Geert - Clio Williams

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

zo hee! (Y)

ben benieuwd naar de results.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
turbo5
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 1 mei 2001 0:00
Locatie: Hooge zwaluwe / breda

dat klink als een volwaardige rallyauto ! wow...
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

iemand enig idee of ik de trompetjes (vrij dun aluminium) makkelijk aan de itb's kan laten lassen?

[img]http://imageshack.us/a/img834/4200/1367414280381.th.jpg[/img]

En ook wil ik een backplate bij tussen maken:

[img]http://i.ebayimg.com/16/!B317WJwCWk~$(K ... w~~_12.JPG[/img]

De vraag is dus of je aluminium zo kan lassen zonder dat ik de trompetjes sloop.
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

yep no problem

goeie tig lasser kan het
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

Omdat de clio nog op een trailer staat in Duitsland maar even verder gegaan met de gsxr itb's

[img]http://imageshack.us/a/img844/6569/1368699107606.th.jpg[/img]

[img]http://imageshack.us/a/img835/3271/1368699092295.th.jpg[/img]

Als de clio weer een nederland is zal ik de kop direct demonteren om te kijken wat er aan de hand is. Het is wel bijna zeker dat de koppakking tussen cylinder 1 en 2 weg is. De oorzaak moet duidelijk worden als de kop eraf is. Feit is helaas wel dat het een ultra cheap ebay pakking is, dus mijn hoop is dat ik geen pingel schade tegen kom. Maar meer hierover als de kop eraf ligt.
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

die ebay koppakkingen hebben wij zelfs gebruikt op de geblazen F7's, dus daar zal het niet aan liggen.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ach een foutje kan er altijd inzitten, heb je Martijn Kools momentsleutel soms gebruikt? ;)
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

wel een 19 euro grabbelton moment sleutel. Maar als de kop eraf is gaan we zien wat de oorzaak is. Ik ga nog niet twijfelen aan menno's mapping, als ik hem mag geloven stond alles nog vrij safe.
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

Gister de auto terug gekregen en vanmorgen de motor er maar eens uitgetakeld. Kop eraf en dit als resultaat:

Zoals verwacht de koppakking tussen cilinder 1 en 2

[img]http://imageshack.us/a/img6/7698/1369492775116.th.jpg[/img]

Zuiger 1 is duidelijk een stuk schooner en dus de boosdoener. Maar geen duidelijk pingel sporen te vinden.

[img]http://imageshack.us/a/img90/5158/1369492734093.th.jpg[/img]

Echter baad mij de volgende foto wel zorgen. Ik wou de kop al 1 mm vlakken maar dan hoop ik dat dit voldoende is om dit "gat" gelijk te trekken.

[img]http://imageshack.us/a/img689/1779/1369492659218.th.jpg[/img]

Ik denk persoonlijk dat er een rotte injector tussen heeft gezeten. Deze ga ik nu laten cleanen in de hoop dat hier een duidelijk resultaat te zien is.
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

euh, valt niet onder pingelschade ? Die volg ik even niet. De kwaliteit van de fotos is niet echt schitterend maar je mist een stuk tussen de verbrandingskamers en blijkbaar (foto) heb je daar een half opgevreten klep.

Welk deel mis ik dat niet onder pingelschade valt ???
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

gelukkig geen opgevreten kleppen of zuigers. In de foto ziet het er inderdaad raar uit maar dat is alleen wat roet aanslag. Maar helaas jo, geen gebash op de ecu maar puur mijn zuinigheid om de injectoren niet te cleanen.
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

En die put/kuil in je kop dan tussen de verbrandingskamers ?
Is dat standaard dan .....?
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

Jochem de Haas schreef:En die put/kuil in je kop dan tussen de verbrandingskamers ?
Is dat standaard dan .....?
yup. heb me er even in verdiept en dit schijnt enorm snel weg te vreten bij een lekke koppakking tussen 2 cilinders. Dit is dus van een paar km hotten en stoten naar de uitgang van de ring. Toen nog helemaal in de waan dat het iets lulligs zou zijn.
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

"verdiepen" is wel het juiste woord, letterlijk dan. Jij bent diegene die over gebash met de ecu begint dus je bent er wel mee bezig.

Als je even logisch nadenkt en de schuld bij een falende injector legt, dan zou je in principe een compleet wit hete bougie moeten hebben en meer detonatieschade ?
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Joh, stel je eens voor dat ie niet op het originele Renix systeem afgesteld is.

Dat moet toch wel bij voorbaat slecht zijn, net als de rest van de wereld die hun auto's niet ombouwen naar het Renault Renix systeem, omdat dat natuurlijk het beste is was er te krijgen valt |:

Niks ten nadele van Henk, die prima maps levert, maar afwijken van het originele Renault management is echt een no-go :klop:
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Zeg halve zool, wat is jouw probleem eigenlijk ? Ik heb in heel dit topic nog geen woord gerept over gelijk welk managment. Jullie voelen je wel heel hard aangesproken moet ik zeggen.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Waarom moet er nu weer zo'n uitlokkende reaktie geplaatst worden, tutuur? Goh het wordt steeds rustiger op de RTC, geen idee hoe dat komt...
Geert, succes met het herstellen van de schade.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Het kan ook gewoon aan de momentsleutel van 19 euro uit de grabbelbak liggen. Ik heb het al eens eerder gezien. Laat eens de momentsleutel ijken (kan bij gereedschapzaak of zelfdoen met een arm en gewicht). Ik heb een keer een Moto Guzzi in elkaar zien draaien. Reden: Momentsleutel stond op 40Nm maar in het echt 60Nm. De cilinder werd gewoon vervormd. Zuigerspeling bij deze motoren 0,02mm.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

-jo- schreef:Zeg halve zool, wat is jouw probleem eigenlijk ? Ik heb in heel dit topic nog geen woord gerept over gelijk welk managment. Jullie voelen je wel heel hard aangesproken moet ik zeggen.
Ik heb nooit jou naam genoemd en toch voel je je zo aangesproken, zou dat dan toch wat betekenen, of komt dat zomaar uit de lucht vallen denk je?
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Heren, gedraag je eens! Wissel even telefoonnummers uit zodat jullie via de telefoon dit meningsverschil uit kunnen praten, maar niet in het topic van Geert svp :)

Nu back on-topic!!
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

thx dennis.

Kop ligt klaar op gevlakt te worden. Deze breng ik morgenvroeg direct weg.

[img]http://imageshack.us/a/img12/2131/1369586810615.th.jpg[/img]
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Laat je dat gat oplassen ofzo? dat vlak je niet weg lijkt me
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

ik heb de kop opgemeten en is nog de originele 136.6 mm dik. Er kan dus 1mm vanaf. Ik denk dat het net wil, anders oplassen inderdaad.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Als t vlamfront door zo'n gat in je koppakking gaat, is het niet heel raar dat die kop daar weg smelt. Hopelijk krijg je m nog gevlakt.

En of t van een vuile injector, slechte pakking, of slecht aangehaalde bouten komt, lastig te zeggen vanaf hier. Anyhow, oplossen en gasgeven :-)
rev it like a rental
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

Maandag de kop weggebracht en haal hem vanmiddag weer op. De "hap" tussen de verbrandingsruimtes was 0.7mm diep en kan dus gelukkig nog gevlakt worden.

Hierbij nog een foto van de desbetreffende cilinder waar alles begonnen is. Ik zie hier geen enkele vorm van pingel schade. Oordeel zelf.

[img]http://imageshack.us/a/img835/2339/1369818772265.th.jpg[/img]

Dus zo snel mogelijk nieuwe koppakking er tussen, nokkenassen opnieuw intimen en opnieuw mappen. Dit keer met een andere wideband en thermocontact in het spruitstuk. Kijken of daar nog interessante waardes uit voort komen.
Laatst gewijzigd door Geert op wo 29 mei 2013 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Menno schreef:Als t vlamfront door zo'n gat in je koppakking gaat, is het niet heel raar dat die kop daar weg smelt. Hopelijk krijg je m nog gevlakt.
daar bestaat geen twijfel over. Het ging mij om de bewering dat er geen pingelschade was. Nou...dat gat in die koppakking is niet door de muizen hoor.
Geert schreef:Maandag de kop weggebracht en haal hem vanmiddag weer op. De "hap" tussen de verbrandingsruimtes was 0.7mm diep en kan dus gelukkig nog gevlakt worden.
beters (Y)

Geert schreef:Dus zo snel mogelijk nieuwe koppakking er tussen, nokkenassen opnieuw intimen en opnieuw mappen. Dit keer met een andere wideband en thermocontact in het spruitstuk. Kijken of daar nog interessante waardes uit voort komen.
hoe verhaalt dit zich in de compressie ? De kop zal vast voorheen wel eens gevlakt zijn ?
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

De kop was nooit eerder gevlakt. Hij was nog precies de originele 136.6mm.

Ik gok straks een compressie van 1:11 te hebben. Ik laat de kop 0.8mm vlakken. 1mm geeft 1:11.5 als ik patrick van den biggelaar mag geloven.
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

11.5:1 is mooi voor deze motoren, kom je een eind mee ook. Kris gaat nu 12.6:1 rijden.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Van de Standaard 1:10 verhouding naar 1:11 is best pittig, ik vraag me al een tijdje af of je daarna wel door kan rijden met een standaard fabrieks mapping ?
Neem aan dat een custom map dan wel vereist/optimaal is ?
Wat ik me ook afvraag is of er data bekend is wat het vermogen en koppel van een F7R motor dan exact doet (zowel verloop als piek waardes)
Anything worth doing is worth doing right!.
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

mapping moet uiteraard aangepast worden. Prestatie winst weet ik niet precies maar zou goed merkbaar zijn. Ik ben dus erg benieuwd.
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

zeker weten gewoon doen!

wel juiste brandstof tanken!
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Geert schreef:mapping moet uiteraard aangepast worden. Prestatie winst weet ik niet precies maar zou goed merkbaar zijn. Ik ben dus erg benieuwd.
Daar ben ik ook erg benieuwd naar namelijk, gezien ik bezig wil gaan mijn F7R op te bouwen voor de 19 16v :)
Anything worth doing is worth doing right!.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ah lekker toch, 98 reed ie toch al, zo maak je er goed gebruik van ook (Y)

Nou snel weer knallen Geert, zijn die injectoren nu gereinigd of heb je andere?
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

injectoren inderdaad laten reinigen. Spuitpatroon is flink verbeterd maar volume was al voldoende. Hier heeft de oorzaak dus ook niet gelegen.

Inmiddels de kop opgehaald. Hij is uiteindelijk 0.9mm gevlakt en het gat is op een klein hoekje helemaal weg.

[img]http://imageshack.us/a/img842/7797/1369985481575.th.jpg[/img]

[img]http://imageshack.us/a/img27/8103/1369985493108.th.jpg[/img]

Heb er een cometic mls koppakking bij gekregen, deze werd mij aangeraden ivm de hogere compressie.
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

Meet je de lift in BDP ook nog even na...?

jij had die 286's toch? even kijken dat je niet tegen de zuigers aan zit te harken... ik heb destijds wel pockets moeten frezen met 1 mm gevlakte kop, maar dat was met 34,6 mm kleppen, maar kijk het in ieder geval even na zou ik zeggen...
Plaats reactie