Wat is een redelijk goede dumpvalve?

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Tijn
Contacteer:

en waar haal ik hem ? :worship:
there is no spoon.
catrinus

Ik denk dat je hem wel bij jl kunt krijgen
There will be plenty of time to rest when your dead
speedline

Dit is trouwens geen "redelijk goede dumpvalve". Dit is een van de beste dumpvalves. Het kost wat maar dan heb je ook wat... :D
Steven schreef:Ziet er strak uit, maar das vast niet gratis... Kost wel 200 euro denk?
Das een redelijke richtprijs denk ik :smoke:
Tijn schreef:en waar haal ik hem ? :worship:
catrinus schreef:Ik denk dat je hem wel bij jl kunt krijgen
Hopelijk op termijn wel... He's workin' on it :wink:

Grtz,

Zzpeedie.
antoine
Car: Renault Clio III RS

in tuning & design van deze maand staat een artikel over dump valve's

gr antoine
Laatst gewijzigd door antoine op zo 28 dec 2003 8:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Riël
Über-Spammer

Wat moet je ermee op je gtt, dat klowneding :)?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Tijn
Contacteer:

speedline schreef: [img]http://www.tialsport.com/bv01.jpg[/img]
hij is intworpen om op hardpipes te lassen he ?
there is no spoon.
Menno

Jeroen Lubking schreef:
speedline schreef: De relatie dumpvalve versus laaddruk zie ik niet zo.
Kleine dumpvalve heeft lage voorspanning qua veerdruk,Reageert snel en geeft veel herrie.
Gaat alleen onder hoge laaddruk openstaan en dun membraam scheurt ook snel onder de hoge belasting.
oftewel: geef de standaard carb (en intercooler) van een GTT een enorme rotschop. Het is namelijk de drukval hierover die er voor zorgt dat die dumpvalve opengaat bij erg hoge flows.
rev it like a rental
Tijn
Contacteer:

Menno schreef:
Jeroen Lubking schreef:
Kleine dumpvalve heeft lage voorspanning qua veerdruk,Reageert snel en geeft veel herrie.
Gaat alleen onder hoge laaddruk openstaan en dun membraam scheurt ook snel onder de hoge belasting.
oftewel: geef de standaard carb (en intercooler) van een GTT een enorme rotschop. Het is namelijk de drukval hierover die er voor zorgt dat die dumpvalve opengaat bij erg hoge flows.
ofwel:

gezocht, handige aluminium-lasser die zin heeft om voor mij een inlaat-spruitstuk te lassen ... :D
there is no spoon.
Menno

Tijn schreef:
Menno schreef:
Jeroen Lubking schreef:
ofwel:

gezocht, handige aluminium-lasser die zin heeft om voor mij een inlaat-spruitstuk te lassen ... :D
en je 5 is al zo grAppig ;)
Laatst gewijzigd door Menno op zo 28 dec 2003 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
rev it like a rental
Robert dB.

Tijn schreef:
speedline schreef: [img]http://www.tialsport.com/bv01.jpg[/img]
hij is intworpen om op hardpipes te lassen he ?
nice stuf. Maar is dit niet wat extreme overkil? Of heb je het voordeel van het grote afblaasgat ook bij lage druk (0,5 - 0,7 bar).
Tijn
Contacteer:

ja tuurlijk.

Die alom gewaardeerde sis betekent dat de turbo niet in een keer alle druk kwijt kan en met een groter gat kan dat beter en wordt de turbo dus nog veel minder afgeremd.

Daarnaast vermoet ik dat de reactietijd van deze dumpvalve beter is dan gemiddeld (hij wordt ook door garrett zelf aanbevolen immers) wat ook een lekkerdere respons op je pedaal geeft.
there is no spoon.
The Saint

even een vraagje over het verschil in open/recirculating Dumpvalve.
Ik las (in een E-bay advertentie), dat een gesloten systeem beter/betrouwbaarder is dan een open system, er immers kan geen ongefilterde lucht met een te lage druk worden aangezogen, zodat de moter beter loopt en minder kans op beschadigen heeft.

Mijn vraag is:

1 Kan elke dumpvalve zowel als open of gesloten gemonteerd worden??

2 Hoe / waar sluit alles aan??

Ik wilde de dumpvalve zelf eigenlijk op het gebogen alustuk boven de Carburateur aansluiten.
Gat boren, draad tappen en aansluitstuk inschroeven.

Zie foto [img]http://home.tiscali.nl/volvo1800renault ... ngine3.jpg[/img]

Graag tips...

Maarten
Joost (DoubleYou)
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Contacteer:

1) Een dumpvalve is gemaakt voor open of gesloten systemen. Een gesloten systeem dumpvalve kan soms ook als open dump gebruikt worden (zoals de bosch dumpvalve vaak genoemd op de site)
2) Aansluiten gaat op de dikke slang tussen carb en intercooler

Over of het gesloten systeem beter is dan open kan ik geen uitspraak doen daar ik niet genoeg daarover weet. Een dump hoort in geen geval aan te zuigen, maar wie weet dat dit toch gebeurt als het membraan beschadigd is.
Panoramix

The Saint schreef:Dank je, ik bedoelde natuurlijk ook de turbo.
Dan zal die van mij er ook aan moeten geloven :)
Niet voor de sound NATUURLIJK maar voor de levensduur :D
Als het beter is voor de levensduur van de turbo wil ik er ook wel aan. Dan remt de turbo wellicht niet plotsklaps af. Geluid boeit niet zo veel, ik luister wel naar de V6 :)

Zijn er nog evt. nadelige gevolgen als een dumpvalve onderweg stuk gaat? En eigenlijk ook: zijn er wel nadelige gevolgen als je een dumpvalve op een turbo zet? Ik ga mijn blokkie met bijna 3 ton op de teller niet riskeren, mochten er nadelen zijn.
The Saint

Joost, dank je,

dus als ik het goed heb is er een verschil tussen gesloten en open dumpvalves , een open kan iig niet als gesloten gemonterd worden!!

De recirculatie, moet die op het uitlaatspruitstuk, of kan die ook bv op het luchtfilterhuis??

Wie kan het het mij (en ook Panoramix?) uitleggen??
Het verhaal met die klok en die klepel snappie?

Maarten
Tom
Moderator
Car: MB

waarom wil je hem in dat aanzuigbochtje van de carb. hebben? Ik zou hem gewoon met een T-stuk in de slang ervoor plaatsen
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Riël
Über-Spammer

Een closed kun je goed maken van de bosch dumpvalve, deze zijn niet te duur en doen 't prima!

Panoramix, zou je voor een gesloten gaan kan ik geen nadeel verzinnen. Ja, je hebt een onderdeel wat stuk kan extra :) De dumpvalve die het onderweg begeeft kan schadelijk zijn (geen druk meer, erg hoge turbotoerentallen). Maar meestal heb je dit wel rap in de gaten :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
chendy
Contacteer:

semi off-topic :D

Er staan nog wat leuke exemplaren Blitz en APEXi BOV's op ebay.de. En is het misschien een idee om de BOV van een Impreza te gebruiken. Die kan je voor heel weinig op marktplaats scoren.

mvg, Chendy.
bart gt turbo
Contacteer:

ik heb op mijn gt een forge groep A dumpvalve staan en ben er echt tevreden van (Y)
Panoramix

Riël schreef:Een closed kun je goed maken van de bosch dumpvalve, deze zijn niet te duur en doen 't prima!

Panoramix, zou je voor een gesloten gaan kan ik geen nadeel verzinnen. Ja, je hebt een onderdeel wat stuk kan extra :) De dumpvalve die het onderweg begeeft kan schadelijk zijn (geen druk meer, erg hoge turbotoerentallen). Maar meestal heb je dit wel rap in de gaten :)
En die dingen zijn standaard qua uitvoering, of per type renault verschillend? De druk van mijn (R25) turbo is gewoon standaard, 0.6 ofzo...
The Saint

@ Tom

lijkt me gewoon mooier en stabieler dan met slangetjes en klemmetjes.
Verder geen reden of het moet zijn dat hij dan echt zo dicht mogelijk bij de carburateur zit.
En ik heb toch nog een "aanzuigbochie" over.

Waar sluit ik de recirculatie op aan, na de turbo??, op de uitlaat??, op het luchtfilter ??

Wie kijkt er even na hoe zijn recirculatie is aangesloten..

THX

Maarten
Anonymous

The Saint schreef:@ Tom

lijkt me gewoon mooier en stabieler dan met slangetjes en klemmetjes.
Verder geen reden of het moet zijn dat hij dan echt zo dicht mogelijk bij de carburateur zit.
En ik heb toch nog een "aanzuigbochie" over.

Waar sluit ik de recirculatie op aan, na de turbo??, op de uitlaat??, op het luchtfilter ??

Wie kijkt er even na hoe zijn recirculatie is aangesloten..

THX

Maarten

Voor de turbo
The Saint

zojuist op ebay een "gewone" Bosch Dumpvalve gekocht.
Binnenkort maar eens aansluiten en kijken of er verschil te merken is ;-)
Panoramix

The Saint schreef:Joost, dank je,

dus als ik het goed heb is er een verschil tussen gesloten en open dumpvalves , een open kan iig niet als gesloten gemonterd worden!!

De recirculatie, moet die op het uitlaatspruitstuk, of kan die ook bv op het luchtfilterhuis??

Maarten
Iemand? Niemand?
Michel S.
Contacteer:

Ik zelf ben een hele grote voorstander van de bailey.
Wel van de dubbele zuiger constructie dan. De enkele vind ik klinken als een dooie mus (bij lagere druk).
Membraam moet ik niks van hebben. De 21T had ook zo een ding. van de 4 21T bosch dumpies waren er 2 bij aanschaf kapot, en die andere 2 hebben het begeven binnen de kortste keren. Ook de Dumpvalve wat bij Riel op zijn GTT zat bij aanschaf was een membraam. Ook hele membraam aan flarden.
De zuiger dumpies lopen vast, maar dat is mij nog nooit gebeurd. Daarintegen gaat bij mij de dumpvalve elke maand uit elkaar en komt er nieuw vet in. Op zijn minst wordt die ingespoten met wit vet. Maar hij loopt zeker niet droog, wat bijna altijd de aanleiding is van het vastlopen.

Heb nu de Bailey dubbele dumpvalve op de Subaru gezet. Deze is geschikt voor een Renault, dus heb ik een verloop moeten maken totdat ik de nieuwe dumpvalve binnen heb. Maar het klinkt behoorlijk geil. Alleen hoor je bij hogere toerentallen dat de luchtafvoer groter is dan de dumpvalve aankan met de kleine aansluiting. Maar het knalt echt wel lekker.

Binnenkort de orginele dumpvalve van de Suub eens testen op de GTT als open. Kijken wat die doet. Ding is enorm ten op zichte van de bosch.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
clio_rally
Contacteer:

The Saint schreef:Joost, dank je,

Maarten
De recirculatie moet na het luchtfilter huis gemonteerd worden, mag natuurlijk ook ervoor, maar da's wat zinloos. Het verschil is dus dat de gesloten dumpvalve (ook wel recirculating valve) gewoon afblaast naar de luchtinlaat van de turbo en de normale dumpvalve dat naar de buitenlucht doet. Naar de buitenlucht hoor je het natuurlijk beter en dat is voor veel mensen dan belangrijk. Zelf vind ik de bosch dumpvalve meer dan prima, heb net een nieuwe gemonteerd op mijn integrale. Ding was niet kapot, maar moest toch een nieuwe turbo op en zo'n bosch kost iets van 35 euro. De oude heb ik nu als reserve, maar die zat er al minstens een jaar of 7/8 probleemloos in, dus zo waardeloos zijn ze bij mij in ieder geval niet. Ze schijnen alleen wat minder geluid te geven volgens de psst-kenners :lol: , maar daar weet ik dan weer niks vanaf,

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl

" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Calle

Hoe minder pssst, hoe beter eigenlijk. Een harde pssst betekend dat de lucht er moeite heeft om eruit te komen, terwijl je de overdruk juist zo snel mogelijk weg wil laten vallen boven een bepaald niveau. De technisch beste dumpvalve zou dus zoiets als "pluhf" moeten doen of in ieder geval in een zo kort mogelijke tijd je te hoge druk af moeten voeren.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Heeft er iemand nog een leuke dumpvalve liggen? Eventueel met aansluitkit?
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Inmiddels heb ik een dumpvalve aangeschaft.

Nl een Bailey's! Ik heb er nog maar 300 meter gereden, maar voldoet opperste prima!. wat een super geil geluid hebben die dingen :p
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
ActionHank
Contacteer:

hoe duur was het met aansluitset? na bestellen, hoe lang heb je moeten wachten?
want mijn ontsteking is weer prima en hij draait nu ietsje beter, maar het blijft vaag lopen. en dus de benzine pomp eraf. heb nu een medeforumgenoot gevraagd voor zijn oude. gaan we eens kijken wat hij dan doet?
en dan de Dumpvalve
Diede is my name, fast is my game!
Diede is my name, no I'm not insane...
Diede is my name, livin' in vain :smoke:
Diede is my name, the pain is insane! :(
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Ik heb hem tweedehands kunnen aanschaffen, als je de nieuwprijs pakt, denk ik dat je ongeveer een 250 Euro kwijt bent, inclusief het aansluitmateriaal.
kefke

wie kan mij zegge waar ik die dumpvalve van bosh kan krijge en hoeveel die kost ongeveer
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Prijzen staan wel vermeld in dit topic, en als je de search gebruikt, kun je vast wel vinden waar te krijgen, ik meende dat de dealert het ook kan leveren, maar ben daar niet zeker van
Dennis VK

kefke schreef:wie kan mij zegge waar ik die dumpvalve van bosh kan krijge en hoeveel die kost ongeveer
Ja Kefke, kijk in dit topic, daar staat het bestelnummer van de bosch-dumpvalve in (bericht van Riel). Ik heb deze zelf ook laatst besteld bij brezan, kosten 35 euro.

Laterz
The Saint

de Fuego is inmiddels voorzien van dumpvalve, de simpele bosch, komt van een cosworth.

Het diameter van het T-stuk, waarop ik hem heb aangesloten is iets kleiner dan de originele slang, maakt dat in de praktijk! nog wat uit voor de turbodruk??

Wanneer "dumpt" dat ding??
Zover ik heb gemerkt niet altijd, soms heb ik turbodruk, ga van het gas en er gebeurt niets, soms sist hij wel.
Ik heb het vergeleken met de turbodrukmeter op het dash, die ogenschijnlijk goed funktioneerd.

Is dat normaal, of heb ik een probleem met de vacuumslang??
Die is aangesloten op de slang van de ontsteking naar de carburateur dmv een T-stukje.
Plaats reactie