
Arno's Renault 5 GT Turbo.
Heb d'r zo even geen foto van, hebben zelf eerst een nieuwe set bij Ome Renault besteld, en bij VDB hebben ze d'r weer een andere nieuwe set in gemonteerd, en nog steeds geen verschil.
Voor het meedenken

Ik vergis me nooit, behalve gisteren, toen dacht ik dat ik me vergiste.. maar dat was niet zo...
(het verhaal even op een nieuwe pagina neergezet)
-------------------------------------------------------------------
Beste Renault vrienden,
Na lange tijd hier niks in dit topic gepost te hebben, wil ik jullie toch uiteindelijk om advies/tips vragen.
Het verhaal gaat alsvolgt:
2 jaar geleden de 5gtt goed weg gezet in de schuur voor z'n winterslaap, in de lente d'r weer uitgehaald, maar de motor wou niet goed meer lopen, eerst helemaal niet stationair en later heel beroerd stationair.
Ook met het rijden heel erg bokken en schokken en soms in 1x uitvallen.
We hebben toen de boel eens goed bekeken, en toen bleek er een scheurtje in de carburateur te zitten, dus we dachten dat dat het probleem zou zijn.
Heb een gereviseerde Gr A carburateur gekocht, en die is toen geplaatst.
Toen wou hij stationair wel weer redelijk lopen alleen was het CO veel te hoog, en nog steeds stotteren bij vollast (zeg maar gewoon bokken)
Diverse onderdelen vervangen en uitgewisseld, vervangen zijn:
Bougiekabels
Bougie's
Verdeler+rotor
Nieuwe co stelschroef
Nieuwe benzine (oude was 3/4 jaar oud)
Uiteindelijk de auto wel door de APK kunnen krijgen, maar nog steeds niet goed lopen/rijden.
Heb toen contact gehad met VDB Works, en daar is de auto ook een week of 4 wezen logeren, maar ook Jeroen wist niet wat er precies aan de hand was.
Daar zijn verschillende delen uitgewisseld geweest met een goedlopende GTT o.a.:
Carburateur (2 verschillende zelfs)
Ontsteking (ook 2 verschillende zelfs)
Bougiekabels
Bougie's
Klepspeling gecontroleerd -> is perfect
Turbo gecontroleerd -> geen speling op
Jeroen heeft nog een extra massakabel getrokken, maar ook dat had geen effect.
Brandstofpomp is diverse malen getest, ook dik in orde, brandstoffilter is ook als nieuw.
Maar onverichter zaken hebben we de auto toch na een week of 4 weer opgehaald aangezien er geen verbetering was.
Daarna nog via een collega laten testen of hij niet te arm of te rijk staat, maar ook dat lijkt in orde te zijn.
Inlaatspruit stuk gecontroleerd, ook in orde.
Wat we wel tegen kwamen is dat als je met lopende motor, tegen het startrelais tikte, dan viel de motor gelijk uit, dus relais en bedrading vervangen, maar was niet de oplossing
Als laatste de BDP sensor vervangen, maar ook hiermee geen verschil.
Na veel tijd en geld in de motor te hebben gestoken, d'r een beetje flauw van geworden en maar weer in de schuur geparkeerd.
Nu 2 weken geleden weer eens uit de schuur getrokken, en na een paar keer starten sloeg hij weer netjes en mooi aan zonder choke.
Voorzichtig de auto omgereden naar de werkplaats en daar de motor langzaam op temperatuur laten komen, blijkt dat de koelvin ook niet meer aanslaat (maar kan een kleinigheidje zijn)
Stationair loopt hij nou redelijk mooi, heb d'r een stukje mee gereden (koude motor) en met het overschakelen komt d'r nu een beetje witte rook uit, kan ook door het lange stilstaan zijn veroorzaakt icm met lang stationair lopen, het werd alweer iets minder na een stukje rijden.
Maar nog steeds inhouden/hikken/bokken bij wat meer turbodruk (staat op maximaal 0.9 bar)
En na het parkeren viel de motor uit het niets ineens weer uit!
Wat mij opgevallen is, is dat de motor bij terugschakelen in het verleden mooie plofjes in de uitlaat gaf, netzoals m'n vorige GTT dat ook deed met deze uitlaat. En die van Willeon dat ook doet met het "open uitlaat" systeem.
Maar sinds hij problemen heeft doet hij dat dus niet meer, lijkt wel alsof hij "gesmoort" word, terwijl het mengsel wel goed zou zijn aldus VDB en m'n collega (die het mengsel en brandstofdruk rijden getest heeft.)
Nou een lang verhaal dus, en ben vast nog het een en ander vergeten te vermelden, maar hoop dat jullie misschien nog ideeen hebben wat het zou kunnen zijn.
Vooralsnog gaat hij zo nog even door het leven ben ik bang...
[img]http://i176.photobucket.com/albums/w187/arno16v/IMAG0204_zps16b164f1.jpg[/img]
-------------------------------------------------------------------
Beste Renault vrienden,
Na lange tijd hier niks in dit topic gepost te hebben, wil ik jullie toch uiteindelijk om advies/tips vragen.
Het verhaal gaat alsvolgt:
2 jaar geleden de 5gtt goed weg gezet in de schuur voor z'n winterslaap, in de lente d'r weer uitgehaald, maar de motor wou niet goed meer lopen, eerst helemaal niet stationair en later heel beroerd stationair.
Ook met het rijden heel erg bokken en schokken en soms in 1x uitvallen.
We hebben toen de boel eens goed bekeken, en toen bleek er een scheurtje in de carburateur te zitten, dus we dachten dat dat het probleem zou zijn.
Heb een gereviseerde Gr A carburateur gekocht, en die is toen geplaatst.
Toen wou hij stationair wel weer redelijk lopen alleen was het CO veel te hoog, en nog steeds stotteren bij vollast (zeg maar gewoon bokken)
Diverse onderdelen vervangen en uitgewisseld, vervangen zijn:
Bougiekabels
Bougie's
Verdeler+rotor
Nieuwe co stelschroef
Nieuwe benzine (oude was 3/4 jaar oud)
Uiteindelijk de auto wel door de APK kunnen krijgen, maar nog steeds niet goed lopen/rijden.
Heb toen contact gehad met VDB Works, en daar is de auto ook een week of 4 wezen logeren, maar ook Jeroen wist niet wat er precies aan de hand was.
Daar zijn verschillende delen uitgewisseld geweest met een goedlopende GTT o.a.:
Carburateur (2 verschillende zelfs)
Ontsteking (ook 2 verschillende zelfs)
Bougiekabels
Bougie's
Klepspeling gecontroleerd -> is perfect
Turbo gecontroleerd -> geen speling op
Jeroen heeft nog een extra massakabel getrokken, maar ook dat had geen effect.
Brandstofpomp is diverse malen getest, ook dik in orde, brandstoffilter is ook als nieuw.
Maar onverichter zaken hebben we de auto toch na een week of 4 weer opgehaald aangezien er geen verbetering was.
Daarna nog via een collega laten testen of hij niet te arm of te rijk staat, maar ook dat lijkt in orde te zijn.
Inlaatspruit stuk gecontroleerd, ook in orde.
Wat we wel tegen kwamen is dat als je met lopende motor, tegen het startrelais tikte, dan viel de motor gelijk uit, dus relais en bedrading vervangen, maar was niet de oplossing
Als laatste de BDP sensor vervangen, maar ook hiermee geen verschil.
Na veel tijd en geld in de motor te hebben gestoken, d'r een beetje flauw van geworden en maar weer in de schuur geparkeerd.
Nu 2 weken geleden weer eens uit de schuur getrokken, en na een paar keer starten sloeg hij weer netjes en mooi aan zonder choke.
Voorzichtig de auto omgereden naar de werkplaats en daar de motor langzaam op temperatuur laten komen, blijkt dat de koelvin ook niet meer aanslaat (maar kan een kleinigheidje zijn)
Stationair loopt hij nou redelijk mooi, heb d'r een stukje mee gereden (koude motor) en met het overschakelen komt d'r nu een beetje witte rook uit, kan ook door het lange stilstaan zijn veroorzaakt icm met lang stationair lopen, het werd alweer iets minder na een stukje rijden.
Maar nog steeds inhouden/hikken/bokken bij wat meer turbodruk (staat op maximaal 0.9 bar)
En na het parkeren viel de motor uit het niets ineens weer uit!
Wat mij opgevallen is, is dat de motor bij terugschakelen in het verleden mooie plofjes in de uitlaat gaf, netzoals m'n vorige GTT dat ook deed met deze uitlaat. En die van Willeon dat ook doet met het "open uitlaat" systeem.
Maar sinds hij problemen heeft doet hij dat dus niet meer, lijkt wel alsof hij "gesmoort" word, terwijl het mengsel wel goed zou zijn aldus VDB en m'n collega (die het mengsel en brandstofdruk rijden getest heeft.)
Nou een lang verhaal dus, en ben vast nog het een en ander vergeten te vermelden, maar hoop dat jullie misschien nog ideeen hebben wat het zou kunnen zijn.
Vooralsnog gaat hij zo nog even door het leven ben ik bang...
[img]http://i176.photobucket.com/albums/w187/arno16v/IMAG0204_zps16b164f1.jpg[/img]
Ik vergis me nooit, behalve gisteren, toen dacht ik dat ik me vergiste.. maar dat was niet zo...
ik zou als ik dit zo lees idd een nieuwe regelaar (MALPASSI) monteren en tegelijk 4 nieuwe ORIGINELE WAARDE bougies met platina punten NGK liefst.
grote kans dat er eentje defect is.
bougies willen gewoonweg slechter ontsteken onder turbodruk dat is een gegeven.
grote kans dat er eentje defect is.
bougies willen gewoonweg slechter ontsteken onder turbodruk dat is een gegeven.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
http://www.barmartechniek.nl
-
- Über-Spammer
- Berichten: 10004
- Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Vlaardingen
Is allemaal al gewisseld en gechecked dus daar geloof ik niet direct in. Heb je misschien al één compressietest laten doen? Heeft ie wel volle boost of is ie ook echt traag geworden? Heeft ie in een boerenschuur gestaan? Maw, hebben er beesten aan kunnen knagen?
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
-
- Berichten: 6440
- Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
- Locatie: Nijverdal
gezien hij zo opeens uitvalt ook, check de bekabeling naar de ontsteking goed, ik heb daar eens problemen mee gehad destijds, kabelbreukje vlak bij de stekker, daardoor ook zo opeens uitvallen of flink bokken.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
koolautosport.nl
Heb ik ook problemen mee gehad in de afgelopen weken........Martijn Kool schreef:gezien hij zo opeens uitvalt ook, check de bekabeling naar de ontsteking goed, ik heb daar eens problemen mee gehad destijds, kabelbreukje vlak bij de stekker, daardoor ook zo opeens uitvallen of flink bokken.
R 5 Convertible Rulezz
Bougies zijn inderdaad de platinum NGK uitvoeringen, beide setjes.MartijnG schreef:Is allemaal al gewisseld en gechecked dus daar geloof ik niet direct in. Heb je misschien al één compressietest laten doen? Heeft ie wel volle boost of is ie ook echt traag geworden? Heeft ie in een boerenschuur gestaan? Maw, hebben er beesten aan kunnen knagen?
Compressie test is volgensmij ook al gedaan (weet het niet zeker meer, is 2 jaar geleden)
Traag is hij zeker niet sinds de Gr A carb. dr opzit is hij gewoon lekker vlot geworden zelfs!
Knaag sporen zijn d'r niet op te vinden nee..
Ik vergis me nooit, behalve gisteren, toen dacht ik dat ik me vergiste.. maar dat was niet zo...
Dingen die we nu zouden moeten controleren:
- Bekabeling onsteking
- Brandstofdrukregelaar
Meer tips zijn welkom uiteraard!
P.s. hij trekt behoorlijk zelf tot ongeveer 4000tpm en dan begint hij te bokken/in te houden.
En uiteindelijk valt hij uit..
- Bekabeling onsteking
- Brandstofdrukregelaar
Meer tips zijn welkom uiteraard!

P.s. hij trekt behoorlijk zelf tot ongeveer 4000tpm en dan begint hij te bokken/in te houden.
En uiteindelijk valt hij uit..
Ik vergis me nooit, behalve gisteren, toen dacht ik dat ik me vergiste.. maar dat was niet zo...
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
Nogmaals, als de verbranding of ontsteking niet goed/optimaal is moet je ook wat kunnen zien aan de bougies, dus die er iig uithalen en bekijken hoe ze eruitzien.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
Op hoeveel druk rij je arno? Zou het misschien aan de overdruk sensor of de stekker hier naar toe kunnen liggen?
Project: GTT Blue Sport
-
- Berichten: 1676
- Lid geworden op: ma 21 mei 2007 18:34
Bij mij was/is de brandstofpomp de boosdoener. Het begon met plotsklaps uitvallen niet meer willen starten, de brandstofpomp vervangen voor een nieuw exemplaar en het probleem van plots uitvallen is opgelost.
Er is echter een probleem bijgekomen, de nieuwe brandstofpomp heeft te weinig capaciteit (bestelnummer via mijngrossier achterhaald, blijkt dus een verkeerde pomp te zijn). Bij het belasten boven de 3500 toeren begint hij te bokken / in te houden en valt hij helemaal dood. Laten uitrollen en opnieuw starten en hij doet het weer in mijn geval. Vorige week uit de stalling gehaald en toen onderweg even getest, hij pakt vanzelf weer op als ik hem uit laat rollen dus echt te weinig capaciteit.
Vanavond besloten om de juiste Bosch pomp te bestellen, is alleen wel een duur pompje
Er is echter een probleem bijgekomen, de nieuwe brandstofpomp heeft te weinig capaciteit (bestelnummer via mijngrossier achterhaald, blijkt dus een verkeerde pomp te zijn). Bij het belasten boven de 3500 toeren begint hij te bokken / in te houden en valt hij helemaal dood. Laten uitrollen en opnieuw starten en hij doet het weer in mijn geval. Vorige week uit de stalling gehaald en toen onderweg even getest, hij pakt vanzelf weer op als ik hem uit laat rollen dus echt te weinig capaciteit.
Vanavond besloten om de juiste Bosch pomp te bestellen, is alleen wel een duur pompje

klinkt een beetje het zelfde als wat Arno heeft.
miss toch maar een nieuwe pomp proberen dan.....Jacob, wat is prijzig voor die pomp? er zijn vele bosch varianten die zo passen wss met nog meer opbrengst ook
miss toch maar een nieuwe pomp proberen dan.....Jacob, wat is prijzig voor die pomp? er zijn vele bosch varianten die zo passen wss met nog meer opbrengst ook

-
- Über-Spammer
- Berichten: 10004
- Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Vlaardingen
Maar dan is het vreemd dat de brandstofdruk tijdens rijden blijkbaar wel 'goed' blijft zoals gemeten is?
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
er staat nergens dat dat rijdend ook gecontroleerd is.
sja, zo is alles wel vreemd. het enige wat zo'n motor nodig heeft is brandstof, lucht en ontsteking dus daar zal het hem toch ergens in zitten.
sja, zo is alles wel vreemd. het enige wat zo'n motor nodig heeft is brandstof, lucht en ontsteking dus daar zal het hem toch ergens in zitten.
-
- Berichten: 7023
- Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
- Locatie: Ruinerwold
Goed dat je het weer oppakt neef!
Ik zie al veel tips voorbij komen en je zou bijna zeggen dat het dan toch iets heel kleins zal gaan zijn!?
Ben benieuwd!

Ik zie al veel tips voorbij komen en je zou bijna zeggen dat het dan toch iets heel kleins zal gaan zijn!?
Ben benieuwd!
-
- Berichten: 7023
- Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
- Locatie: Ruinerwold
tutuur schreef:er staat nergens dat dat rijdend ook gecontroleerd is.
sja, zo is alles wel vreemd. het enige wat zo'n motor nodig heeft is brandstof, lucht en ontsteking dus daar zal het hem toch ergens in zitten.
ARNO16V schreef:Brandstofdrukregelaar is eventueel nog een optie inderdaad, maar als we de brandstofdruk meten is hij dik in orde, ook onder het rijden.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 10004
- Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Vlaardingen
Had ik het toch goed gelezen
Ik had net een post geplaatst, maar die is foetsie...
Ik blijf de electronische kuren ook raar vinden, tikkie op het startrelais en uitvallen, fan slaat niet meer aan. Is ook niet helemaal jofel...
Lastig gevalletje Arno, vooral op afstand.

Ik had net een post geplaatst, maar die is foetsie...
Ik blijf de electronische kuren ook raar vinden, tikkie op het startrelais en uitvallen, fan slaat niet meer aan. Is ook niet helemaal jofel...
Lastig gevalletje Arno, vooral op afstand.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
Lijkt dan toch een kabelbreukje of een massa die niet goed is.
Mijn fan sloeg ook niet meer aan met contact aan, met contact uit wel, bleek afgebroken massa die op de dynamo zit.
Mijn fan sloeg ook niet meer aan met contact aan, met contact uit wel, bleek afgebroken massa die op de dynamo zit.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Tja lastig is het zekerMartijnG schreef:Had ik het toch goed gelezen![]()
Ik had net een post geplaatst, maar die is foetsie...
Ik blijf de electronische kuren ook raar vinden, tikkie op het startrelais en uitvallen, fan slaat niet meer aan. Is ook niet helemaal jofel...
Lastig gevalletje Arno, vooral op afstand.

Maar de tips die we al ontvangen hebben gaan we zeker bekijken als d'r weer tijd voor is.
Ik zal het hier zo goed mogelijk bij proberen te houden.
@ Jackel: De onsteking is ook al uitgewisseld geweest, had geen effect.
Iedereen alvast bedankt voor het meedenken

Ik vergis me nooit, behalve gisteren, toen dacht ik dat ik me vergiste.. maar dat was niet zo...
ontsteking en bobine zijn 1, dus die hoeven niet.
Van af de accu even een nood voeding naar de ontsteking monteren. 2 draadjes en een stekker meer heb je niet nodig.
En als dat niet werkt benzine druk regelaar vervangen, en als laatste een andere pomp proberen.
Van af de accu even een nood voeding naar de ontsteking monteren. 2 draadjes en een stekker meer heb je niet nodig.
En als dat niet werkt benzine druk regelaar vervangen, en als laatste een andere pomp proberen.
Thanks Abel, het lijstje is weer aangevuld 

Ik vergis me nooit, behalve gisteren, toen dacht ik dat ik me vergiste.. maar dat was niet zo...
klopt niet je kan de bobine met 2 schroefjes van de ontstekingsmodule losdraaien.
een andere past van bijna elke willekeurige renault
een andere past van bijna elke willekeurige renault
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
http://www.barmartechniek.nl
ja dat klopt mark, maar de auto is getest met een andere ontsteking, vandaar dat ik zeg bobine kun je vergeten.mark 5t schreef:klopt niet je kan de bobine met 2 schroefjes van de ontstekingsmodule losdraaien.
een andere past van bijna elke willekeurige renault
[img]http://i176.photobucket.com/albums/w187/arno16v/20140426_191928_resized_zps61c95d32.jpg[/img]
Klaar voor transport!!
Klaar voor transport!!

Ik vergis me nooit, behalve gisteren, toen dacht ik dat ik me vergiste.. maar dat was niet zo...
-
- Berichten: 2474
- Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
- Locatie: Bodegraven
- Contacteer:
Richting?
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
De sloperij.....
Dirk Jan van de CRS wil wel een poging wagen om hem weer aan de praat te krijgen!

Dirk Jan van de CRS wil wel een poging wagen om hem weer aan de praat te krijgen!

Ik vergis me nooit, behalve gisteren, toen dacht ik dat ik me vergiste.. maar dat was niet zo...
nog steeds geen vonk?
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
http://www.barmartechniek.nl
Vonken doet hij wel, maar bij vol last is het weer inhouden en bokken.
Op de openingsmeeting Dirk Jan gesproken, en hij dacht dat hij het wel zou kunnen oplossen, dus duimen nu maar, het ding moet weer kunnen rijden op een normale manier! Mis m'n Gtt teveel op deze manier..
Op de openingsmeeting Dirk Jan gesproken, en hij dacht dat hij het wel zou kunnen oplossen, dus duimen nu maar, het ding moet weer kunnen rijden op een normale manier! Mis m'n Gtt teveel op deze manier..

Ik vergis me nooit, behalve gisteren, toen dacht ik dat ik me vergiste.. maar dat was niet zo...
-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
DJ ....komt er wel uit...ben ik niet zo bang voor.
En anders Stap voor stap dingen uitwisselen ..carb , ontsteking, enz...
En anders Stap voor stap dingen uitwisselen ..carb , ontsteking, enz...