[Merijn's GTT] Een APK'tje verder...

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
tutuur
Clubsponsor

Daarom :p
Willeon de Zoete

:lol:
Christiaan

Staat er netjes bij zo Merijn! :worship: Ik vind de hoogte perfect! Al past het allemaal maar net :lol:
Droes Junior
Car: R5 Alpine Turbo

heel netjes Merijn! (Y)
5 Alpine Turbo
DennisT
Moderator

Deze camberbouten heb ik besteld geloof ik:

http://k-tecracing.com/show_product.asp?id=799&appid=16

Ik heb de gaten niet uitgevijld zoals Marcel en blijft dus heel iets negatief camber houden.
Arco
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Dat zijn Monroe MC12's ...
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
MartijnG
Über-Spammer

Dan bel ik morgen maar ff naar de automaterialenzaak (Y)
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Nog even een resumé... :)

Verlaging met Koni's en -35mm verlagingsveren:
[img]http://img685.imageshack.us/img685/3381 ... medium.jpg[/img]

Verlaging met Gaz Gold schroefset:
[img]http://img694.imageshack.us/img694/6595 ... medium.jpg[/img]

Ik denk dat ik eens rustig ga kijken naar een setje 15 inchers in 6 of 6,5J en dan 195/45 eronder. Dat zou, met een vergelijkbare ET, voldoende ruimte moeten geven om iets verder te zakken. Ik zou graag een keer een setje monteren, om te kijken wat dat in de praktijk doet. Heeft iemand wat liggen wat ik even kan gebruiken?

Voorlopig ga ik gewoon eens even een zomertje rijden, want dat heb ik eigenlijk nog maar amper gedaan. 5K in 2,5 jaar... Beetje zonde van alle tijd en moeite die ik erin gestoken heb.
Tom
Moderator
Car: MB

En geld (0)

hij is wel lager geworden maar niet echt schokkend. Wel jammer eigenlijk van die wielen. Ze hebben wel wat.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
DennisT
Moderator

Dan heb je er al meer in gereden als ik in mijn 5 :P

Koop nou lekker phase 1 schotels eigenwijze hork :beer: Setje camberbouten erbij en je bent klaar, je krijgt vanzelf meer ruimte omdat de veerpoten bovenaan verder naar binnen komen.
Merijn
Über-Spammer

Omdat die van jou zo laag ligt, kun je er ook niet fatsoenlijk mee rijden... Misschien is dat de reden dat je er nóg minder mee rijdt? ;)

Er komen geen phase 1 schotels op... Als ik die had willen hebben, dan had ik wel phase 1 veerpoten gekocht. (0) We lossen het wel op de (in mijn ogen) fatsoenlijke manier op.
DennisT
Moderator

Het gaat er om dat phase I schotels met phase II poten de maximale verlaging geven, ik kan nog 10 cm omhoog als ik zou willen, dus er zal voor jou dan gewoon een goede hoogte in te stellen zijn. Dit is de beste manier in mijn ogen, geen gebeun maar gewoon orgineel spul :)
MartijnG
Über-Spammer

Mag ik zeggen dat een Phase 2 set met Phase 1 schotels gewoon ruk is Dennis? :lol: Ik heb er nu al spijt van dat ik die set besteld heb...

Het zat nu dus onder de groene 5 op de openingsmeeting, maar die veren liggen compleet los. Dat wil je gewoon niet...én je sloopt je veerpootlagers én bij een flinke hobbel hoor je de veer gewoon loskomen.

Ik geef Merijn gewoon gelijk met deze set alleen heeft hij gewoon de verkeerd maat velgen/banden gekozen :smile:
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
DennisT
Moderator

Als je 5000 km in 2,5 jaar rijdt hoef je echt niet vaak de lagers te vervangen hoor :p Mijn veren zijn nog nooit los gekomen, maar ik zal de demping dan ook wel harder hebben staan. Alleen bij de APK moeten ze ff omhoog, maar je moet er wat voor over hebben toch? :)

Andere maat velgen/banden zal ook wel schelen, jouw rolomtrek zal zeker een flink stuk groter zijn als die van mij :)
Arco
Über-Spammer

Wat heet Merijn er nu onder ?? 195/45R16 ?? Dat scheelt zo'n 1,5-2 cm in hoogte ?? Maar als ik nu vergelijk met mijn GTT en 195/45R15, dan blijft er bij Merijn met die maat helemaal een gapend gat tussen band en wielkastrand ...

Heeft merijn al vergeleken of de afstand van demper tot boutgaten tussen de GAZ en koni's ongeveer hetzelfde zijn of zit toch wat meer verschil tussen waardoor de GAZ meer naar de band toe komt.

En op de foto op pagina 85 lijkt de demper van Martij iets dunner te zijn dan die vam Merijn ....

En mij rest nog steeds de vraag wat de Ronal-velg meer naar binnen komt t.o.v. b.v. Speedline "Williams" ....

Merijn, als de nood aan de man is, kan je wel mijn set lenen die nog in L'warden ligt b.t.w. om te proberen.

tutuur
Clubsponsor

MartijnG schreef:Mag ik zeggen dat een Phase 2 set met Phase 1 schotels gewoon ruk is Dennis? :lol: Ik heb er nu al spijt van dat ik die set besteld heb...

Het zat nu dus onder de groene 5 op de openingsmeeting, maar die veren liggen compleet los. Dat wil je gewoon niet...én je sloopt je veerpootlagers én bij een flinke hobbel hoor je de veer gewoon loskomen
Wat heeft dit nou met ph.1 schotels te maken? Wat een gelul! Als je die veren los krijgt ben je ook erg knap!

Heb onder de 9 ook geen hulpveren dus opgekrikt hangen ze ook los, met die auto heb ik al aardig wat gestuiter en geklapper meegemaakt maar nog nooit het idee gehad dat ze los kwamen.

Toplagers hebben het op de Clio zeker 15dkm goed gedaan, onder de 9 ook zoiets en ze komen van een donor 16v waarvan ik geen id heb hoe lang het daar onder gezeten heeft.

Als je 30dkm met toplagers kunt doen heb je toch niks te klagen?
-jo-

Ik dacht dat losse veren een afkeur was ? (APK)
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Arco
Über-Spammer

Correct. Maar omdat je ze omhoog kan schroeven, kan je dit omzeilen.

Tom
Moderator
Car: MB

Maar ja, echt een veilig gevoel is het niet als je bij een hobbel maar moet hopen dat je veren weer goed terug gaan liggen.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
tutuur
Clubsponsor

Met de hulpveren er bij moet dat geen probleem zijn, tenzij je zo laag gaat dat die ook los komen. Dan word het tijd om de plunjers af te draaien.
DennisT
Moderator

Gaan jullie nou maar bang zijn dat de veren los komen of dat je ooit eens nieuwe toplagers moet nemen, dan blijft het tenminste nog een beetje exclusief om op de grond te liggen met een 5 :beer:
Haas
Car: Megane RS

totdat het mis gaat......
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

Plus het feit dat het echt niet fijn rijd als ie "te" laag is. T stuurgedrag word anders.
En dat je bij elk hobbeltje met geknepen billentjes zit, raak ik we wat af gaat t goed
Merijn
Über-Spammer

De wegligging gaat eraan, het rijdt en stuurt voor geen meter, je auto lijdt er onnodig van en persoonlijk vind ik het ook niet zo mooi... Als ik zo laag had gewild, dan had ik gewoon de GHA set van Gaz moeten kopen. :)

Hoe dan ook, ik ga het oplossen met de spullen die ik heb en die erbij horen. Als ik de schroefdraad die ik nog heb, kan gebruiken, dan is de verlaging helemaal prima naar mijn zin en is er dus geen probleem.

@Arco: Ik rijd op 195/40/16, dus het verschil met 195/45/15 is minimaal. De extra verlaging die ik kan behalen met smallere wielen, zal dat probleem wel oplossen, verwacht ik.

Bedankt voor de adviezen! (Y)
Haas
Car: Megane RS

maar ga je d'r ook wat mee doen? :P
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

Hoe lang ken jij merijn nou al ?......
Dus.... :p
Merijn
Über-Spammer

haha... :)

Ik houd wijselijk mijn mond. :P
tutuur
Clubsponsor

Merijn schreef:De wegligging gaat eraan, het rijdt en stuurt voor geen meter, je auto lijdt er onnodig van en persoonlijk vind ik het ook niet zo mooi... Als ik zo laag had gewild, dan had ik gewoon de GHA set van Gaz moeten kopen. :)

Hoe dan ook, ik ga het oplossen met de spullen die ik heb en die erbij horen. Als ik de schroefdraad die ik nog heb, kan gebruiken, dan is de verlaging helemaal prima naar mijn zin en is er dus geen probleem.

@Arco: Ik rijd op 195/40/16, dus het verschil met 195/45/15 is minimaal. De extra verlaging die ik kan behalen met smallere wielen, zal dat probleem wel oplossen, verwacht ik.

Bedankt voor de adviezen! (Y)
ik snap het niet helemaal! de key is toch dat je de verlaging tov van de Koni's te weinig vind?
als iemand dan begint over ph.1 topschotels start er een hele discussie over veren die loskomen, verneuken van de wegligging, te laag gaan etc.

dit lijkt me juist de enige oplossing, zo verander je namelijk niks aan je schokdempers en veer afstelling. het geheel komt gewoon 3cm lager, alleen de geometrie veranderd iets maar in een op straat bereden auto die niet tot het uiterste getest word merk je dit verschil toch niet.

dan is je probleem toch opgelost?
DennisT
Moderator

Merijn is "soms" wat eigenwijs, das alles :beer:

Maar dat zijn wij ook :P
Steven
Car: M536

Mwah ik zou ook niet zomaar die stuurgeometrie verneuken van de phase 2 voor die phase 1 rommel. Als deze set voor laag gemaakt is moet je het gewoon in de veren zoeken, niet met rare lowrider oplossingen :p

Ke moet hier toch ook kortere veren met evt. een paar helpersprings voor kunnen krijgen? In principe zitten op schroefsets behoorlijk standaard maten qua veren, even de springrate achterhalen en de bemating en zelf op zoek gaan als K-tec/GAZ het verder laat afweten.

Andere optie is de klemringen laten aanpassen, met name die onderste kun je in diameter een stuk afdraaien en opnieuw inkepingen op laten steken, draai je ook iets van die bovenste ring af en je kunt toch wel weer bijna een hele centimeter naar beneden. Dan is Merijn volledig tevreden, kan ie de velgen houden en is het een mooi ding verder (Y)
Arco
Über-Spammer

Tja, of wat Merijn zegt, dan had ie voor "laag" de andere set moeten nemen....

Steven
Car: M536

Nou als deze set met een paar kleine aanpassingen nog een klein stukkie kan zakken is dat toch ook mooi?

Zit trouwens geen camber sleufgaten op of wel? Je kan evt. ook die sleuven aanmaken en het camber iets rechter zetten, al is dat wel zonde van de stuureigenschappen.
Merijn
Über-Spammer

Ik laat het nu gewoon even zo, kijk of hij nog iets inzakt en ga in de tussentijd een keer kijken wat er mogelijk is als ik 15 inch wielen monteer met ET36 (of iets daar in de buurt).

Komt wel goed! (Y)
DennisT
Moderator

Martijn Kool

camberbouten. ik blijf het onzin vinden.

een vijl doet hetzelfde.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Plaats reactie