
Wat is een redelijk goede dumpvalve?
en waar haal ik hem ? 

there is no spoon.
Dit is trouwens geen "redelijk goede dumpvalve". Dit is een van de beste dumpvalves. Het kost wat maar dan heb je ook wat...
Grtz,
Zzpeedie.

Das een redelijke richtprijs denk ikSteven schreef:Ziet er strak uit, maar das vast niet gratis... Kost wel 200 euro denk?

Tijn schreef:en waar haal ik hem ?
Hopelijk op termijn wel... He's workin' on itcatrinus schreef:Ik denk dat je hem wel bij jl kunt krijgen
Grtz,
Zzpeedie.
Wat moet je ermee op je gtt, dat klowneding
?

hij is intworpen om op hardpipes te lassen he ?speedline schreef: [img]http://www.tialsport.com/bv01.jpg[/img]
there is no spoon.
oftewel: geef de standaard carb (en intercooler) van een GTT een enorme rotschop. Het is namelijk de drukval hierover die er voor zorgt dat die dumpvalve opengaat bij erg hoge flows.Jeroen Lubking schreef:Kleine dumpvalve heeft lage voorspanning qua veerdruk,Reageert snel en geeft veel herrie.speedline schreef: De relatie dumpvalve versus laaddruk zie ik niet zo.
Gaat alleen onder hoge laaddruk openstaan en dun membraam scheurt ook snel onder de hoge belasting.
rev it like a rental
ofwel:Menno schreef:oftewel: geef de standaard carb (en intercooler) van een GTT een enorme rotschop. Het is namelijk de drukval hierover die er voor zorgt dat die dumpvalve opengaat bij erg hoge flows.Jeroen Lubking schreef:Kleine dumpvalve heeft lage voorspanning qua veerdruk,Reageert snel en geeft veel herrie.speedline schreef: De relatie dumpvalve versus laaddruk zie ik niet zo.
Gaat alleen onder hoge laaddruk openstaan en dun membraam scheurt ook snel onder de hoge belasting.
gezocht, handige aluminium-lasser die zin heeft om voor mij een inlaat-spruitstuk te lassen ...

there is no spoon.
en je 5 is al zo grAppigTijn schreef:ofwel:Menno schreef:oftewel: geef de standaard carb (en intercooler) van een GTT een enorme rotschop. Het is namelijk de drukval hierover die er voor zorgt dat die dumpvalve opengaat bij erg hoge flows.Jeroen Lubking schreef:Kleine dumpvalve heeft lage voorspanning qua veerdruk,Reageert snel en geeft veel herrie.speedline schreef: De relatie dumpvalve versus laaddruk zie ik niet zo.
Gaat alleen onder hoge laaddruk openstaan en dun membraam scheurt ook snel onder de hoge belasting.
gezocht, handige aluminium-lasser die zin heeft om voor mij een inlaat-spruitstuk te lassen ...

Laatst gewijzigd door Menno op zo 28 dec 2003 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
rev it like a rental
-
- Berichten: 6477
- Lid geworden op: wo 17 okt 2001 0:00
- Locatie: Woerden
nice stuf. Maar is dit niet wat extreme overkil? Of heb je het voordeel van het grote afblaasgat ook bij lage druk (0,5 - 0,7 bar).Tijn schreef:hij is intworpen om op hardpipes te lassen he ?speedline schreef: [img]http://www.tialsport.com/bv01.jpg[/img]
ja tuurlijk.
Die alom gewaardeerde sis betekent dat de turbo niet in een keer alle druk kwijt kan en met een groter gat kan dat beter en wordt de turbo dus nog veel minder afgeremd.
Daarnaast vermoet ik dat de reactietijd van deze dumpvalve beter is dan gemiddeld (hij wordt ook door garrett zelf aanbevolen immers) wat ook een lekkerdere respons op je pedaal geeft.
Die alom gewaardeerde sis betekent dat de turbo niet in een keer alle druk kwijt kan en met een groter gat kan dat beter en wordt de turbo dus nog veel minder afgeremd.
Daarnaast vermoet ik dat de reactietijd van deze dumpvalve beter is dan gemiddeld (hij wordt ook door garrett zelf aanbevolen immers) wat ook een lekkerdere respons op je pedaal geeft.
there is no spoon.
even een vraagje over het verschil in open/recirculating Dumpvalve.
Ik las (in een E-bay advertentie), dat een gesloten systeem beter/betrouwbaarder is dan een open system, er immers kan geen ongefilterde lucht met een te lage druk worden aangezogen, zodat de moter beter loopt en minder kans op beschadigen heeft.
Mijn vraag is:
1 Kan elke dumpvalve zowel als open of gesloten gemonteerd worden??
2 Hoe / waar sluit alles aan??
Ik wilde de dumpvalve zelf eigenlijk op het gebogen alustuk boven de Carburateur aansluiten.
Gat boren, draad tappen en aansluitstuk inschroeven.
Zie foto [img]http://home.tiscali.nl/volvo1800renault ... ngine3.jpg[/img]
Graag tips...
Maarten
Ik las (in een E-bay advertentie), dat een gesloten systeem beter/betrouwbaarder is dan een open system, er immers kan geen ongefilterde lucht met een te lage druk worden aangezogen, zodat de moter beter loopt en minder kans op beschadigen heeft.
Mijn vraag is:
1 Kan elke dumpvalve zowel als open of gesloten gemonteerd worden??
2 Hoe / waar sluit alles aan??
Ik wilde de dumpvalve zelf eigenlijk op het gebogen alustuk boven de Carburateur aansluiten.
Gat boren, draad tappen en aansluitstuk inschroeven.
Zie foto [img]http://home.tiscali.nl/volvo1800renault ... ngine3.jpg[/img]
Graag tips...
Maarten
-
- Berichten: 5375
- Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
- Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
- Locatie: Netherlands
- Contacteer:
1) Een dumpvalve is gemaakt voor open of gesloten systemen. Een gesloten systeem dumpvalve kan soms ook als open dump gebruikt worden (zoals de bosch dumpvalve vaak genoemd op de site)
2) Aansluiten gaat op de dikke slang tussen carb en intercooler
Over of het gesloten systeem beter is dan open kan ik geen uitspraak doen daar ik niet genoeg daarover weet. Een dump hoort in geen geval aan te zuigen, maar wie weet dat dit toch gebeurt als het membraan beschadigd is.
2) Aansluiten gaat op de dikke slang tussen carb en intercooler
Over of het gesloten systeem beter is dan open kan ik geen uitspraak doen daar ik niet genoeg daarover weet. Een dump hoort in geen geval aan te zuigen, maar wie weet dat dit toch gebeurt als het membraan beschadigd is.
Als het beter is voor de levensduur van de turbo wil ik er ook wel aan. Dan remt de turbo wellicht niet plotsklaps af. Geluid boeit niet zo veel, ik luister wel naar de V6The Saint schreef:Dank je, ik bedoelde natuurlijk ook de turbo.
Dan zal die van mij er ook aan moeten geloven![]()
Niet voor de sound NATUURLIJK maar voor de levensduur

Zijn er nog evt. nadelige gevolgen als een dumpvalve onderweg stuk gaat? En eigenlijk ook: zijn er wel nadelige gevolgen als je een dumpvalve op een turbo zet? Ik ga mijn blokkie met bijna 3 ton op de teller niet riskeren, mochten er nadelen zijn.
Joost, dank je,
dus als ik het goed heb is er een verschil tussen gesloten en open dumpvalves , een open kan iig niet als gesloten gemonterd worden!!
De recirculatie, moet die op het uitlaatspruitstuk, of kan die ook bv op het luchtfilterhuis??
Wie kan het het mij (en ook Panoramix?) uitleggen??
Het verhaal met die klok en die klepel snappie?
Maarten
dus als ik het goed heb is er een verschil tussen gesloten en open dumpvalves , een open kan iig niet als gesloten gemonterd worden!!
De recirculatie, moet die op het uitlaatspruitstuk, of kan die ook bv op het luchtfilterhuis??
Wie kan het het mij (en ook Panoramix?) uitleggen??
Het verhaal met die klok en die klepel snappie?
Maarten
Een closed kun je goed maken van de bosch dumpvalve, deze zijn niet te duur en doen 't prima!
Panoramix, zou je voor een gesloten gaan kan ik geen nadeel verzinnen. Ja, je hebt een onderdeel wat stuk kan extra
De dumpvalve die het onderweg begeeft kan schadelijk zijn (geen druk meer, erg hoge turbotoerentallen). Maar meestal heb je dit wel rap in de gaten 
Panoramix, zou je voor een gesloten gaan kan ik geen nadeel verzinnen. Ja, je hebt een onderdeel wat stuk kan extra


semi off-topic
Er staan nog wat leuke exemplaren Blitz en APEXi BOV's op ebay.de. En is het misschien een idee om de BOV van een Impreza te gebruiken. Die kan je voor heel weinig op marktplaats scoren.
mvg, Chendy.

Er staan nog wat leuke exemplaren Blitz en APEXi BOV's op ebay.de. En is het misschien een idee om de BOV van een Impreza te gebruiken. Die kan je voor heel weinig op marktplaats scoren.
mvg, Chendy.
-
- Berichten: 134
- Lid geworden op: za 10 jan 2004 20:27
- Locatie: belgie ( tienen )
- Contacteer:
ik heb op mijn gt een forge groep A dumpvalve staan en ben er echt tevreden van 

En die dingen zijn standaard qua uitvoering, of per type renault verschillend? De druk van mijn (R25) turbo is gewoon standaard, 0.6 ofzo...Riël schreef:Een closed kun je goed maken van de bosch dumpvalve, deze zijn niet te duur en doen 't prima!
Panoramix, zou je voor een gesloten gaan kan ik geen nadeel verzinnen. Ja, je hebt een onderdeel wat stuk kan extraDe dumpvalve die het onderweg begeeft kan schadelijk zijn (geen druk meer, erg hoge turbotoerentallen). Maar meestal heb je dit wel rap in de gaten
@ Tom
lijkt me gewoon mooier en stabieler dan met slangetjes en klemmetjes.
Verder geen reden of het moet zijn dat hij dan echt zo dicht mogelijk bij de carburateur zit.
En ik heb toch nog een "aanzuigbochie" over.
Waar sluit ik de recirculatie op aan, na de turbo??, op de uitlaat??, op het luchtfilter ??
Wie kijkt er even na hoe zijn recirculatie is aangesloten..
THX
Maarten
lijkt me gewoon mooier en stabieler dan met slangetjes en klemmetjes.
Verder geen reden of het moet zijn dat hij dan echt zo dicht mogelijk bij de carburateur zit.
En ik heb toch nog een "aanzuigbochie" over.
Waar sluit ik de recirculatie op aan, na de turbo??, op de uitlaat??, op het luchtfilter ??
Wie kijkt er even na hoe zijn recirculatie is aangesloten..
THX
Maarten
The Saint schreef:@ Tom
lijkt me gewoon mooier en stabieler dan met slangetjes en klemmetjes.
Verder geen reden of het moet zijn dat hij dan echt zo dicht mogelijk bij de carburateur zit.
En ik heb toch nog een "aanzuigbochie" over.
Waar sluit ik de recirculatie op aan, na de turbo??, op de uitlaat??, op het luchtfilter ??
Wie kijkt er even na hoe zijn recirculatie is aangesloten..
THX
Maarten
Voor de turbo
Iemand? Niemand?The Saint schreef:Joost, dank je,
dus als ik het goed heb is er een verschil tussen gesloten en open dumpvalves , een open kan iig niet als gesloten gemonterd worden!!
De recirculatie, moet die op het uitlaatspruitstuk, of kan die ook bv op het luchtfilterhuis??
Wie kan het het mij (en ook Panoramix?) uitleggen??
Het verhaal met die klok en die klepel snappie?
Maarten
Ik zelf ben een hele grote voorstander van de bailey.
Wel van de dubbele zuiger constructie dan. De enkele vind ik klinken als een dooie mus (bij lagere druk).
Membraam moet ik niks van hebben. De 21T had ook zo een ding. van de 4 21T bosch dumpies waren er 2 bij aanschaf kapot, en die andere 2 hebben het begeven binnen de kortste keren. Ook de Dumpvalve wat bij Riel op zijn GTT zat bij aanschaf was een membraam. Ook hele membraam aan flarden.
De zuiger dumpies lopen vast, maar dat is mij nog nooit gebeurd. Daarintegen gaat bij mij de dumpvalve elke maand uit elkaar en komt er nieuw vet in. Op zijn minst wordt die ingespoten met wit vet. Maar hij loopt zeker niet droog, wat bijna altijd de aanleiding is van het vastlopen.
Heb nu de Bailey dubbele dumpvalve op de Subaru gezet. Deze is geschikt voor een Renault, dus heb ik een verloop moeten maken totdat ik de nieuwe dumpvalve binnen heb. Maar het klinkt behoorlijk geil. Alleen hoor je bij hogere toerentallen dat de luchtafvoer groter is dan de dumpvalve aankan met de kleine aansluiting. Maar het knalt echt wel lekker.
Binnenkort de orginele dumpvalve van de Suub eens testen op de GTT als open. Kijken wat die doet. Ding is enorm ten op zichte van de bosch.
Wel van de dubbele zuiger constructie dan. De enkele vind ik klinken als een dooie mus (bij lagere druk).
Membraam moet ik niks van hebben. De 21T had ook zo een ding. van de 4 21T bosch dumpies waren er 2 bij aanschaf kapot, en die andere 2 hebben het begeven binnen de kortste keren. Ook de Dumpvalve wat bij Riel op zijn GTT zat bij aanschaf was een membraam. Ook hele membraam aan flarden.
De zuiger dumpies lopen vast, maar dat is mij nog nooit gebeurd. Daarintegen gaat bij mij de dumpvalve elke maand uit elkaar en komt er nieuw vet in. Op zijn minst wordt die ingespoten met wit vet. Maar hij loopt zeker niet droog, wat bijna altijd de aanleiding is van het vastlopen.
Heb nu de Bailey dubbele dumpvalve op de Subaru gezet. Deze is geschikt voor een Renault, dus heb ik een verloop moeten maken totdat ik de nieuwe dumpvalve binnen heb. Maar het klinkt behoorlijk geil. Alleen hoor je bij hogere toerentallen dat de luchtafvoer groter is dan de dumpvalve aankan met de kleine aansluiting. Maar het knalt echt wel lekker.
Binnenkort de orginele dumpvalve van de Suub eens testen op de GTT als open. Kijken wat die doet. Ding is enorm ten op zichte van de bosch.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
-
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
- Locatie: Delft
- Contacteer:
De recirculatie moet na het luchtfilter huis gemonteerd worden, mag natuurlijk ook ervoor, maar da's wat zinloos. Het verschil is dus dat de gesloten dumpvalve (ook wel recirculating valve) gewoon afblaast naar de luchtinlaat van de turbo en de normale dumpvalve dat naar de buitenlucht doet. Naar de buitenlucht hoor je het natuurlijk beter en dat is voor veel mensen dan belangrijk. Zelf vind ik de bosch dumpvalve meer dan prima, heb net een nieuwe gemonteerd op mijn integrale. Ding was niet kapot, maar moest toch een nieuwe turbo op en zo'n bosch kost iets van 35 euro. De oude heb ik nu als reserve, maar die zat er al minstens een jaar of 7/8 probleemloos in, dus zo waardeloos zijn ze bij mij in ieder geval niet. Ze schijnen alleen wat minder geluid te geven volgens de psst-kennersThe Saint schreef:Joost, dank je,
dus als ik het goed heb is er een verschil tussen gesloten en open dumpvalves , een open kan iig niet als gesloten gemonterd worden!!
De recirculatie, moet die op het uitlaatspruitstuk, of kan die ook bv op het luchtfilterhuis??
Wie kan het het mij (en ook Panoramix?) uitleggen??
Het verhaal met die klok en die klepel snappie?
Maarten

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Hoe minder pssst, hoe beter eigenlijk. Een harde pssst betekend dat de lucht er moeite heeft om eruit te komen, terwijl je de overdruk juist zo snel mogelijk weg wil laten vallen boven een bepaald niveau. De technisch beste dumpvalve zou dus zoiets als "pluhf" moeten doen of in ieder geval in een zo kort mogelijke tijd je te hoge druk af moeten voeren.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
Heeft er iemand nog een leuke dumpvalve liggen? Eventueel met aansluitkit?
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
Inmiddels heb ik een dumpvalve aangeschaft.
Nl een Bailey's! Ik heb er nog maar 300 meter gereden, maar voldoet opperste prima!. wat een super geil geluid hebben die dingen
Nl een Bailey's! Ik heb er nog maar 300 meter gereden, maar voldoet opperste prima!. wat een super geil geluid hebben die dingen

Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
-
- Berichten: 338
- Lid geworden op: wo 11 feb 2004 11:00
- Locatie: Breda
- Contacteer:
hoe duur was het met aansluitset? na bestellen, hoe lang heb je moeten wachten?
want mijn ontsteking is weer prima en hij draait nu ietsje beter, maar het blijft vaag lopen. en dus de benzine pomp eraf. heb nu een medeforumgenoot gevraagd voor zijn oude. gaan we eens kijken wat hij dan doet?
en dan de Dumpvalve
want mijn ontsteking is weer prima en hij draait nu ietsje beter, maar het blijft vaag lopen. en dus de benzine pomp eraf. heb nu een medeforumgenoot gevraagd voor zijn oude. gaan we eens kijken wat hij dan doet?
en dan de Dumpvalve
Diede is my name, fast is my game!
Diede is my name, no I'm not insane...
Diede is my name, livin' in vain
Diede is my name, the pain is insane!
Diede is my name, no I'm not insane...
Diede is my name, livin' in vain

Diede is my name, the pain is insane!

-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
Ik heb hem tweedehands kunnen aanschaffen, als je de nieuwprijs pakt, denk ik dat je ongeveer een 250 Euro kwijt bent, inclusief het aansluitmateriaal.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
Prijzen staan wel vermeld in dit topic, en als je de search gebruikt, kun je vast wel vinden waar te krijgen, ik meende dat de dealert het ook kan leveren, maar ben daar niet zeker van
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
de Fuego is inmiddels voorzien van dumpvalve, de simpele bosch, komt van een cosworth.
Het diameter van het T-stuk, waarop ik hem heb aangesloten is iets kleiner dan de originele slang, maakt dat in de praktijk! nog wat uit voor de turbodruk??
Wanneer "dumpt" dat ding??
Zover ik heb gemerkt niet altijd, soms heb ik turbodruk, ga van het gas en er gebeurt niets, soms sist hij wel.
Ik heb het vergeleken met de turbodrukmeter op het dash, die ogenschijnlijk goed funktioneerd.
Is dat normaal, of heb ik een probleem met de vacuumslang??
Die is aangesloten op de slang van de ontsteking naar de carburateur dmv een T-stukje.
Het diameter van het T-stuk, waarop ik hem heb aangesloten is iets kleiner dan de originele slang, maakt dat in de praktijk! nog wat uit voor de turbodruk??
Wanneer "dumpt" dat ding??
Zover ik heb gemerkt niet altijd, soms heb ik turbodruk, ga van het gas en er gebeurt niets, soms sist hij wel.
Ik heb het vergeleken met de turbodrukmeter op het dash, die ogenschijnlijk goed funktioneerd.
Is dat normaal, of heb ik een probleem met de vacuumslang??
Die is aangesloten op de slang van de ontsteking naar de carburateur dmv een T-stukje.