alles losliggen
en moet dadelijk toch weer ontluchten
(gelijk 2 nieuwe achterremklauwen bestellen (0) )

scheelt je een hoop gedonder..
enne niet alle remleidingsleutels zijn zo vreemd qua vorm.
mijn gedore sleutels zijn gewoon recht.

ik vind t de investering zeker wel waard,hoe meer je zelf hebt
des te minder afhankelijk je bent van een ander,en je dus kunt sleutelen
wanneer en waar je zelf wilt.

een gouwe ouwe (S)
goed gereedschap is het halve werk :wink:
*RENAULT5 GT TURBO COUPE*
*F7P-T*
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

spir@l schreef:Jacques: zag je post niet. Duidelijk verhaal. Waar laat je remleidingen maken? Doet de betere materialenboer dat?
En dat Goodridge.. dat is van dat staalomvlochten spul?
Open ringsleutels haal ik bij Eldik, stobbeweg 20 in Ter Aar (http://www.vaneldik.com) kosten tussen de 5 en 7.50 euro per stuk.

Remleidingen heb ik bij de automaterialenhandel laten maken, in dit geval van Rijsbergen in Leiderdorp (http://www.rijsbergen.nl)

Goodridge leidingen heb ik via het forum over genomen van Dieter. Kun je ook kopen via http://www.goodridge.nl in Delft. Ja, het zijn die leidingen met RVS mantel en daar weer een doorzichtig kunstof laagje over heen.
Zie bijgaand plaatje:
[img]http://i173.photobucket.com/albums/w77/ ... 0_6425.jpg[/img]
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Heej Krijn, ook aan het projecten jongen? Ziet er goed uit!
Ik ben zelf toevallig ook net een project begonnen. Ik ben gelukkig al klaar met strippen :) Nu komt echter het veel pijnlijkere proces van lassen en spuiten... pijn in de bankrekening dus. No more low-budget for me, this one is for real.
Mijn projecttopic is overigens terug te vinden op 5gt.nl
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Dank voor alle info.

Matijs: kzal je project bekijken man. Succes!

Zoals ik eerder al zei. T is en blijft een low budget project maar op gereedschap wil ik zo min mogelijk bezuinigen. Ik weet hoe belangrijk dat is. Dan sloop ik ook een stuk minder...

Dus, vandaag een rem-sleuteltje gehaald bij de Brezan. 15 euro.
Gewoon zo'n rechte.

Goed.
Achteras-dag.
Eerst maar eens dat nieuwe sleuteltje uitproberen.
Heel voorzichtig en onder begeleiding van een royale dosis kruipolie het eerste remkabeltje losgehaald.
En boven mijn verwachting ging dat erg goed.
Onder de laag rot ziet er allemaal nog best ok uit. Beetje roestig maar prima bruikbaar.
Dus ik vol goede moed naar de tweede leiding.
Beetje lastiger maar nogsteeds intact en herbruikbaar.
(Y) :worship:

Mooi.
Next.
Handremkabel.

:@ .... :evil: .............. :gun:

[img]https://lh3.googleusercontent.com/-aDEG ... G_1596.jpg[/img]

Wat een [piep]......!!!
Een volledig door- en vastgerot splitpennetje.
Terwijl je half onder een auto ligt....

Maar goed..uiteindelijk ook los.
En toen als piece de resistance....
De achteras himself.
Bouten hadden nu al effe in de olie gestaan.
Dus eerst maar even proberen met de ratel.
....

.......

.............

Niks.
He-le-maal niks.
Trok de auto op een gegeven moment mee.
Dus de stofzuigerbuis erbij gepakt. (had er echt stomtoevallig eentje over)
En jawel.
Wel een flinke workout gekregen (ik ben, in tegenstelling tot Erik (Schepjes) en zijn broer, een iellig kereltje.)
Maar ze zijn losgekomen.

Et voila.

[img]https://lh3.googleusercontent.com/-zqR8 ... G_1600.jpg[/img]


heerlijk voldoenend.
Stukken beter dan dat interieur werk.
Gewoon grote bouten losdraaien en grote stukken materiaal eronder vandaan trekken.

So whats next.
Voorzijde.(?)
subframe/motor/bak.(?)
Of eerst brandstofsysteem weg nu ik toch daar bezig ben geweest?

Gr, Krijn
Laatst gewijzigd door spir@l op ma 20 apr 2015 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Brandstofsysteem is niet per se nodig. Heb je bij de donor-auto een brandstofpomp+filter bij de tank hangen? Dan is het een kwestie van de pomp+filter van de GT overzetten op de donor. Tank kun je lekker laten zitten, reservetank van een GT is ook niet echt per se nodig.

Nu de auto toch omhoog staat zou ik de uitlaat er vast onder vandaan trekken. Voorkant moet toch los om straks het subframe+bak te laten zakken.

Dan zou ik aan de gang gaan om de kabelbomen vast netjes te labellen en te demonteren. Dan kun je de motorkabelboom loshalen van de interieurkabelboom en de accu. Dan is het een kwestie van de motor vrij krijgen zodat je over een tijdje de motor kan laten zakken. Dus uitlaat los (vanaf de voorpijp, dus het stuk wat vanaf de motor komt tot aan de eerste bocht onder de auto kun je laten zitten), stuurstang op je stuurhuis los, twee stangen in de wielkasten los, remleidingen voorkant los enzovoorts.

Dan ben je al een heel eind denk ik :smile:
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Plaats reactie