Renault Megane RS 225 - Tom

Vertel hier alles over je project.
ackten

Verder met Michel (Triggerhappy) bezig geweest met meten van de druk die de wastegate doet openen (Michel verbeter me waar nodig ;))

Hij had van Henk te horen gekregen dat zijn Megane 3 GT een slappe veer in de wastegate had zitten waardoor de preload druk te laag is. En dat je deze strakker kon zetten. Uiteindelijk kon Michel, bij zijn GT, de preload druk verdubbelen. Precieze cijfers houden jullie tegoed. Nu had Michel een meting via zijn OBD gedaan en bleek idd dat hij het vermogen langer kon vasthouden.

Nu bleek bij mijn wastegate dezelfde standaard druk te hebben, eigenlijk dus veel te laag waardoor je ook je vermogen/koppel niet lang genoeg vasthoud. Omwille van de tijd bij mij nog niet kunnen aanpassen.

Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd of meerdere leden dit probleem herkennen of erkennen en of ze er iets aan gedaan hebben door een andere wastegate te monteren of door de preload uit te voeren. Ik ben benieuwd naar ieders mening.
Klopt Dennis jij hebt ook gelijk. Het zijn ook meerdere factoren. Maarja elke beetjes helpen dus dit ook en vroeg mij af of meer mensen dit verhaal kennen of er iets aan hebben gedaan.

Nu nog de cijfertjes. Michels preload bleek op 0,3 bar te staan om de wastegate te openen. Dit bleek later bij mij dus hetzelfde geval te zijn. Volgens Henk mag die dus zeker wel 0,5 bar zijn. Michel heeft zijn preload kunnen verhogen naar 0,44 bar. Dit willen wij bij mijn RS ook nog proberen.
ackten

Afgelopen zaterdag met Michel mijn wastegate aangepakt.

Standaard bleek de preload 0,24 bar te doen, volgens Henk dus te weinig. Vervolgens de wastegate gaan aanpassen, blijkt dat we hem 5 hele slagen kunnen geven zodat hij strakker werd. Een simpele meting liet zien dat hij nu 0,56 bar was, een verdubbeling!

Vervolgens zijn we gaan testrijden, we konden al snel stoppen want bij vol gas regelde het management direct terug. Dit voel je ook letterlijk doordat de motor compleet inhoudt.

Vervolgens hebben we verschillende preloads geprobeerd en test gereden, 0,46, 0,43, 0,40 bar. Bij 0,46 bar hield hij nog steeds merkbaar in, bij 0,43 bar niet. De meting met de uitleesapparatuur liet wel zien dat het management nog wel aan het terugregelen was maar dus niet voelbaar. Volgens Henk is dit adaptief en moet dit in de loop der tijd afvlakken.

Ik ben dan ook benieuwd mits het adaptief is en ik over een tijdje weer ga uitlezen met de computer of de terugregeling van het management al is verbeterd. Wellicht kan de wastegate dan alsnog aangepast worden naar de 0,56 bar.

Zijn er mede Megane RS'ers die een andere wastegate hebben?

Ik ben benieuwd of deze aanpassing tevens terug te zien is op de dyno, hopelijk komt die eerdaags.
DennisT
Moderator

Merk je verschil tijdens rijden? Als je naar Goes gaat, regel dan gelijk een grotere IC :p
ackten

Hmmm moeilijk te zeggen. Haha misschien komt dat ooit nog.
Geertgw
Car: Megane 225 '04

Ha Tom,

Ik ben erg benieuwd naar de subwoofer in het reservewiel, heb je daar foto's van?
ackten

Ik heb hem er net uit gehaald omdat ik terug wilde na origineel in de kofferbak. Maar het blijkt dat er nog genoeg ruimte is om de sub in de ronde ruimte te plaatsen maar weet alleen nog niet hoe zonder iets kapot te snijden. Want die sub heeft ongeveer de diameter van de stoffen bak die weer in de piepschuimenbak valt.
ackten

En hier alvast een voorzichtig voorzetje op een toekomstige verkoop. Hij hoeft dus nog niet weg maar hij mag weg voor de juiste prijs. Ik zal even een advertentie in het marktplaats gedeelte zetten.
Plaats reactie