maximale turbodruk

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Anonymous

Tijn schreef:wat heeft je turbodruk met een onverantwoordelijke rijstijl te maken ? wat jij "presteert" lukt met een fiat panda ook nog wel.

oh en 100 - 70 is 30 ....
Die lui die gokken altijd wat hoger als er GT en turbo achter op je auto staat. Hadden ze een ijk-rapport van de auto ? waren ze ookmet z'n 2-en....... anders heeft hij geen poot om op te staan !
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

Matthijs schreef:
Tijn schreef:wat heeft je turbodruk met een onverantwoordelijke rijstijl te maken ? wat jij "presteert" lukt met een fiat panda ook nog wel.

oh en 100 - 70 is 30 ....
Die lui die gokken altijd wat hoger als er GT en turbo achter op je auto staat. Hadden ze een ijk-rapport van de auto ? waren ze ookmet z'n 2-en....... anders heeft hij geen poot om op te staan !
geen ijkrapport, wel met z'n tweeen, ze vonden dat de auto trouwens in buitengewone staat was.
agenten hebben altijd gelijk (niet dus)
wat was de reden voor de grote haast meneer....uhh, ik moest naar huis om de was af te halen ivm onweer.

vaak denken mensen dat die turbootjes zo hard gaan, maar dat valt tegen, zoals gezegd een fiat panda gaat even snel en valt niet zo op.
overstappen ?
Chris@R5
Berichten: 4152
Lid geworden op: do 18 sep 2003 17:49
Locatie: Drenthe, Assen

Rick schreef:Dus met een specialere koppakking hoef ik niet meer warm te rijden? Meteen blazen met die hap?
Met zo'n instelling mag je 'm gelijk wel aan mij geven. Wordt ie tenminste met wat meer liefde behandeld. (N)

Sorry dat ik het zeg (ik bemoei me er vast weer teveel mee), maar dit gaat geloof ik nergens meer over...
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Beetje loos topic inderdaad. We waren bij de bleedvalve en de maximale druk, remember?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
5gt8vturbo
Berichten: 948
Lid geworden op: do 15 jul 2004 21:46
Locatie: S'nisse

dit is al vast het eerste wat ik heb gevonden over de bleedvalve:
Dit is dan voor een impreza
http://www.extreme-machines.nl/faq9_1.htm

De bleedvalve moet gemonteerd worden op slang C, op slang A of B wordt de motor zeer onrustig. Een absolute voorwaarde voor het uitvoeren van deze modificatie is dat je een turbodrukmeter installeert (anders is de bleedvalve niet af te regelen) en we adviseren met klem om de druk niet te veel op te voeren. Een toename van 0,1 of maximaal 0,2 bar is redelijk veilig. Zorg dat de motor niet in de fuelcut loopt (1,2 bar).

kijk nog wel ff verder maar niet vandaag
Job-turbo
Berichten: 2129
Lid geworden op: wo 7 mar 2001 0:00
Locatie: Dr88
Contacteer:

speedline schreef:1 graad lagere inlaatlucht temperatuur geeft een bijna 1 graad lagere uitlaatgastemperatuur...
Kun je me vertellen hoe je hier aan gekomen bent?
Anonymous

Job-turbo schreef:
speedline schreef:1 graad lagere inlaatlucht temperatuur geeft een bijna 1 graad lagere uitlaatgastemperatuur...
Kun je me vertellen hoe je hier aan gekomen bent?
Lijkt me sterk..... op het maximale misschien maar als je je auto door die 1 graad lagere inlaatlucht meer laat presteren......
Job-turbo
Berichten: 2129
Lid geworden op: wo 7 mar 2001 0:00
Locatie: Dr88
Contacteer:

Hoe koeler je inlaat lucht hoe beter je verbranding toch? En volgens mij hoe beter je verbranding hoe meer warmte er vrij komt. Of heb ik dit mis?
Ollie
Berichten: 7037
Lid geworden op: di 9 jul 2002 12:28
Locatie: Urmond

Hoe kouder je inlaatlucht, hoe beter je volumetrisch rendement, zoiets was het meen ik...
Maar het concept verbranding is zo intens ingewikkeld, dat is niet een kwestie van graadje hier, graadje daar, betere dit of dat is. Geloof best dat het gemeten is, dat wat Speedline vertelt. Maar dat is niet een kwestie van doorvoeren naar 10 graden oid.
Een betere verbranding is een meer volledige verbranding, dus betere omzetting naar eindprodukt. Ik denk dat het weer ff tijd is voor een theoretisch lesje van Speedline. (en dit is dus niet sarcastisch bedoeld!)
Job-turbo
Berichten: 2129
Lid geworden op: wo 7 mar 2001 0:00
Locatie: Dr88
Contacteer:

Ollie schreef:Hoe kouder je inlaatlucht, hoe beter je volumetrisch rendement, zoiets was het meen ik...
Maar het concept verbranding is zo intens ingewikkeld, dat is niet een kwestie van graadje hier, graadje daar, betere dit of dat is. Geloof best dat het gemeten is, dat wat Speedline vertelt. Maar dat is niet een kwestie van doorvoeren naar 10 graden oid.
Een betere verbranding is een meer volledige verbranding, dus betere omzetting naar eindprodukt. Ik denk dat het weer ff tijd is voor een theoretisch lesje van Speedline. (en dit is dus niet sarcastisch bedoeld!)
Van of voor :p
Anonymous

Job-turbo schreef:Hoe koeler je inlaat lucht hoe beter je verbranding toch? En volgens mij hoe beter je verbranding hoe meer warmte er vrij komt. Of heb ik dit mis?
Daar doelde ik dus op :)
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Job-turbo schreef:
speedline schreef:1 graad lagere inlaatlucht temperatuur geeft een bijna 1 graad lagere uitlaatgastemperatuur...
Kun je me vertellen hoe je hier aan gekomen bent?
Je leest 'ns wat...
Laatst gewijzigd door speedline op ma 19 jul 2004 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Job-turbo
Berichten: 2129
Lid geworden op: wo 7 mar 2001 0:00
Locatie: Dr88
Contacteer:

Je kan het dus niet onderbouwen?
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

oh oh OLLIE!!!! WAAR BEN JE???

INGRIJPEN!!! :lol: :lol: :lol:

voordat dit de mist in gaat!!!

:D
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Job-turbo schreef:Je kan het dus niet onderbouwen?
Om kort te gaan; jawel, geen zin, nee dus.
Job-turbo
Berichten: 2129
Lid geworden op: wo 7 mar 2001 0:00
Locatie: Dr88
Contacteer:

speedline schreef:
Job-turbo schreef:Je kan het dus niet onderbouwen?
Om kort te gaan; jawel, geen zin, nee dus.
Was alleen nieuwsgierig maarja.. als je geen zin hebt :p
Anonymous

speedline schreef:
Job-turbo schreef:Je kan het dus niet onderbouwen?
Om kort te gaan; jawel, geen zin, nee dus.
Zoals al aangegeven........ je leest eens wat ;)

Nog ff verder googelen en we vinden hier vast weer 100 regels aan text die van een internetpagina komen :)

Nog geen tijd gehad dus :)
Job-turbo
Berichten: 2129
Lid geworden op: wo 7 mar 2001 0:00
Locatie: Dr88
Contacteer:

:lol:
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Job-turbo schreef:Hoe koeler je inlaat lucht hoe beter je verbranding toch? En volgens mij hoe beter je verbranding hoe meer warmte er vrij komt. Of heb ik dit mis?
Er komt meer warmte vrij die je vervolgens gebruikt om de zuiger sneller naar beneden te drukken. Met het juiste ontstekingstijdstip heeft dit geen invloed.
Matthijs schreef: Lijkt me sterk..... op het maximale misschien maar als je je auto door die 1 graad lagere inlaatlucht meer laat presteren......
Hoofd en bijzaken leren onderscheiden. We hebben het hier over uitlaatgastemperatuur als invloed op de levensduur van je motor. Niet hoeveel vermogen er uit komt.
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

zjesus wat gedraag jij je kinderachtig matthijs. Ik heb je de laatste tijd niets anders zien doen dan afzeiken.
there is no spoon.
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

ksal nog ff een ontopic-je doen:

als het gaat om maximale turbodruk...

afgelopen zaterdag met iemand van Cloud Nine Tractorpulling team staan praten die een setje cilinderkoppen van een Chevy V8 kwam brengen...

we moeten voor hen wat "laswerkzaamheden" verrichten omdat 3 bar overdruk "iets" teveel was voor een 8 liter V8...uiteraard gestookt op 99% methanol...

maar goed...was dan wel goed voor 2000 pktjes... >-)

en hij hield het toch 60 meter vol :lol: :lol:
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Matthijs schreef:
speedline schreef:
Job-turbo schreef:Je kan het dus niet onderbouwen?
Om kort te gaan; jawel, geen zin, nee dus.
Zoals al aangegeven........ je leest eens wat ;)

Nog ff verder googelen en we vinden hier vast weer 100 regels aan text die van een internetpagina komen :)

Nog geen tijd gehad dus :)
Ok Mekkeré... Zal ik het ff anders formuleren:

Jij bent hier helemaal geen gesprekspartner in deze en in de lange drijfstangen discussie. En bouw eerst eens een auto af ipv altijd te zeiken.

Ik heb nog een boekje thermodynamica van verbrandingsmotoren in het Duits van 1000+ pagina's. Lees je dat ff uit net als moi. Kom je dan weer mee praten goed?!
Laatst gewijzigd door speedline op ma 19 jul 2004 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Job-turbo
Berichten: 2129
Lid geworden op: wo 7 mar 2001 0:00
Locatie: Dr88
Contacteer:

Jammer hoor.... :P Altijd dat geweld. Xedrah had je geloof ik ook al bedreigd :lol:
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

PtrGte schreef:als het gaat om maximale turbodruk...
Hebben we ook altijd nog de Dieseltractoren met getrapte turbooplading met 15Bar spruitstukdruk... :worship:

1000+Nm per liter... >-)
Job-turbo
Berichten: 2129
Lid geworden op: wo 7 mar 2001 0:00
Locatie: Dr88
Contacteer:

Maar nog even op het onderwerp terug te komen. Ik begrijp nog steeds niet als je inlaat lucht in temperatuur zakt dat dan je uitlaat temperatuur ook zakt.
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Job-turbo schreef:Maar nog even op het onderwerp terug te komen. Ik begrijp nog steeds niet als je inlaat lucht in temperatuur zakt dat dan je uitlaat temperatuur ook zakt.
Als je dezelfde hoeveelheid warmte loslaat op een hoeveelheid "stof" zoals lucht waarbij de basistemperatuur bijvoorbeeld 20 graden is en in de andere situatie 80 graden.

Welke hoeveelheid lucht is er dan warmer aan het eind van de opwarmcyclus?

Is dat nu zo moeilijk voor te stellen.

En het is het nu zo moeilijk voor te stellen dat ik niet altijd zin heb om dit soort dingen die je op de middelbare school bij natuurkunde had kunnen leren x op x voor te kauwen?!
Job-turbo
Berichten: 2129
Lid geworden op: wo 7 mar 2001 0:00
Locatie: Dr88
Contacteer:

Dat verhaal kan ik me wel voorstellen. Maar door die 20 graden inlaatlucht is je verbranding beter en dus heter dan die van die met 80 graden inlaat lucht. Dus dat is weer de andere kant van het verhaal. Ik denk persoonlijk dat het niet zoveel uitmaakt.
Anonymous

speedline schreef:
Matthijs schreef:
speedline schreef:
Job-turbo schreef:Je kan het dus niet onderbouwen?
Om kort te gaan; jawel, geen zin, nee dus.
Zoals al aangegeven........ je leest eens wat ;)

Nog ff verder googelen en we vinden hier vast weer 100 regels aan text die van een internetpagina komen :)

Nog geen tijd gehad dus :)
Ok Mekkeré... Zal ik het ff anders formuleren:

Jij bent hier helemaal geen gesprekspartner in deze en in de lange drijfstangen discussie. En bouw eerst eens een auto af ipv altijd te zeiken.

Ik heb nog een boekje thermodynamica van verbrandingsmotoren in het Duits van 1000+ pagina's. Lees je dat ff uit net als moi. Kom je dan weer mee praten goed?!
WOEI ! Wat zijn ze weer gezellig. Kritiek kun je niet tegen en 1 van de auto's is al klaar hoor...... had ik jou dan moeten bellen zodat je daar ook weer weer van op de hoogte was ?

Iig....... de opzoek-methode onderbouw dus hier dus wel :lol:

Tuk :D
Laatst gewijzigd door Anonymous op ma 19 jul 2004 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Maus
Berichten: 4127
Lid geworden op: zo 4 mar 2001 0:00
Locatie: Zwijndrecht

't Is toch hoe groter het verschil in temperatuur, hoe sneller het afkoelt?
Bram (vospower)
Berichten: 2019
Lid geworden op: ma 3 feb 2003 12:54
Locatie: Catsop

Ik viond het allemaal super interessant om te lezen, maar zon bitchfight maakt het nog leuk ook :wink: :wink: :wink: :lol: :lol: :lol:
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

speedline schreef: 1 graad lagere inlaatlucht temperatuur geeft een bijna 1 graad lagere uitlaatgastemperatuur...
@ speedy, ff een vraagje, als je afstelling niet goed voor elkaar is wordt je EGT ongeveer 250 graden te hoog. Wat voor intercooler moet ik hebben? :smoke:
rev it like a rental
Xedrah
Berichten: 1027
Lid geworden op: do 16 aug 2001 0:00
Locatie: Friesland

Vospower schreef:Ik viond het allemaal super interessant om te lezen, maar zon bitchfight maakt het nog leuk ook :wink: :wink: :wink: :lol: :lol: :lol:
Moet zeggen dat ik het ook erg lastig vind om niet te reageren op de kort door de bocht uitspraken c.q. verwijzingen naar literatuur van speedline. Maar we houden het vriendelijk, anders komen er straks nog meer bedreigingen. :p

Inhoudelijk is het helaas niet gemakkelijk om een discussie te voeren omdat speedline het toch altijd beter weet. Bovendien is iedereen dom of moet zich eerst maar eens verdiepen. :wink: Het moet toch een keer gezegd worden? :beer:

Veel van zijn posts hebben trouwens een hoog commercieel gehalte, is dat toegestaan op dit forum?

Tot zover off-topic. On-topic durf ik niet meer. :D

Als ik te ver ga, dan hoor ik het wel. (F)
Anonymous

Xedrah schreef:
Vospower schreef:Ik viond het allemaal super interessant om te lezen, maar zon bitchfight maakt het nog leuk ook :wink: :wink: :wink: :lol: :lol: :lol:
Moet zeggen dat ik het ook erg lastig vind om niet te reageren op de kort door de bocht uitspraken c.q. verwijzingen naar literatuur van speedline. Maar we houden het vriendelijk, anders komen er straks nog meer bedreigingen. :p
Zullen wsij het anders doen ??

VECHTÛÛÛHHH ??????? >-) >-) >-) :lol:
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Alleen maar goed dat er ook mensen zijn die niet 'zomaar' alles aannemen :) :)

kheb ook (beetje) hekel aan :worship: gedrag, wat vaak wordt getoond in bepaalde (dit) soort topics
Mrtn = Maarten
Maus
Berichten: 4127
Lid geworden op: zo 4 mar 2001 0:00
Locatie: Zwijndrecht

Vooral zo doorgaan heren......
Plaats reactie