Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Grossie, gaaf dat je 't ook werkelijk gedaan hebt, en dat 't ook werkt. Is 't erg abrubt, als je de schakelaar omgooit, of is er wel mee te leven? Die klap lijkt me redelijk slehct voor je koppeling. Als je er echt last van hebt is er wel wat voor te verzinnen.
rev it like a rental
Job-turbo
Berichten: 2129
Lid geworden op: wo 7 mar 2001 0:00
Locatie: Dr88
Contacteer:

Maarrehh als je nou gewoon een bleed-valve die je in je auto kunt verstellen met een draai knop is toch makkelijker of niet of krijg je daar niet hetzelfde effect mee??
Anonymous

Job, volgens mij was het juist de bedoeling om van een niet car-ajustable bleed valve, 1tje te maken die dus wel incar-ajustable is...
Nu is ie alleen niet in te stellen :smile: maar wel aan en uit te zetten.
maar das nie erg... tiz wel errug kewl om het op deze manier op te lossen!!
Laatst gewijzigd door Anonymous op ma 28 mei 2001 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Anonymous

Incar zei je he, heb gisteren op speed een witte escort turbo gezien met zn bleedvalve aan zn versnellingspoke gelast.
T'is toch zo'n blauwe "batterij" met een draaimoer eraan?
Pieter
Berichten: 1700
Lid geworden op: wo 21 mar 2001 0:00
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Het is juist gaaf dat je ineens die klap krijgt. Ben je met 0.6bar aan het blazen, druk je op een simpel knopje en krijg je nog een klap in je rug.

Maar goed, wat ik dus al zei, ik ga niet zo extreem als mcLain tot 1.4bar 1.1 vind ik ruim voldoende en ik durf het ook niet aan ivm hoge slijtage andere onderdelen.

Je merkt het echt goed. Bijv in tweede versnelling volgas doortrekken en knopje omgooien, vorige keer had ik mijn hand nog niet van het knopje of ik zat al in de 6000 toeren. Gaat echt snel.

Ik kan me goed voorstellen wat voor een klap het moet zijn als je je bleed-valve op 1.4 instelt.
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

hee grossie misschien is het wel beter als je je schakelaar om zet als je stil staat en niet als je rijd ik zou het ff navragen of dit geen schade oplevert ineens zoveel druk erbij. ik weet het ook niet hoor maar ik kan me er wat bij voorstellen
Job-turbo
Berichten: 2129
Lid geworden op: wo 7 mar 2001 0:00
Locatie: Dr88
Contacteer:

Het lijkt me eerlijk gezegd niet zo gezond voor je blokje en aandrijfassen enz... dat je in 1x 0.4 bar extra krijgt. het lijkt me beter dat je dat doet als je stil staat of met een bleed-valve aan boord die ku je llangzamer opdraaien.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Ik weet niet of zo'n carburateur 't een beetje kan volgen. Een Alpine Turbo blok heeft er wel erg veel last van als je heel abrupt gas geeft. 't mengsel is dan erg arm, waardoor ie wil gaan pingelen. ze hebben daarvoor speciaal 2seconden lang een beetje extra verlating, omdat te voorkomen.

Verder is 't mechanisch wel een redelijk zware belasting, zoiets abrupts. Vooral koppeling en motorsteunen hebben 't zwaar.
Zie 't overigens niet te dramatisch, pingelen moet je wel ten alle tijden voorkomen, maar mechanisch betekent 't alleen maar wat extra belasting(mits je koppeling er niet daadwerkelijk van gaat slippen(heb ik met m'n viertje wel))

Maar mijn motto is, alles is te vervangen, en 't belangrijkste is dat je er veel pret van hebt!!!
-----------------
R21 Turbo & R4 Alpine Turbo owner
Laatst gewijzigd door Menno op di 29 mei 2001 0:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Pieter
Berichten: 1700
Lid geworden op: wo 21 mar 2001 0:00
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Maar het is ook niet zo dat je in 1 klap +0.5bar hebt. Je turbodruk gaat bij het openen gewoon omhoog zoals bij normaal gasgeven. Bij de CUP-versie aatdat alleen loeisnel. Maar dan maakt het niet uit of je het knopje van te voren indrukt of naderhand..........
Pieter
Berichten: 1700
Lid geworden op: wo 21 mar 2001 0:00
Locatie: Utrecht
Contacteer:

En lang leve de pingelsensor...........:smile: :smile: :smile: :wink: :grin:
Tino
Erelid - RvT
Berichten: 5939
Lid geworden op: do 15 feb 2001 0:00
Car: R5 Gt Turbo Phase 1
Locatie: Ouddorp

Pingelsensor. HELLLLPPPPP ik moet ook nog een pingelsensor hebben kom op he mensen. Wie heb er nog 1 liggen voor mijn..

Ik kom hem ophalen bij je dat boeit me niet kom op... ik wil ook richting de 1.4 bar maar heb ik wel een pingelsensor voor nodig.
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

het is zoals grossie zegt. Je krijgt niet meteen x,x bar erbij. Je gooit die schakelaar om en de turbodruk bouwt zich dan opeens op naar die hoogte. Is echt supervet. Of het nou echt zo slecht is weet ik nog niet. Allees wat menno dan weer zegt met het mengel. Nu ga ik effe wat typen wat ik denk, weet niet of het bazeerd op feiten. Wanneer je abrubt op het gas gaat kan de carburateur het effe niet volgen, je krijgt dus een te arm mengsel. Hiervoor hebben ze dus de volgas verijking uit gevonden. Wanneer je dus vol op het gas gaat zorgt die volgas verrijking ervoor dat je mengsel niet te arm wordt en het blokje niet gaat pingelen. Klopt dit een beetje??

Ik denk alleen dat je koppeling in goede staat moet zijn om dit vol te houden. 1.1 Bar kan nog gewoon, maar zoals mij met 1,4 bar is echt teveel voor een wat versleten koppeling. Maar het is zo'n rush. Optrekken met 1,4 bar is niet zo leuk als volgas rijden met 0,6 bar en dan de switch om te gooien. Binnen 0,4 sec heeft de turbo die druk opgebouwd. Het is echt een stoot in je rug. Ik heb eens een keertje "ruzie" gehad met een R19 16V. Renaultjes hebben onderling nooit ruzie, maar ik weet niet hoe ik het moet omschrijven. In ieder geval we reden in Gulpen de berg op. Is 2 baans omhoog, dus dat scheelt. Ik trok de eerste meters een gaatje met 0,6 bar. Maar ik zag hoe hij korter bij kwam. ik had toen en 90 op de teller. Schakel door naar de 3 en hij heeft zijn neus al bij mijn achterwiel. Ik gooi die switch om en leek wel of die opeens stil stond. De turbo kickte in en weg was ik. Het aparaat veranderd gewoon opeens in een raket. Nu lijkt met van 0,6 bar naar 1,0 bar iets gezonder voor je auto. Ik heb ook maar een hele korte rijd met die hoge druk gespeeld. Maar ik vind thet echt kiks. Bij de 21 T hebben we dit ook gedaan. Is ook echt vet. Maar hier ging het maar om een luttele 0,2 bar. Hoger kregen we de turbodruk niet echt. Maar ik raad het iedereen aan, mits je ervan overtuigd bent dat je blok 100% in orde is en je genoeg aanpassingen en precautions hebt gemaakt.

Groetjes

Michel
turbo5
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 1 mei 2001 0:00
Locatie: Hooge zwaluwe / breda

Bedankt Pieter! ik ben het apparaat nu ook aan het inbouwen! Echt tof !! alleen de inbouw ruimte bij mij was een probleem! naar ja daar valt mee te leven.
Pieter
Berichten: 1700
Lid geworden op: wo 21 mar 2001 0:00
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Tof dat jullie er allemaal zo enthousiast over zijn. Ik hoop dat jullie er veel plezier aan beleven!!!!:grin:
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Toch maar weer afgestapt van een dichte wastegate dan jasper?

misschien beter voor je warmte-ontwikkelling ook.....
turbo5
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 1 mei 2001 0:00
Locatie: Hooge zwaluwe / breda

ik ben vandaag druk met sleutelen geweest!! rijdt iets lekkerder door de stad nu!
Plaats reactie