ACT: Ondersteltechniek
-
- Über-Spammer
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Contacteer:
Afhankelijk van de datum/tijd wil ik ook mee 

Project: GTT Blue Sport
present!
-
Wordt er ook nog inhoudelijk wat besproken qua onderstel of is het alleen maar een wandeling door de fabriek ?
-
- Contacteer:
Tijd terug vragen gesteld voor het verbeteren van mijn onderstel, ik heb een phase 3 renault 19 met een 1.4 energy, standaard ophanging met verlagingsveren, zo soft als wat, en staat nog als een tractor eig, ik wil voor en achter mooi in de wielkuipen.
Planning is nu 16v veerpoten eronder met 4cm verlagingsveren, hoe komt ie dan te staan en hoe moet ik het rijden mij gaan voorstellen?
En buiten de veerpoten moet je dan nog andere dingen hebben? Of gewoon oud spul eruit, bouten erin simpel gezegd en klaar?
Planning is nu 16v veerpoten eronder met 4cm verlagingsveren, hoe komt ie dan te staan en hoe moet ik het rijden mij gaan voorstellen?

En buiten de veerpoten moet je dan nog andere dingen hebben? Of gewoon oud spul eruit, bouten erin simpel gezegd en klaar?
-
nou ff denken hoor, misschien heb ik wel een buurman met een 1.4 energy ph3 met 16v onderstel, kn hij ff vertellen hoe het rijdt. lolJoopieboy schreef:Tijd terug vragen gesteld voor het verbeteren van mijn onderstel, ik heb een phase 3 renault 19 met een 1.4 energy, standaard ophanging met verlagingsveren, zo soft als wat, en staat nog als een tractor eig, ik wil voor en achter mooi in de wielkuipen.
Zo laag als een 16v krijg je hem niet, je mist wat gewicht in het vooronder. Het zal stuk stugger zijn.
Sleutel 18 16 en 13, meer heb je niet nodig. (indien je complete veerpoten koopt, us met veren tussen de schotels)
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
koolautosport.nl
-
- Contacteer:
Nja, hoe het rijd, op dit moment ondanks het bodemvrijheid, is het gewoon veel overhellen en met een zachte snelheid op een hobbel is het veel inveren en de lip die de grond raakt, terwijl hij nog hoger als de bedrijfsbus van een buurman staat....
Stugger, minder overhellen, minder inveren met hobbels, zou echt fijn zijn. Maar ik weet niet wat te verwachten. Zo duidelijker?
Maar zo laag hoeft niet, wel wat lager, dat ie mooier in de wielkast aansluit.
En ja ik koop de complete veerpoten ja, kunnen mijn bouten gewoon hergebruikt worden enzo?
Stugger, minder overhellen, minder inveren met hobbels, zou echt fijn zijn. Maar ik weet niet wat te verwachten. Zo duidelijker?
Maar zo laag hoeft niet, wel wat lager, dat ie mooier in de wielkast aansluit.
En ja ik koop de complete veerpoten ja, kunnen mijn bouten gewoon hergebruikt worden enzo?
-
- Contacteer:
volgens mij kun je alles zo hergebruiken, nadien wel even laten uitlijnen voor het beste resultaat.
-
- Über-Spammer
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Contacteer:
Ook niet bij alle clio'sBart V schreef: Ik weet het niet zeker, maar bij de clio is dit wel het geval.
Project: GTT Blue Sport
-
- Car: Renault 19 2.0 16V
Bij een 19 is dat allemaal hetzelfde, 16V schokbrekers kun je er zo onder schroeven, boutafstanden zijn hetzelfde.
Bij een Clio overigens ook, tenminste.. ik heb bij mijn Clio ook van alles wat er aan geschroefd van een 16V, zelfs een 19 16V fusee is exact hetzelfde als een Clio 1.4 fusee.. daar kwam ik een tijdje terug achter toen ik een wiellager stuk had van de Clio en ik er eens een 19 16V fusee bij pakte en er aan hing.. past gewoon.
Bij een Clio overigens ook, tenminste.. ik heb bij mijn Clio ook van alles wat er aan geschroefd van een 16V, zelfs een 19 16V fusee is exact hetzelfde als een Clio 1.4 fusee.. daar kwam ik een tijdje terug achter toen ik een wiellager stuk had van de Clio en ik er eens een 19 16V fusee bij pakte en er aan hing.. past gewoon.
-
- Car: R19.R
Dat dacht ik ook maar op clio club zijn er een aantal mensen die roepen dat de boutafstand tussen clio 16v en niet 16v 2mm verschilt.
Maar goed, 19 16V veerpoten kun je inderdaad sowieso overschroeven zonder probleem what so ever. Bij een 8v staan de boutgaten recht onder elkaar en bij een 16v schuin onder elkaar, dus je verkrijgt ook iets negatief camber met 16V veerpoten.
(hier redelijk te zien:)
[img]http://home.planet.nl/~muld3459/remmen/4.JPG[/img]
Zoals je al eerder geadviseerd is, vervang gelijk de veerpootlagers van de andere veerpoten indien die nog niet vervangen zijn
Auto zal minder duiken bij remmen, iets minder overhellen, maar als je het overhellen echt wil verminderen zou ik ook de stabistang van de 16V monteren. Maar wegligging zal echt een stuk verbeteren.
Maar goed, 19 16V veerpoten kun je inderdaad sowieso overschroeven zonder probleem what so ever. Bij een 8v staan de boutgaten recht onder elkaar en bij een 16v schuin onder elkaar, dus je verkrijgt ook iets negatief camber met 16V veerpoten.
(hier redelijk te zien:)
[img]http://home.planet.nl/~muld3459/remmen/4.JPG[/img]
Zoals je al eerder geadviseerd is, vervang gelijk de veerpootlagers van de andere veerpoten indien die nog niet vervangen zijn

Auto zal minder duiken bij remmen, iets minder overhellen, maar als je het overhellen echt wil verminderen zou ik ook de stabistang van de 16V monteren. Maar wegligging zal echt een stuk verbeteren.
-
Het overhellen zit 'm volgens mij voornamelijk in de achteras aangezien de 16V 4 torsiestaven heeft, op mijn Clio heb ik ook alles van een 16V zitten behalve de achteras.. en dat is net even dat stukje net niet 

@ ronald. gooi er een gt acher as onder, orginele breedte tov de clio en dubbele torsie. 16V achteras is breeder.
@Joopieboy. Hou nu eens op met miepen en monteer het nu gewoon eens. (ik bedoel eerst kopen) en neem gelijk de stabilisator stang mee.
koop een maand later de achteras van een 16V
@Joopieboy. Hou nu eens op met miepen en monteer het nu gewoon eens. (ik bedoel eerst kopen) en neem gelijk de stabilisator stang mee.
koop een maand later de achteras van een 16V

-
Monteer gelijk ook even nieuwe rubbers als je de 16V stabistang monteerd, kost iets van 3,20 per stuk ofzo en scheelt ook weer een stukje.
16V achteras maakt ook een verschil, heb bij mezelf de torsiestaven van een 16V er in geschoven (zijn dikker als de 8v staven, 1.8 8v heeft standaard wel 4 staven ipv 2 zoals de 1.4 8v.).
Dat was ook al een merkbaar verschil en bij een 1.4 ga je dat inderdaad helemaal merken zoals Ronald al zegt
16V achteras maakt ook een verschil, heb bij mezelf de torsiestaven van een 16V er in geschoven (zijn dikker als de 8v staven, 1.8 8v heeft standaard wel 4 staven ipv 2 zoals de 1.4 8v.).
Dat was ook al een merkbaar verschil en bij een 1.4 ga je dat inderdaad helemaal merken zoals Ronald al zegt

-
Veel breder ja ? ik heb nog wel wat 16V achterassen liggen om ooit eens te proberen maar de Clio gaat sowieso er uit omdat ik gewoon te veel auto's heb nuAbel schreef:@ ronald. gooi er een gt acher as onder, orginele breedte tov de clio en dubbele torsie. 16V achteras is breeder.

-
- Contacteer:
Dank voor de tips, en Maarten-Jan ook heel erg bedankt!
Rubbers vervangen hoeft niet geloof ik, wel voor de zekerheid even de lagers invetten.
Ik heb ze dus net gehaald:
[img]http://i324.photobucket.com/albums/k331 ... Custom.jpg[/img]
19 16v poten, met kortere bilstein dempers, 4cm verlagingsveren, niuewe toplagers en veerschotels, etc!
Ben erg benieuwd!
16v achteras twijfel ik nog over, eerst eens dit eronder en weer eens sparen.
Stabilisator stang, is dat ook zo uitwisselbaar? Of bedoel je de veerpootbrug? Die kan bij mij niet vanwege de luchtbak die erin zit, heb ik wel erin gehad.
Rubbers vervangen hoeft niet geloof ik, wel voor de zekerheid even de lagers invetten.
Ik heb ze dus net gehaald:
[img]http://i324.photobucket.com/albums/k331 ... Custom.jpg[/img]
19 16v poten, met kortere bilstein dempers, 4cm verlagingsveren, niuewe toplagers en veerschotels, etc!

Ben erg benieuwd!
16v achteras twijfel ik nog over, eerst eens dit eronder en weer eens sparen.
Stabilisator stang, is dat ook zo uitwisselbaar? Of bedoel je de veerpootbrug? Die kan bij mij niet vanwege de luchtbak die erin zit, heb ik wel erin gehad.

-
Ik bedoel de stabilisator stang rubbers. Stabilisator stang is ook zo uitwisselbaar
Bovenstaande zijn 8v veerpoten btw, zie ook 19 16V forum.

-
Wil je inderdaad niet teleurstellen maar dat zijn 8V veerpoten..
tja wat maakt het uit, ze zijn vast een stuk beter dan die standaart dingen
En ze komen ook weer op een 8V. Dan klopt de veer ook bij het motorgewicht. Een 8v is per slot van rekening een stuk lichter dan een 16V. eind goed al goed.
Laatst gewijzigd door jacques op vr 4 dec 2009 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Een 1.8v maakt kwa gewicht weinig uit, met de 1.4 is er inderdaad verschil en die heeft Jopie
Dit zal ongetwijfeld ook een hele leuke verbetering zijn, bilstein is niet bepaald rommel

Dit zal ongetwijfeld ook een hele leuke verbetering zijn, bilstein is niet bepaald rommel

-
Hoezo niet ?Abel schreef:OMG. dat is echt niet voor straat auto's
daar komt ie wel achter als ze er onder zitten.
koop alvast maar een niergordel.

-
- Contacteer:
Stabilisator stang rubbers, ok dan, die kan ik beter nieuw kopen denk ik? Een ergens een stabilisator stang onderuit trekken, moet ik er wel tegen aan lopen, de sloper van leon is iig weg.Maarten-Jan schreef:Ik bedoel de stabilisator stang rubbers. Stabilisator stang is ook zo uitwisselbaar![]()
8V veerpoten dus, wat is het verschil?jacques schreef:En ze komen ook weer op een 8V. Dan klopt de veer ook bij het motorgewicht. Een 8v is per slot van rekening een stuk lichter dan een 16V. eind goed al goed.
Mooizo!Maarten-Jan schreef:Een 1.8v maakt kwa gewicht weinig uit, met de 1.4 is er inderdaad verschil en die heeft Jopie![]()

Maar goed, als dit beter past is dit een geluk bij het ongeluk.

Dat was ook een vereiste voor als ik wat anders eronder zou zetten.mark 5t schreef:daar komt ie wel achter als ze er onder zitten.![]()

Standaard rommel is zo slap als wat, dus wat stugger is best lekker.
Laatst gewijzigd door Johan Hogervorst op vr 4 dec 2009 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
wat stugger????
stuiterbak dingen zijn dit.
stuiterbak dingen zijn dit.
-
- Contacteer:
Zal me benieuwen! 

-
Verschil tussen 8v en 16v veerpoten is, volgens mij had ik het al een keertje verteld maar bij deze nog een keer
- 16V heeft toplagers en 8V lagers in de onderste schotel. (stuurt anders)
- 16V heeft een niet concentrische veer, 8v concentrisch (veert anders in en uit)
- 16V heeft de boutgaten onder een hoek staan, 8v niet (negatief camber bij insturen).
Plaatje van team1916v forum die je al gezien hebt, kun je heel goed zien dat de gaten schuin staan:
[img]http://i173.photobucket.com/albums/w77/ ... 0_6327.jpg[/img]
Ze zullen inderdaad wel lekker stug zijn!

- 16V heeft toplagers en 8V lagers in de onderste schotel. (stuurt anders)
- 16V heeft een niet concentrische veer, 8v concentrisch (veert anders in en uit)
- 16V heeft de boutgaten onder een hoek staan, 8v niet (negatief camber bij insturen).
Plaatje van team1916v forum die je al gezien hebt, kun je heel goed zien dat de gaten schuin staan:
[img]http://i173.photobucket.com/albums/w77/ ... 0_6327.jpg[/img]
Ze zullen inderdaad wel lekker stug zijn!
-
- Contacteer:
Ok duidelijk, wel jammer dat ik het extra camber niet heb dan, even onthouden dat ze dus lagers in de onderste schotels hebben. Geeft de veer verder nog verschil in rijgedrag?
Maar dankjewel iig!
Maakt het nog uit dat die hoezen bij mij er niet bij zitten?
Maar dankjewel iig!

Maakt het nog uit dat die hoezen bij mij er niet bij zitten?
-
- Über-Spammer
- Car: Renault 5 GT Turbo
Toch wel knap hoor Joopie...16v dempers willen en kopen en dan toch blijken ze voor een 8v te zijn...
Hopelijk bevallen ze goed
...zou ie echt veel lager komen nu dan?
Hopelijk bevallen ze goed

'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
-
- Contacteer:
Sja ze kwamen onder een 16v vandaan, wist ik veel.
Weer wat geleerd maar dit komt wel beter uit, en de 16v en ook 8v poten is wat ik hoor korter als de mijne en zeker met kortere dempers en verlagingsveren komt hij wel mooier op zijn pootjes te staan!
Weer wat geleerd maar dit komt wel beter uit, en de 16v en ook 8v poten is wat ik hoor korter als de mijne en zeker met kortere dempers en verlagingsveren komt hij wel mooier op zijn pootjes te staan!