[Martijn's 21 Turbo] En dat is 3

Vertel hier alles over je project.
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

2 jaar -1 dag later: de rode 21T heeft officieel geen kenteken meer. Ondertussen wel volop beziggeweest aan de witte 21T. Die heeft de helft van de kilometers, maar is op punten misschien wel slechter dan de rode was. In het geheel wel een veel betere basis.

Binnenkort foto's, zodra ze de straat weer op kan.
Laatst gewijzigd door Martijn op vr 9 mei 2014 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Kijk zo kan het gaan....
Beste upgrade die remmen ....wil ooit de details wel hebben, voor alsl ooit
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Mijn wagenpark is beperkter he :)

Die remmen: hopelijk gaat het werken. Dit weekend ontluchten en dan maar eens zien. Er is te weinig plek voor een andere hoofdremcilinder, dus ik hoop dat het standaard exemplaar de 4-zuigerklauwen kan behappen.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Wat doe je met de rode ?
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Omdat de standaard remmerij van een 21T niet overbemeten is (288mm), had ik lang geleden al eens een setje Brembo's van een Megane II RS gekocht. Op de rode was het er nooit van gekomen, maar de witte 21T was een goede reden om ze te monteren.

Het past niet zomaar: de bevestigingsbouten wijzen naar het hart van de as, in tegenstelling tot standaard. Plan was om er 308 mm-schijven bij te gebruiken (Laguna II V6), dat zou net passen in 16"-wielen. VDBWorks kon de adapters maken, waarbij bleek dat er erg weinig mogelijkheden zijn voor de bevestiging, de klauw komt te dicht bij de fusee. Dus toch maar naar 17"-wielen met 324 mm-schijven (Espace IV). Om goed langs de fuseekogel te komen, bleek een aangepast spacertje (5 mm) achter de schijf noodzakelijk. De adapters heeft VDBWorks gemaakt van een gefreesd blok staal, waarin de oorspronkelijke bouten van de Brembo's bevestigd zijn.
[img]http://i59.tinypic.com/2e4i5bn.jpg[/img]

De adapter bevestigd aan de fusee. De bevestigingsgaten zijn voorzien van schroefdraad, standaard is het gewoon een gat waar de bout doorheen gaat en vastgeschroefd is in het remzadel.
[img]http://i57.tinypic.com/10pdbuw.jpg[/img]

De remklauw gemonteerd.
[img]http://i58.tinypic.com/9qb6h2.jpg[/img]

Past net in de velg: er is 2 mm ruimte tussen remklauw en plaklood.
[img]http://i58.tinypic.com/2zpl99h.jpg[/img]

Ook met de spaken past het precies, zonder spacer gelukkig. De velg heeft een ET van 40.
[img]http://i59.tinypic.com/mctefr.jpg[/img]

De velgen krijgen nog een opknapbeurt. Eerst maar eens rijden. :D
[img]http://i58.tinypic.com/vp7nr6.jpg[/img]

Het hele plaatje. Al met al erg blij mee. :D De japanse Lehrmeister-velgen zijn hier aardig zeldzaam: ze komen van een uit Japan geïmporteerde Volvo 850.
[img]http://i59.tinypic.com/9vbmf7.jpg[/img]

Nu voorzichtig aan maar eens proefrijden en -remmen. De slag van het rempedaal is wel langer geworden, maar lijkt nog goed. De 21T heeft een bijzondere constructie vanwege het ABS-systeem, waardoor het niet mogelijk is zomaar een grotere hoofdremcilinder te monteren. Het hele spul vervangen door een standaard rembekrachtiger en hoofdremcilinder lukt ook niet: stuurhuis en vooral de koppelingscilinder zitten in de weg. Wellicht eens zoeken hoe een kleine dubbele rembekrachtiger uit de hotrod-industrie past. Het exemplaar van een Laguna I of Megane I 2.0 16v in ieder geval net niet.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Keurig gemaakt zo! Stopping power :D
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

renault traffic rempomp een idee?
die heeft ook 2 zuiger klauwen voor.

geen idee of het wil hoor zo maar ff een hersenspinsel.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Gebruikersavatar
Daan2D
Berichten: 2250
Lid geworden op: za 14 apr 2007 13:06
Car: M2GTRS + R25 + C3RS
Locatie: Limburg

Ziet er goed uit (Y)
Welke blokken heb je gemonteerd?
Racing is the best way to convert money into noise
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Thnx Mark, ga ik naar kijken!

Daniël: textars van APO.nl
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Nice 8)
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
LuukRS
Berichten: 910
Lid geworden op: do 3 mei 2012 19:27
Car: Meerderen Renault's
Locatie: Beverwijk NH

Gruwelijk vette upgrade, vind de velgen er ook reten strak onder staan :worship:
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Hij moet wel een beetje zakken, Martijn! :smile:
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Hier was ie net van de krik af. Normaal iets lager dus :)
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Christof.L
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 20 apr 2014 21:15
Car: Renault 5

Klopt het dat de remklauw nu is gefixeerd, m.a.w. niet meer "zwevend" is? Of zie ik dat helemaal verkeerd.
Wil op mijn eigen auto ook een beetje rommelen met de remmen en vroeg me al tijden af hoe zulke klauwen gemonteerd zitten.
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

4 pots klauwen hoeven niet te zweven. want je hebt aan beide kanten zuigers. Ziet er goed uit Martijn! dat zal stukken beter remmen.
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Thnx!

Nog ff het beeld met de normale hoogte:
[img]http://i60.tinypic.com/34nmjb7.jpg[/img]
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Christof.L
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 20 apr 2014 21:15
Car: Renault 5

Geert schreef:4 pots klauwen hoeven niet te zweven. want je hebt aan beide kanten zuigers. Ziet er goed uit Martijn! dat zal stukken beter remmen.
Ja nu ik er zo over na denk zit daar wel logica in. Ik was het aan het vergelijken met een motorfiets waarbij niet de klauw maar de schijf zwevend is. Maar deze blijft natuurlijk altijd op dezelfde positie. En net als bij een auto is op een motorfiets de remklauw ook zwevend wanneer deze maar aan één zijde zuigers heeft en de remschijf "vast" zit.
Soms heb je gewoon ff net dat beetje extra inzicht nodig, thanx (Y)
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

De standaard HRC trok het niet met de grote Brembo-klauwen. Het standaard remsysteem van een 21T is een nogal ingewikkeld verhaal, met een mechanische pomp voor de druk. Deze moest er helemaal af, maar zomaar een standaard rembekrachtiger en hoofdremcilinder monteren kon zéker niet. Ik heb de volledige bevestiging van de hoofdremcilinder aan het schutbord én de pedalen moeten aanpassen om alles te laten passen.
[img]http://i60.tinypic.com/309lukx.jpg[/img]
[img]http://i59.tinypic.com/2nr0l5l.jpg[/img]

7" dubbele rembekrachtiger, om te passen naast de koppelingscilinder.
[img]http://i60.tinypic.com/2ilkb9u.jpg[/img]

Gemonteerd met een 28,5 mm hoofdremcilinder. Extra reservoir voor de koppelingsvloeistof. Regelbare remdrukbegrenzer voor de achterremmen.
[img]http://i59.tinypic.com/rsenlt.jpg[/img]

Tussendoor ook een gare ontluchtingsnippel gerepareerd.
[img]http://i62.tinypic.com/oi9fdk.jpg[/img]

De rode auto stond nog steeds in opslag. Nu dan toch eindelijk tijd gemaakt om deze te demonteren. Vooral omdat ik ook de koppeling uit deze auto nodig had.
[img]http://i58.tinypic.com/vf9j44.jpg[/img]
[img]http://i60.tinypic.com/t525c7.jpg[/img]
[img]http://i58.tinypic.com/72rbko.jpg[/img]
[img]http://i60.tinypic.com/35ibxqw.jpg[/img]

Alles wat bruikbaar (en specifiek 21T is) heb ik eraf gehaald. Doet toch wel pijn. Inmiddels is de auto ergens bij een schroothandelaar beland. Ruim 40.000 kilometer lol van gehad, de eindstand was ruim 350.000 km.
[img]http://i59.tinypic.com/1o1zeo.jpg[/img]

Ondertussen is aan de witte 21 de koppeling gewisseld voor het exemplaar uit de rode 21. De oude was door olielekkage gaan slippen en volledig versleten. Nieuw blijkt alleen bij de dealer leverbaar, voor de hoofdprijs. Dus eerst maar zo. Gelijk ook de oorzaak van de olielekkage opgelost: de koppakking lekte olie, montage van een nieuwe is bij zo'n auto zo gedaan. Vooral als voor de koppelingswissel de motor toch al van de bak af is.

Tegelijk met de opbouw ook een paar goodies gemonteerd: een lambda-meter en een meter voor de uitlaatgastemperatuur. Ook 2 nieuwe Sparco-kuipjes staan klaar voor montage, aangezien muizen de oude hebben opgegeten... De meters worden bovenin het dashboard gemonteerd, waardoor de (nieuwe) radio naar de middenconsole verhuist. Kan allemaal zonder de bedrading aan te passen.
Deze week hoop ik hem weer rijdend te hebben. Een beetje laswerk en een frisse APK komen daarna.

Dan wordt het tijd om de remmen goed te testen. Alle vertrouwen, maar ik wil zeker weten dat het heel blijft.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22029
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Ai, dat is zeker zwaar afscheid nemen... Ik heb het misschien gemist, maar was je rode zó slecht dan?! Succes met je project! Hou ons op de hoogte! (Y)
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

mooie oplossing zo met die rembekrachtiger en hrc! waar komt dit van af?

goed om te zien dat je er weer volop mee bezig bent!
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

als ik dit zie krijg ik toch ook weer zin in die ouwe strijkijzers, zeker na het afgelopen weekend.

Goe bezig Martijn !
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Inderdaad Jo...
En ik ben benieuwd naar de remmen ombouw..aangezien ik mijn abs ook met de tijd wil verwijderen.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

houd je hem dan Jochem?
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Er staan nog geen mensen in een rij te wachten Abel
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Thnx heren! Het blijft mooi spul, die 21T's. Ook prima sleutelbaar, als de turbo eraf is kan je in de motorruimte gaan staan :D
Chris schreef:Ai, dat is zeker zwaar afscheid nemen... Ik heb het misschien gemist, maar was je rode zó slecht dan?! Succes met je project! Hou ons op de hoogte! (Y)
De achterkant wel, daar is ooit een Ph2-kont aangezet. De trekhaak hield het zo'n beetje op z'n plek. Plus dorpels en bodem met mindere plekken. En daarbij: de witte was niet compleet. Dus was het spullen bijkopen, of de rode als donor inzetten. En net als Jochem merkt: er is weinig belangstelling voor een 21T en ik wil er geen 2 hebben.
tutuur schreef:mooie oplossing zo met die rembekrachtiger en hrc! waar komt dit van af?
Right Stuff brake booster: Link
Tuff Stuff HRC: Link
Komt eigenlijk nergens rechtstreeks vanaf, gewoon bij elkaar gepuzzeld amerikaans hotrodspul. Uitgaande van de grootte van een HRC van een Megane RS.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Mooi voor elkaar, wat een uitvinding he, dat internet ;-)
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Mooi dat je weer met de 21T bezig bent Martijn (Y) Gave upgrade met die dikke remmen :bang:
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Gaaf om weer eens vorderingen in dit project te zien, beste jetser van een rem bekrachtiger (Y)
Anything worth doing is worth doing right!.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ah ik voel weer een ouderwets ringweekend aankomen :smoke:

Kep toevallig m'n 3,6je ook even door de straat gejaagd vandaag ;-)
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Die van mij is straks na wat TLC ook weer klaar dus als iedereen nou even doorwerkt, kunnen we later deze zomer nog even genieten am Ring :D
LuukRS
Berichten: 910
Lid geworden op: do 3 mei 2012 19:27
Car: Meerderen Renault's
Locatie: Beverwijk NH

Ik ben voor (Y)
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Eerst ff gewoon testen, dan weekje France en dan Ring :D

Kleine stap terug: alles opgebouwd en alles werkt naar behoren. Alleen olielekkage bij het koppelingshuis. Ik verdenk de preventief gewisselde krukaskeerring. Het komt in ieder geval niet meer langs de koppakking. Nieuwe keerring besteld, vanavond de boel loshalen. En dan evt gelijk de hoofdlagerkap opnieuw met pakking monteren, plus carterpakking.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

edit; laat maar, snap em al.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Na anderhalf uur schroeven:

[img]http://i61.tinypic.com/5u0oza.jpg[/img]

De boosdoener. Nog ff goed kijken of de olie linksonder op de hoofdlagerkap vanaf de rechterkant komt, of dat daar een lek is.

[img]http://i57.tinypic.com/11bjigx.jpg[/img]
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

met de juiste tool erin gezet ?
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Plaats reactie