Geen project omtrent m'n RS182 dus maar een 35 jaar oude sportauto van Renault.

Even terug
Terug naar 2006.
Zoals een aantal weten werkt m'n vader als chefwerkplaats bij een Renault dealer en hebben we thuis nogal de ruimte en mogelijkheden om aan auto's te sleutelen. Al tijden knaagde het bij m'n vader om een oude auto te herstellen naar de oorspronkelijke staat.
Mijn moeder ving dit natuurlijk op en had het direct over de Triumph Spitfire die ze vroeger hadden. Dit zat er echter niet in, en aangezien we in de Renault sfeer zitten moest het haast wel een Renault worden. Je kent de techniek, en met wat connecties is er altijd wat te regelen aan onderdelen etc..
Tijden lang stond er een een Alpine A610 V6 turbo op m'n vaders werk te wachten om opgehaald te worden. De eigenaar wilde deze prachtige auto eigenlijk verkopen, maar dat kwam er maar niet van. Dus daar ging al een plannetje naar uit, echter voldeed deze niet aan de eis van m'n moeder (CABRIO) en eigenlijk hoefde er niks aan te gebeuren. Helaas, dat werd dus niks.
Op een gegeven moment kwam m'n pa thuis met de mededeling dat hij een Renault 17 Découvrable kon kopen die volledig opgeknapt moest worden. Een wat?? Juist, ook mijn woorden. Nooit van gehoord eerlijk gezegd, maar na wat speuren op internet kwam ik er achter dat het een behoorlijk sportief model is geweest in de jaren 70. Eigenlijk hét sportieve model destijds van Renault.
M'n moeder zag het en vond het direct een walgelijk model, ik was er niet meteen kapot van, maar komop, alles is mooi te krijgen. En zo geschiedde.
December 2006 konden we de auto in Doetinchem ophalen. De toenmalige eigenaar had ooit plannen gehad de auto op te knappen, maar doordat de motor vast zat en wat andere tegenslagen waren gepasseerd hield hij het voor gezien. Voor een luttel bedrag namen we de R17 over(Y)
Zo stond ze erbij destijds
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... 007031.jpg[/img]
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... 007033.jpg[/img]
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... 007034.jpg[/img]
Rijden zat er niet meer in natuurlijk, dus de auto op de autoambulance naar huis
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... 007038.jpg[/img]
Thuis aangekomen natuurlijk de auto direct naar binnen om ook de onderkant eens even beter te bekijken.
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... 007052.jpg[/img]
We hadden al gezien dat de carterpan er af was, echter bleken ook de krukas en drijfstandlagers te zijn verwijderd en 'ongelabeld' in de carter te zijn neergegooid.
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... 007056.jpg[/img]
De motor zat duidelijk vast, maar we hebben de lagerschalen teruggeplaatst op slijtagesporen
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... 007057.jpg[/img]
en de boel weer dichtgemaakt.
Maanden lang heeft de 17 daarna in de schuur gestaan naast de R21 'monaco' (circuitauto) met diesel op de zuigers. Puur om te proberen of het blok los wilde weken.
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... 000827.jpg[/img]
Er bleek echter totaal geen beweging in de krijgen en zo gingen we opzoek naar een ander motorblok.
Ook tussendoor kwam het er niet van verder te gaan met de R17.
De Renault 21 werd intussen wel verbouwd tot een circuitauto, en verder natuurlijk de dagelijkse klussen in de tuin.
Dus tja, daar stond ze dan, wachtend op betere tijden.
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... 007474.jpg[/img]
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... 007473.jpg[/img]
April 2008
Op speurders.nl bood iemand enorm veel onderdelen voor een Renault 17 aan, waaronder ook een motorblok. Na divers telefonisch contact om zeker te weten dat de motor los is zijn we op een regenachtige zaterdag tot boven Groningen gereden. Alles wat maar met een 17 te maken heeft hebben we meegenomen voor 300,-

Dit ging niet alleen om de motor, maar ook:
-aandrijfassen
-versnellingsbak
-vooras
-achteras
-plaatwerk
-wielen
-etc...etc..
Met een bomvolle Renault Master gingen we weer op huis op aan(tu)
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... 008972.jpg[/img]
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... 008974.jpg[/img]
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... 008975.jpg[/img]
Alles verdween opnieuw de schuur in om daar voorlopig lekker stil te liggen.
Het werd mooi weer buiten en dus was het niet zaterdags klussen aan de R17, maar klussen in de tuin.
Juni 2008
Na de zomer begint m'n broertje met de carnavalsgroep de schuur in beslag te nemen om een carnavalswagen te gaan bouwen. Bij de boer waar ze zaten gingen de schuren plat, dus tja, (tegen mijn wil in) ze mochten bij ons thuis de schuur intrekken vanaf oktober. Dat betekende dus meteen dat beide auto's de R21 en R17 ook een andere plek moesten hebben.
Het was al bekend dat we de plaatwerkrestauratie niet zelf gingen doen. Via een bevriend bedrijf (Hotrod in Doesburg) kan de 17 mee naar Tjechië waar ze een onderdeel van hun bedrijf hebben zitten. Daar zal de 17 compleet plaatwerktechnisch gerestaureert worden en krijgen we de auto spik en span gespoten terug. Dat betekende ook weer dat het toch echt tijd werd om met de R17 aan de gang te gaan om de boel te strippen.
Juli 2008
Het is zover, zaterdag 12 juli drukken we de 17 de garage in om er echt een begin aan te maken.
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... 081003.jpg[/img]
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... C00005.jpg[/img]
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... C00006.jpg[/img]
Allereerst stond op de planning om de motor en versnellingsbak eruit te halen en zo geschiedde
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... C00011.jpg[/img]
Wielen eraf, aandrijfassen los, een heel rits bouten los, aan de bovenzijde ook het een en ander eruit,
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... C00015.jpg[/img]
en zo kon met veel geklungel (een waardeloos steuntje verpeste nog even de boel) de versnellingsbak er onderuit(tu)
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... C00017.jpg[/img]
Maandag 14 juli
De motor was vanavond aan de beurt om verwijderd te worden.
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... C00022.jpg[/img]
En met een motorkrik werkt dat wel zo prettig
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... C00024.jpg[/img]
"Gentlemen, time for liftoff"
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... C00025.jpg[/img]
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... 0029-1.jpg[/img]
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... C00031.jpg[/img]
Het RENAULT NATIONAL teken
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... C00032.jpg[/img]
En ook het typeplaatje was aanwezig
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... C00034.jpg[/img]
Hierna kon met flink sleutelen de motorruimte verder leeggemaakt worden.
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... C00037.jpg[/img]
De originele glazen pot voor de koelvloeistof
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... C00038.jpg[/img]
35 jaar oud spul is niet al te gezond meer (stinken dat het deed!(td))
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... C00039.jpg[/img]
De doorverrotte radiateur eruit:
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... C00041.jpg[/img]
Ook de grill werd verwijderd + koplampen
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... C00051.jpg[/img]
Al met al een paar flinke uurtjes lopen sleutelen.
De voorbumper bleek wat standvastig, bouten draaiden niet, of moeren die vastgelast hoorden te zitten draaiden mee. Dat werd een taak voor de dinsdag avond(tu)
Dinsdag 15 juli
Deze avond maar van 20.30 tot 22.30 bezig geweest.
De voorbumper moest nog los, dit wilde maandag niet al te best lukken door vastgeroeste bouten en moeren die ooit vastgelast waren op beugels, maar nu vrolijk meedraaiden. Uiteindelijk ging de slijptol erop en kwam de boel los(tu)
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... 0018-1.jpg[/img]
Hier zie je m'n vader sicuur de knippelichtglaasjes losmaken en daarbij proberend dat de boel niet kapot brak. We hebben over 2 nieuwe gevonden op internet welke we per post gaan ontvangen.
Ik heb me bezig gehouden aan de achterkant. Eerst de achterlichten
Rechts ging redelijk simpel los, en ook hier overdadig veel roest. vooral onderin waar het rubber heeft gezeten en dus ook water in is blijven staan al die jaren.
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... 0009-1.jpg[/img]
Eigenlijk moeten we wel op zoek naar een nieuw fittinghuis nu dus

Even de dradenboel op de foto en aangetekend waar wat zit:
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... 0011-1.jpg[/img]
Links heeft wat ruzie met me gehad. 1 bout met een gespleten persoonlijkheid bederfde de werksnelheid.
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... 0013-1.jpg[/img]
Na flink sicuur de kop eraf boren kwam ook daar de boel los.
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... 0015-1.jpg[/img]
De wirwar aan draden was hier een stuk groter vanwege de trekhaak die eronder gemonteerd is. Uiteraard meteen die bedrading eruit gesloopt.
Daarna was de achterbumper aan de beurt en met een hoop geweld, kruipolie en logisch losschroeven kwam de boel uiteindelijk eraf.
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... 0017-1.jpg[/img]
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... 0016-1.jpg[/img]
Als laatste de roosters achterin los gehaald.
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... C00019.jpg[/img]
Nog bijna vergat ik de rubberen zooltjes waarmee beide pinnetjes in de carrosserie vallen mee in de doos te doen. Gelukkig zijn we met z'n tweeën :}
In 2 uur tijd dus toch nog redelijk wat kunnen doen(tu)
Het interieur gaat er binnekort ook uit, dus hierbij nog even wat foto's van hoe het nu is.
Een prachtig interieur, met nog heerlijk zittende stoelen(tu)
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... C00052.jpg[/img]
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... C00053.jpg[/img]
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... C00056.jpg[/img]
Slechts 60.000 op het klokkie meen ik
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... C00063.jpg[/img]
Planning?
Die is er eigenlijk niet voor dit project. 30 juli komt de kennis kijken in welke staat de R17 is en wat restauratie in Tjechië ongeveer zal gaan kosten. Zodra de auto klaar is, dat wil zeggen compleet kaal maar wel rolbaar, zal deze op transport gaan waarna we in een rustig tempo alle techniek goed voor elkaar kunnen maken.
Mijn idee, zomer 2009

Veel leesplezier alvast (er zitten vast nog typfouten in) en mocht je ergens op internet of waar dan ook Renault 17 onderdelen tegen komen. Graag even PM'en

Adinsx.