Vliegwiel trouble

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
SamBam
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 8 mar 2010 9:43
Locatie: Susteren

Ik heb hier een probleempje.
Hopelijk heeft iemand hier een goede oplossing.

Bij het vervangen van de koppelingsplaat en drukgroep is het mij gelukt om een bout van de drukgroep kapot te draaien.

Deze heb ik uit het vliegwiel uitgeboord maar nu heb ik niet genoeg draad/grip om ze aan te draaien op 25 Nm.

Hoe kan ik dit oplossen?
Uitboren naar M10 lijkt me niet te lukken aangezien het vliegwiel van erg hard staal is...
Dichtlassen/bakken en opnieuw uitboren...
Nieuw vliegwiel...

Heluuup! en tnkx voor jullie input!
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Neem contact op met Patric Biggelaar! Niet zelf gaan modderen, zeker niet als je je laskunsten als bakken omschrijft. Misschien kan er een helicoil in.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

tja helicoil was ook mijn gedachte maar dan moet je boren en tappen. dus uitbesteden lijkt me
cliogek
Berichten: 733
Lid geworden op: za 26 dec 2009 19:00

Ik vraag me af of er dan ook opnieuw gebalanceerd moet gaan worden?
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

dan heb je waarschijnlijk de krukas nog in je blok zitten?
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
cliogek
Berichten: 733
Lid geworden op: za 26 dec 2009 19:00

Klopt, maar het heeft dus geen zin om het vliegwiel zelf te balanceren?

Als je een lichter vliegwiel koopt, aluninium of afgedraaid, dan is deze ook gebalanceerd. Heeft dan ook weinig nut lijkt mij?
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

tja balanceren is natuurlijk het mooiste met krukas vliegwiel en drukgroep.

maar een vliegwiel los balanceren kan natuurlijk ook.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

sambam ik heb hier ook nog wel een stuk of 4 vliegwielen liggen. van gt's
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Ik heb op mijn F7R ook een ander vliegwiel gemonteerd (van een F7P) en dat geeft totaal geen problemen wat betreft trillingen.
Ik zou gewoon een ander vliegwiel monteren.
Je kunt uiteraard het vliegwiel balanceren. Dit kan statisch, want het vliegwiel is relatief dun. Zelf heb ik niets na-gebalanceerd. Succes
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Adrian
Berichten: 1383
Lid geworden op: wo 25 apr 2007 11:37
Car: Clio V6, 5 AlpineT
Locatie: Brouwershaven
Contacteer:

Een helicoil is wel mooi maar eigenlijk een beetje een lapmiddel...
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Adrian schreef:Een helicoil is wel mooi maar eigenlijk een beetje een lapmiddel...
Een goed gemonteerde helicoil is minimaal net zo sterk als origineel hoor.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Adrian
Berichten: 1383
Lid geworden op: wo 25 apr 2007 11:37
Car: Clio V6, 5 AlpineT
Locatie: Brouwershaven
Contacteer:

Ik weet het niet Luco. Heb er al heel veel gemonteerd in mijn werkgebied maar het is niet beter als origineel naar mijn mening. Het werkt goed en houd ook lang maar blijft een lapmiddel toch? :beer: (Y)

Als je voor een origineel vliegwieltje met goede draad kunt gaan zou ik dat aanraden i.p.v meer moeite te doen door te repareren.
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

25 nm met groene loctite moet goed zijn.....

Origineel is aanhaal moment toch ook iets van 25 nm?
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
SamBam
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 8 mar 2010 9:43
Locatie: Susteren

Bedankt voor jullie suggesties!!!
Mooi om te zien dat er zo veel reactie komen.

Heb het opgelost door de gaten door te boren en hierin dan nieuwe draad te tappen. Heb ze nu prima kunnen aandraaien op 25 Nm.

Nu kan de versnellingsbak er weer terug op (moelijkste van alles). en de rest weer opbouwen.

gr, Sam
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

beter.. :D
R5GTT-PJDG30
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 22 jun 2015 17:11
Car: Renault 5 GT(E)Turb

wat voor auto gaat het om heb nog wel een vliegwiel liggen voor een R5 GTT
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

R5GTT-PJDG30 schreef:wat voor auto gaat het om heb nog wel een vliegwiel liggen voor een R5 GTT
2 jaar na dato.
Plaats reactie