
ACT: Clio16V
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8858
- Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
- Locatie: Landgraaf
Ik dacht altijd dat Tom iets had van een 21 txi? De blokken van de 21t europacup waren in elk geval stukken groter dan 16v, en ook groter dan rs remblokken 

-
- Berichten: 26465
- Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
- Car: Twingo GT
- Locatie: Oss
- Contacteer:
Tom heeft een set van K-tec toch? of heb ik het verkeerd onthouden?
daar passen dan schijven van een TXI op
daar passen dan schijven van een TXI op
-
- Berichten: 1530
- Lid geworden op: di 6 dec 2005 10:40
- Locatie: r`dam
ik zet er 307hdi klauwen op ,zou moeten passen zonder adapter icm rs schijven of nog iets groter .zal morgen de grote van de blokken en remzuigers nog ff opmeten.
wel zwaar steven.
onafgeveerd gewicht stijgt enorm.
kan je het gewicht verschil eens wegen??
onafgeveerd gewicht stijgt enorm.
kan je het gewicht verschil eens wegen??
-
- Berichten: 1530
- Lid geworden op: di 6 dec 2005 10:40
- Locatie: r`dam
Ik zal even een weegschaal scoren en dan de standaard klauw en het 307 exemplaar wegen, ik heb alleen geen rs klauw +adapter liggen , maar die heeft jp vast welmark 5t schreef:wel zwaar steven.
onafgeveerd gewicht stijgt enorm.
kan je het gewicht verschil eens wegen??

Als ik geld (over) had voor een setje lichtgewicht klauwen, wist ik het ook wel

een RS klauw compleet met remblokken en bouten, maar zonder de Bart Vos adaptorplaat weegt 5 kg. Stripje mag je zelf uitrekenen. Staal weegt 7,81 kg per dm3. Stripje ca. 160x50x5mm
Zuigerdiameter van een 307 klauw is zeer waarschijnlijk 57mm.
De steek is zeer waarschijnlijk 82mm
(Ik heb hier namelijk nog een klauw van een Peugeot 405 MI-16 (daar heb je verder niet veel aan)
Voor het gewicht is misschien een klauw van een Peugeot 406 V6 coupe interessant. Dit in een Brembo 4 zuiger klauw.
Zuigerdiameter van een 307 klauw is zeer waarschijnlijk 57mm.
De steek is zeer waarschijnlijk 82mm
(Ik heb hier namelijk nog een klauw van een Peugeot 405 MI-16 (daar heb je verder niet veel aan)
Voor het gewicht is misschien een klauw van een Peugeot 406 V6 coupe interessant. Dit in een Brembo 4 zuiger klauw.
-
- Berichten: 1530
- Lid geworden op: di 6 dec 2005 10:40
- Locatie: r`dam
jacques schreef:een RS klauw compleet met remblokken en bouten, maar zonder de Bart Vos adaptorplaat weegt 5 kg. Stripje mag je zelf uitrekenen. Staal weegt 7,81 kg per dm3. Stripje ca. 160x50x5mm
Zuigerdiameter van een 307 klauw is zeer waarschijnlijk 57mm.
De steek is zeer waarschijnlijk 82mm
(Ik heb hier namelijk nog een klauw van een Peugeot 405 MI-16 (daar heb je verder niet veel aan)
Voor het gewicht is misschien een klauw van een Peugeot 406 V6 coupe interessant. Dit in een Brembo 4 zuiger klauw.



-
- Über-Spammer
- Berichten: 8858
- Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
- Locatie: Landgraaf
Je kunt ook een set brembo's met adaptor nemen, dan kun je altijd nog met 285 rijden, en ook passend te maken op andere auto's als dat ooit gewenst is.
Ik heb nog een setje RS klauwen liggen voor de liefhebber!! 

Ik vergis me nooit, behalve gisteren, toen dacht ik dat ik me vergiste.. maar dat was niet zo...
Passen de 4 zuiger Brembo remklauwen van een 406 v6 zo (dus zonder adapter) op een clio en 19 16v fusee dan? En dat klopt dan ook weer in combinatie met een set clio RS remschijven erop? 

-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
antoine schreef:Ik dacht dat Tom die oa had, ik heb er.. Gekocht ooit via Mabo.
Edit: Alpine.. 2,5-2,8-v6 turbo '85 t/m '91. Volgens de Sandtler catalogus de A 310.
antoine schreef:foto's..
[img]http://94.100.118.217/1021450001-102150 ... _sHUt.jpeg[/img]
[img]http://94.100.124.167/1021450001-102150 ... _HiuG.jpeg[/img]
paulvanrooij schreef:Tom heeft een set van K-tec toch? of heb ik het verkeerd onthouden?
daar passen dan schijven van een TXI op
Ik heb idd een K-tec set (en daar passen de TXI schijven op) maar dan aangevuld met klauwen met een grotere diamter zuiger. Heb nooit exact geweten waar die nu vandaan komen (ik heb alles toen nieuw maar tweedehands overgenomen van iemand van hier) maar het lijken 100% de klauwen van de foto's van Antoine. Voldoet bij mij icm met staalomvlochten leidingen en een laguna HRC iig zeer goed.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Weet iemand over er ook 'nieuwe' 16 achterschermen bestaan?
Winparts heeft ze wel non 16v
[img]http://www.winparts.nl/thumb/Shop/HS/RCB1110L-1.jpg[/img]
[img]http://www.winparts.nl/thumb/Shop/HS/RCB1110R-1.jpg[/img]
ah, bevonden 280ex bij reno.
Winparts heeft ze wel non 16v
[img]http://www.winparts.nl/thumb/Shop/HS/RCB1110L-1.jpg[/img]
[img]http://www.winparts.nl/thumb/Shop/HS/RCB1110R-1.jpg[/img]
ah, bevonden 280ex bij reno.
laatst gelukkig voor weinig één 2e hands weten te scoren.
Zijn die dingen redelijk makkelijk te demonteren?
Lijkt me dat je de dakrand af moet slijpen?
Ga eerst kijken of t nog te lassen valt, maar tis al in een vrij ernstige staat.
zal zo ff een foto maken
schroevendraaier test was een succes.. Gewoon een kroketje
[img]http://infiltrate.nl/clio/P1060909.JPG[/img]
[img]http://infiltrate.nl/clio/P1060910.JPG[/img]
Lijkt me dat je de dakrand af moet slijpen?
Ga eerst kijken of t nog te lassen valt, maar tis al in een vrij ernstige staat.

zal zo ff een foto maken
schroevendraaier test was een succes.. Gewoon een kroketje
[img]http://infiltrate.nl/clio/P1060909.JPG[/img]
[img]http://infiltrate.nl/clio/P1060910.JPG[/img]
holy cow 
dat is vervangen neem ik aan, niet gefixt..

dat is vervangen neem ik aan, niet gefixt..
vanuit die opzet is de maxi ontworpen 

LOL inderdaad, Martijn B had dat ook gedaan met zijn knaller, kasten wat uit geslepen en 18/19 eronder..
Hmmmm........
Hmmmm........

-
- Berichten: 26465
- Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
- Car: Twingo GT
- Locatie: Oss
- Contacteer:
2 rotte delen uit een andere 16v en die erin bakken? das stront met stront bedekkenJeff rsi schreef:![]()
is het geen id om op de sloop te kijken?
slijp je daar een deel uit
Op de sloop een goede wielkast vinden? 

Is er toevallig iemand die een 16v spaghetti met voorpijp heeft liggen die er vanaf wil?
Kom er ook net achter dat de flens van de voorpijp gaar is. 280 bij ktec is niet duur, maar misschien kan ik iemand hier ervanaf helpen..
Hoe zie je trouwens nou dat is 421 of whatever is?
[img]http://www.k-tecracing.com/images/products/ktecp298.jpg[/img]
wat is dit ding van ktec, praat je uberhaupt wel over een spaghetti spruitstuk?
Kom er ook net achter dat de flens van de voorpijp gaar is. 280 bij ktec is niet duur, maar misschien kan ik iemand hier ervanaf helpen..
Hoe zie je trouwens nou dat is 421 of whatever is?
[img]http://www.k-tecracing.com/images/products/ktecp298.jpg[/img]
wat is dit ding van ktec, praat je uberhaupt wel over een spaghetti spruitstuk?
Die dingen van k-tec zijn van supersprint. Zoek maar eens een groter plaatje. dan zie je duidelijk dat het een 4-2-1 is.
Als hij is opgebouwd uit buizen is het toch een spagetti spruitstuk
de 280 euro variant is trouwens niet rvs.
Als hij is opgebouwd uit buizen is het toch een spagetti spruitstuk

de 280 euro variant is trouwens niet rvs.
Gister avond bezig geweest met Mike zijn stationair probleem.
De eerste 2 minuten na het starten van de motor zakt het toerental enorm laag, hij valt net niet uit. Dit duurt dan een seconde of 10 en dan geeft de motor automatisch een dot gas en loopt bij weer 10 seconde probleemloos. Daarna begint het weer opnieuw. En na een aantal minuten is het probleem opgelost en loopt hij netjes 900rpm.
Dit doet hij ongeacht temperatuur van de motor (dus ook als hij warm is), het komt dus alleen voor bij de eerste 2 minuten na het starten.
Wat hebben wij allemaal al geprobeerd:
brandstof pomp vervangen
accu vervangen door volledig opgeladen variant
stappen motor schoon gemaakt
aarde van de brandstof pomp
lambda sonde van me williams gemonteerd.
Wat mij gister wel op viel. Accu voltage is 13.80 volt. Brandstof pomp krijgt 11.6 volt. Tot hij dus begint in te houden dan zakt dit tot 11.30 volt.
Ook komt dit probleem niet altijd voor. Soms gaat het een aantal dagen goed.
o,ja het is begonnen na dat mike zijn tank een keer volledig heeft leeg gereden.
De eerste 2 minuten na het starten van de motor zakt het toerental enorm laag, hij valt net niet uit. Dit duurt dan een seconde of 10 en dan geeft de motor automatisch een dot gas en loopt bij weer 10 seconde probleemloos. Daarna begint het weer opnieuw. En na een aantal minuten is het probleem opgelost en loopt hij netjes 900rpm.
Dit doet hij ongeacht temperatuur van de motor (dus ook als hij warm is), het komt dus alleen voor bij de eerste 2 minuten na het starten.
Wat hebben wij allemaal al geprobeerd:
brandstof pomp vervangen
accu vervangen door volledig opgeladen variant
stappen motor schoon gemaakt
aarde van de brandstof pomp
lambda sonde van me williams gemonteerd.
Wat mij gister wel op viel. Accu voltage is 13.80 volt. Brandstof pomp krijgt 11.6 volt. Tot hij dus begint in te houden dan zakt dit tot 11.30 volt.
Ook komt dit probleem niet altijd voor. Soms gaat het een aantal dagen goed.
o,ja het is begonnen na dat mike zijn tank een keer volledig heeft leeg gereden.
brandstof filter vervangen?Geert schreef:o,ja het is begonnen na dat mike zijn tank een keer volledig heeft leeg gereden.
Clio I 1.8 16v Ph II '95 & Clio II 1.6 16v Ph II '03 Initiale Paris & Clio III 2.0 16v Ph I '06 RS || mijn auto onderhoud website: https://www.beheerjeonderhoud.nl
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8858
- Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
- Locatie: Landgraaf
Precies datzelfde heb ik gehad met de 16v destijds, en niet goed weten op te lossen helaas. De volgende delen had ik vervangen:Geert schreef:Gister avond bezig geweest met Mike zijn stationair probleem.
De eerste 2 minuten na het starten van de motor zakt het toerental enorm laag, hij valt net niet uit. Dit duurt dan een seconde of 10 en dan geeft de motor automatisch een dot gas en loopt bij weer 10 seconde probleemloos. Daarna begint het weer opnieuw. En na een aantal minuten is het probleem opgelost en loopt hij netjes 900rpm.
Dit doet hij ongeacht temperatuur van de motor (dus ook als hij warm is), het komt dus alleen voor bij de eerste 2 minuten na het starten.
Wat hebben wij allemaal al geprobeerd:
brandstof pomp vervangen
accu vervangen door volledig opgeladen variant
stappen motor schoon gemaakt
aarde van de brandstof pomp
lambda sonde van me williams gemonteerd.
Wat mij gister wel op viel. Accu voltage is 13.80 volt. Brandstof pomp krijgt 11.6 volt. Tot hij dus begint in te houden dan zakt dit tot 11.30 volt.
Ook komt dit probleem niet altijd voor. Soms gaat het een aantal dagen goed.
o,ja het is begonnen na dat mike zijn tank een keer volledig heeft leeg gereden.
stappenmotor, tps sensor, maf sensor, kvs temp sensor in thermostaathuis, ecu, lamda. Dit maakte allemaal niks uit. Nadat de auto een hele poos droog binnen heeft gestaan was het probleem weg. Misschien was het bij mij wel een kabelbreuk ergens.
Heb je de stekker al van de stappenmotor afgetrokken? Hij zou dan van toerental moeten veranderen. Doet hij dat niet, is hij stuk. Ook voltage van de tps al gecontroleerd? Hier zweeft ergens een post van Jacques rond, hierin staat dat perfect uitgelegd.
jaJeff rsi schreef:zit er een openluchtfilter op?
zo ja, dan moet je ff het originele monteren en daar een rondje mee rijden.
had ik bij mijne ook gedaan die liep hij weer normaal.
jaPaulM schreef:brandstof filter vervangen?Geert schreef:o,ja het is begonnen na dat mike zijn tank een keer volledig heeft leeg gereden.
gaan we proberenJean-Paul-S schreef: Heb je de stekker al van de stappenmotor afgetrokken? Hij zou dan van toerental moeten veranderen. Doet hij dat niet, is hij stuk. Ook voltage van de tps al gecontroleerd? Hier zweeft ergens een post van Jacques rond, hierin staat dat perfect uitgelegd.

-
- Über-Spammer
- Berichten: 8858
- Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
- Locatie: Landgraaf
Hier trouwens de post van Jacques:
Misschien kun je hier iets mee:
De stationair regeling uitgelegd:
Betreft
F7P Clio, 19 16v
F7R Clio Williams
De stationair regeling voor de bovenstaande motoren is gebaseerd op het toevoeren van extra lucht aan de motor door een luchtregelschuif. Deze regelschuif geeft een omloopkanaal over de gasklep meer of minder vrij. Dit geeft hetzelfde effect als het openen van de gasklep.
Bij de F7P/F7R wordt een Bosch regelschuif gebruikt. (BOSCH dubbelspoel 0280 140 501) De 2 spoelen van de schuif worden door middel van PWM (Pulse Width Modulation of puls breedte modulatie) signalen door de ECU (rekeneenheid/ motormanagement-computer)aangestuurd. Deze signalen werken elkaar tegen om een nauwkeuriger regeling te verkrijgen. De luchtschuif wordt als het ware door de ECU "vastgehouden" in een bepaalde stand. Er worden 2 typen luchtregelschuiven door Renault gebruikt. Uiteraard moet de schuif bij de juiste ECU passen.
Werking
De PWM puls en daarmee de opening van de luchtschuif voor de stationair regeling wordt door de ECU bepaald aan de hand van de volgende ingangssignalen.
• Koelvloeistoftemperatuur (E.C.T. Engine Coolant Temperature)
• Gaskleppotmeter (T.P.S. Throttle Position Sensor)
• Rijsnelheid (V.S.S. Vehicle Speed Sensor)
Het openingspercentage van de luchtschuif kan variëren van 37 % tot 68 % bij koude motor en van 29 % tot 60 % bij warme motor.
De ECU bepaalt een referentie stationair toerental aan de hand van de motortemperatuur. Bijv. koude motor 1200tpm en warme motor 900tpm.
Wordt het gas los gelaten dan stelt de ECU onmiddellijk het referentie stationair toerental in.
Het is dus heel belangrijk dat de ECU de "gas los" stand herkent. Wanneer de motor sneller of langzamer dan z’n referentie toerental draait dan zal de ECU langzaam het PWM signaal wijzigen. Het wijzigen van het PWM signaal wordt bewust langzaam gedaan omdat anders het gevaar bestaat dat de motor afwisselend hoog dan wel laag toerental gaat draaien.
Het TPS signaal is het belangrijkste signaal. Bij gesloten gasklep moet de TPS signaalspanning tussen de 0.12 en 0.16 Volt liggen. Dit is tussen 0% en 1% op het Fastchip XRD X-Ray Display of Renault's XR-25 diagnose computer.
Wijzigingen aan de motor zoals veranderingen in compressie, ouderdom (slijtage), nokkenassen en inspuitventielen (injectoren) verstoren de stationairloop en regeling! Omdat de stationair regeling langzaam reageert moet het referentie stationair toerental van de ECU opnieuw ingesteld worden na iedere motorwijziging .
Dit gebeurt bij de F7P/F7R NIET automatisch.
Er is geen adaptatieve correctie (automatische aanpassing) van de referentiewaarde van de luchtschuif. Vandaar ook de aanwezigheid van een luchtomloopschroef op het gasklephuis. De luchtomloopschroef kan op de volgende manier opnieuw ingesteld worden. N.b.: Bij een standaard motor in goede staat hoeft dit niet gedaan te worden !
- Draai de motor warm en verwijder de omloopschroef verzegeling. Koppel de TPS stekker los.
- Geef 1x voorzichtig gas en stel daarna het gewenste toerental met de omloopschroef in. Gebruik hiervoor een nauwkeurige toerenteller. Sluit de TPS stekker weer aan.
De stand van de stationair regelschuif wordt niet door de ECU aangepast als er een rijsnelheidsignaal is en/of de gasklep geopend is. De regelschuif wordt dan op een vaste grotere openingswaarde ingesteld. (Dit geeft een hoger toerental en voorkomt afslaan!)
Problemen
Bij problemen: Controleer of er geen luchtlek bij het inlaatspruitstuk is. Kijk of de luchtomloopschroef bij de gasklep dichtstaat of verzegeld is. Controleer de luchtschuif op vervuiling. Eventueel schoonmaken.
Stel de gasklepsensor af indien nodig tussen de 0.12 ~ 0.16 V. Draai de 2 bevestigingsschroeven daarvoor één slag los. Controleer het voltage opnieuw na het vastzetten van de sensor. Gebruik hiervoor een nauwkeurige multimeter.
Warme motor draait te hoog stationair na gereden te hebben.
- Controleer spruitstuk op luchtlekkage
- Controleer TPS voltage
Motor slaat af / draait te laag na gereden te hebben.
- Controleer TPS voltage
- Controleer lambda spanning, afwisselend tussen 0.1 V ~ 0.8 V bij stationair.
Motor slaat (bijna) af na koude start.
- Defekte lambda sonde
- Vastzittende luchtschuif
- Controleer TPS voltage
Warme motor draait onregelmatig stationair.
- Controleer lambda spanning, afwisselend tussen 0.1 V ~ 0.8 V bij stationair.
- Controleer TPS voltage
Credits
---------
Henk Dijkstra (Fastchip)
Gerrit de Man (Speedline)
Dit artikel kan gebruikt worden voor de F.A.Q. Meer artikelen volgen.
Dit artikel staat tevens op de http://www.fastchip.nl website
Misschien kun je hier iets mee:
De stationair regeling uitgelegd:
Betreft
F7P Clio, 19 16v
F7R Clio Williams
De stationair regeling voor de bovenstaande motoren is gebaseerd op het toevoeren van extra lucht aan de motor door een luchtregelschuif. Deze regelschuif geeft een omloopkanaal over de gasklep meer of minder vrij. Dit geeft hetzelfde effect als het openen van de gasklep.
Bij de F7P/F7R wordt een Bosch regelschuif gebruikt. (BOSCH dubbelspoel 0280 140 501) De 2 spoelen van de schuif worden door middel van PWM (Pulse Width Modulation of puls breedte modulatie) signalen door de ECU (rekeneenheid/ motormanagement-computer)aangestuurd. Deze signalen werken elkaar tegen om een nauwkeuriger regeling te verkrijgen. De luchtschuif wordt als het ware door de ECU "vastgehouden" in een bepaalde stand. Er worden 2 typen luchtregelschuiven door Renault gebruikt. Uiteraard moet de schuif bij de juiste ECU passen.
Werking
De PWM puls en daarmee de opening van de luchtschuif voor de stationair regeling wordt door de ECU bepaald aan de hand van de volgende ingangssignalen.
• Koelvloeistoftemperatuur (E.C.T. Engine Coolant Temperature)
• Gaskleppotmeter (T.P.S. Throttle Position Sensor)
• Rijsnelheid (V.S.S. Vehicle Speed Sensor)
Het openingspercentage van de luchtschuif kan variëren van 37 % tot 68 % bij koude motor en van 29 % tot 60 % bij warme motor.
De ECU bepaalt een referentie stationair toerental aan de hand van de motortemperatuur. Bijv. koude motor 1200tpm en warme motor 900tpm.
Wordt het gas los gelaten dan stelt de ECU onmiddellijk het referentie stationair toerental in.
Het is dus heel belangrijk dat de ECU de "gas los" stand herkent. Wanneer de motor sneller of langzamer dan z’n referentie toerental draait dan zal de ECU langzaam het PWM signaal wijzigen. Het wijzigen van het PWM signaal wordt bewust langzaam gedaan omdat anders het gevaar bestaat dat de motor afwisselend hoog dan wel laag toerental gaat draaien.
Het TPS signaal is het belangrijkste signaal. Bij gesloten gasklep moet de TPS signaalspanning tussen de 0.12 en 0.16 Volt liggen. Dit is tussen 0% en 1% op het Fastchip XRD X-Ray Display of Renault's XR-25 diagnose computer.
Wijzigingen aan de motor zoals veranderingen in compressie, ouderdom (slijtage), nokkenassen en inspuitventielen (injectoren) verstoren de stationairloop en regeling! Omdat de stationair regeling langzaam reageert moet het referentie stationair toerental van de ECU opnieuw ingesteld worden na iedere motorwijziging .
Dit gebeurt bij de F7P/F7R NIET automatisch.
Er is geen adaptatieve correctie (automatische aanpassing) van de referentiewaarde van de luchtschuif. Vandaar ook de aanwezigheid van een luchtomloopschroef op het gasklephuis. De luchtomloopschroef kan op de volgende manier opnieuw ingesteld worden. N.b.: Bij een standaard motor in goede staat hoeft dit niet gedaan te worden !
- Draai de motor warm en verwijder de omloopschroef verzegeling. Koppel de TPS stekker los.
- Geef 1x voorzichtig gas en stel daarna het gewenste toerental met de omloopschroef in. Gebruik hiervoor een nauwkeurige toerenteller. Sluit de TPS stekker weer aan.
De stand van de stationair regelschuif wordt niet door de ECU aangepast als er een rijsnelheidsignaal is en/of de gasklep geopend is. De regelschuif wordt dan op een vaste grotere openingswaarde ingesteld. (Dit geeft een hoger toerental en voorkomt afslaan!)
Problemen
Bij problemen: Controleer of er geen luchtlek bij het inlaatspruitstuk is. Kijk of de luchtomloopschroef bij de gasklep dichtstaat of verzegeld is. Controleer de luchtschuif op vervuiling. Eventueel schoonmaken.
Stel de gasklepsensor af indien nodig tussen de 0.12 ~ 0.16 V. Draai de 2 bevestigingsschroeven daarvoor één slag los. Controleer het voltage opnieuw na het vastzetten van de sensor. Gebruik hiervoor een nauwkeurige multimeter.
Warme motor draait te hoog stationair na gereden te hebben.
- Controleer spruitstuk op luchtlekkage
- Controleer TPS voltage
Motor slaat af / draait te laag na gereden te hebben.
- Controleer TPS voltage
- Controleer lambda spanning, afwisselend tussen 0.1 V ~ 0.8 V bij stationair.
Motor slaat (bijna) af na koude start.
- Defekte lambda sonde
- Vastzittende luchtschuif
- Controleer TPS voltage
Warme motor draait onregelmatig stationair.
- Controleer lambda spanning, afwisselend tussen 0.1 V ~ 0.8 V bij stationair.
- Controleer TPS voltage
Credits
---------
Henk Dijkstra (Fastchip)
Gerrit de Man (Speedline)
Dit artikel kan gebruikt worden voor de F.A.Q. Meer artikelen volgen.
Dit artikel staat tevens op de http://www.fastchip.nl website