Poeh, dat niet. Moet ik ook even gaan googlen.MartijnG schreef:Heb je ergens een site/link waar ik dat terug kan vinden? Zou wel positief zij namelijk
RDW schreef:Viergasmeting
Vanaf 1 januari 1998 moeten auto’s met een benzinemotor of LPG-motor met een ‘geregelde’ katalysator én met een bouwjaar van 1993 of later een zogenaamde viergasmeting ondergaan. Met behulp van een viergastester controleert de keurmeester of de uitstoot van de uitlaatgassen de wettelijke percentages niet overschrijdt.
ik schreef:Ik ben in het bezit van een Renault 5 TR, bj. '91.
Deze is standaard voorzien van katalysator. Dit is op het kentekenbewijs ook aangegeven met de code "U9".
Nu hoor ik van verschillende bronnen dat het tegenwoordig voor een APK-keuring niet meer noodzakelijk is dat een katalysator gemonteerd is bij een voertuig van voor 1993 (zelfs met U9 code op de papieren). Mits het voertuig de daarvoor geldende CO-waardes haalt.
Klopt dit?
Met vriendelijke groet,
Krijn Surie
RDW schreef:Geachte heer Surie,
In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
Bij het niet aanwezig zijn van een katalysator en lambadasonde bij een auto uit 1993 is tijdens de APK keuring het maximale CO-percentage 3.5%. Indien de lambadasonde aanwezig is mag het co percentage niet boven de 0.5% uitkomen. Controle naar aanleiding van de term U9 is vervallen.
Bovenstaande is alleen van toepassing op de APK-keuring. In de Regeling Voertuigen is opgenomen dat het voertuig moet blijven behoren tot het besluit luchtverontreiniging waarop het is toegelaten. Dit betekent dat een van oorsprong aangebrachte katalysator en sonde niet verwijderd mogen worden.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben genformeerd.
Met vriendelijke groet,
Medewerker Klantenservice RDW
ik schreef:Geachte Medewerker Klantenservice RDW,
Hartelijk dank voor uw reactie op mijn vraag.
Helaas haal ik nog niet helemaal het antwoord dat ik zoek uit uw verhaal.
In mijn situatie gaat het om een auto uit '91 terwijl uw reactie gaat over een auto uit 1993.
Terwijl ik juist heb meegekregen dat het bouwjaar van de auto van invloed is op de regels omtrent het gebruik van de katalysator.
Als ik van mijn eigen auto uitga.
Renault 5 TR, bouwjaar '91. Met U9 op het kenteken.
Moet daar (voor een APK-keuring) dan een katalysator opzitten of niet?
Of moet ik alleen aan de gestelde CO-waardes voldoen?
Vriendelijke Groet,
Krijn Surie
RDW schreef:Geachte heer Surie,
In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
Dat klopt, controle op de verplichte aanwezigheid in de APK is van toepassing vanaf 31-12-1995. Tot dat bouwjaar wordt het maximum CO-percentage bepaald door het wel of niet aanwezig zijn van de lambdasonde en katalysator. Controle van de verplichte werking hiervan is van toepassing vanaf 31-12-1992, indien aanwezig.
De complete APK-regelgeving kunt u vinden op de website van d eRDW met de volgende link:
http://www.rdw.nl/nl/voertuigbranche/ap ... ei2009.htm
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben genformeerd.
Met vriendelijke groet,
Medewerker Klantenservice RDW
Lees de reacties van de RDW anders nog even goed door. (paar posts hierboven) Staat toch echt duidelijk in dat als er geen lambda/kat aanwezig is dat de CO dan 3.5 moet zijn en dat het hele U9-verhaal is komen te vervallen.RDW schreef:Dat klopt, controle op de verplichte aanwezigheid in de APK is van toepassing vanaf 31-12-1995. Tot dat bouwjaar wordt het maximum CO-percentage bepaald door het wel of niet aanwezig zijn van de lambdasonde en katalysator. Controle van de verplichte werking hiervan is van toepassing vanaf 31-12-1992, indien aanwezig.