ACT: Lease

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Tim
Car: E36 M3

Merijn schreef:Weet je het zeker, Tim? :) Ik spreek even voor mezelf en weet dat ik wel degelijk makkelijker de auto pak dan wanneer ik een prive auto reed en elke liter brandstof zelf moest afrekenen... Ik kan me bijna niet voorstellen dat dat voor jou anders zou zijn.
Ja, een vraag die ik me zelf vaker heb gesteld en ook recentelijk nog in de rekensom of Rabobank International me een mooi aanbod kon doen meegenomen.

Je weet waar ik woon, ver van alles en ik heb geen zin in fietsen in weer en wind. Alle korte ritjes en boodschappen doen, doe ik met de auto, net als 9 jaar geleden toen ik nog student was. Weekendje weg of een dagje uit doe ik niet heel vaak dus zal ik ook gewoon blijven doen. Voor mij gaat er niet veel veranderen als ik enkel een prive auto heb. Enkel als ik aan het einde van m'n salaris een stukje maand over zou houden maar gelukkig heb ik daar nooit last van :P :)

Van mijn bijtelling mag ik wel de tankbonnetjes van het buitenland aftrekken, vergelijkbaar aan het "gewone" priverijden wat ik dus van mijn baas, en belastingdienst na betaling van de bijtelling, mag doen. Er zijn overigens maar weinig werkgevers die dit belasting feitje weten of toe passen, het kost namelijk wel tijd/administratie terwijl het een werkgever niet direct iets op levert.
Tom
Moderator
Car: MB

Maar wat als jij met een vriend/vriendin/famililid/vage kennis/..../... op pad gaat. Wie zijn auto pak je dan? De lease auto of de privé auto van de ander? Ook dat soort dingen gebeuren natuurlijk. En wat als je vriend/vriendin in de avond even weg moet of even gaat sporten of wat dan ook. Welke auto zou er dan vaak meegenomen worden? Ik zeg niet dat ik het niet zou doen, ik ben ook geen heilige. Maar ik denk dat 99% van de leaserijders wel degelijk meer km's maken met die auto dan dat ze met een prive auto zouden doen.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Adinsx
Car: M4 Estate GT205

Eens hoor. In onze leaseregeling mag een inwonend familielid (partner + eventueel kind) in de auto rijden. In ons geval dus de wederhelft.
Als zij een dag vrij heeft (werkt vanaf januari nog 3 dagen i.v.m. de kleine) en ze op pad gaat met de kleine en wellicht haar moeder neemt ze mijn auto mee mits ik naar kantoor moet. Natuurlijk ga je de goedkoopste keuzes maken.
Dagje naar het strand met schoonouders? We gaan met mijn auto. Je gaat je eigen portemonnee natuurlijk niet in de weg zitten.
Drie keer raden wie komende zomer de sleurhut naar Kroatië trekt... Schoonouders komen dan wel een weekje later, maar we gaan tegelijk weer terug.

Maar praten we dan over flinke bedragen? Mwa, valt echt wel mee. Als ik er eens tijd voor heb ga ik eens aan het rekenen. Niet om geen lease meer te nemen, want het gemak is ook echt wat waard. Wel hoe dat onder aan de streep er uit ziet.

Tot zover het gemak van de leaseauto. Wat mij betreft mag die hele marktsturing d.m.v. lage bijtelling (en dus korting) op de schop. Eén tarief en klaar. Want daar zit de irritatie bij iedereen. Die hybriderijders die niet 'stekkeren', priussen die links voorbij komen knallen, etc. etc.
Ook aan de bijtelling zitten gekke kanten hoor, onlangs kwam ik een compleet rekenvoorbeeld tegen dat je als leaserijder eigenlijk veel meer betaald dan je eigenlijk door hebt.

Eens zien of dat artikel nog terug te vinden is.
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Tim

Tom schreef:Maar wat als jij met een vriend/vriendin/famililid/vage kennis/..../... op pad gaat. Wie zijn auto pak je dan? De lease auto of de privé auto van de ander? Ook dat soort dingen gebeuren natuurlijk. En wat als je vriend/vriendin in de avond even weg moet of even gaat sporten of wat dan ook. Welke auto zou er dan vaak meegenomen worden? Ik zeg niet dat ik het niet zou doen, ik ben ook geen heilige. Maar ik denk dat 99% van de leaserijders wel degelijk meer km's maken met die auto dan dat ze met een prive auto zouden doen.
Dat gebeurt bij mij niet zo vaak maar als het aan de orde is, dan wil het nog wel eens mijn auto worden ja, al mag je doorgaans als leaserijder ook niet onbeperkt kilometers maken dus daar let ik wel op.
Maar meer kilometers door m'n partner is in mijn geval niet aan de orde om diverse redenen. Feit is wel dat je hem makkelijker pakt voor een ditje of datje. Al woon ik nergens dichtbij dus dan zou de prive auto net zo goed gepakt worden maar dat terzijde. Over het algemeen gezien, heb je gelijk :)
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

@Tim: Kan ik de rit naar Denemarken nog effe declareren, denk je? Dat heeft me toch zo'n 550 euro gekost! :P En dan zit de brandstof er nog niet eens bij!

Leaserijders rijden gratis, mijn reet... :lol: ;)
Tim

Haha, je kan het proberen :P
Adinsx

Tim

Ik teken dr voor!
Al gaat het natuurlijk nooit gebeuren, daar geloof ik helemaal niets van :)
Merijn
Über-Spammer

Het geeft wel aan dat leaserijders vaak helemaal niet zoveel goedkoper uit zijn... Iets wat tot op heden altijd gedacht werd.
Adinsx

Inderdaad, en daar doelde ik eerder al op. Heb alleen dat artikel niet meer terug kunnen vinden. Die was volledig met een berekening e.d.
Kwam dit bericht vandaag toevallig tegen.

Niet dat het ooit gaat gebeuren, maar lease lijkt rooskleuriger dan het is misschien.
Gemakkelijk is het wel (0)
GeniustheGzA

Adinsx schreef:Gemakkelijk is het wel (0)
en daar betaal je dus voor... (I)
Adinsx

Ja teveel schijnt (0)

Overigens ik weet niet of de andere leaserijders dat hier ook hebben, maar ik betaal de werkgever € 48,- eigen bijdrage voor privégebruik. En dat is maar de helft van normaal i.v.m. 20% ipv 25% tarief waarmee men "zuinigere" auto's wil stimuleren.

Dat privégebruik is dan wel onbeperkt (fair-use) en ook in het buitenland tanken mag privé gewoon met de tankpas. Haal ik die 12 x € 48,- er uit op jaarbasis?
Vast wel.
Merijn
Über-Spammer

Wat is fair use? :) Zo'n term die je overal hoort, maar nergens concreet is gemaakt. Dus kan iedereen deze afspraken naar zijn eigen inzicht interpreteren. :)
Adinsx

Discutabel inderdaad, en tja waar ligt de grens. Elk weekend op en neer Parijs gaat men vast niet waarderen, gewoon normaal privé gebruik met zo nu en dan een dagje uit e.d. lijkt me geen probleem. Maar helemaal eens, valt niet op te handhaven.

Het is sowieso een wassen neus hier. Als je 20k zakelijk rijdt (dus ex woon-werk) mag je een leaseauto. Daarna controleren ze nooit meer of je dat wel haalt. Een oud-collega reed maximaal 7k zakelijk, maar kwam wel aan de contractkilometers omdat hij een vriendin/vrouw had in Oost-Europa.

Ik haal de 20k zakelijk overigens ook niet denk ik, maar de auto zit in functie/arbeidsvoorwaarden.
Zakelijk vs privé is 70/30 denk ik mits je de woon-werk mee telt als zakelijk.
Woon-werk is 10k op jaarbasis, doe ik er nog een 15k zakelijke ritten bij en blijven er nog 10k voor privé ritten over.

Ik betaal dus € 576,- voor 10.000 km privé, welgeteld bijna zes cent per kilometer aan de werkgever.
Bijtelling is 296,- per maand (incl eigen bijdrage), dus zo'n € 0,355 per kilometer.

Pure schatting bovenstaande, maar niet heel ver er naast denk ik.
Tim

Adinsx schreef:Ja teveel schijnt (0)

Overigens ik weet niet of de andere leaserijders dat hier ook hebben, maar ik betaal de werkgever € 48,- eigen bijdrage voor privégebruik. En dat is maar de helft van normaal i.v.m. 20% ipv 25% tarief waarmee men "zuinigere" auto's wil stimuleren.

Dat privégebruik is dan wel onbeperkt (fair-use) en ook in het buitenland tanken mag privé gewoon met de tankpas. Haal ik die 12 x € 48,- er uit op jaarbasis?
Vast wel.
Die eigen bijdrage voor prive gebruik aan de werkgever is iets wat wel meer bedrijven toepassen. Bij mij gelukkig niet omdat het in mijn branch niet gebruikelijk is, anders was het binnen de groep waar ik onder val 70 euro bruto geweest.

Prive kilometrage is bij ons ook fair use policy in de praktijk maar er staat in de leaseregeling wel beschreven dat in principe van max 12K uitgegaan wordt. Dan hebben ze in elk geval iets om op terug te vallen.

Ik ken ook een verhaal van iemand bij een ander bedrijf die in 1,5 jaar een auto op rijdt. 10000 km per maand rijdt hij. Hij heeft een vriendin ergens in Tsjechie ofzo meen ik. Maar de werkgever vindt het prima. Dat is wel een beetje teveel van het goede natuurlijk :smile:
Willeon de Zoete

Wel apart dat er hier momenteel alleen maar lease-rijders zijn die proberen aan te geven dat leaserijden helemaal niet zo voordelig is! :D ;-) :beer:
Tim

Omdat de rest er geen verstand van heeft ;)
En voor mij is het absoluut voordeliger om wél te leasen dus niet voor iedereen is het goedkoper :P
Merijn
Über-Spammer

Ik bemerk vooral een hoop jaloezie bij mensen die hun auto zelf moeten aanschaffen... Maar nu blijkt dat zij helemaal niet zo slecht af zijn. :) Het is wel leerzaam om eens beter naar de cijfertjes te kijken, dan gewoon te schreeuwen. :P
tutuur
Clubsponsor

wat dat betreft is die nieuwe private lease miss wel een oplossing. het grote voordeel zit hem in mijn ogen in het feit dat je gewoon geen risico loopt, je betaalt per maand een x bedrag en kunt lekker zorgeloos rondrijden.

wil ik in dezelfde auto rondrijden zal ik toch eerst 30k bij elkaar moeten sparen.....
Tim

Vooral de onbezorgheid, nooit technische of financiele verrassingen is voor mij goud waard.
Maarten-Jan
Car: R19.R

Vervangend vervoer is ook wel prettig voor het geval dat, toen ik nog een polo - onbetrouwbaar k hok - leasde (mocht in die functie niet kiezen helaas) ook vaak gebruik van gemaakt.
Adinsx

Tja, ik had ook de zakelijke kilometers kunnen gaan maken met de RS. Kostentechnisch kon ik qua brandstof dan wel uit komen. Geen lease betekent ook een leuk stuk meer bruto salaris, geen bijtelling en wel de woon-werk vergoeding. Dat scheelt flink op de maandelijke inkomsten kan ik je zeggen.

Echter:
Wat als je, zonder eigen schuld, bij een aanrijding betrokken raakt? De werkgever staat niet met een envelop klaar om het verschil in dagwaarde en verkoopwaarde op te vangen. Meer kilometers is meer slijtage en meer kans op gekke defecten. Al met al, lease hoeft niet eens goedkoper te zijn om aantrekkelijker te zijn. Ik vind het prima zo, al had ik natuurlijk liever de GT220 geleased (paste wel in leaseovereenkomst) maar dat werd belachelijk prijzig t.o.v. de 300 netto die het nu kost.

Nee, ik vind het wel prima zo. Maar constant maar roepen dat leaserijders zo goedkoop rondrijden? Mwa, dat is misschien wel helemaal niet waar.
Tim

Aan de andere kant, als ik ga kijken wat mijn vader bijvoorbeeld maandelijks aan z'n nieuwe auto kwijt is aan afschrijving, brandstof (15000 p.j.), onderhoud en slijtagedelen, is dat enorm veel meer dan dat ik voor mijn auto betaal aan bijtelling. Welliswaar een duurdere auto dan waar ik in rijd maar toch. Als ik dezelfde auto zou leasen ben ik denk ik de helft kwijt van wat hij kwijt is.
Willeon de Zoete

Adinsx schreef:Maar constant maar roepen dat leaserijders zo goedkoop rondrijden? Mwa, dat is misschien wel helemaal niet waar.

Eeuhh.... ik heb geen geld om een splinternieuwe auto te rijden zoals jij least. Zit ook wel ff een verschil in.
Je hoort mij niet klagen omdat ik een nette km vergoeding krijg (die overigens m.i.v. 01-01-2015 omLAAG gaat), maar ik zou heel graag een lease auto willen!
Nieuwe auto, onbezorgd rijden, geen zorgen over schade, geen onverwachte/onvoorziene rekeningen van de garage. Noem maar op.
Je hoeft bij pech, onderhoud, APK, lekke band of winterbandenwissel maar te bellen en het wordt geregeld!

Dat is voor niet-lease rijders allemaal voor eigen rekening. Als ik tijdens mijn werk een lekke band krijg of pech krijg, moet ik het allemaal zelf betalen en regelen.
En met al die bovenstaande kosten zou ik alles op alles moeten zetten om na 3 of 4 jaar weer een splinternieuwe auto te kunnen kopen.
Een leaserijder bladert door de folder, pikt een nieuwe uit en levert de oude in (even gechargeerd hè).
Tim

Zo is t ook, simpel.

En of de vergoeding moet enorm hoog zijn anders als je niet least, maar ik denk niet dat je op basis van een nieuwe/dezelfde auto net zo duur of goedkoper uit bent dan nu als leaserijder.
Merijn
Über-Spammer

tutuur schreef:wat dat betreft is die nieuwe private lease miss wel een oplossing. het grote voordeel zit hem in mijn ogen in het feit dat je gewoon geen risico loopt, je betaalt per maand een x bedrag en kunt lekker zorgeloos rondrijden.

wil ik in dezelfde auto rondrijden zal ik toch eerst 30k bij elkaar moeten sparen.....
Als je de zekerheid van inkomsten hebt is het prima. Maar vaak zit er een overeenkomst aan vast, waarmee je wel eens in de problemen kan komen als je je baan kwijt raakt o.i.d.. Als je auto eigendom is, dan kun je 'm gewoon verkopen en ben je van het probleem af. Bij achterstallige betalingen aan een leasemaatschappij of bank ga je ineens 10+% aan rente betalen en ben je, afhankelijk van je overeenkomst, niet vrij om de auto in te leveren of te verkopen. Ik ken meerdere mensen in mijn omgeving die hiermee in de problemen zijn gekomen. :( (N)

Dat is overigens ook precies waarmee ik deze discussie begon. Mensen leven boven hun stand of tegen de max hiervan aan, waardoor ze geen buffer meer hebben, in het geval van onvoorziene omstandigheden. En dan krijg je echt een sneeuwbaleffect, waar niemand beter van wordt. :~
Tom
Moderator

Dat "private lease" zie ik ook niet zo zitten. Net zoals een auto op afbetaling zitten daar idd wat haken en ogen aan.
martll

Private lease zie ik ook niet zitten omdat tanken nog steeds voor eigen kosten is. (0)
Steven
Car: M536

Merijn schreef:Ik bemerk vooral een hoop jaloezie bij mensen die hun auto zelf moeten aanschaffen... Maar nu blijkt dat zij helemaal niet zo slecht af zijn. :) Het is wel leerzaam om eens beter naar de cijfertjes te kijken, dan gewoon te schreeuwen. :P
Waarom voel jij je zo aangevallen dan? Het is ook weer niet dat iedereen doet alsof je als leaserijder gratis rijd, maar overwegend is het toch echt duidelijk (zie Willeon's Quote), dat het ontzorgen en het kunnen rijden van een nieuwe auto als particulier gewoon niet zo mogelijk is. En met name dat ontzorgen kun je misschien niet in direct in geld omzetten, maar het heeft wel serieuze waarde. Schuurman geeft het wel gewoon toe en ik geef ook toe dat ik het graag zou willen via de baas, maargoed dat gaat dus niet gebeuren.

Heb met Kloes daar ook wel wat aan gerekend, je komt er niet tegenop, tenzij je iets ongunstigs least misschien. (A1? :p ).
Particulier leasen heb ik ook wel es uitgezocht, maar dat is wel echt gewoon duur. (tenminste, 2-3 jaar terug).
Johan
Car: renault 5 gt turbo
Contacteer:

Bij de werkgevers waar ik potentieel kan werken, zitten ze te springen om goed personeel. Dus moeten er concurrende arbeidsvoorwaarden zijn om de juiste mensen aan te trekken. Als een werkgever dat moeten kiezen of een klasse golf leasert of 600 euro bruto loon erbij. Dan is de keuze snel gemaakt voor de leasert vanuit de werkgever. Tis gewoon een kwestie van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt. In mijn omgeving speelt het niet echt mee of dat je nu zo veel op de weg zit of niet. Veelal is het toch woon-werk, maar vaak wel op verschillende locaties.
Tom
Moderator

Volgens mij zitten de meesten werkgevers te springen om goed personeel. Vaak zitten er alleen al zoveel belabberde dat er geen plek meer is voor goede (0)
coupe16v
Contacteer:

Ik betaal aan vaste kosten voor mijn Laguna uit 2006 al €500 per maand. (Brandstof belasting en verzekering)
Dan tel ik het onderhoud, afschrijving e.d. Nog niet eens mee.
Voordeel is dat je op een Laguna 2 niet veel kan afschrijven. :smile:
Steven
Car: M536

Tom schreef:Volgens mij zitten de meesten werkgevers te springen om goed personeel. Vaak zitten er alleen al zoveel belabberde dat er geen plek meer is voor goede (0)
Hahaha, nou het is wel zo inderdaad...
Tim

coupe16v schreef:Ik betaal aan vaste kosten voor mijn Laguna uit 2006 al €500 per maand. (Brandstof belasting en verzekering)
Maar dan krijg je vast ook nog wel een reiskosten vergoeding?
Abel
Über-Spammer

coupe16v schreef:Ik betaal aan vaste kosten voor mijn Laguna uit 2006 al €500 per maand. (Brandstof belasting en verzekering)
500 in de maand? wegenbelasting als het een diesel is 120, verzekering als je wa bent verzekerd 40 blijft 340 over voor de diesel over?? dat is 3000 a 4000km in de maand minimaal? :bang:
Plaats reactie