Willeon: 5 GT turbo '85... VERKOCHT!!!

Vertel hier alles over je project.
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Ik heb straks misschien nog een Renix 037 over. Die komt dus origineel van een 11 Turbo en is met pingelsensor. Bij mij komt er een 209 voor terug.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Jochem de Haas schreef:Vertel...iest diks en gaafs ?
Hallo! Gaan jullie ff het Volkswagen forum volspammen joh! ;-) :D

Wat hebben wij nou met een nieuw opgebouwd G60 blok?? :p
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Weet iemand waar onderstaande onderdeelnummers voor staan?

Het gaat om ontstekingen. De vraag is of ze voor een GTT geschikt zijn. De vorige eigenaar heeft deze ontstekingen nog liggen.

1e: 7700732263/7700852093 of 083 aan het eind. De 8 of 9 is niet goed te lezen.
2e: 7700732263/7700852662
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Mijn Dialogys kent alleen 7700852662 en dat is een ontstekingsmodule.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Willeon de Zoete schreef:Weet iemand waar onderstaande onderdeelnummers voor staan?

Het gaat om ontstekingen. De vraag is of ze voor een GTT geschikt zijn. De vorige eigenaar heeft deze ontstekingen nog liggen.

1e: 7700732263/7700852093 of 083 aan het eind. De 8 of 9 is niet goed te lezen.
2e: 7700732263/7700852662
als ik google op die dan krijg ik ontstekingen voor met een ecu, zonder vacuum
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

gewoon effe originele gtt scoren en geen risico lopen met die andere zooi.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Afgelopen maandag nog wat via de pakketdienst binnengekregen in het kader van "goed gereedschap is het halve werk" :grin: : 2 motorsteunen/motorbokken.
1 voor mezelf en 1 voor mijn maat René die een Corrado G60 blok compleet opnieuw wil gaan opbouwen.
Samen met mijn pa de steunen in elkaar geschroefd.

[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc32 ... G_0867.jpg[/img]
[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc32 ... G_0869.jpg[/img]
[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc32 ... G_0871.jpg[/img]
1250 LBS steunen van de firma Datona. Mooi stevig spul!

Ik had een paar weken geleden al een motortakel gekocht.
De avond erop het donorblok maar eens boven water getild dat al een paar jaar in een hoek lag.
[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc32 ... G_0872.jpg[/img]
Aan de steun gehangen en de kop eraf geschroefd. Ideaal zo'n takel en zo'n bok. Niet dat het nu nou zo erg nodig was, want dit blok wordt niet gereviseerd, maar ff proberen zo en 't werkt best makkelijk!
[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc32 ... G_0874.jpg[/img]

Door t bougiegat zag het er al niet fris uit zei m'n pa.
En helaas hebben we moeten concluderen dat dit blok mij niet verder zou gaan helpen....
1 stoterstang lag ernaast en was krom, 1 klep zat vast en voor de rest hele zwarte meuk en roestvorming op de cilinders en de randen van het onderblok. En ook dit uitlaatspruitstuk lijkt een scheur te hebben... :(

[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc32 ... G_0885.jpg[/img]

[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc32 ... G_0884.jpg[/img]

[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc32 ... G_0878.jpg[/img]

[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc32 ... G_0881.jpg[/img]


Dus of ik ga van de kop die eraf kwam de kleppen laten vervangen en de kop vlakken, of ik ga op zoek naar eenandere cilinderkop die wel goed is.
Heeft er iemand nog een goede kop te koop?
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Als de kop van een atmosferische 1.4 hetzelfde is als die van een turbo heb ik wel een goede kop liggen.
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Willem-Jan schreef:Als de kop van een atmosferische 1.4 hetzelfde is als die van een turbo heb ik wel een goede kop liggen.
Kop wel, kleppen zijn anders als ik het goed heb.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

klopt, maar kijk eens op mp daar staan wel war aardige blokjes voor niet veel geld.. kijk daar eens naar?

hoe is de krukas?.. Ik heb ook wel eens een tourtje door nl gedaan en zo 3 motorblokken gehaald voor nix die stuk waren. Nou dat was ook nix. 1 aardige krukas 1 aardige kop, maar alle zuigers en bussen stelden zowat niets voor.

kon er wel weer een draaiend geheel van maken, ook gedaan maar dat liep toch al weer stuk naar 500 km. toch de oliepomp niet goed...

edit: 100gulden benzine en 300 gulden lagers en pakkingen weg. + een hoop oudijzer en verloren tijd. Maar wel heel leerzaam...
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Ik heb nog een zo goed als complete atmosferische 1.4. Ik heb die bewaard omdat ik vermoed dat deze net gereviseerd is. De hoonsporen zitten namelijk nog in de cilinderwanden :smile:
Ik weet niet hoe duur kleppen zijn, maar die kop hoeft niet veel te kosten.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

In mijn f7r zijn de hoonsporen ook nog zichtbaar, net ingelopen dus (0)
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Ik heb er ook wel een paar gezien waarbij bij +200.000 km de hoonsporen nog zichtbaar waren, dat zegt bar weinig dus ;-)
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Hmm jammer, dan moet het blokje toch maar eens verdwijnen. Staat al een tijdje behoorlijk in de weg :beer:
R.C.G60
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 7 mei 2008 15:41
Contacteer:

Mooie Takel en Bok kerel :D ,goed gereedschap is het halve werk (Y) ..goed bezig..!!!!
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bij Datona hebben ze wel aardig spul inderdaad voor scherpe prijzen.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Ziet er goed uit dat blokje ..........................pfff
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Jaha, lag al 2 onder 't stof. Turbo was als enige goed, die heb ik destijds aan Tijmen van Dijk (R.I.P.) verkocht.

Maar we gaan gewoon verder. Krijg van diverse kanten hulp en onderdelen aangeboden! (thanks Arthur, Joost en Andrews! :) )


Dit 'rotte' blok is een mooi oefenobject, haha!
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Na lange tijd maar weer eens wat gedaan aan het blok.

Vraagje:

Ik heb de gereviseerde cilinderkop er weer op. Bouten moeten nog worden aangedraaid.
Nu zaten onder de originele 6-kant bouten ringen, maar volgens maar onder 6 van de 10. Kan dat kloppen?
Is het verstandig ook ringen onder de nieuwe inbus kopbouten te leggen?

[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc32 ... G_1715.jpg[/img]
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

De buitenste bouten zitten zonder ringen (hier zit je tuimelaaras onder) de rest dus die andere 6 gaan ringen onder want anders draait je de bouten in de cilinderkop.
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Joost kan zo'n Gt motor wel dromen onderhand.... :p
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Thanx! Dus dan gewoon de oude ringen gebruiken?
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

tuurlijk, die ringen hebben verder geen nut behalve de cylinderkop beschremen tegen het indraaien dan de kop van bout
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Kan het kwaad als er wél ringen tussen de kopbouten en de steunen van de tuimelaaras zitten?
Dan kom ik toch niet te hoog uit? Of past het kleppendeksel dan niet? De ringen zijn iets groter dan de voet van de tuimelaaras.
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

ik zou ze er tussen uit halen
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Waarom Joost? Want we hebben de bouten net al aangetrokken.
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Extra ringen er tussen geeft minder draad in het onderblok

Los halen alleen de hoeken een voor een zou moeten kunnen blok is nog niet warm geweest
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

kheb gewoon met ringen @ 1,5 bar geen centje pijn
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Zeg ook niet dat het los komt
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Bedankt voor de reacties.

Nog een vraag. Er zat een Renix 204 op de auto gemonteerd, boven de turbo.
Ik heb nu zowel Renix 208 als 209 liggen. Deze gaat in de paravanbak komen. Maar wat is handig, de 208 of 209 gebruiken. En welke kabels moeten er wel en niet op worden aangesloten?
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

209 betere ontstekingscurve en mogelijkheid tot aansluiten pingelsensor.

waarschijnlijk is die 204 ontsteking de boosdoener geweest van het kapot lopen.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

mark 5t schreef:209 betere ontstekingscurve en mogelijkheid tot aansluiten pingelsensor.

waarschijnlijk is die 204 ontsteking de boosdoener geweest van het kapot lopen.
http://www.registrostoricoitalianor5tur ... ina_65.htm

ik denk dat mark gelijk heeft!

1.4 GTL
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Ja, die Re204 is waarschijnlijk wel de oorzaak geweest.
Bij aankoop nooit naar gekeken. Heb de auto geheel in vertrouwen gekocht van, naar ik dacht, Renault kenners.
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Willeon de Zoete schreef:Sinds afgelopen zaterdag staat deze gtt naast het huis. Origineel NL uit 1985.
Zit een kooitje in en 2 kuipjes.
In de basis heel hard, ooit eens (gedeeltelijk) overgespoten, maar best netjes. De plekjes roest die er aan zitten, zijn echt minimaal en oppervlakkig, goed bij te werken.
Ik wil 'm eigenlijk van buiten weer origineel phase 1 maken en 'm verder netjes houden, maar wel gebruiken voor wat circuitdagen e.d.
Maar..... eerst maar eens weer rijdbaar maken. Na amper 75 km na aankoop was het einde koppakking... :discrunt:

Balen, maar komt waarschijnlijk mede doordat de auto de laatste jaren zeer weinig kilometers heeft gemaakt.

Binnenkort maar eens een begin maken met demontage....

[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc32 ... G68YZ4.jpg[/img]

[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc32 ... G68YZ6.jpg[/img]

[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc32 ... G68YZ1.jpg[/img]

[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc32 ... G68YZ3.jpg[/img]

[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc32 ... G68YZ7.jpg[/img]

[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc32 ... G68YZ5.jpg[/img]
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Te koop, zie RTC Markt.
Plaats reactie