Edward's Laguna's (nr.3, Phase 2 RTI 2.0 S Volvo motor)

Vertel hier alles over je project.
Maarten-Jan
Car: R19.R

Dat werkt ook prima :D
Edward
Car: Laguna RTI 2.0 S
Contacteer:

Goeie tips (I)
Van het weekend maar eens die scharnieren schoonmaken met een oude tandenborstel denk ik.. :smile: Ik bewaar de oude tandenborstels, maak er bijvoorbeeld de stappenmotor en de gasklep 1 of 2 x per jaar intern mee schoon. :p Best handig.

Oh en tandpasta op de koplampen ga ik ook proberen. (Zonder oude tandenborstel.) Ik kende de tip al, heb begrepen dat de goedkoopste tandpasta, zonder schurende toevoegingen, het beste werkt. Dus maar even een tubetje ophalen, ben benieuwd. Vervangen kan later altijd nog ;-)

Is kopervet een beetje geschikt voor het smeren van die scharnieren?
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Steven
Car: M536

Ja elk vet is prima, persoonlijk zou ik het bij WD40 laten en dat herhalen omdat het dan ook minder snel vuil aantrekt, anderzijds het heeft het zo al meer dan 15 jaar uitgehouden, dus als je 't nu opfrist maak je 'm ook wel uit tot ie weer op de sloop staat (over een maand? :p)
Edward
Contacteer:

Afgelopen zaterdag maar eens die scharnieren schoongemaakt en met kopervet opnieuw ingevet. Werkte prima met remmenreiniger en 2 oude tandenborstels (erg snel vuil :D dus 1 per scharnier)
Invetten ook met een (schone) oude tandenborstel gedaan, kon ik mooi de kleine plekjes bereiken waar vingers al snel te dik zijn om ergens tussen te komen.
[img]http://www.laskowski.nl/Laguna/TDZX51/m ... pervet.jpg[/img]
Gaat wel wat beter maar nog steeds stug, aardige kracht nodig om de hendel te doen ontgrendelen. Volgens mij zaten beide gedeelten van het kabeltje ook speling op. Steven, jij had het over opspannen?

Vanavond ook even een leuk ideetje uitgevoerd:

Creatief met motorkapdeksel :D
[img]http://www.laskowski.nl/Laguna/TDZX51/P ... 358853.jpg[/img]
Mijn Volvo-motor mag zijn ware identiteit laten zien. Met een deksel van een Volvo V40 van de sloop, heb ik 'm maar eens van zijn vermomming ontdaan ;)
Achteraf gezien linksbovenaan misschien ietwat teveel weggezaagd/gesneden haha.. er was een goede reden dat Renault een afwijkend (stuk minder breed voornamelijk) deksel heeft geplaatst. Helemaal tevreden ben ik niet, dus misschien nog een keertje beter doen TZT.
Wel is het motorblok nu wat imposanter, vind ik zelf. :P
Foto in het donker gemaakt dus niet overal even duidelijk.

Origineel is het motorkapdeksel zo:
[img]http://www.laskowski.nl/Laguna/TDZX51/m ... el_V40.jpg[/img]

Ik had bij de sloop een bobine uit een Volvo V40 getrokken (made in The Netherlands :grin: ). En motorkapdeksel gelijk ook maar meegenomen. :D
Heb last van stationair wegzakken van het toerental elke 40 seconden ofzo. In de auto zie je het alleen aan de toerenteller die wat naar beneden zakt, maar buiten de auto hoor je een 'tik' even later gevolgd door 'opspinnen' of op gang komen van iets in de motor. Beetje akelig idee. Duurde dus ook een tijdje voordat ik doorhad dat dit al een tijd speelde.
Door een tip op het Lagunaclub forum ben ik laatst in het donker met de plantenspuit wezen sproeien op de bougiekabels. Geen vonkjes zichtbaar dus ik ben er eerst vanuit gegaan dat het daar niet aan lag, maar misschien aan de bobines. De rechter (passagiers zijde gezien) leek er wat extra op te reageren maar kon ook de "normale" gang van zaken zijn. Er lijkt qua tijd een soort vaste interval in te zitten namelijk.
Het leek een dag goed, maar vanavond hoorde ik die 'tik' weer. En het zakken in toerental. Morgen dus die ene bobine terugplaatsen en de linker bobine wisselen met de V40 bobine van de sloop, kijken of dat misschien verschil maakt.
Bovenstaand verhaal (vorige pagina) met inhouden heeft ie niet weer gedaan, het is bij 1x gebleven. Raar want het heeft toch meer dan genoeg geregend de laatste tijd. :~
Arco
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Uhm... inslaan van aircopomp (I)
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
MartijnG
Über-Spammer

Haha inderdaad, daar lijkt het verdacht veel op.

Kijk maar eens of de magneetkoppeling uit en in schakelt.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Edward
Contacteer:

Zo had ik het nog niet bekeken :s En ik maar denken wat een raar geluid.
Maar is dat normaal dan dat ie schijnbaar elke keer opnieuw begint?
Heb hiervoor 1 auto met airco gehad en daarbij is dit me nooit opgevallen, ook rijd ik wel eens in diverse auto's met airco maar nog nooit een terugkerende tik gehoord als ie aan stond, of zo'n flinke drop in toerental. :)

Dacht eerst dat die tik dus met de ontsteking te maken had, omdat ik daar al een probleempje mee had gehad met inhouden (1 enkele keer)
En na het vervangen van de bobine door eentje van de sloop, alleen met koude motor getest :smile:
MartijnG
Über-Spammer

Best kans dat je systeem bijna leeg is...er zit normaal een drukschakelaar in die voorkomt dat ie aanspringt als ie leeg is. Maar als je op de grens zit dan kan hij wel eens aan/uit pendelen. Toerental dipje is altijd aanwezig met airco inschakelen, als ie ver wegzakt en niet bij kan regelen dan ook duiden op een zwaar lopende pomp en dus eventueel meer problemen.

Kan dus ook andere oorzaken in je aircosysteem hebben. Maar zet allereerst je complete aircosysteem/climate control volledig uit en kijk dan eens of het geluid weg is (plus kijk dus ook even naar je magneetkoppeling van je aircopomp). Je kunt eventueel met motor uit kijken of je nog druk in je aircosysteem hebt door de ventielen in de aircoleiding kortstondig open te drukken met bijvoorbeeld een sleutel (niet boven gaan hangen).
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Steven
Car: M536

Een climate control schakelt altijd in- en uit op eigen houtje hè, dat zie je als het goed is ook op het bedieningspaneel dat het lampje aan- en uitgaat? Al is het voor mij alweer ff terug dat ik met mijn RXE-stokbreed rondreed :p
Mijn airco was daar ook altijd in- en uitschakelend wat je behoorlijk goed kon merken, ook als je net aan het invoegen was en de climate control bedacht ook ff de airco aan te zetten, voelde je een duidelijke terugval in acceleratie.

Voor je motorkapscharnieren, ik denk dat je ook ff de hoofdtrekkabels met WD-40 moet douchen, zet ff iemand in de auto die telkens aan de hendel trekt en elke keer bij het intrekken bespuit jij de binnenkabel even dat hij de WD-40 dat hij dat mee de buitenkabel inneemt. Als je dit een keer of 20 doet, dan loopt die olie langzaam de hele buitenkabel door en moet hij wel soepeler gaan lopen. Beste is ook als je ditzelfde geintje ook nog even bij de hendel uithaalt (kabel uittrekken, loslaten en inspuiten) dan werkt het van 2 kanten.

Dat opspannen moet je even doen ter plekke waar de buitenkabel ophoud en in het chassis wordt vastgehouden, het makkelijkste is een onderlegringetje inslijpen/openknippen. dat ie om de binnenkabel kan en die ertussen wurmen zodat je de de buitenkabel iets afduwd.

Hmm m'n uitlegkunsten zijn wat matig vanavond, succes ermee :D
Plaats reactie