[Renault 19 16v Turbo]

Vertel hier alles over je project.
Gesloten
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

een automaat?? sorry.... :(


(B)
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Haas schreef:een automaat?? sorry.... :(


(B)
Grapje :D

Maar dan heb je geen last van de koppeling die het niet trekt :)
Gewoon een idiooit grootte oliecooler op de automatische bak en karren maar :beer:
Robert-Jan
Berichten: 5384
Lid geworden op: wo 29 jan 2003 21:23
Locatie: Noordwijk

TMC16v schreef:
Haas schreef:een automaat?? sorry.... :(


(B)
Grapje :D

Maar dan heb je geen last van de koppeling die het niet trekt :)
Gewoon een idiooit grootte oliecooler op de automatische bak en karren maar :beer:
Waarom Renault maakt toch ook gebruik van een automaat achter de 2.0 turbo in de Espace 4, Scenic 2 en Laguna 2 zit niet zo'n gek grote oliekoeler op hoor
VLK Groep
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Robert-Jan schreef:
TMC16v schreef:
Haas schreef:een automaat?? sorry.... :(


(B)
Grapje :D

Maar dan heb je geen last van de koppeling die het niet trekt :)
Gewoon een idiooit grootte oliecooler op de automatische bak en karren maar :beer:
Waarom Renault maakt toch ook gebruik van een automaat achter de 2.0 turbo in de Espace 4, Scenic 2 en Laguna 2 zit niet zo'n gek grote oliekoeler op hoor
In die auto's is er ruimte voor een 6 bak :lol:

Maargoed ik ga van de week de kruk-as ook demonteren en dan carter schoon maken en pakking resten verwijderne. En proberen een maneir te verzinnen het onderblok schoon te krijgen. Iemand ideeën?
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

TMC16v schreef:het voelt gewoon glad aan, Lijkt wel alsof de motor heel lang heeft stil gestaan en het vast gaan zitten is ofzo

Is er een automatische bak die achter een F7P past?
Die verkleuringen zie je echt bij elke motor.
rev it like a rental
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Ik wil toch nog even terug komen op het peilstokken verhaal:

[img]http://www.minddrive.nl/r1916v/Afbeelding%20544.jpg[/img]

Bovenste peilstok is van mijn 1.8 16v blok met stalen carter, Max = 5liter olie
Onderste peilstok is van mijn 1.8 16v blok met alu carter, Max = ????

Toen ik blok leeg liet lopen kwam er nog 5liter uitzetten, terwijl peilstok aangaf dat ie ver onder min stond. Kan ik gewoon nieuwe peilstok voor Alu carter bestellen? neem aan dat ze er 10jaar later wel achterzijn welke peilstok waar in hoort.

Verder nog wat leuks gevonden: ( kwam me broer mee terug van zijn werk)
[img]http://www.minddrive.nl/r1916v/Afbeelding%20548.jpg[/img]
Laatst gewijzigd door TMC16v op di 1 nov 2005 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.
MarcoG
Berichten: 2260
Lid geworden op: do 17 jun 2004 21:46
Locatie: Heerlen (L)
Contacteer:

Max van 5 liter olie?
In het renault handboek, bijlage van de nieuwe serie peilstokken staat max van 4.2liter (inclusief oliefilterwissel).
En het verschil tussen minimum en maximum van de peilstok zou 0,6 liter zijn. Dan kun je ongeveer schatten wat het verschil is tussen beide peilstokken.

Misschien is er verschil qua inhoud wat betreft alu carter en stalen carter?

Misschien stond ie vet in de min omdat het blok gewoon recht op de grond stond en hangt ie in de auto iets schuin? Als ik met de neus van de auto bergop sta geeft de peilstok ook minder aan, en als ik bergaf sta weer meer.
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Op dat plaatje is de bovenste de alu versie, en de onderste de stalen carter versie.

Het peilstokkenverhaal was je volgens mij al bekend, maargoed:

Stalen carter gaat ongeveer 4,2 - 4,5 liter in, alu gaat rond 5 liter in. De eerste peilstokken in de alu carters hadden een te laag maximum peil, en zijn toen vervangen voor versies met een hoger maximum peil. De stok is te herkennen aan de blauwe stip op de gele knop. De kans dat jij een "verkeerde" peilstok hebt is heel erg klein, aangezien ze maar beperkt geleverd zijn, en alsnog zijn omgewisseld door een terugroepactie bij de dealers.
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Bart V schreef:Op dat plaatje is de bovenste de alu versie, en de onderste de stalen carter versie.

Het peilstokkenverhaal was je volgens mij al bekend, maargoed:

Stalen carter gaat ongeveer 4,2 - 4,5 liter in, alu gaat rond 5 liter in. De eerste peilstokken in de alu carters hadden een te laag maximum peil, en zijn toen vervangen voor versies met een hoger maximum peil. De stok is te herkennen aan de blauwe stip op de gele knop. De kans dat jij een "verkeerde" peilstok hebt is heel erg klein, aangezien ze maar beperkt geleverd zijn, en alsnog zijn omgewisseld door een terugroepactie bij de dealers.
Klopt had de peilstokken net verkeerd om uit gelegd.
Kan niet meer kijken of de peilstok blauw knop had want die is dr af
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Vanmiddag even brandstofpomp test gedaan, Resultaat was 2liter per minuut. Wil ook nog even een brandstof druktest doen.

En de slotspeling van de zuigerveren even meten :wink:
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

De kop heb ik vanmiddag maar verder schoon gemaakt en de kleppen zijn eruit. Veel kan ik er verder niet over vertellen:

10 kromme kleppen is het resultaat!

[img]http://www.minddrive.nl/r1916v/Afbeelding%20554.jpg[/img]
[img]http://www.minddrive.nl/r1916v/Afbeelding%20555.jpg[/img]
[img]http://www.minddrive.nl/r1916v/Afbeelding%20556.jpg[/img]
[img]http://www.minddrive.nl/r1916v/Afbeelding%20558.jpg[/img]
[img]http://www.minddrive.nl/r1916v/Afbeelding%20559.jpg[/img]
[img]http://www.minddrive.nl/r1916v/Afbeelding%20562.jpg[/img]
Laatst gewijzigd door TMC16v op di 1 nov 2005 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Xabre
Berichten: 5508
Lid geworden op: ma 17 jan 2005 20:18
Car: 19 16V

komisch gezicht die kromme kleppen, maar niet zo fraai natuurlijk :P
joeri_16V
Berichten: 2258
Lid geworden op: zo 9 feb 2003 12:40
Car: megane 2
Locatie: Kloosterzande (zeeland)

heb je die laatste niet in grotere resolutie, is wel leuk als bureaublad achtergrond :p
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

zo die zijn goed krom zeg ik zou ook zeker nieuwe geleiders monteren alvorens deze kop weer te gaan gebruiken.
succes!!
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Heb er even een leuk achtergrondje van gemaakt in 2 versies van 2160 x 1440:

1. Alleen 10 kromme kleppen
2. 10 kromme kleppen met 19 16v op de achtergrond
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

Sow niet te zuinig krom zeg..

idd wel komisch gezicht :D
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

[img]http://www.minddrive.nl/r1916v/Afbeelding%20573.jpg[/img]

Zoals het onderblok er nu bij staat. Moet nog verder geschoon gemaakt worden! Kruk-as moet er nog uit en oliepomp aandrijfas moet nog verwijderd worden.

Wie kan me vertellen hoe ik het beste een onderblok weer mooi schoon kan krijgen en hoe ik hem daarna weer mooi matzwart kan krijgen?

Verder ga ik opzoek naar een geschikte koppakking, 150a200 euro wat de meeste vragen ga ik er niet voor betalen voor alleen een pakking
Laatst gewijzigd door TMC16v op do 3 nov 2005 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

chemisch laten reinigen bij een revisiebedrijf, kost je geen drol. Daarna laten stralen en laten poedercoaten of met hittebestendige verf bespuiten.
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Haas schreef:chemisch laten reinigen bij een revisiebedrijf, kost je geen drol. Daarna laten stralen en laten poedercoaten of met hittebestendige verf bespuiten.
ken je daar adresse voor?
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Ik zou em NIET stralen.....erg hardnekkig spul die straalmeuk (kan uit ervaring helaas vertellen dat de motor dat spul nie fijn vind)
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

owja..je moet m niet stralen :P

:lol:

adressen? ja, maar vast niet bij je in de buurt, gewoon ff opzoekenin de telefoongids, gouden gids oid bij je in de buurt... :)
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Gerard Emming, Ter apel

Even gebeld ze konden daar mijn blok wel chemisch reinigen.
En ze konden mij wel helpen aan orginele drijfstang lagers en kruk-lagers.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

de lagers die ik van reinier heb, had hij gekocht voor 37 eu geloof ik (incl korting meen ik.), hoofd en drijfstanglagers, dus moet je de wereld niet kosten.. :)
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Haas schreef:de lagers die ik van reinier heb, had hij gekocht voor 37 eu geloof ik (incl korting meen ik.), hoofd en drijfstanglagers, dus moet je de wereld niet kosten.. :)
37 euro voor zowel hoofd als drijf? :lol:
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

Emming ter-apel is een goeie VW tuner.
bouwt heel veel blokken voor de autocrossers en oval-racers.
Rob 16v
Berichten: 242
Lid geworden op: ma 12 jan 2004 14:49
Locatie: Sleen
Contacteer:

mark 5t schreef:Emming ter-apel is een goeie VW tuner.
bouwt heel veel blokken voor de autocrossers en oval-racers.
Schijnt er ook af toe wat Renoo bij te doen. Mijn kop (1916v) is er ook geweest. Heel mooi werk geleverd en ook niet duur.
Heb kop met gemonteerde nokkenassen erin heengebracht. 2 dagen later kon ik 'm weer ophalen: gevlakt, afgeperst, kleppen opnieuw ingeslepen, klepseals vervangen, gereinigd en kon 'm gemonteerd weer ophalen.
Kosten waren incl. drijfstanglagers en vloeibare pakking (voor carterpan) 307 Eurie! :)
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

tering dat is niet duur zeg! (Y)
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Vanmiddag uitgezocht waar ik de aanvoer en retour leidingen geplaatsen. Het bleek nog simpeler dan gedacht. Renault houd zo van Multifunctioneel en wat blijkt nu de aanvoer en retour leidingen zitten gewoon op een F7P blok alleen afgedekt. Doormidden van een Schroef in de aanvoer een plastic dop in de retour. Scheelt dus weer gaten boren in het carter.

Wie weet trouwens of je los sterkere veren kan kopen waarmee je de oliedruk kan verhogen?
Sander
Berichten: 1542
Lid geworden op: zo 3 jun 2001 0:00
Locatie: in de buurt
Contacteer:

TMC16v schreef:Vanmiddag uitgezocht waar ik de aanvoer en retour leidingen geplaatsen. Het bleek nog simpeler dan gedacht. Renault houd zo van Multifunctioneel en wat blijkt nu de aanvoer en retour leidingen zitten gewoon op een F7P blok alleen afgedekt. Doormidden van een Schroef in de aanvoer een plastic dop in de retour. Scheelt dus weer gaten boren in het carter.
Foto?
TMC16v schreef:Wie weet trouwens of je los sterkere veren kan kopen waarmee je de oliedruk kan verhogen?
Gewoon een ringetje (revet) in plaatsen, zo niet met andere veren gaan spelen.

gr sander
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Sander schreef:
TMC16v schreef:Vanmiddag uitgezocht waar ik de aanvoer en retour leidingen geplaatsen. Het bleek nog simpeler dan gedacht. Renault houd zo van Multifunctioneel en wat blijkt nu de aanvoer en retour leidingen zitten gewoon op een F7P blok alleen afgedekt. Doormidden van een Schroef in de aanvoer een plastic dop in de retour. Scheelt dus weer gaten boren in het carter.
Foto?

[img]http://www.minddrive.nl/r1916v/Afbeelding%20604.JPG[/img]
TMC16v schreef:Wie weet trouwens of je los sterkere veren kan kopen waarmee je de oliedruk kan verhogen?
Gewoon een ringetje (revet) in plaatsen, zo niet met andere veren gaan spelen.

gr sander
Gewoon kleinvulplaatje er tussen. Maar hoeveer druk mag je verhogen wil iets van +/- 0.5 omhoog in warme toestand.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

waarom zou je dat doen?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Riël schreef:waarom zou je dat doen?
Om zeker te zijn van ee goede oliedruk tijdens vollast :D
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

eeuuhhh...

idee nr.1:

die plastic dop houd je hulpasje op z'n plek voor de oliepomp aandrijving...zou ik lekker laten zitten :)

en dat van die oliedruk snap ik ook nog niet helemaal...wil je tijdens koude startfase (dacht dat dan alleen het overdrukventiel open ging wegens de dikke olie) een hogere oliedruk creeren???
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Die veer is naar mijn mening ook alleen ter voorkoming van té hoge druk.

Je druk is toch niet constant?

ALs je verzekerd wil zijn van goede oliedruk zou ik gewoon een nieuwe pomp nemen :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Bovendien is voor de turbo een te hoge turbodruk helemaal niet goed, er worden juist vaan needlevalves tussen gezet om de druk een beetje omlaag te krijgen omdat je anders constant alles je keerringen staat uit te blazen.

Ik zou ook gewoon een nieuwe pomp kopen.
Gesloten