ACT: Remsysteem

Vragen en antwoorden m.b.t. het remsysteem
Plaats reactie
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

+Clio16v+ schreef:heb gister even de vraagbaak erbij gepakt van de clio, hier staat in dat je bij het vervangen van de schijf alleen de remklauw met 2 bouten hoeft los te maken, schijf eraf, nieuwe schijf erop (2 torxen schroeven erin) en dan de klauw er weer op, 2 bouten vastdraaien ervan en klaar.

Hoef je verder de remblokken niet te demonteren? en past de klauw dan nog wel op de schijf als deze nieuw is? Neem aan dat de oude schijf wel wat ingesleten is en dus dunner?

Nieuwe schijven zit geloof ik ook een vetlaag op tegen het roesten, deze moet je eerst met ontvettings spul eraf halen neem ik aan? :)
Ja wel gelijk nieuwe blokken monteren (Y)
zuiger terug duwen in de klauw met bv een lijmtang of iets.
remmen altijd even afnemen met remmenreiniger.

mocht je denken dit niet zelf te kunnen wil ik je er wel mee helpen, moet je alleen wel naar me toe komen.

GR.Gerald
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

heb je al nieuwe troepie dan, paulus?
van t weekend wel ff kijken ;)
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

nee heb nog niks besteld, nieuwe remblokken is een must? huidige zijn nog goed. Bestel meestal bij DPT in didam.

heb je tijd van het weekend dan Haas? ;)

wil het wel zelf doen, maar graag met iemand die er kaas van heeft gegeten als dubbelcheck :)
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

bellen vanavond wel ff :)
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

[img]http://i590.photobucket.com/albums/ss34 ... o-0203.jpg[/img]

iemand hier weet vast wel welk renault merk remzadel/klauw dit is? Dat zinke blokje onder de klem is namelijk gaar, en wil even poging wagen of daar nog aan te komen is, anders sloop ik het eraf (wat ik wel zonde vind :( )
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Zijn rembekrachtigers eigenlijk af te stellen? Na wat late-night lompe actie probeerde ik een andere HRC erop te duwen, terwijl die pen vanaf het rempedaal niet netjes in de HRC zat. Hij remt nu op zich wel goed, ik heb alleen een enorm lange loze slag.

Het pedaal 'veert' ook in het eerste gedeelte, alvorens echt druk op te bouwen.
Xabre
Berichten: 5508
Lid geworden op: ma 17 jan 2005 20:18
Car: 19 16V

je kunt aan het pennetje draaien geloof ik om 'm verder naar binnen of naar buiten te draaien meende ik? alhoewel kweet ook niet meer, heb hem er gewoon ingehangen :P heb r maar niet aangezeten
Trust me. I know what I'm doing.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Tis een prutsysteem, normaal hangt die pen netjes in een geleider, maar hier hangt dat ding half buiten beeld, pas als je er goed inkeek zag je die pen naar beneden hangen. (N)

Naja morgen maar iemand op uit sturen voor een andere bekrachtiger dan maar.


Maar zou wel fijn zijn om te weten hoe je zo'n ding kan afstellen.
Steven(stk)
Berichten: 1530
Lid geworden op: di 6 dec 2005 10:40
Locatie: r`dam

Steven schreef:Tis een prutsysteem, normaal hangt die pen netjes in een geleider, maar hier hangt dat ding half buiten beeld, pas als je er goed inkeek zag je die pen naar beneden hangen. (N)

Naja morgen maar iemand op uit sturen voor een andere bekrachtiger dan maar.


Maar zou wel fijn zijn om te weten hoe je zo'n ding kan afstellen.
bekrachtiger kopen ? :P
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Dude, ik wilde je al gaan smssen, neem em maar mee dan kom ik vanaaf weer langs of morgen @A4

Mijn dank is groot :)
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Klinkt een beetje als een HRC met te kleine inhoud, komt ie wel van een Clio 16V/Williams af ? 19mm hoort daar op dacht ik :)

Volgens mij kun je er verder niets aan stellen.. heb die Laguna remcilinder ook zo op de rembekrachtiger geschroefd.. kwam niet echt wat bij kijken ofzo :)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

GTT is 19mm en op de 16v vind je 19&20.6mm

Dit voelt niet als lucht in het systeem, das een zompig pedaal, hier trap je eerst een beetje verend tot de bodem en dan opeens wordt ie hard.
Iets wat ie normaal deed na een paar mm trappen.

Volgens mij heb ik die pen omgebogen oid, want aan het einde remt ie wel gewoon goed, maar dan hangt het pedaal zowat op de bodem.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Het verschil tussen 19 en 20.6mm is enorm. Ik heb ze beide gehad op mijn 19 16V. Met 20.6 ben je zo klaar met ontluchten. Met 19mm zit je bijna op de bodem voor het remt. Ik heb nog wel een goede 19mm liggen.
Laatst gewijzigd door jacques op di 21 jul 2009 8:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Toen mijn HRC naar de haaien was had ik hetzelfde. Ook enorm veel loze slag en ineens vrij veel remdruk. Knap irritant en na het vervangen van de HRC was dit weg.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Ik heb soortgelijk probleem, Steef. Ik kan alleen niet testen of hij bij goed trappen wel goed remt. :)

Ik gebruik overigens een 16V HRC, maar heb geen idee of die goed is. Die komt van die witte slopert van Paskie af. :)
Steven(stk)
Berichten: 1530
Lid geworden op: di 6 dec 2005 10:40
Locatie: r`dam

Steven schreef:Dude, ik wilde je al gaan smssen, neem em maar mee dan kom ik vanaaf weer langs of morgen @A4

Mijn dank is groot :)
doe morgen de a4 maar, vanavond ben ik pas laat thuis, uurtje of 18:00 doen ?
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Toch veert hij heel raar in het pedaal, dit voelt niet als lucht in je systeem.

Naja misschien maar ff een nieuwe 20.6 HRC scoren, tis ook weer verkeerde zuinigheid om dit weer zo brak op te lossen.
Erik (Schepjes)
Berichten: 4790
Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

merk je eigelijk groot verschil als je standaard schijven + standaard blokken heb, of standaard schijven + ferodo ds2500?
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Yes enorm :)
Steven(stk)
Berichten: 1530
Lid geworden op: di 6 dec 2005 10:40
Locatie: r`dam

Steven schreef:Toch veert hij heel raar in het pedaal, dit voelt niet als lucht in je systeem.

Naja misschien maar ff een nieuwe 20.6 HRC scoren, tis ook weer verkeerde zuinigheid om dit weer zo brak op te lossen.
Het lijkt me sterk dat die hrc brak is, ding is werkend van die 16v af gekomen, Klinkt mij meer als een bekrachtiger die gaar is.

Beetje zonde om nu een nieuwe hrc te halen terwijl je over niet al te lang toch naar een ander wil, en het niet zeker is dat je bekrachtiger nog goed is:)
Laatst gewijzigd door Steven(stk) op di 21 jul 2009 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Erik (Schepjes)
Berichten: 4790
Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

oke, toch eens overwegen dan. en verschil tegenover standaard schijven en brembo MAX oid maakt geen hol uit toch? :p
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Steven(stk) schreef:Het lijkt me sterk dat die hrc brak is, ding is werkend van die 16v af gekomen, Klinkt mij meer als een bekrachtiger die gaar is.

Beetje zonde om nu een nieuwe hrc te halen terwijl je over niet al te lang toch naar een ander wil, en het niet zeker is dat je bekrachtiger nog goed is:)
Kep em besteld bij de Brezan (is net de verzendkosten duurder tov APO) en ik kan em weer terugbrengen.

Morgen gewoon 6u @ A4, probeer ik eerst die bekrachtiger en dan heb ik de nieuwe HRC iig als escape liggen.
Erik (Schepjes) schreef:oke, toch eens overwegen dan. en verschil tegenover standaard schijven en brembo MAX oid maakt geen hol uit toch? :p
Heel goed, gewoon kijken of je huidige schijven nog dik genoeg zijn en dan alleen die blokken kopen en ff remvloeistof vervangen. Altijd handig als je per ongeluk ergens op een circuit komt of lekker door de bergen aan het afdalen bent op high speed 8)
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

Ik heb nog wel een bekrachtiger liggen als je die evt eens wilt proberen, ding mag weg voor nix,ligt toch alleen in de weg.
R5GTT. Drive it like you stole it
Erik (Schepjes)
Berichten: 4790
Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Steven schreef:
Erik (Schepjes) schreef:oke, toch eens overwegen dan. en verschil tegenover standaard schijven en brembo MAX oid maakt geen hol uit toch? :p
Heel goed, gewoon kijken of je huidige schijven nog dik genoeg zijn en dan alleen die blokken kopen en ff remvloeistof vervangen. Altijd handig als je per ongeluk ergens op een circuit komt of lekker door de bergen aan het afdalen bent op high speed 8)
Schijven moeten sowieso vervangen worden, zitten groeven in.. maaree.. rem vloeistof vervangen ook noodzakelijk?
Erik (Schepjes)
Berichten: 4790
Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

http://start.mijngrossier.nl/catalog/ar ... k=43-DD-PP

dan gewoon die kale brembo pakken.. weet niet wat originele schijven kosten, maar dit is ook niett veel vind ik
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Dat linken werkt niet zo. Ik zou lekker de cheapest schijfies zoeken die er zijn, evt. van Automatzaak / autopartsonline.nl / Ebay (=goedkoopste).

Die merknaam doet niet zoveel bij schijven.

Remvloeistof is net als motorolie een onderhoudsproduct, dat moet wel 1x per 4 jaar gedaan worden oid.
Erik (Schepjes)
Berichten: 4790
Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Dat lijkt me echt klote werk :D
en moet ik dan ook dot 5.1 hebben of is dat overkil? :lol:
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Maakt niet zoveel uit, ik zou gewoon dot 4 nemen, dot 5.1 is ook weer niet zoveel temperatuurbestendiger als wordt beweert.

Bepaalde racevloeistoffen zijn ook dot4 bijv.
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

Erik (Schepjes) schreef:Dat lijkt me echt k*%$e werk :D
en moet ik dan ook dot 5.1 hebben of is dat overkil? :lol:
Meestal word 2 jaar opgegeven als verversings termijn, vervangen valt wel mee als je de juiste spullen hebt. Wij hebben gewoon een pomp met vatje eraan, nippel open en laten doorlopen tot het weer helder is (Y)
R5GTT. Drive it like you stole it
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Ik rijd ook gewoon met DOT4 en dat gaat meer dan prima (met RS remmen) :)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

-PAZ- schreef:Meestal word 2 jaar opgegeven als verversings termijn, vervangen valt wel mee als je de juiste spullen hebt. Wij hebben gewoon een pomp met vatje eraan, nippel open en laten doorlopen tot het weer helder is (Y)
Bij de automaterialenzaak heb je Eezibleed (google maar) kost iets van 35 euro en werkt op de druk van een autoband.

Zelfde idee, alleen dan voor de particulier. Zo kun je iig ontluchten in je eentje, zoals ik afgelopen nacht :D
Erik (Schepjes)
Berichten: 4790
Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

-PAZ- schreef:
Erik (Schepjes) schreef:Dat lijkt me echt k*%$e werk :D
en moet ik dan ook dot 5.1 hebben of is dat overkil? :lol:
Meestal word 2 jaar opgegeven als verversings termijn, vervangen valt wel mee als je de juiste spullen hebt. Wij hebben gewoon een pomp met vatje eraan, nippel open en laten doorlopen tot het weer helder is (Y)
dus eigelijk ff laten doen bij euromaster oid :)
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Eezibleed werkt idd prima (Y) Handig spul voor dat geld.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Sterf, die clio wil gewoon echt niet meewerken.

Originele HRC leek aan puin, zakte af en toe weg.
2ehands HRC erop, bij lompe montage blijkbaar rembekrachtiger gesloopt
Andere rembekrachtiger, iets beter maar pedaal nog steeds erg laag.

Vooruit nieuwe HRC erop, ontluchten, starten, trappen ja hard. Dus ik denk nog ff 1 rondje voor de zekerheid. Zie ik opeens allemaal belletjes door de voorremslangen. Ook niet meer te stoppen :(

Krijg een beetje de K van dat hoereding, ik gebruik voor ontluchten netjes de eezibleed (al jaren overigens) en heb ondertussen alweer 4 liter nieuwe dot 5.1 erdoorheen gejaagd. Volgens mij is die nieuwe HRC nu gewoon stukgegaan ofzo :S
Erik (Schepjes)
Berichten: 4790
Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Dus ff remolie vervangen, moet ik bij jou zijn steve? :D
Plaats reactie