Adinsx: Restauratieproject Renault 17 TL Découvrable

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

Ik ben iets actiever op het autoweekforum als hier, maar ook hier laat ik jullie graag mee lezen in een nieuw project waar ik thuis met m'n pa aan begonnen ben.

Geen project omtrent m'n RS182 dus maar een 35 jaar oude sportauto van Renault. (Y)


Even terug

Terug naar 2006.
Zoals een aantal weten werkt m'n vader als chefwerkplaats bij een Renault dealer en hebben we thuis nogal de ruimte en mogelijkheden om aan auto's te sleutelen. Al tijden knaagde het bij m'n vader om een oude auto te herstellen naar de oorspronkelijke staat.
Mijn moeder ving dit natuurlijk op en had het direct over de Triumph Spitfire die ze vroeger hadden. Dit zat er echter niet in, en aangezien we in de Renault sfeer zitten moest het haast wel een Renault worden. Je kent de techniek, en met wat connecties is er altijd wat te regelen aan onderdelen etc..

Tijden lang stond er een een Alpine A610 V6 turbo op m'n vaders werk te wachten om opgehaald te worden. De eigenaar wilde deze prachtige auto eigenlijk verkopen, maar dat kwam er maar niet van. Dus daar ging al een plannetje naar uit, echter voldeed deze niet aan de eis van m'n moeder (CABRIO) en eigenlijk hoefde er niks aan te gebeuren. Helaas, dat werd dus niks.

Op een gegeven moment kwam m'n pa thuis met de mededeling dat hij een Renault 17 Découvrable kon kopen die volledig opgeknapt moest worden. Een wat?? Juist, ook mijn woorden. Nooit van gehoord eerlijk gezegd, maar na wat speuren op internet kwam ik er achter dat het een behoorlijk sportief model is geweest in de jaren 70. Eigenlijk hét sportieve model destijds van Renault.

M'n moeder zag het en vond het direct een walgelijk model, ik was er niet meteen kapot van, maar komop, alles is mooi te krijgen. En zo geschiedde.

December 2006 konden we de auto in Doetinchem ophalen. De toenmalige eigenaar had ooit plannen gehad de auto op te knappen, maar doordat de motor vast zat en wat andere tegenslagen waren gepasseerd hield hij het voor gezien. Voor een luttel bedrag namen we de R17 over(Y)

Zo stond ze erbij destijds
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... 007031.jpg[/img]

[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... 007033.jpg[/img]

[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... 007034.jpg[/img]


Rijden zat er niet meer in natuurlijk, dus de auto op de autoambulance naar huis
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... 007038.jpg[/img]


Thuis aangekomen natuurlijk de auto direct naar binnen om ook de onderkant eens even beter te bekijken.
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... 007052.jpg[/img]

We hadden al gezien dat de carterpan er af was, echter bleken ook de krukas en drijfstandlagers te zijn verwijderd en 'ongelabeld' in de carter te zijn neergegooid.
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... 007056.jpg[/img]

De motor zat duidelijk vast, maar we hebben de lagerschalen teruggeplaatst op slijtagesporen
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... 007057.jpg[/img]
en de boel weer dichtgemaakt.

Maanden lang heeft de 17 daarna in de schuur gestaan naast de R21 'monaco' (circuitauto) met diesel op de zuigers. Puur om te proberen of het blok los wilde weken.

[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... 000827.jpg[/img]
Er bleek echter totaal geen beweging in de krijgen en zo gingen we opzoek naar een ander motorblok.
Ook tussendoor kwam het er niet van verder te gaan met de R17.
De Renault 21 werd intussen wel verbouwd tot een circuitauto, en verder natuurlijk de dagelijkse klussen in de tuin.

Dus tja, daar stond ze dan, wachtend op betere tijden.
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... 007474.jpg[/img]
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... 007473.jpg[/img]



April 2008
Op speurders.nl bood iemand enorm veel onderdelen voor een Renault 17 aan, waaronder ook een motorblok. Na divers telefonisch contact om zeker te weten dat de motor los is zijn we op een regenachtige zaterdag tot boven Groningen gereden. Alles wat maar met een 17 te maken heeft hebben we meegenomen voor 300,- (Y)
Dit ging niet alleen om de motor, maar ook:
-aandrijfassen
-versnellingsbak
-vooras
-achteras
-plaatwerk
-wielen
-etc...etc..

Met een bomvolle Renault Master gingen we weer op huis op aan(tu)
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... 008972.jpg[/img]

[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... 008974.jpg[/img]
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... 008975.jpg[/img]


Alles verdween opnieuw de schuur in om daar voorlopig lekker stil te liggen.
Het werd mooi weer buiten en dus was het niet zaterdags klussen aan de R17, maar klussen in de tuin.

Juni 2008
Na de zomer begint m'n broertje met de carnavalsgroep de schuur in beslag te nemen om een carnavalswagen te gaan bouwen. Bij de boer waar ze zaten gingen de schuren plat, dus tja, (tegen mijn wil in) ze mochten bij ons thuis de schuur intrekken vanaf oktober. Dat betekende dus meteen dat beide auto's de R21 en R17 ook een andere plek moesten hebben.

Het was al bekend dat we de plaatwerkrestauratie niet zelf gingen doen. Via een bevriend bedrijf (Hotrod in Doesburg) kan de 17 mee naar Tjechië waar ze een onderdeel van hun bedrijf hebben zitten. Daar zal de 17 compleet plaatwerktechnisch gerestaureert worden en krijgen we de auto spik en span gespoten terug. Dat betekende ook weer dat het toch echt tijd werd om met de R17 aan de gang te gaan om de boel te strippen.


Juli 2008
Het is zover, zaterdag 12 juli drukken we de 17 de garage in om er echt een begin aan te maken.
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... 081003.jpg[/img]
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... C00005.jpg[/img]
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... C00006.jpg[/img]

Allereerst stond op de planning om de motor en versnellingsbak eruit te halen en zo geschiedde
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... C00011.jpg[/img]


Wielen eraf, aandrijfassen los, een heel rits bouten los, aan de bovenzijde ook het een en ander eruit,
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... C00015.jpg[/img]

en zo kon met veel geklungel (een waardeloos steuntje verpeste nog even de boel) de versnellingsbak er onderuit(tu)
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... C00017.jpg[/img]

Maandag 14 juli
De motor was vanavond aan de beurt om verwijderd te worden.
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... C00022.jpg[/img]

En met een motorkrik werkt dat wel zo prettig
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... C00024.jpg[/img]

"Gentlemen, time for liftoff"
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... C00025.jpg[/img]

[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... 0029-1.jpg[/img]
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... C00031.jpg[/img]

Het RENAULT NATIONAL teken
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... C00032.jpg[/img]

En ook het typeplaatje was aanwezig
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... C00034.jpg[/img]

Hierna kon met flink sleutelen de motorruimte verder leeggemaakt worden.
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... C00037.jpg[/img]

De originele glazen pot voor de koelvloeistof
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... C00038.jpg[/img]

35 jaar oud spul is niet al te gezond meer (stinken dat het deed!(td))
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... C00039.jpg[/img]

De doorverrotte radiateur eruit:
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... C00041.jpg[/img]

Ook de grill werd verwijderd + koplampen
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... C00051.jpg[/img]

Al met al een paar flinke uurtjes lopen sleutelen.
De voorbumper bleek wat standvastig, bouten draaiden niet, of moeren die vastgelast hoorden te zitten draaiden mee. Dat werd een taak voor de dinsdag avond(tu)

Dinsdag 15 juli
Deze avond maar van 20.30 tot 22.30 bezig geweest.
De voorbumper moest nog los, dit wilde maandag niet al te best lukken door vastgeroeste bouten en moeren die ooit vastgelast waren op beugels, maar nu vrolijk meedraaiden. Uiteindelijk ging de slijptol erop en kwam de boel los(tu)

[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... 0018-1.jpg[/img]

Hier zie je m'n vader sicuur de knippelichtglaasjes losmaken en daarbij proberend dat de boel niet kapot brak. We hebben over 2 nieuwe gevonden op internet welke we per post gaan ontvangen.

Ik heb me bezig gehouden aan de achterkant. Eerst de achterlichten
Rechts ging redelijk simpel los, en ook hier overdadig veel roest. vooral onderin waar het rubber heeft gezeten en dus ook water in is blijven staan al die jaren.
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... 0009-1.jpg[/img]

Eigenlijk moeten we wel op zoek naar een nieuw fittinghuis nu dus ;)

Even de dradenboel op de foto en aangetekend waar wat zit:
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... 0011-1.jpg[/img]

Links heeft wat ruzie met me gehad. 1 bout met een gespleten persoonlijkheid bederfde de werksnelheid.
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... 0013-1.jpg[/img]

Na flink sicuur de kop eraf boren kwam ook daar de boel los.
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... 0015-1.jpg[/img]

De wirwar aan draden was hier een stuk groter vanwege de trekhaak die eronder gemonteerd is. Uiteraard meteen die bedrading eruit gesloopt.

Daarna was de achterbumper aan de beurt en met een hoop geweld, kruipolie en logisch losschroeven kwam de boel uiteindelijk eraf.
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... 0017-1.jpg[/img]
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... 0016-1.jpg[/img]

Als laatste de roosters achterin los gehaald.
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... C00019.jpg[/img]
Nog bijna vergat ik de rubberen zooltjes waarmee beide pinnetjes in de carrosserie vallen mee in de doos te doen. Gelukkig zijn we met z'n tweeën :}

In 2 uur tijd dus toch nog redelijk wat kunnen doen(tu)




Het interieur gaat er binnekort ook uit, dus hierbij nog even wat foto's van hoe het nu is.
Een prachtig interieur, met nog heerlijk zittende stoelen(tu)
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... C00052.jpg[/img]
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... C00053.jpg[/img]
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... C00056.jpg[/img]

Slechts 60.000 op het klokkie meen ik
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... C00063.jpg[/img]





Planning?

Die is er eigenlijk niet voor dit project. 30 juli komt de kennis kijken in welke staat de R17 is en wat restauratie in Tjechië ongeveer zal gaan kosten. Zodra de auto klaar is, dat wil zeggen compleet kaal maar wel rolbaar, zal deze op transport gaan waarna we in een rustig tempo alle techniek goed voor elkaar kunnen maken.

Mijn idee, zomer 2009 (Y)


Veel leesplezier alvast (er zitten vast nog typfouten in) en mocht je ergens op internet of waar dan ook Renault 17 onderdelen tegen komen. Graag even PM'en :D


Adinsx.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

zo, dat is niet mis. en dat van restauratie in tjechie vinden wij ook wel interessant. meer info aub :D
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Gaaf project.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Erg mooi project :worship:

Ik vind zo'n 17 nog nie eens zo lelijk, dat wil zeggen, er is zeker iets moois van te maken!!

Denk dat ik dit topic wel blijf volgen :wink: Iig alvast heel veel succes! (Y)
Andrews (supercinq)
Berichten: 1556
Lid geworden op: zo 25 feb 2007 22:07
Locatie: Bergen op Zoom

ziet er allemaal goed uit.
wordt hij helemaal in originele staat terug gebracht
of komen er kleine wijzigingen??
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Abel schreef:zo, dat is niet mis. en dat van restauratie in tjechie vinden wij ook wel interessant. meer info aub :D
Ach stel nou dat het maar de helft zou kosten, dan ben je aan transport etc. ook alweer net zo duur uit dat je het maar beter hier kan laten doen.
Kep wel wat contacten met Bulgarije en Slowakije, maar tisnie echt rendabel.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

supercinq schreef:ziet er allemaal goed uit.
wordt hij helemaal in originele staat terug gebracht
of komen er kleine wijzigingen??
Ik denk:
M3 spiegels, dikke 19" chrome spinners, F&F spoiler, Lexuslampen, M3 sideskirts, RS-bumper, Carlos Sainz happer in de motorkap, dubbele remus, dikke tribal stickers op de zijkant en een parelmoer lakje met dikke flakes erin.

:p
Andrews (supercinq)
Berichten: 1556
Lid geworden op: zo 25 feb 2007 22:07
Locatie: Bergen op Zoom

en natuurlijk neon eronder (S)
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

Meer info omtrent kosten van restauratie van het plaatwerk in Tjechië komt nog...

@DennisT, Dank je.

@supercinq,
Bijna originele staat. We zijn er inmiddels achter dat de velgen officieel niet op een TL uitvoering horen, en het interieur is van de facelift versie.
We proberen alles zo nauwkeurig mogelijk in originele staat te brengen. De roosters achterin bijvoorbeeld horen zilver op de phase 1, zwart op de phase 2. etc..

Het is wel lastig om onderdelen te vinden, dus daar zijn we ook deels afhankelijk van.

Het transport naar Tjechië kost ons niets, hij gaat met de rest van de auto van het bedrijf mee. Dat scheelt dus wat in de kosten. Maar zoals ik al zei heb ik daar nog geen beeld van.

@Steven :lol:
Nee, dat zal ehm niet worden denk ik :wink:
Andrews (supercinq)
Berichten: 1556
Lid geworden op: zo 25 feb 2007 22:07
Locatie: Bergen op Zoom

ok

zal inderdaad niet makkelijk worden om aan
onderdelen te komen.

beurzen afstruinen zeker??
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Nee, ik denk Donkey Kong style.. chek de video topic 40" velgen..
:bonk:

[img]http://static.autoblog.nl/images/wp2008 ... velgen.jpg[/img]
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

Uch uch uch... :D

Ja ik denk een jaar of zes onaangeroerd in de schuur staan is vandaag de 17 eindelijk verkocht.
Iemand gaat hem dus weer in orde maken, waarna Nederland een R17 Decouvrable rijker is.

Geen idee of het een RTC bekende is overigens, contact liep via m'n pa en ik kreeg zo straks wat foto's van een 17 die door de wei werd geduwd om van schuur naar oprit te komen.

Kortom, er komt een einde aan dit topic.
Een cabrio moet er nog steeds komen dus mocht iemand een Megane I of II weten met 2.0 blok die netjes is, we houden ons aanbevolen ;-)
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Siem
Berichten: 341
Lid geworden op: za 9 okt 2004 18:55
Locatie: Hoorn

Hier staat nog een 1998 Mégane cabrio met f7r motor in bijna nieuwstaat voor de deur ;-)
Gebruikersavatar
NicoK
Bestuurslid
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 21 feb 2016 17:27
Car: Megane RS175/Clio1.2
Locatie: Echt

Ja 2008, een van de eerste topics die ik ooit las (wel ergens anders) jammer, maar begrijpelijk.
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

@Siem
Ik zal eens inventariseren of er al een keuze is tussen I of II. Kom er wellicht nog op terug.

@Nico
2006 is het zelfs, topic hier is van 2008 inderdaad.

Foto van zaterdag. Langzaam aan werd er gedurende de jaren geen rekening gehouden met dat de 17 misschien wel ooit de schuur uit moest. :lol:
Door de 'groentetuin' dus, en via de wei naar de voorkant van het huis.
[img]https://pbs.twimg.com/media/Cq97Z8dXgAE1gnO.jpg[/img]

[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/adinsx/IMG_1664.jpg[/img]

Goed, einde project dus. Ik zal nog even uitvissen naar wie de auto toe is. Ik meen naar een Renaultliefhebber die al een heel verzameling heeft.
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Plaats reactie