Wat heeft men nodig om deze Brembo remklauwen van een Peugeot 406 V6 coupe te monteren op het fusee van een 5 GTT / Clio 1,8 16V / Williams / 19 16V / Megane 1 (met remschijf 256mm) ??
Niet veel eigenlijk...
Setje remschijven 280mm*24mm van Renault. Bv van een Clio 2 RS.
Setje remblokken van een Peugeot 406 V6. Bv Mintex MDB1882 / Ferodo FDB1379. (remblokken van een Alfa 147 GTA met Brembo's passen ook ).
Een setje ringen M12.
Een setje spacers van 8mm dik
Setje langere remslangen. Voor een 5 neem je die van een Clio 16V en voor een Clio/19 neem je die van een Megane coupe 2.0 16V (430mm of 370mm van een 11 Turbo) dacht ik. Wel even meten !!
Een grotere hoofdremcilinder met diameter 23.8mm en met 4xM10 aansluiting. De TRW PMA205) van een Scenic 1.8 16V is dan je keus.
Ook heb je nog 4 langere bouten nodig voor montage van de Brembo's aan je fusee (Renault 7700722374 M12*50mm 10.9 inbus12)
[img]http://i608.photobucket.com/albums/tt170/Arievederci/2014-10-24-457_zps3dba9fe5.jpg[/img]
Ben aan het zoeken geweest naar een andere remschijf die wat dikker was en wat meer naar achteren kon. (zodat ook de remklauw iets meer naar achteren kan zodat je een zo klein mogelijke spacer nodig hebt, maar daar kom ik zo meteen wel op). Helaas niet gevonden. Er is niet veel ruimte om met de remschijf naar achteren toe te gaan.
Zie de ruimte tussen schijf en fuseekogel en montagepunten remklauwen. Ik had in gedachten remschijven van een Chevrolet Epica (275*24) of een Lexus LS400 1989 (275*28).
Beide schijven zouden omgeboord moeten worden naar 4x100, maar beiden zijn te diep en komt dus tegen de fuseekogel aan....
Ik blijf dus bij de remschijven een Clio/Megane/Laguna/Kangoo 280*24
[img]http://i608.photobucket.com/albums/tt170/Arievederci/2014-10-24-458_zps81cfe4c5.jpg[/img]
Aangezien ik een zo klein mogelijke spacer wil ivm montage en centrering van de Speedlines, ben ik wat verder gaan proberen met passen & meten.
Hier nog een proefopstelling met 3* M12 ringen (7mm dik) zodat de remklauw iets meer naar achteren komt en ik een spacer van 3mm kan monteren ipv een dikke 8mm zonder centreerring
[img]http://i608.photobucket.com/albums/tt170/Arievederci/2014-10-24-461_zpscf9a9c2f.jpg[/img]
Dit is de ruimte die overblijft tussen de remschijf en de remklauw aan de buitenste kant van de remschijf. Ik wil dus een busje gaan draaien van bijna 7mm ipv een aantal ringen te gaan gebruiken die niet allemaal dezelfde dikte hebben
[img]http://i608.photobucket.com/albums/tt170/Arievederci/2014-10-24-462_zps76887455.jpg[/img]
Hier zie je iets beter dat de schijf niet in het midden staan van de remklauw. Dit gebeurt niet als je maar 1 opvulring gebruikt en een spacer van 8mm zodat de velg vrijloopt van de remklauw, maar dat wil ik dus niet (ivm montage van de Willie Speedlines).
[img]http://i608.photobucket.com/albums/tt170/Arievederci/2014-10-24-463_zpsc37812ad.jpg[/img]
Hier zie je de ruimte links tussen remblok en remklauw. Van een setje oude remblokken kun je de voering tot op het metaal afslijpen en het metalen plaatje kunnen gebruiken als opvulling. Ik heb dit al vaker gezien in Frankrijk omdat de remschijf dunner is (24mm) dan de Peugeot (28mm) en de opening van de klauw zelf (30mm). De remblok rechts moet je iets opschuren om 'm passend te maken.
[img]http://i608.photobucket.com/albums/tt170/Arievederci/2014-10-24-464_zps1ec3064d.jpg[/img]
Ook is het helaas zo dat de 280mm remschijf net te groot is De blokken komen zo'n 5-6mm meer naar binnen t.o.v. de remschijf. Wellicht een idee om de remschijf zo af te draaien dat deze op +/- 275mm komt.
[img]http://i608.photobucket.com/albums/tt170/Arievederci/2014-10-24-465_zpsd9602cdf.jpg[/img]
Hier heb ik met een viltstift de rand afgetekend die eigenlijk teveel is.
[img]http://i608.photobucket.com/albums/tt170/Arievederci/2014-10-24-467_zpsb62d3186.jpg[/img]
De langere montagebouten die nodig zijn.
Ik wacht nog op wat bestelde delen en dan kan het zaakje eronder geschroefd worden (en dat is pas nadat bij de coupe de distributieriem is vervangen... ook zo'n leuk klusje

)
In de tussentijd ook nog even een nieuw oliefilter geplaatst (Purflux LS590) en verse olie erin gedaan. Daarna op zoek gegaan naar een paar nieuwe filters ... Blijkt nog niet zo makkelijk te zijn

De LS590 is uit productie lijkt het
Alternatieven zijn er, maar welke is het best ?? Her en der wordt aangegeven dat de Knecht OC3 goed is (wordt zelfs gesproken over 0.8bar meer oliedruk door Furouge uit Frankrijk, die genoeg onderdelen levert voor de 5 GT Turbo en daarmee een hoop ervaring heeft). Ook heeft dit filter het juiste formaat (vooral dikte omdat ik weinig ruimte heb voor dikkere filters). Na wat zoekwerk blijkt Purflux een filter te leveren die dezelfde hoogte heeft

en maar iets smaller is kwa diameter, maar wel dezelfde diameter heeft kwa rubberen afsluitring en wordt gebruikt door.... Dacia

De LS218
Even een weet voor de volgende keer dus. Ik heb via via in Duitsland alsnog 4x de LS590 gevonden voor weinagh en ben weer even voorzien
Ook ergerde ik mij al enige tijd dat de rubberen ringen rondom mijn topschoteltjes/cupjes telkens loskwamen. Stugge Koni's en geen vering door bumpstops drukken deze iets los tijdens sturen

Na 2 tellen kijken en meten een setje topschoteltjes/cupjes besteld van een Clio 2 RS (8200876298) en gemonteerd.
[img]http://i608.photobucket.com/albums/tt170/Arievederci/2014-10-22-455_zps1e15d47b.jpg[/img]
Fits like a glove !! De veerpoot zit echt meteen een stuk strakker vast in de topschotel zelf
[img]http://i608.photobucket.com/albums/tt170/Arievederci/2014-10-22-454_zps0d587603.jpg[/img]
Hier lijkt er ruimte te zitten tussen topschotel en veerpootkoker, maar dat is schijn, het rubber wordt keurig samengedrukt en past er precies tussen
Ook heb ik in Frankrijk wat extra "air corrector"sproeiertjes (die kleintjes die naast de venturi zitten) besteld voor de carburateur. Hopelijk komen die 1 dezer dagen binnen zodat ik 'm wat beter kan afstellen. Ik heb er nu een 90 inzitten, maar dan loopt ie bovenin de toeren te rijk en met stadsverkeer te arm...
Komende week hopelijk een stukje rijden & testen en zondag 2 november naar Bodegraven.