98 RON

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

indolicious1980 schreef:Wat ik alleen weet is dat een voor octaan 98 gemapte turbomotor het verschil in topvermogen wel 5 tot 10 pk kan schelen met 98 t.o.z. van het gebruik van 95
Moet ie alleen wel gemapt zijn op 98 ;-)
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Dat zegt hij toch...?
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Zonnesteek denk ik. Zijn we niet meer gewend in het land :beer:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
1975DCS
Berichten: 31
Lid geworden op: do 8 sep 2011 20:10
Contacteer:

Shell V-Power (onofficieel RON 97), is overal te krijgen. Auto is daar ook op gemapped door Henk, BP is me te ver (Hellevoetsluis of Rotterdam) of te duur (N57) en witte pompen met 98 zijn uitstervend. Het is niet anders...
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

Te duur? Reken eens uit wat het je elke tankbeurt extra kost. Met de 182 tankte ik altijd trouw BP Ultimate.

Wordt tijd dat ik dat met de R26 ook weer ga doen, want ook gechipt en ik denk 98. Tank alleen nu nog de Fuelsave 95 :P
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
1975DCS
Berichten: 31
Lid geworden op: do 8 sep 2011 20:10
Contacteer:

Adinsx schreef:Te duur? Reken eens uit wat het je elke tankbeurt extra kost. Met de 182 tankte ik altijd trouw BP Ultimate.

Wordt tijd dat ik dat met de R26 ook weer ga doen, want ook gechipt en ik denk 98. Tank alleen nu nog de Fuelsave 95 :P
Ik bedoel met omrijden en alles erbij... Minimaal 22 km en kans op zoeken naar een pomp in een vreemde omgeving als het eerste de beste station geen 98 heeft. Volgens Henk is V-Power voldoende voor deze door hem gemapte motor...

Voor deze auto is het ook niet echt nodig, zou ik een vet (getunede) turbo motor (STi, Evo, Cosworth, R26) hebben of hoge compressie N/A motor (911 GT3, Type-R of zo) dan zou ik er niet onder uitkomen...

De meeste mensen met een Twingo RS die ik ken, tanken gewoon 95, maar dat hoeft voor mij nou ook weer niet...
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

witte pomp 98 schijnt volgens kennis ook niet al te denderend te zijn vanwege afwezigheid addictieven... :)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

PaulM schreef:witte pomp 98 schijnt volgens kennis ook niet al te denderend te zijn vanwege afwezigheid addictieven... :)
Ligt eraan welke er ontbreken (als het al waar is)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

PaulM schreef:witte pomp 98 schijnt volgens kennis ook niet al te denderend te zijn vanwege afwezigheid addictieven... :)
Mijn kennis zegt dat Witte pomp net zo goed of slecht is als de normale merken benzine.

Het is al bewezen dat al die namen de peut alleen maar duurder maken en niks extra's brengen.
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

Arno17 schreef:
PaulM schreef:witte pomp 98 schijnt volgens kennis ook niet al te denderend te zijn vanwege afwezigheid addictieven... :)
Mijn kennis zegt dat Witte pomp net zo goed of slecht is als de normale merken benzine.

Het is al bewezen dat al die namen de peut alleen maar duurder maken en niks extra's brengen.
ja iedereen roept wat anders dus zal me rotten, als maar van a naar b kan ;)
1975DCS
Berichten: 31
Lid geworden op: do 8 sep 2011 20:10
Contacteer:

In de Performance Ford heeft in het verleden een test gestaan met een getunede Cosworth, daar scheelde het veel of er normaal, 99 of 102 werdt getankt, ik weet het niet meer precies, maar ik dacht tot 40 pk verschil, maar dan praat je wel over flink getunede motoren met meer dan 500 pk uit een 2.0... En die 102 was belachelijk duur, ik dacht 2 x SuperPlus prijs...
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

95 en 98 en 100 zit natuurlijk wel verschil in en kan zelfs schade veroorzaken op den duur.
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
1975DCS
Berichten: 31
Lid geworden op: do 8 sep 2011 20:10
Contacteer:

Voor elke motor is de behoefte anders... Het heeft geen zin om 102 te tanken in een Aygo of zo... En 95 tanken in een 911 GT3 RS is verkeerd bezuinigen...
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

V-Power / Aral / Ultima 102 is wel wat duurder als 98 in DL maar echt geen 2 keer zo duur. Daar kun je overigens ook E85 tanken als je motor daarvoor geschikt is (octaan 104-110), voor 1,05 (zwaar gesubsidieerd).
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Arno17 schreef:
PaulM schreef:witte pomp 98 schijnt volgens kennis ook niet al te denderend te zijn vanwege afwezigheid addictieven... :)
Mijn kennis zegt dat Witte pomp net zo goed of slecht is als de normale merken benzine.

Het is al bewezen dat al die namen de peut alleen maar duurder maken en niks extra's brengen.
Waar is dat bewezen?

Ik weet dat de witte pomp weliswaar merkbenzine is maar een bijeenraapsel van bezinepartijen, zonder exact de additiefformule te weten. De basisbenzine voor alle merken is gelijk, het veschil zit hem in de dopes. Het voldoet aan de normen, maar je kunt wel van kwaliteitsverschil spreken.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Wouter
Über-Spammer
Berichten: 14527
Lid geworden op: zo 21 aug 2005 19:50
Locatie: Nieuw Vennep
Contacteer:

nou Riel,

http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/f ... r/speel/1/

en nog eentje

http://www.keuringsdienst.nl/page/18558/nl

Quote;
Alle benzine in west Nederland, komt uit 1 (!!!!) distributie punt
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

really? Kassa?

Voor wat betreft je quote: waar worden de dopes toegevoegd? Juist ja, aan de pomp. Dan boeit het dus niet of alle benzine uit 1 punt komt of 120 punten, de dopes worden aan de pomp pas toegevoegd.
1975DCS
Berichten: 31
Lid geworden op: do 8 sep 2011 20:10
Contacteer:

Maarten-Jan schreef:V-Power / Aral / Ultima 102 is wel wat duurder als 98 in DL maar echt geen 2 keer zo duur. Daar kun je overigens ook E85 tanken als je motor daarvoor geschikt is (octaan 104-110), voor 1,05 (zwaar gesubsidieerd).
We hebben het niet over de 100 in Duitsland maar de 102 in Engeland! 102 is zelfde als octaangetal als racebenzine, alleen niet in vat (en racebenzine zal waarschijnlijk per lot gecontroleerd worden).
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

In DL heb je dus naast 100 ook 102, je moet er wel wat beter voor zoeken als de 100, maar b.v. Aral heeft best veel pompen met 102.
Dimitri2.0
Berichten: 428
Lid geworden op: zo 6 okt 2002 19:55
Locatie: Z-H

Wouter de Wit schreef:nou Riel,

http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/f ... r/speel/1/

en nog eentje

http://www.keuringsdienst.nl/page/18558/nl

Quote;
Alle benzine in west Nederland, komt uit 1 (!!!!) distributie punt
dat het vanuit 1 distributiepunt komt dat kan niet worden ontkend

echter met mijn twingo 1.2 heb ik lange tijd bij tango / tinq en alle andere "goedkopere tankstation" getankt. Zo'n 15dzd km in totaal totdat de motor in de ochtend steeds meer moeite had met starten. Het gasklephuis schoongemaakt, bleek wel nodig te zijn. Daarna weer vroljk bij de tinq getankt en het probleem bleef zich voordoen voor een 2 a 3 weken.
Toen was ik het zat en 2 x 98 (BP) getankt (goeie 1200km mee doorgetuft) overgestapt naar Shell en Texaco voor de 95 en probleem heeft zich niet meer voorgedaan.

Met de Clio RS heb ik het zelfde meegemaakt maar dan de RON98.

Het vreemde van dit geheel is
1. niet iedere auto heeft hier last van
2. zou het te maken hebben met de rijstijl? te weinig doorgeblazen?
3. in UK, fith gear, hebben ook een test gedaan tussen ron95 en 98 bij een subaru impreza wrx. Het vermogen bij 95 lag pk's lager dan bij 98.

moraal van het verhaal, probeer en ontdek 't zelf :smile:

maar het blijft een moeilijk verhaal :p
derbimarcel
Berichten: 844
Lid geworden op: vr 2 jul 2010 20:20
Car: Clio 16V 2.0
Locatie: Tinte

Alle benzine komt van 1 depot? Sorry hoor, ik werk op de raffinaderij waar ze als enigste nog 98 en 102 maken maar dat wordt toch echt op de Europoort gemaakt en in Pernis worden de laatste toevoegingen erbij gedaan voor O.a Ultimate 98.
Het klopt ook dat er van veel witte pompen tankauto's komen die gewoon BP benzine laden.(gebeurt ook bij shell, Exon mobil en Kuwait Petrolium.)
Alleen daar worden de laatste middelen niet aan toegevoegd.
Overigens is Ultimate de enige TuV gecertificeerde benzine die een reinigende werking heeft.
Wat betreft de 98 van BP of van de witte pomp, de basis is 100% het zelfde.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Maarten-Jan schreef:V-Power / Aral / Ultima 102 is wel wat duurder als 98 in DL maar echt geen 2 keer zo duur. Daar kun je overigens ook E85 tanken als je motor daarvoor geschikt is (octaan 104-110), voor 1,05 (zwaar gesubsidieerd).
Die octaan wordt dus bereikt door additieven, als je zuivere benzine wilt hebben van 102 of hoger zit je wel aan die 4 euro de liter.
E85 is leuk, maar als je auto daar niet op afgesteld is levert die gewoon minder vermogen, wil je er hetzelfde vermogen uithalen moet je ongeveer 30% meer inspuiten, dus daar wordt het niet goedkoper van, wel blijft je motor koeler.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

1975DCS schreef:
Maarten-Jan schreef:V-Power / Aral / Ultima 102 is wel wat duurder als 98 in DL maar echt geen 2 keer zo duur. Daar kun je overigens ook E85 tanken als je motor daarvoor geschikt is (octaan 104-110), voor 1,05 (zwaar gesubsidieerd).
We hebben het niet over de 100 in Duitsland maar de 102 in Engeland! 102 is zelfde als octaangetal als racebenzine, alleen niet in vat (en racebenzine zal waarschijnlijk per lot gecontroleerd worden).
Ook gelul, racebenzine heb je van 102 tot 110 octaan dus dat is niet te vergelijken met benzine aan de pomp, ook al zeggen ze dat die 102 is, die 102 komt heel anders tot stand bij beide benzines.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
1975DCS
Berichten: 31
Lid geworden op: do 8 sep 2011 20:10
Contacteer:

Luco/Alpine-racer schreef:
1975DCS schreef:
Maarten-Jan schreef:V-Power / Aral / Ultima 102 is wel wat duurder als 98 in DL maar echt geen 2 keer zo duur. Daar kun je overigens ook E85 tanken als je motor daarvoor geschikt is (octaan 104-110), voor 1,05 (zwaar gesubsidieerd).
We hebben het niet over de 100 in Duitsland maar de 102 in Engeland! 102 is zelfde als octaangetal als racebenzine, alleen niet in vat (en racebenzine zal waarschijnlijk per lot gecontroleerd worden).
Ook gelul, racebenzine heb je van 102 tot 110 octaan dus dat is niet te vergelijken met benzine aan de pomp, ook al zeggen ze dat die 102 is, die 102 komt heel anders tot stand bij beide benzines.
102 is (of was) de enige voor Rally en Rallycross... Het bedrijf waar mijn vader werkt, fabriceert zelfs 114 voor de Amerikaanse markt, waarschijnlijk voor bepaalde klassen in dragsters. In mijn vorige mail stond duidelijk dat ik niet claimde dat dit hetzelfde is al racebenzine... Alleen het octaangetal is gelijk, dus wel goed lezen! Ik kan me goed voorstellen dat racebenzine juist bewust geen toevoegingen heeft die juist van belang zijn in straatgebruik. Of misschien juist hele andere toevoegingen.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Juist als je vader in dat werk zit zou je moeten weten dat niet alleen het octaan belangrijk is, en is dus racebenzine totaal niet te vergelijken met benzine uit de pomp, en zo kwam het op mij wel over, ze zijn absoluut niet te vergelijken.

Doe maar eens echte racebenzine in je tank en laat het er twee weken in zitten, kijken wat er gebeurd :smile:
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

@1975DCS, ik had even over het racebenzine gedeelte heen gelezen, sorry (F)

@luco, zie 2 regels hoger :p
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

? :beer:
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
1975DCS
Berichten: 31
Lid geworden op: do 8 sep 2011 20:10
Contacteer:

Zit allemaal wel goed hoor! Heeft volgens hem ook met Cetaan en zo te maken (dacht ik). Een ding is zeker: Elf race benzine 102 ruikt heerlijk! In de paddock van Valkenswaard altijd fijn vertoeven tijdens het EK!

Afbeelding




edit door pat: foto verkleind.
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Luco/Alpine-racer schreef:? :beer:
(Y)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Wouter de Wit schreef:nou Riel,

http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/f ... r/speel/1/

en nog eentje

http://www.keuringsdienst.nl/page/18558/nl

Quote;
Alle benzine in west Nederland, komt uit 1 (!!!!) distributie punt
Juist, dat is een toevoeging op wat ik zeg. Ik zeg dat er kwaliteitsverschil is. Of het zuiniger is of niet hangt van meer factoren af.

En dan: "Kassa herhaalt de test in een Hilversumse garage. We nemen kleppen van een motor die zo smerig zijn dat ze branden als een fakkel, als ze even in de benzine gedoopt zijn. Welke benzine werkt het beste als poetsmiddel? De merkloze benzine, BP Ultimate, Shell FuelSave of Total Excellium? Net als de man van Shell in het reclamefilmpje brengen we de benzines een beetje op temperatuur. Dat doen we om de situatie in een motor na te bootsen. Dan mogen de zwartgeblakerde motoronderdelen een paar uur stoven om lekker schoon te worden. Het resultaat is teleurstellend. Alle benzines hebben een beetje vuil van de kleppen opgenomen, maar er is er geen één bij die er uitspringt. Misschien hadden we het gewoon met warm water moeten proberen."

:lol:


Bovendien testte Kassa wel een verschil (2%), wat overeenkomt met datgene wat de merken ook als Reclame geven (liter over op je tank etcetc). Zij bestempelen dit als nauwelijks met een test van ongeveer 15 liter. Naja...


Ik ben geen pro-merkbenzine prediker, maar je kunt je voorstellen dat de witte pomp niet voor niks goedkoper is ;)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

even of het zuiniger is ja of nee, heeft het effect op de motor wel genoeg invloed om met tanken rekening mee te houden? bedoel, als het bv 2 euro per tank beurt scheelt en je merkt pas na 200dkm dat de motor slechter is door die brandstof... tja.. als voorbeeld dan he :)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Riël schreef:

Ik ben geen pro-merkbenzine prediker, maar je kunt je voorstellen dat de witte pomp niet voor niks goedkoper is ;)

Wat zou je denken van minder marge, net als bij dealers, moeten de reguliere merkstations aan allerlei eisen van de fabrikant voldoen, en die kosten geld die dus bij de witte pomp bespaard worden.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

PaulM schreef:even of het zuiniger is ja of nee, heeft het effect op de motor wel genoeg invloed om met tanken rekening mee te houden? bedoel, als het bv 2 euro per tank beurt scheelt en je merkt pas na 200dkm dat de motor slechter is door die brandstof... tja.. als voorbeeld dan he :)
Dat is aan jouw om te bepalen. De benzine is niet hetzelfde, dat is alles wat ik wil zeggen. Beter, slechter, zuiniger, ruikt lekkerder, whatever :p

@luco, tuurlijk speelt minder marge mee. Maar een gewoon tankstation is al geen goudmijn... Dus enkel aan de marges zal zo'n witte pomp niet verdienen. Ook inkoopsprijs speelt een rol. En je zegt het zelf: ze hoeven niet aan de eisen te voldoen, dus ;)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Riël schreef:
PaulM schreef:even of het zuiniger is ja of nee, heeft het effect op de motor wel genoeg invloed om met tanken rekening mee te houden? bedoel, als het bv 2 euro per tank beurt scheelt en je merkt pas na 200dkm dat de motor slechter is door die brandstof... tja.. als voorbeeld dan he :)
Dat is aan jouw om te bepalen. De benzine is niet hetzelfde, dat is alles wat ik wil zeggen. Beter, slechter, zuiniger, ruikt lekkerder, whatever :p

@luco, tuurlijk speelt minder marge mee. Maar een gewoon tankstation is al geen goudmijn... Dus enkel aan de marges zal zo'n witte pomp niet verdienen. Ook inkoopsprijs speelt een rol. En je zegt het zelf: ze hoeven niet aan de eisen te voldoen, dus ;)
Nee je verdraaid de boel weer, zoals vaker helaas, ze hoeven niet aan de eisen te voldoen van de maatschappij qua station, uitstraling, winkel, assortiment, openingstijden en dergelijke.
Ga maar eens kijken als ze lossen bij een witte pomp, is dezelfde bv texaco wagen die daar staat te lossen.
En dat een pomp geen vetpot is voor de pomphouder ligt aan de maatschappij en niet aan de prijzen, daar zit namelijk voldoende marge op, maar die krijgt de pomphouder niet als het bv een texacostation is, bij de witte pomp dus wel.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Plaats reactie