Tuur's JS Clio R450T
-
Joost van der Hammen
- Berichten: 2474
- Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
- Locatie: Bodegraven
- Contacteer:
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
Bedankt voor de complimenten, deze winter aan de slag aan de volgende stap!
-
m1n1 (Jasper)
- Berichten: 790
- Lid geworden op: do 31 mei 2007 12:51
- Car: R5 GT Turbo PH1
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- Contacteer:
Lekker bezig Tuur, volgend jaar op Santapod met de retroshow oid?
Wat een ongelovelijk dikke Clio RS. Petje af hoor!
Ik heb gelijk een paar vragen.
Hoe heb je dat met de ECU gedaan? Tegenwoordig koppelen ze alles aan 1 computer maar omdat je een megane RS motor hebt is de computer en kabel boom natuurlijk ook anders. Ben erg benieuwd want dat is het geen wat de meeste mensen er van weerhoud zoiets te ondernemen.
Is de auto trouwens al omgekeurd? Ik heb in hetzelfde bootje gezeten. Weet niet of er mensen zijn die wegmisbruikers volgen? Gele Corsa A?
Ik heb toen een wok melding van patrick gekregen die nooit is doorgegeven aan het RDW. Wat mij dus restte was het om laten keuren. Omdat de auto van 1983 is was dit geen enkel probleem. Kostte me een vrije ochtend en 55 euro. Maar omkeuren is altijd verplicht als er een ander motorblok in komt. Dit i.v.m. de registratie van motornummer. Dit nummer hangt namelijk samen met je VIN nummer.
Bij het omkeuren moet je dan ook een vrijwaring hebben van het voertuig waar het motorblok uit komt. Of een factuur van de sloop. Bij het RDW controleren ze namelijk de herkomst van de motor aan de hand van het motornummer. Deze wordt bij het niet vinden van diefstalregistratie aan het VIN van jouw auto gehangen als de verdere keuring goed verloopt.
Ik adviseer je sterk om je auto te laten keuren op de huidige setup. Gezien je modificaties m.b.t. wegliging zal dit geen enkel probleem vormen. Je rijd op dit moment namelijk onverzekerd rond. Want als jij bij een groot ongeluk betrokken raakt zullen ze er snel achter komen dat het niet de originele motor is. Verzekeringen doen tegenwoordig alles om onder geld uit keren uit te komen. Al had je snoep in je mond dan trekken ze de melk al op.
Dit komt misschien als moraalriddertje spelen over maar als er wat gebeurd en ze gaan controleren dan ben je echt het haasje. Probleem is dat je het niet eens zelf hoeft te veroorzaken. Ik heb er ook te lang mee rondgereden totdat ik tegen de lamp liep. Dit heeft wel mijn ogen geopend.
Een dagje voor 800 tot 1300 euro of in het ergste geval een letselschade levenslang blijven betalen. Ik had het wel geweten. Bovendien staat het wel heel mooi op je kenteken. Vergeet je uitdraai niet trouwens. Als ze een turbo zien zitten dan willen ze een uitdraai zien.
Nogmaals. Petje af voor dit staaltje werk!
Hoe heb je dat met de ECU gedaan? Tegenwoordig koppelen ze alles aan 1 computer maar omdat je een megane RS motor hebt is de computer en kabel boom natuurlijk ook anders. Ben erg benieuwd want dat is het geen wat de meeste mensen er van weerhoud zoiets te ondernemen.
Is de auto trouwens al omgekeurd? Ik heb in hetzelfde bootje gezeten. Weet niet of er mensen zijn die wegmisbruikers volgen? Gele Corsa A?
Ik heb toen een wok melding van patrick gekregen die nooit is doorgegeven aan het RDW. Wat mij dus restte was het om laten keuren. Omdat de auto van 1983 is was dit geen enkel probleem. Kostte me een vrije ochtend en 55 euro. Maar omkeuren is altijd verplicht als er een ander motorblok in komt. Dit i.v.m. de registratie van motornummer. Dit nummer hangt namelijk samen met je VIN nummer.
Bij het omkeuren moet je dan ook een vrijwaring hebben van het voertuig waar het motorblok uit komt. Of een factuur van de sloop. Bij het RDW controleren ze namelijk de herkomst van de motor aan de hand van het motornummer. Deze wordt bij het niet vinden van diefstalregistratie aan het VIN van jouw auto gehangen als de verdere keuring goed verloopt.
Ik adviseer je sterk om je auto te laten keuren op de huidige setup. Gezien je modificaties m.b.t. wegliging zal dit geen enkel probleem vormen. Je rijd op dit moment namelijk onverzekerd rond. Want als jij bij een groot ongeluk betrokken raakt zullen ze er snel achter komen dat het niet de originele motor is. Verzekeringen doen tegenwoordig alles om onder geld uit keren uit te komen. Al had je snoep in je mond dan trekken ze de melk al op.
Dit komt misschien als moraalriddertje spelen over maar als er wat gebeurd en ze gaan controleren dan ben je echt het haasje. Probleem is dat je het niet eens zelf hoeft te veroorzaken. Ik heb er ook te lang mee rondgereden totdat ik tegen de lamp liep. Dit heeft wel mijn ogen geopend.
Een dagje voor 800 tot 1300 euro of in het ergste geval een letselschade levenslang blijven betalen. Ik had het wel geweten. Bovendien staat het wel heel mooi op je kenteken. Vergeet je uitdraai niet trouwens. Als ze een turbo zien zitten dan willen ze een uitdraai zien.
Nogmaals. Petje af voor dit staaltje werk!
- Adinsx
- Berichten: 6962
- Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
- Car: M4 Estate GT205
- Locatie: Oosten des lands
Gevonden op Youtube je Corsa
https://www.youtube.com/watch?v=guIn49aVAfU
Overigens denk ik dat Tutuur hier zeer degelijk over nadenkt m.b.t. herkeuren, verzekering, etc
Overigens denk ik dat Tutuur hier zeer degelijk over nadenkt m.b.t. herkeuren, verzekering, etc
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
-
Maarten-Jan
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Volgens het RDW ligt er een 2.0 in met 197 pk...
-
Arno17
- Berichten: 4750
- Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
- Car: Captur EDC130 Intens
- Locatie: Hoofddorp
2.0 klopt toch..Maarten-Jan schreef:Volgens het RDW ligt er een 2.0 in met 197 pk...
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
Bedankt voor je dialoog Roy
Er hangt idd een 2.0 in met 197pk op papier, nu hangt er een megane RS motor in met 225pk, 197x1,2=236,4 wat dus nog steeds onder de 20% vermogens stijging zit 
Met betrekking tot het motornummer, wat denk je dat er tegenwoordig gebeurt als iemand een motor in de soep laat lopen? Dan komt er een ruilmotor in, ik ken meerdere mensen in de automotive en heb nog nooit gehoord dat ze het nummer om laten zetten, overigens staat dit naar mijn weten ook helemaal niet geregistreerd, alleen het motortype, niet het volledige nummer.
Edit: Heb het filmpje even bekeken, je vraagt er ook echt wel zelf om hoor
Enne noem jij een c20xe een 1.3 16v?
Met betrekking tot het motornummer, wat denk je dat er tegenwoordig gebeurt als iemand een motor in de soep laat lopen? Dan komt er een ruilmotor in, ik ken meerdere mensen in de automotive en heb nog nooit gehoord dat ze het nummer om laten zetten, overigens staat dit naar mijn weten ook helemaal niet geregistreerd, alleen het motortype, niet het volledige nummer.
Edit: Heb het filmpje even bekeken, je vraagt er ook echt wel zelf om hoor
https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/ ... rtuig.aspx
Het eerste punt onder kopje "motorwijziging" laat zien wat ik bedoel te zeggen.
Vaak wordt bij een motorwissel van hetzelfde type motor een belletje gedaan naar het rdw om het nieuwe motornummer te laten registreren op het kenteken. Het rdw voert dan op de achtergrond research uit naar de herkomst.
Het rdw heeft een veel groter overzicht met data over de auto dan dat wij via rdw website naar voren kunnen halen. Ik zat er naast toen mijn kenteken vakkundig gewijzigd werd. "Is je tank formaat het zelfde?" "Welke kleur vullen wel in?"
Mijn motor code en motornummer werden hierbij gezet. Controleer dit kenteken maar. LH-62-JV, typ op google deze motorcode maar in.
Klinkt ook best logisch want anders zouden er heel wat gestolen motoren kunnen worden ingebouwd. Is ook niet de eerste ombouw auto die daar komt en met de politie mee terug gaat omdat de herkomst van het motorblok onbekend is of gestolen blijkt te zijn.
Jij gaat geloof ik van een F4R naar F4RT. Aan de hand van die wijziging is een herkeuring noodzakelijk. Het verhaal 20% meer vermogen wordt vaak als hoofdregel genomen maar bij het wijzigen van 1 van de andere aspecten is een herkeuring al noodzakelijk. Ik heb het toen allemaal uitgezocht omdat ik dacht dat ik het wel zou redden. Ik wou er niet aan geloven
.
Edit:
. Ik had mn zegjes al klaar.
Op mijn kleppendeksel staat namelijk DOHC 16V. Maar geen cilinderinhoud. Aangezien ik wist dat de kennis van patrick op gebied van auto's niet bijster best was kon ik hem proberen wijs te maken dat ik een dohc kop op een 1.3 had geknoopt. Maar hij vroeg niet door dus helaas.
Het eerste punt onder kopje "motorwijziging" laat zien wat ik bedoel te zeggen.
Vaak wordt bij een motorwissel van hetzelfde type motor een belletje gedaan naar het rdw om het nieuwe motornummer te laten registreren op het kenteken. Het rdw voert dan op de achtergrond research uit naar de herkomst.
Het rdw heeft een veel groter overzicht met data over de auto dan dat wij via rdw website naar voren kunnen halen. Ik zat er naast toen mijn kenteken vakkundig gewijzigd werd. "Is je tank formaat het zelfde?" "Welke kleur vullen wel in?"
Mijn motor code en motornummer werden hierbij gezet. Controleer dit kenteken maar. LH-62-JV, typ op google deze motorcode maar in.
Klinkt ook best logisch want anders zouden er heel wat gestolen motoren kunnen worden ingebouwd. Is ook niet de eerste ombouw auto die daar komt en met de politie mee terug gaat omdat de herkomst van het motorblok onbekend is of gestolen blijkt te zijn.
Jij gaat geloof ik van een F4R naar F4RT. Aan de hand van die wijziging is een herkeuring noodzakelijk. Het verhaal 20% meer vermogen wordt vaak als hoofdregel genomen maar bij het wijzigen van 1 van de andere aspecten is een herkeuring al noodzakelijk. Ik heb het toen allemaal uitgezocht omdat ik dacht dat ik het wel zou redden. Ik wou er niet aan geloven
Edit:
Nou. Daar zit meer achterEdit: Heb het filmpje even bekeken, je vraagt er ook echt wel zelf om hoorEnne noem jij een c20xe een 1.3 16v?
Op mijn kleppendeksel staat namelijk DOHC 16V. Maar geen cilinderinhoud. Aangezien ik wist dat de kennis van patrick op gebied van auto's niet bijster best was kon ik hem proberen wijs te maken dat ik een dohc kop op een 1.3 had geknoopt. Maar hij vroeg niet door dus helaas.
Laatst gewijzigd door roylee op wo 21 dec 2016 19:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Wat mensen ervan weerhoudt is zijn denk ik de kosten en de kunde, het is wat meer werk dan even simpel een motortje wisselen. De computer is van hetzelfde type als van de originele motor, hiervan heb ik de immobilizer omgeprogrammeerd zodat deze ook nog gewoon startroylee schreef: Hoe heb je dat met de ECU gedaan? Tegenwoordig koppelen ze alles aan 1 computer maar omdat je een megane RS motor hebt is de computer en kabel boom natuurlijk ook anders. Ben erg benieuwd want dat is het geen wat de meeste mensen er van weerhoud zoiets te ondernemen.
Je hebt helemaal gelijk Roy
Dit geldt overigens ook voor elk andere wijziging aan de auto, remmen, spoorverbreders, wielen, spoiler, uitlaat, intercooler, luchtfilter etc. etc.
Echt netjes hoor. De auto ziet er perfect uit en elektronisch en mechanisch heb je het ook top voor elkaar. Vaak worden dat soort dingen onder gewaardeerd maar dat zijn wel de dingen waar heeeel veel tijd in gaat zitten. Om je elektronica op orde te krijgen. Nogmaals. Puik werk!
Bedankt voor het compliment, verwacht na de winter weer een upgrade te zien verschijnen 
- NicoK
- Bestuurslid
- Berichten: 546
- Lid geworden op: zo 21 feb 2016 17:27
- Car: Megane RS175/Clio1.2
- Locatie: Echt
Petje af hoor!tutuur schreef:Wat mensen ervan weerhoudt is zijn denk ik de kosten en de kunde, het is wat meer werk dan even simpel een motortje wisselen. De computer is van hetzelfde type als van de originele motor, hiervan heb ik de immobilizer omgeprogrammeerd zodat deze ook nog gewoon startroylee schreef: Hoe heb je dat met de ECU gedaan? Tegenwoordig koppelen ze alles aan 1 computer maar omdat je een megane RS motor hebt is de computer en kabel boom natuurlijk ook anders. Ben erg benieuwd want dat is het geen wat de meeste mensen er van weerhoud zoiets te ondernemen.De draadboom is inderdaad anders, deze is gestript en vervolgens gematcht aan de pinout van de Clio draadboom. Alles functioneert nu gewoon zoals het hoort te doen, incl. OBD diagnose, cruise control, traction control, etc.
Wilde dat ik zo makkelijk wist hoe ik de immobilizer eruit kon schrijven.
De immobiliser is niet weg geschreven maar her-geprogrammeerd 
Heb zelf op een blauwe maandag ook een opleiding eerste autotechnicus gevolgd maar daar leer je bij lange na niet wat je in de praktijk kunt leren, het is een leuke basis om door te krijgen hoe alles 'ongeveer' werkt.
Heb zelf op een blauwe maandag ook een opleiding eerste autotechnicus gevolgd maar daar leer je bij lange na niet wat je in de praktijk kunt leren, het is een leuke basis om door te krijgen hoe alles 'ongeveer' werkt.
- Adinsx
- Berichten: 6962
- Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
- Car: M4 Estate GT205
- Locatie: Oosten des lands
Inderdaad, dat leert niemand op een opleiding. Er zijn wat specialisten in de branche die weten hoe het moet, maar 95% van de autotechnici hebben geen flauw idee.
@Nico, mocht je je er ooit in willen verdiepen, probeer een stage bij Jifeline o.i.d. Zit bizar veel kennis op elektronicagebied. Voor naam-nummer weet je me te vinden
@Tuur
Welke apparatuur gebruik je ervoor?
@Nico, mocht je je er ooit in willen verdiepen, probeer een stage bij Jifeline o.i.d. Zit bizar veel kennis op elektronicagebied. Voor naam-nummer weet je me te vinden
@Tuur
Welke apparatuur gebruik je ervoor?
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
@ Adins, with all do respect maar als ik ga vertellen hoe ik alles doe is er voor mij ook geen brood meer te verdienen 
Wat ik je wel kan vertellen is dat er niet simpelweg een tool is waarmee je dit via obd oid kan doen, de ecu moet uit elkaar.
Wat ik je wel kan vertellen is dat er niet simpelweg een tool is waarmee je dit via obd oid kan doen, de ecu moet uit elkaar.
- NicoK
- Bestuurslid
- Berichten: 546
- Lid geworden op: zo 21 feb 2016 17:27
- Car: Megane RS175/Clio1.2
- Locatie: Echt
@Adinsx, altijd, alvast dank daarvoor. 
@tutuur. Denk ook dat mijn HBO automotive veel meer raakvlakken heeft met waar jij uiteindelijk in bent afgestudeerd dan dat je daadwerkelijk meer leert dan enkel de werking van het spul.
De rest is dan inderdaad met een half idee hoe het zit beginnen en hopen op het beste. Maar t blijft knap als het lukt.
@tutuur. Denk ook dat mijn HBO automotive veel meer raakvlakken heeft met waar jij uiteindelijk in bent afgestudeerd dan dat je daadwerkelijk meer leert dan enkel de werking van het spul.
De rest is dan inderdaad met een half idee hoe het zit beginnen en hopen op het beste. Maar t blijft knap als het lukt.
- Adinsx
- Berichten: 6962
- Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
- Car: M4 Estate GT205
- Locatie: Oosten des lands
De ECU uit elkaar om de immobilizer te herprogrammeren? Hmm... Ik ken ze die het via de normale poort doen, maar of Renault daar tussen zit geen idee.
Overigens helemaal prima om het uiteraard niet uit de doeken te doen, ging me meer om welke tool (diagnosetool van Delphi, Clip, etc.) je gebruikt. Maar eigenlijk sloop je de boel open dus

Overigens helemaal prima om het uiteraard niet uit de doeken te doen, ging me meer om welke tool (diagnosetool van Delphi, Clip, etc.) je gebruikt. Maar eigenlijk sloop je de boel open dus
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
De immobilizer zit doorgaans in een andere chip geprogrammeerd dan degene waar deflash (het management) op staat, er zullen vast ecu's zijn waar het mogelijk is maar bij de Sagem in ieder geval niet. Bij Renault moet het nét even anders natuurlijk 
-
Jochem de Haas
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
Maar de megane 3 rs motor zit er inmiddels al in of staat er klaar voor inclu sper ...
- Adinsx
- Berichten: 6962
- Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
- Car: M4 Estate GT205
- Locatie: Oosten des lands
Volgend jaar zal er wel een IV RS blok in gaan, of shoppen bij alliantiegenoot Nissan voor een GT-R blokkie
Succes Tuur
Succes Tuur
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Sper zit er nu al in Jochem, dat zal dus ook zo blijven. Megane 3 RS motor staat indd al klaar 
-
Jochem de Haas
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
Hahaha mooi mantutuur schreef:Sper zit er nu al in Jochem, dat zal dus ook zo blijven. Megane 3 RS motor staat indd al klaar
Haha nee, echt niet. Hou het lekker bij de Clio 3!
Niet gek voor 4 uurtjes werk:
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... idltjh.jpg[/img]
Niet gek voor 4 uurtjes werk:
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... idltjh.jpg[/img]
-
Arno17
- Berichten: 4750
- Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
- Car: Captur EDC130 Intens
- Locatie: Hoofddorp
Overtreffende trap van snelste Clio 3 in Nederland?..tutuur schreef:Sper zit er nu al in Jochem, dat zal dus ook zo blijven. Megane 3 RS motor staat indd al klaar
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
Had sneller gekund hoor, rustig op m'n gemakje gedaan. Heb het gelukkig al vaker gedaan dus weet wel hoe het moetPeteRS250 schreef:Daar zou ik langer over doen gok ik... succes!
Zoiets jaArno17 schreef:Overtreffende trap van snelste Clio 3 in Nederland?..tutuur schreef:Sper zit er nu al in Jochem, dat zal dus ook zo blijven. Megane 3 RS motor staat indd al klaar
-
okido
- Berichten: 387
- Lid geworden op: vr 27 feb 2015 13:32
- Car: Renault Rodeo Turbo
- Locatie: Alkmaar
Schiet lekker optutuur schreef:Haha nee, echt niet. Hou het lekker bij de Clio 3!
Niet gek voor 4 uurtjes werk:
Wat dat betreft hebben ze wel wat geleerd bij Renault ja!
Maakte het ook wat makkelijker om de volgende setup te passen:
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... gulv3l.jpg[/img]
Het inbouwen kan ook in een dag klaar zijn maar heb nog wat meer klusjes te doen, dat afvoerpijpje moet ook nog een regenbuis gaan worden!
Maakte het ook wat makkelijker om de volgende setup te passen:
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... gulv3l.jpg[/img]
Het inbouwen kan ook in een dag klaar zijn maar heb nog wat meer klusjes te doen, dat afvoerpijpje moet ook nog een regenbuis gaan worden!