[Merijn's GTT] Een APK'tje verder...

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Steven
Car: M536

Jajaja maar voor een exacte uitlijning is het wel superhandig, gezien je het camber dan mooi met de ringsleutel kan draaien ipv met 1 man hangend aan het wiel en de ander aflezen en de dop vastdraaien.

Nooit bij de uitlijnboer geweest? :p
Tom
Moderator
Car: MB

handig daarvoor is een hydraulisch wigje wat veelal in een uitdeukset zit

[img]http://www.lacozaandam.com/uploads/imag ... ggen-2.jpg[/img]
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
antoine
Car: Renault Clio III RS

http://auto-diversen.marktplaats.nl/aut ... -koop.html

Staat de GTT nog niet te koop Merijn? :D
DennisT
Moderator

Wat een gave bak zeg!!! :smile:
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Ik heb mijn broer al effe ingeseind... :) Maar ik denk niet dat dat iets gaat opleveren. Die dingen moeten doorgaans flink wat geld opleveren...
Merijn
Über-Spammer

Het ene is nog niet opgelost, of het volgende dient zich alweer aan... ;)

Bij gas los, na volle laaddruk komt er ergens brandstof vrij bij de carburateur. Dat had ik al gezien bij de Dynodag en verwachtte dat de carburateur de boosdoener was.

Na een andere goede carb te hebben gemonteerd, bleef het probleem, dus daar lijkt het niet aan te liggen. Maar waar dan wel?

Haas en ik hebben er gisteren al even over gebrainstormd en kwamen niet verder dan dat de brandstofdrukregelaar defect is, of zo. Waardoor hij brandstofdruk blijft geven, ondanks dat de gasklep dicht is.

Ik weet niet precies hoe het systeem werkt, maar er lopen hier vast mensen rond die me dat haarfijn kunnen uitleggen. :)

Alvast bedankt voor jullie hulp! (Y)
Steven

D'r zit toch zo'n overloop op aan het uitstekende deel naar de bestuurderszijde? Daar hoort officieel een slang aan te zitten die naar de bodem wijst.

Overigens sproeide de mijne op de testbank met 1,2 bar boven de gasklep ook altijd wat benzinedamp terug via die gammele aansluiting van de lobster.
MartijnG
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Daar zit normaal een slang aan naar beneden ja, maar ik heb daar eerlijk gezegd nog nooit benzine uit zien komen. Maar je kan best gelijk hebben, zit de slang aangesloten Merijn?

Daarnaast zou je de aansluitingen van de brandstofdrukregelaar kunnen controleren. En desnoods de brandstofdrukregelaar uitwisselen.

Heb je ook echt brandstof gezien of ruik je het alleen maar?
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Abel
Über-Spammer

is ook geen overloop. dat is een opening naar een membraam met een plunjer. die is open zodat die vrij kan bewegen en niet een eigen overdruk krijgt en daarom niet vergenoeg kan bewegen. Dat pijpje loost alleen benzine als die zou membraam lekken (en ik heb het ook nog nooit gezien of gehoord. Alleen een vaag verhaal van minstens 10 jaar oud uit GB)
(Y)

brandstof problemen door die benzine drukregelaar heb ik afgelopen jaren al wel vaker gezien en van gehoord. Dus ja als je de carburateur al hebt geswapt en het probleem is niet verholpen dan denk ik dat dat het ook is of een verstopte benzinefilter.
beste wat je kunt doen is de druk gaan meten met een analoge druk meter (kan ook wel met een lucht druk meter)bij geen turbo druk heb je een hele lage benzine druk, met turbo druk loopt de druk meter omhoog met de turbo druk. Meten met een lopende motor trouwens.

Mark5t weet de waarden nog wel denk ik
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Abel schreef: Dat pijpje loost alleen benzine als die zou membraam lekken (en ik heb het ook nog nooit gezien of gehoord. Alleen een vaag verhaal van minstens 10 jaar oud uit GB)
(Y)
Ik heb het een jaar of 2 geleden ook eens gehad. Benzine die uit die overloop liep puur omdat het membraam gescheurd was. Revisie van de carburateur en het was weer opgelost. :D
Haas
Car: Megane RS

Abel schreef:... dan denk ik dat dat het ook is of een verstopte benzinefilter.
Hoe denk jij dan dat een verstopt filter een overdruk in de carburateur kan veroorzaken?
Geert
Contacteer:

heeft een 5 een retour leiding? misschien zit deze verstopt.
Merijn
Über-Spammer

Steven schreef:Overigens sproeide de mijne op de testbank met 1,2 bar boven de gasklep ook altijd wat benzinedamp terug via die gammele aansluiting van de lobster.
Het komt niet bij de lobster vandaan, als ik me niet vergis. Het komt verder naar beneden eruit sproeien... Ik heb 2 verschillende, gereviseerde carburateurs gebruikt, die op andere GTT's geen problemen gaven. Zelfs niet bij 1,6 Bar onder de gasklep (zie Maurice uit Belgie met 176 PK aan de wielen).
MartijnG schreef:Daar zit normaal een slang aan naar beneden ja, maar ik heb daar eerlijk gezegd nog nooit benzine uit zien komen. Maar je kan best gelijk hebben, zit de slang aangesloten Merijn?

Daarnaast zou je de aansluitingen van de brandstofdrukregelaar kunnen controleren. En desnoods de brandstofdrukregelaar uitwisselen.

Heb je ook echt brandstof gezien of ruik je het alleen maar?
Ik zal eens nalopen hoe de slangen lopen op dit moment. Volgens mij zit alles aangesloten zoals het zou moeten.

Ik heb met de huidige carburateur geen brandstof gezien, maar met de vorige wel. De geur is hetzelfde en misschien nog wel een tikkie erger, omdat ik de turbodruk opgeschroefd heb (1,2 Bar onder de gasklep, AFR is goed :P).
Abel schreef:Brandstof problemen door die benzine drukregelaar heb ik afgelopen jaren al wel vaker gezien en van gehoord. Dus ja als je de carburateur al hebt geswapt en het probleem is niet verholpen dan denk ik dat dat het ook is of een verstopte benzinefilter.
beste wat je kunt doen is de druk gaan meten met een analoge druk meter (kan ook wel met een lucht druk meter)bij geen turbo druk heb je een hele lage benzine druk, met turbo druk loopt de druk meter omhoog met de turbo druk. Meten met een lopende motor trouwens.

Mark5t weet de waarden nog wel denk ik
Zoals Haas ook al opmerkt, vraag ik me af hoe een verstopt brandstoffilter een overschot aan brandstof kan opleveren bij gas los. Misschien zien we iets over het hoofd? :)
Geert schreef:heeft een 5 een retour leiding? misschien zit deze verstopt.
Goed punt... Volgens mij wel! Ik zal eens kijken of ik dat kan achterhalen... Thanks!
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

5GTT heeft een retour. Er is verschil in diameter op de aansluiting bij een gewone R5 en een GTT: dikkere retour op de GTT. Heb je misschien een andere clotter gemonteerd?
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Tom
Moderator
Car: MB

(0) (0)
http://www.mercedesforum.nl/album/image ... w=no_count
(effe knippen plakken, geen hotlinking)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Steven

Merijn schreef:
Steven schreef:Overigens sproeide de mijne op de testbank met 1,2 bar boven de gasklep ook altijd wat benzinedamp terug via die gammele aansluiting van de lobster.
Het komt niet bij de lobster vandaan, als ik me niet vergis. Het komt verder naar beneden eruit sproeien... Ik heb 2 verschillende, gereviseerde carburateurs gebruikt, die op andere GTT's geen problemen gaven. Zelfs niet bij 1,6 Bar onder de gasklep (zie Maurice uit Belgie met 176 PK aan de wielen).
Ok dus als het niet aan de carb ligt, moet je het buiten de carb zoeken, die benzinedruk doet wel iets, maar kan niet zomaar torenhoog worden en ookal doet hij dat wel, dan moet ie wel van goede huize komen om ook de vlotter open te drukken. Ik weet niet precies de max sluitdruk daarvan, maar lijkt me slecht ge-engineerd als dat minder is als de max benzinepompdruk.

Dus ga ik weer terug naar de lobster, daar heb je die stomme metalen plaat en een rubber ring. Als je een paar keer je lobster heel enthousiast heb vast lopen jekkeren, trek je 'm krom. Of die ring wil ook nog wel eens scheuren, dan heb je ook ellende.

Onder vollast merk je dat lekken niet, dan blaast ie alles lekker door die gasklep heen, maar zodra jij gas loslaat krijg je even een piekdruk (tot je dumpvalve helemaal opent, dat is altijd een fractie van een seconde) en dan wervelt die druk even lekker door je venturi heen, pakt een wolk benzine mee en vervolgens 'niest' hij die via de lobster er weer uit.

Ik heb daarna een paar keer met de GT zonder kap gereden en ff opgelet wat er gebeurt als je gas loslaat en dan zag je gewoon elke keer een klein wolkje benzinedamp eruit komen.

Lobster eraf geschopt, slangbocht erop, opgelost :p
Merijn
Über-Spammer

Zo, 700 km en een jaar verder, maar wel probleemloos nieuwe APK! :)

Bedankt nog voor je uitgebreide lap tekst, Steven. Ik denk dat je wel een punt hebt. Ik vertrouw alleen de brandstofdrukregelaar niet, dus die ga ik allereerst vervangen.

Nu wil ik een goeie hebben! :) En ik heb advies nodig.

Mark 5t wees me op deze: http://biesheuvel.nl/store/group/52945/ ... e_regelaar

Deze kwam ik tegen bij Autosport Company:

http://www.autosportcompany.nl/brandsto ... ateur.html

Zijn deze goed? En zo ja, welke kan ik het beste nemen? Of adviseren jullie me een andere? Instelbaar of niet? Met of zonder metertje?

Alvast bedankt voor het advies! (Y)
m1n1 (Jasper)
Car: R5 GT Turbo PH1
Contacteer:

Zien er prima uit hoor die drukregelaar van Biesheuvel, maar waarom niet gewoon gaan voor een orginele? Die past in je bevestigingsbeugel en doet 't zelfde.
De Autosportcompany heeft er geen tussenstaan met aansluiting voor je turbo...
Merijn
Über-Spammer

Ik heb al contact gehad met de dealer, maar de originele drukregelaar is niet meer nieuw te krijgen. :(
m1n1 (Jasper)
Car: R5 GT Turbo PH1
Contacteer:

Je kan Mike van gt-turbo-spares nog proberen:
http://www.gt-turbo-spares.co.uk/cart/i ... rod_id=280
Geen idee wat het gaat kosten, maar hij heeft 'm nog nieuw zo te zien.
Die weber van biesheuvel lijkt me overigens ook prima hoor.
Ik ben alleen benieuwd of die 5-7 PSI (0,34-0,48 BAR) zonder boost overeenkomt met een orginele drukregelaar, zal toch wel?
spir@l
Contacteer:

Merijn, ik heb die ('Malpassi') van Biesheuvel er ook op gezet nadat ik allerlei brandstof-problemen had.
Beide links zijn volgens mij dezelfde regelaar trouwens.
Is een mooi dingetje, alleen is de aansluiting naar de carb ietsjes dikker dan origineel.
Dus of effe wringen geblazen, of een maatje grotere leiding gebruiken.
Wordt geleverd met een plaatje/steuntje om hem te monteren.
MartijnG
Über-Spammer

Wil je niet eerst ff een andere standaard drukregelaar proberen? Ik heb er volgens mij 2 liggen waarvan er 1 van mijn eigen auto af is gekomen.

Als het daarmee niet opgelost is, kun je het geld voor een andere drukregelaar mooi in je zak houden ;)
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Haas
Car: Megane RS

Merijn heeft geld zat ;)
Merijn
Über-Spammer

(0)

Daar zal ik verder maar niet op in gaan, he... :)
Merijn
Über-Spammer

MartijnG schreef:Wil je niet eerst ff een andere standaard drukregelaar proberen? Ik heb er volgens mij 2 liggen waarvan er 1 van mijn eigen auto af is gekomen.

Als het daarmee niet opgelost is, kun je het geld voor een andere drukregelaar mooi in je zak houden ;)
Kan ik er effe 1 op komen halen? :)
Steven

Nouja at random dingen vervangen met nieuw is ook niet altijd de oplossing hè :P
Merijn
Über-Spammer

Da's waar, maar ik heb tot op heden nog geen enkele oorzaak gehoord. :P

Je mag me morgen wel effe komen helpen, als je zin hebt. Misschien dat we er dan snel genoeg achter zijn. (Y) 8)
Merijn
Über-Spammer

Steven schreef:Ik heb daarna een paar keer met de GT zonder kap gereden en ff opgelet wat er gebeurt als je gas loslaat en dan zag je gewoon elke keer een klein wolkje benzinedamp eruit komen.

Lobster eraf geschopt, slangbocht erop, opgelost :p
Overigens is het zo dat er bij mij echt flink wat brandstof weg lekt en niet effe een wolkje. Het drupt er echt fors uit, toen ie op de bank stond. (N)

En ik blijf het vreemd vinden dat anderen, met een nog veel hogere druk, er geen last van hebben. Het moet een oorzaak hebben!
Steven

Nouja misschien is het idd die drukegelaar, al zou ik het wel apart vinden, zou je de druk niet eerst even nameten?
MartijnG
Über-Spammer

Merijn schreef:
MartijnG schreef:Wil je niet eerst ff een andere standaard drukregelaar proberen? Ik heb er volgens mij 2 liggen waarvan er 1 van mijn eigen auto af is gekomen.

Kan ik er effe 1 op komen halen? :)
Ik ze binnenkort eens tevoorschijn toveren, dan kijken we ff of we wat af kunnen spreken (Y)
Merijn
Über-Spammer

Steven schreef:Nouja misschien is het idd die drukegelaar, al zou ik het wel apart vinden, zou je de druk niet eerst even nameten?
Hoe zou ik dat kunnen doen?
Steven

Je moet een T-stukje tussen de toevoerslang van de carb zetten, met daaraan de drukmeter.

Enige nadeel is wel, die drukmeters zijn niet goedkoop en ligt niet standaard in het garagebestek.
mark 5t
Contacteer:

die oude originele regelaars zijn na 20 jaar en meer gewoon de membramen van uitgehard en dus regelt ie niets meer.
maw kans op volle brandstofdruk op je carb en geloof me dat houd geen enkel vlottertje tegen.

verder moet je als je juist wil meten een drukmeter nemen die van 0 tot max 4a5 bar gaat anders kan je het niet eens normaal aflezen (op schaal 0 tot 10)
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Willeon de Zoete

Ik was vandaag helaas niet aanwezig bij de seizoensopening en ik zie nu een foto van je gt voorbij komen.

Erg geslaagd met de rode wielen! (Y)

[img]http://img22.imageshack.us/img22/3056/p1050931i.jpg[/img]
wilco blue

Yep met die wielen is het gewoon af .
Zeer vette gtt
Plaats reactie