ACT: Ondersteltechniek

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Plaats reactie
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

ik wil ook mee.
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Afhankelijk van de datum/tijd wil ik ook mee :smile:
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

present!
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Lijkt me ook leuk :)
Steven(stk)
Berichten: 1530
Lid geworden op: di 6 dec 2005 10:40
Locatie: r`dam

Wordt er ook nog inhoudelijk wat besproken qua onderstel of is het alleen maar een wandeling door de fabriek ?
Johan Hogervorst
Berichten: 1743
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 10:29
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Tijd terug vragen gesteld voor het verbeteren van mijn onderstel, ik heb een phase 3 renault 19 met een 1.4 energy, standaard ophanging met verlagingsveren, zo soft als wat, en staat nog als een tractor eig, ik wil voor en achter mooi in de wielkuipen.

Planning is nu 16v veerpoten eronder met 4cm verlagingsveren, hoe komt ie dan te staan en hoe moet ik het rijden mij gaan voorstellen? :)

En buiten de veerpoten moet je dan nog andere dingen hebben? Of gewoon oud spul eruit, bouten erin simpel gezegd en klaar?
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

Joopieboy schreef:Tijd terug vragen gesteld voor het verbeteren van mijn onderstel, ik heb een phase 3 renault 19 met een 1.4 energy, standaard ophanging met verlagingsveren, zo soft als wat, en staat nog als een tractor eig, ik wil voor en achter mooi in de wielkuipen.

Planning is nu 16v veerpoten eronder met 4cm verlagingsveren, hoe komt ie dan te staan en hoe moet ik het rijden mij gaan voorstellen? :)

En buiten de veerpoten moet je dan nog andere dingen hebben? Of gewoon oud spul eruit, bouten erin simpel gezegd en klaar?
nou ff denken hoor, misschien heb ik wel een buurman met een 1.4 energy ph3 met 16v onderstel, kn hij ff vertellen hoe het rijdt. lol

Zo laag als een 16v krijg je hem niet, je mist wat gewicht in het vooronder. Het zal stuk stugger zijn.

Sleutel 18 16 en 13, meer heb je niet nodig. (indien je complete veerpoten koopt, us met veren tussen de schotels)
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Johan Hogervorst
Berichten: 1743
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 10:29
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Nja, hoe het rijd, op dit moment ondanks het bodemvrijheid, is het gewoon veel overhellen en met een zachte snelheid op een hobbel is het veel inveren en de lip die de grond raakt, terwijl hij nog hoger als de bedrijfsbus van een buurman staat....

Stugger, minder overhellen, minder inveren met hobbels, zou echt fijn zijn. Maar ik weet niet wat te verwachten. Zo duidelijker?

Maar zo laag hoeft niet, wel wat lager, dat ie mooier in de wielkast aansluit.
En ja ik koop de complete veerpoten ja, kunnen mijn bouten gewoon hergebruikt worden enzo?
sieger everts
Berichten: 1742
Lid geworden op: di 29 mar 2005 14:42
Locatie: Assen
Contacteer:

volgens mij kun je alles zo hergebruiken, nadien wel even laten uitlijnen voor het beste resultaat.
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Het zou kunnen dat de 16V fusees anders zijn. De gaten van de veerpootbevestiging kunnen net iets afwijken, en ook de geometrie is dan iets anders.

Ik weet het niet zeker, maar bij de clio is dit wel het geval.
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Bart V schreef: Ik weet het niet zeker, maar bij de clio is dit wel het geval.
Ook niet bij alle clio's :wink:
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Dat zou best kunnen. Ik praat enkel uit ervaring met de standaard clio's (2) die ik voorzien heb van een 16V onderstel.
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Bij een 19 is dat allemaal hetzelfde, 16V schokbrekers kun je er zo onder schroeven, boutafstanden zijn hetzelfde.

Bij een Clio overigens ook, tenminste.. ik heb bij mijn Clio ook van alles wat er aan geschroefd van een 16V, zelfs een 19 16V fusee is exact hetzelfde als een Clio 1.4 fusee.. daar kwam ik een tijdje terug achter toen ik een wiellager stuk had van de Clio en ik er eens een 19 16V fusee bij pakte en er aan hing.. past gewoon.
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Dat dacht ik ook maar op clio club zijn er een aantal mensen die roepen dat de boutafstand tussen clio 16v en niet 16v 2mm verschilt.

Maar goed, 19 16V veerpoten kun je inderdaad sowieso overschroeven zonder probleem what so ever. Bij een 8v staan de boutgaten recht onder elkaar en bij een 16v schuin onder elkaar, dus je verkrijgt ook iets negatief camber met 16V veerpoten.

(hier redelijk te zien:)
[img]http://home.planet.nl/~muld3459/remmen/4.JPG[/img]

Zoals je al eerder geadviseerd is, vervang gelijk de veerpootlagers van de andere veerpoten indien die nog niet vervangen zijn :)

Auto zal minder duiken bij remmen, iets minder overhellen, maar als je het overhellen echt wil verminderen zou ik ook de stabistang van de 16V monteren. Maar wegligging zal echt een stuk verbeteren.
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Het overhellen zit 'm volgens mij voornamelijk in de achteras aangezien de 16V 4 torsiestaven heeft, op mijn Clio heb ik ook alles van een 16V zitten behalve de achteras.. en dat is net even dat stukje net niet :)
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

@ ronald. gooi er een gt acher as onder, orginele breedte tov de clio en dubbele torsie. 16V achteras is breeder.

@Joopieboy. Hou nu eens op met miepen en monteer het nu gewoon eens. (ik bedoel eerst kopen) en neem gelijk de stabilisator stang mee.

koop een maand later de achteras van een 16V (Y)
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Monteer gelijk ook even nieuwe rubbers als je de 16V stabistang monteerd, kost iets van 3,20 per stuk ofzo en scheelt ook weer een stukje.

16V achteras maakt ook een verschil, heb bij mezelf de torsiestaven van een 16V er in geschoven (zijn dikker als de 8v staven, 1.8 8v heeft standaard wel 4 staven ipv 2 zoals de 1.4 8v.).

Dat was ook al een merkbaar verschil en bij een 1.4 ga je dat inderdaad helemaal merken zoals Ronald al zegt (Y)
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Abel schreef:@ ronald. gooi er een gt acher as onder, orginele breedte tov de clio en dubbele torsie. 16V achteras is breeder.
Veel breder ja ? ik heb nog wel wat 16V achterassen liggen om ooit eens te proberen maar de Clio gaat sowieso er uit omdat ik gewoon te veel auto's heb nu :)
Johan Hogervorst
Berichten: 1743
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 10:29
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Dank voor de tips, en Maarten-Jan ook heel erg bedankt!
Rubbers vervangen hoeft niet geloof ik, wel voor de zekerheid even de lagers invetten.

Ik heb ze dus net gehaald:
[img]http://i324.photobucket.com/albums/k331 ... Custom.jpg[/img]
19 16v poten, met kortere bilstein dempers, 4cm verlagingsveren, niuewe toplagers en veerschotels, etc! :D

Ben erg benieuwd!

16v achteras twijfel ik nog over, eerst eens dit eronder en weer eens sparen.

Stabilisator stang, is dat ook zo uitwisselbaar? Of bedoel je de veerpootbrug? Die kan bij mij niet vanwege de luchtbak die erin zit, heb ik wel erin gehad. :)
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Ik bedoel de stabilisator stang rubbers. Stabilisator stang is ook zo uitwisselbaar :)

Bovenstaande zijn 8v veerpoten btw, zie ook 19 16V forum.
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Wil je inderdaad niet teleurstellen maar dat zijn 8V veerpoten..
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

tja wat maakt het uit, ze zijn vast een stuk beter dan die standaart dingen
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

En ze komen ook weer op een 8V. Dan klopt de veer ook bij het motorgewicht. Een 8v is per slot van rekening een stuk lichter dan een 16V. eind goed al goed.
Laatst gewijzigd door jacques op vr 4 dec 2009 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Een 1.8v maakt kwa gewicht weinig uit, met de 1.4 is er inderdaad verschil en die heeft Jopie :)

Dit zal ongetwijfeld ook een hele leuke verbetering zijn, bilstein is niet bepaald rommel :smile:
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

OMG. dat is echt niet voor straat auto's
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Abel schreef:OMG. dat is echt niet voor straat auto's
Hoezo niet ?
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

daar komt ie wel achter als ze er onder zitten. :D

koop alvast maar een niergordel.
Johan Hogervorst
Berichten: 1743
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 10:29
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Maarten-Jan schreef:Ik bedoel de stabilisator stang rubbers. Stabilisator stang is ook zo uitwisselbaar :)

Bovenstaande zijn 8v veerpoten btw, zie ook 19 16V forum.
Stabilisator stang rubbers, ok dan, die kan ik beter nieuw kopen denk ik? Een ergens een stabilisator stang onderuit trekken, moet ik er wel tegen aan lopen, de sloper van leon is iig weg.
jacques schreef:En ze komen ook weer op een 8V. Dan klopt de veer ook bij het motorgewicht. Een 8v is per slot van rekening een stuk lichter dan een 16V. eind goed al goed.
8V veerpoten dus, wat is het verschil?
Maarten-Jan schreef:Een 1.8v maakt kwa gewicht weinig uit, met de 1.4 is er inderdaad verschil en die heeft Jopie :)

Dit zal ongetwijfeld ook een hele leuke verbetering zijn, bilstein is niet bepaald rommel :smile:
Mooizo! (Y)
Maar goed, als dit beter past is dit een geluk bij het ongeluk. (Y)
mark 5t schreef:daar komt ie wel achter als ze er onder zitten. :D

koop alvast maar een niergordel.
Dat was ook een vereiste voor als ik wat anders eronder zou zetten. ;)
Standaard rommel is zo slap als wat, dus wat stugger is best lekker.
Laatst gewijzigd door Johan Hogervorst op vr 4 dec 2009 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

wat stugger????

stuiterbak dingen zijn dit.
Johan Hogervorst
Berichten: 1743
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 10:29
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Zal me benieuwen! (Y)
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Verschil tussen 8v en 16v veerpoten is, volgens mij had ik het al een keertje verteld maar bij deze nog een keer :smile:

- 16V heeft toplagers en 8V lagers in de onderste schotel. (stuurt anders)
- 16V heeft een niet concentrische veer, 8v concentrisch (veert anders in en uit)
- 16V heeft de boutgaten onder een hoek staan, 8v niet (negatief camber bij insturen).

Plaatje van team1916v forum die je al gezien hebt, kun je heel goed zien dat de gaten schuin staan:
[img]http://i173.photobucket.com/albums/w77/ ... 0_6327.jpg[/img]

Ze zullen inderdaad wel lekker stug zijn!
Johan Hogervorst
Berichten: 1743
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 10:29
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Ok duidelijk, wel jammer dat ik het extra camber niet heb dan, even onthouden dat ze dus lagers in de onderste schotels hebben. Geeft de veer verder nog verschil in rijgedrag?

Maar dankjewel iig! (Y)

Maakt het nog uit dat die hoezen bij mij er niet bij zitten?
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

hoezo? je had toch 16v poten. anders doet een vijl wonderen waarschijnlijk :smile:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Toch wel knap hoor Joopie...16v dempers willen en kopen en dan toch blijken ze voor een 8v te zijn...

Hopelijk bevallen ze goed (Y) ...zou ie echt veel lager komen nu dan?
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Johan Hogervorst
Berichten: 1743
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 10:29
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Sja ze kwamen onder een 16v vandaan, wist ik veel.
Weer wat geleerd maar dit komt wel beter uit, en de 16v en ook 8v poten is wat ik hoor korter als de mijne en zeker met kortere dempers en verlagingsveren komt hij wel mooier op zijn pootjes te staan!
Plaats reactie