Bram stelt zich voor (Kangoo 1.9DTI = NU EEN 1.5DCI-60 !!)

Nieuw op de site? Stel je hier voor.
Plaats reactie
BramvT
Berichten: 13
Lid geworden op: za 1 dec 2012 13:38
Contacteer:

Hoi allemaal, de naam is Bram...woon in de regio Kennemerland, ben 62 jaar en heb sinds 2,5 jaar een Kangoo 1.9 DTI (bj. 2001) met standaard 80 pk, maar heb ik vorig jaar zomer laten chiptunen door Tunex te s'Heerenberg naar 98 pk ! (kosten zijn daar 225 euro)

Het is een onopvallende grijs-kenteken uitvoering, aangezien ik van een Renaultmonteur hoorde dat ditzelfde blok in een Laguna of Scenic van die bouwjaren standaard 98 pk heeft, die echter WEL een intercooler hebben en de Kangoo niet (vandaar het verschil van 18 pk), heb ik toch gemeend dat een blok zoals deze, wat een Direct ingespoten turbodiesel is, wel wat meer kan hebben. :)

Aangezien ik hiervoor 19 jaar lang met enkele Citroen BX'en heb gereden, met een 1.8 turbodiesel van 90 pk (type blok rond 1987 al ontwikkeld), wat nog Indirect ingespoten motoren zijn....meende ik dat mijn 1.9DTI wel wat meer power zou kunnen geven, ook al zit er geen intercooler op.
Ik heb er nu zo'n 50.000 km mee gereden en moet zeggen dat je dit wel merkt die 18pk meer.....vooral als je een oprit van een snelweg oprijdt, trekt ie in 4 flink door tot 120.
Topsnelheid (in Duitsland gemeten) is 178 km p/u....best rap voor een Kangoo type 1 van 1065 kg ;-)

Overigens is het verbruik bij veel snelweg-kms gelijk gebleven...1 op 17,5
Laatst gewijzigd door BramvT op vr 25 jan 2013 8:40, 3 keer totaal gewijzigd.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Welkom hier! (Y)

Is het geen idee om de IC van die Scenic of Laguna ergens op de kop te tikken, incl. buizenwerk, om zo nóg meer uit je dieseltje te halen? :) Als je geluk hebt is het allemaal plug & play. Het enige wat je dan nog zou moeten doen, is een chip op maat laten maken, om al het potentieel eruit te halen.

Succes en veel plezier met de auto. :)
BramvT
Berichten: 13
Lid geworden op: za 1 dec 2012 13:38
Contacteer:

Merijn schreef:Welkom hier! (Y)

Is het geen idee om de IC van die Scenic of Laguna ergens op de kop te tikken, incl. buizenwerk, om zo nóg meer uit je dieseltje te halen? :) Als je geluk hebt is het allemaal plug & play. Het enige wat je dan nog zou moeten doen, is een chip op maat laten maken, om al het potentieel eruit te halen.

Succes en veel plezier met de auto. :)
Beste Merijn.....er is al een andere chip ingekomen toen, heb de originele (met 80 pk) nog in het dashbordkastje liggen...met die buizen bedoel je zeker de intercooler mee....dat hebben we al eens bekeken bij de Renaultdealer (waar een goede vriend van mij werkplaatschef is)...maar aangezien ik ook Airco heb, zit het front helemaal vol....zou niet weten waar ik die intercooler zou moeten plaatsen.

Ik meen dat de 1.5DCI van 80 (85) pk ook een intercooler heeft in type 1A en 1B...zou ik daar eens moeten kijken hoe dat zit.
Want dan zou hij zelfs tot 110 pk gechipt kunnen worden....maar ben al dik tevreden met die 98 pk hoor ;-)

Overigens ben ik al vanaf 1966 bekend met Renault....heb toen als 16-jarige knul illegaal van mijn oom rijles gehad in zijn R-10 :lol:
Afrijden zelf deed ik in 68 met een Kever, in mijn diensttijd een ooude R-4 gehad....en eind jaren 70 ben ik (na diverse Simca's 1501) begonnen met een R-16 TS en TX, 2e hands uiteraard......daarna enkele R-6's gehad, een R-11 GTX (?)...dus die met de 1700 motor en dubbele carburateur...kreeg in 83 een klein geschenk van een tante en heb daar toen een R-30 V6 van gekocht, maar die is na een paar maanden de deur weer uitgegaan vanwege het gebruik (1 op 6 |: ).

V.w.b. het rijden met de gechipte Kangoo....er zitten weleens bijvoorbeeld VW Caddy SDI (en zelfs TDI) achter mij aan, die ik dan helaas voor hen het snot in de ogen rijd :smile:
De enige bestellertjes die ik moeilijk kan bijhouden, zijn die Fiat Doblo's diesels.
BramvT
Berichten: 13
Lid geworden op: za 1 dec 2012 13:38
Contacteer:

Daar ben ik weer......afgelopen week is mijn 1.9DTI verkocht en heb ik nu een Kangoo 1.5DCI 60 (met 57pk) van BJ. 06-2003 !

Dat is natuurlijk vergeleken met de 98 pk die mijn vorige Kangoo had helemaal niks, maar wilde deze witte DCI-60 graag hebben omdat hij (NAP) maar 94.000 km op de teller heeft staan, bj. is Juli 2003.

Heb al gevraagd bij Tunex wat hij met chippen zou worden, van 57 naar 80 pk...echter, deze DCI heeft GEEN intercooler (net als die 1.9DTI), dus mijn vraag is of dit kwaad kan, danwel dat ik tijdens hete zomers rustig aan moet doen met het toerental, omdat hij dan geen gekoelde lucht kan aanzuigen.

Bij Tunex doen ze het chiptunen voor 225 euro.....mijn vraag is of er ook nog andere mogelijkheden zijn, danwel dat jullie het afraden om er 80 pk van te maken vanwege het (oa) ontbreken van een intercooler ?
Laatst gewijzigd door BramvT op vr 25 jan 2013 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Rob
Berichten: 1757
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: Maastricht

Ik weet uit ervaring dat de phase 1 Kangoo 1.5 dci wel een intercooler heeft. Je zou misschien van een 80 pk het hele intercoolersysteem (dus met slangen etc) kunnen halen voor op jouw 60 pk. Wellicht dat er ergens op een sloop een 80 pk staat?

Van het chiptunen heb ik geen verstand. Dus of dat kwaad kan zonder IC, weet ik niet. Wellicht kan fastchip jou verder helpen?

Maar met een originele 80 pk dci Kangoo trek je ook geen straatstenen los hoor. Die lopen niet harder dan 170 km/u.
BramvT
Berichten: 13
Lid geworden op: za 1 dec 2012 13:38
Contacteer:

Rob schreef:Ik weet uit ervaring dat de phase 1 Kangoo 1.5 dci wel een intercooler heeft. Je zou misschien van een 80 pk het hele intercoolersysteem (dus met slangen etc) kunnen halen voor op jouw 60 pk. Wellicht dat er ergens op een sloop een 80 pk staat?
.......................
Maar met een originele 80 pk dci Kangoo trek je ook geen straatstenen los hoor. Die lopen niet harder dan 170 km/u.
Ik heb toevallig met mijn neus er bovenop gestaan toen de motorbeschermingskap (of hoe noem je die plastic plaat) eraf ging om er een nieuw luchtfilter in te zetten......maar zag de luchtslang regelrecht het schutbord links ingaan.
De monteur trok hem zelfs per ongeluk los.....en van IC slangen weet ik dat die met stevige slangenklemmen vast zitten.....daar was hier geen sprake van.

En een IC zou dan voor in het front moeten zitten, bij de radiateur...en daar zit ook niks (ook geen airco-radiateur, want die heeft hij niet).

Ik had deze vraag al gesteld op het Renaultforum, maar daar verwees iemand mij naar hier.

Nogmaals : ik wil weten welke configuratie ze bij het chiptuningbedrijf moeten aanhouden....de volle 80 pk geven of juist iets minder (70 pk bijvoorbeeld).
En vooral....of het kwaad zou kunnen als hij wel 80 pk krijgt, uiteraard houd ik er rekening mee dat hij geen gekoelde lucht kan aanzuigen, dus in een hete zomer rustig aan doen lijkt mij.

Ook zou ik weleens willen weten of dit DCI-60 blok van binnen dezelfde zuigers, lagers e.d. heeft als de DCI-80...of dat deze 57pk blokken lichter zijn uitgevoerd.

Tenslotte : 170 km p/u ga ik er sowieso niet mee rijden, aangezien deze DCI een andere bak-overbrenging heeft....bij 120 km p/u maakt deze 32 a 3300 rpm en een DCI-80 (en 1.9DTI) rond de 2800 rpm.

Met een gechipt blok gaat het mij vooral om de extra acceleratie tijdens invoegen op de snelweg...of als je snel even wilt passeren ed....niet om er sneller mee te rijden dan 140. ;-)
Rob
Berichten: 1757
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: Maastricht

BramvT schreef:
Rob schreef:Ik weet uit ervaring dat de phase 1 Kangoo 1.5 dci wel een intercooler heeft. Je zou misschien van een 80 pk het hele intercoolersysteem (dus met slangen etc) kunnen halen voor op jouw 60 pk. Wellicht dat er ergens op een sloop een 80 pk staat?
Ik heb toevallig met mijn neus er bovenop gestaan toen de motorbeschermingskap (of hoe noem je die plastic plaat) eraf ging om er een nieuw luchtfilter in te zetten......maar zag de luchtslang regelrecht het schutbord links ingaan.
De monteur trok hem zelfs per ongeluk los.....en van IC slangen weet ik dat die met stevige slangenklemmen vast zitten.....daar was hier geen sprake van.

En een IC zou dan voor in het front moeten zitten, bij de radiateur...en daar zit ook niks (ook geen airco-radiateur, want die heeft hij niet).

Ik had deze vraag al gesteld op het Renaultforum, maar daar verwees iemand mij naar hier.

Ook zou ik weleens willen weten of dit DCI-60 blok van binnen dezelfde zuigers, lagers e.d. heeft als de DCI-80...of dat deze 57pk blokken lichter zijn uitgevoerd.
Je hebt gelijk (Y) . Wat ik was vergeten zijn 2 woorden: 80 pk. Ik bedoelde te zeggen: "Ik weet uit ervaring dat de phase 1 Kangoo 1.5 dci 80 pk wel een intercooler heeft." Vandaar mijn opmerking over het overzetten van de IC van een 80 pk van een Kangoo op de sloop.
BramvT
Berichten: 13
Lid geworden op: za 1 dec 2012 13:38
Contacteer:

Bedankt Rob ;-) .....maar dat gaat nog een hele bedoening worden (en nog meer geld kosten), ik ben zelf geen sleutelaar meer (wel vroeger geweest).

Overigens valt de respons op dit forum mij nogal tegen, dacht dat er hier genoeg mensen zouden zitten met ervaringen over het chiptunen van een 1.5DCI. (S)
the reaper
Berichten: 808
Lid geworden op: wo 1 jun 2011 19:10
Locatie: stapelmoor

volgens mij worden er toch maar heeel weinig 1.5jes gechipt, juist ook omdat de betrouwbaarheid van die motoren nogal de wensen overlaat.. oke de tot 80pk versies blijven over het algemeen wel heel, puur ook omdat ze totaal geen vermogen hebben. daarom zou ik ook bij een chipper informeren. de 1.9dti "van vroeger" voelde veel directer en sneller aan.

ochjoh gewoon genoegen nemen met wat je nu hebt, anders had je ook wel een andere auto gekocht denk ik als je toch meer vermogen wilde?
BramvT
Berichten: 13
Lid geworden op: za 1 dec 2012 13:38
Contacteer:

the reaper schreef:volgens mij worden er toch maar heeel weinig 1.5jes gechipt, juist ook omdat de betrouwbaarheid van die motoren nogal de wensen overlaat.. oke de tot 80pk versies blijven over het algemeen wel heel, puur ook omdat ze totaal geen vermogen hebben. daarom zou ik ook bij een chipper informeren. de 1.9dti "van vroeger" voelde veel directer en sneller aan.

ochjoh gewoon genoegen nemen met wat je nu hebt, anders had je ook wel een andere auto gekocht denk ik als je toch meer vermogen wilde?
Nee, ik neem geen genoegen met een 57pk diesel....ik rijd zo'n 60 a 70.000 km p.jr met 95% snelweg kms, maar dat wist ik uiteraard van tevoren....wat ik ook wist is, dat deze DCI-60 een commonrail turbodiesel is die (volgens mij) qua techniek hetzelfde is als de dci70 en 80pk uitvoering.

Daar had ik dus wat vragen over.....als de techniek van binnen inderdaad hetzelfde is (zuigers, lagers, brandstofpomp enz), maar alleen het ontbreken van een intercooler (en dus minder inspuiting via software) in de rekeneenheid het verschil is....zou hij dus best wat meer power kunnen krijgen.

Daar komt bij dat ik er alleen maar wat lichte spullen in vervoer en hij dus weinig extra hoeft mee te zeulen, dan alleen mijn persoontje van 70kg :)

Verder neem ik uiteraard de tip van Rob hierboven terharte en zal de komende tijd op zoek gaan naar een intercooler-set van een DCI 80 pk...mits die vrij eenvoudig overgezet kan worden en daar niet allerlei extra zaken voor komen kijken, zoals aanpassing van de carrosserie voor (bij de radiateur) ed.
Rob
Berichten: 1757
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: Maastricht

Copyright http://www.cliodci.net

65 bhp -
No blue letters in the word DCI on the sidestrip.
No intercooler.
Turbo is a 5435 970 0000 Borg warner K series.
JB3 gearbox pretty much same as 1.6 16v.
Engine codes - K9K 704, K9K 700
OVAL PLATE CB07 (Inside of drivers door)
Standard Turbo Boost Pressure = 1 Bar (14.5psi)
Standard Fuel Pressure = 1400psi
No intercooler


80 bhp -
Blue I in the word DCI on the sidestrip.
Large Intercooler located infront of the radiator.
Injectors 15% more efficient than 65's.
Slightly different turbo to 65 (5435 970 0002 Borg warner K series).
JC5 gearbox pretty much same as 2.0 16v. From 2004 onwards JH3 and JR5 boxes were also fitted.
Engine code - K9K 702
OVAL PLATE CB08
Standard Turbo Boost Pressure = 1.2 Bar (17.4psi)
Standard Fuel Pressure = 1400psi

100 bhp -
Blue CI in the word DCI on the sidestrip.
Small fat intercooler (17% more efficient than 80 ic). Located infront of the radiator at the bottom.
Same injectors as 80.
Same fuel pump as 65 & 80 but runs at 1600 bar
Again, more efficient, variable geometry turbo (5439 970 0030 Borg warner K series)
Different block and head and different injection set up to 65 & 80 with the 100 having a stronger crank, stronger rods and pistons.
Inlets on the head are bigger, different cam and ex manifold.
Gearstick, reverse is down and right as opposed to up and left with the lift.
Gearbox is a JR5 120. (5 Speed box as fitted to petrol lagunas, no renault 6 speed box fits!)
Engine code - K9K 712.
OVAL PLATE CB2G
Standard Turbo Boost Pressure = 1.25 Bar (18.1psi)
Standard Fuel Pressure = 1600psi

Misc -

The reason the Pistons were changed on the dci 100 was due to the extra fuel pressure causing issues with the 65/80 pistons - worth noteing if you plan on changing fuel pressure

The dci 65 and dci 80 turbo is good for 1.5 bar but the dci 65 will NEED an intercooler to reach these sort of figures reliably and really the dci 80 will need a dci 100 spec intercooler at least too!

The turbo repair kit for the all the dci turbos is the Borg Warner KP35 kit
A handy list of turbo part numbers and oval plate numbers which correspond to the mentioned vehicles. These turbo's do fit other K9K variations ( of which there are over a hundred ) the oval plates are just rough guide lines to help you on the Dialogys. The part numbers given are the Borg Warner number ( k series ) and not the Renault part number. The Borg warner part number can be found on the blower housing ( blue / yellow / red badge )

Engine type turbo part number model / oval plate

K9K 700 * 5435 970 0000 * Kangoo FC07
K9K 702 * 5435 970 0002 * Clio CB08
K9K 704 * 5435 970 0000 * Clio CB07
K9K 710 * 5435 970 0000 * Kangoo FC09
K9K 712 * 5439 970 0027 * Clio CB2G
K9K 714 * 5435 970 0011 * Kang FC1E
K9K 718 * 5435 970 0012 * Clio CB3N
K9K 722 * 5435 970 0002 * Meg CM0F
K9K 724 * 5435 970 0012 * Sce BM1F
K9K 728 * 5439 970 0027 * Sce JM02
K9K 732 * 5439 970 0030 / 0070 Meg CM1E
K9K 740 * 5435 970 0011 * Clio CB3M
K9K 750 * 5439 970 0000 * Clio CR0V
K9K 764 * 5439 970 0030 / 0070 Clio CR0H
K9K 766 * 5435 970 0012 * Clio CR0F
K9K 768 * 5435 970 0011 * Clio CR0G
K9K 780 * 5439 970 0030 / 0070 Lag BT0A
K9K 802 * 5435 970 0012 * Kang FW0B
K9K 804 * 5439 970 0030 / 0070 Kang FW0C
K9K 706 * 5439 970 0030 / 0070 Kang FW0F
K9K 832 * 5439 970 0030 / 0070 Kang BZ0B
BramvT
Berichten: 13
Lid geworden op: za 1 dec 2012 13:38
Contacteer:

Dank je voor de lijst Rob....maar mijn DCI60 (= 57 pk) zie ik er niet bij staan (misschien alleen in de Kangoo gezet en niet in een Clio ?) ;-)

Ik weet dus ook niet waarom ze een verschil hebben van 8 pk die 2 blokken (57 en 65).

Zo kwam ik ook verschillen tegen tussen de D55 en D65, de 2 ongeblazen 1.9 diesels van Renault van rond 2001....toen ik de laatste weken een opvolger zocht voor mijn 1.9DTI.

Ik heb vanaf 1990 t/m 2010 in Citroën (PSA) diesels gereden, zowel de gewone als de TD en die waren tenminste duidelijk vwb de PK's (71 en 90) :p

Overigens rij ik al sinds 1970 Renault, de R4, R6, R16 en zelfs kort de R30 V6 gehad, tot 1990 dus. ;-)
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

wel een flink renault gat. mooi vergelijk van een r30 V6 naar een kango dielsel.

Maar ook wel weer iets actueels. Nu rijd je per jaar zoveel kilometer, en de huidige dieselprijs is ook om te huilen. Nu rij je in een behoorlijk zuinige diesel, die onderin redelijk trekt. Top snelheid vind ik persoonlijk niet echt relevant aangezien je toch niet harder mag als 130, en qua reistijd schiet je er ook niets mee op. Zelf heb ik heb een Doblo maxi 120PK, top van 180 op de gps en ben ook altijd als eerste weg bij een stoplicht ook met volle bak. invoegstrookje snelweg en dan zit ik al op de 140... Maar tegenwoordig vraag ik me af, waarom heb ik toen niet voor de 1.3 75Pk gekozen maar voor de zwaarste uitvoering... verbruik met zware voet is 1 op 12, netjes rijden 1 op 14,5. Ik wil graag met de mijne standaard 1 op 16 rijden. Dat scheelt me op jaarbasis echt wel flink geld op 30K Km scheelt me dat 9 a 10 keer tanken per jaar, dus dat zou nu al ruim 40X tanken zijn geweest en dat is een JAAR diesel gebruik a dik 2200LITER!!

dus niet zo zeuren :p stop het geld dat je overhoud in een 2ehandse rs voor er bij! :bang:
BramvT
Berichten: 13
Lid geworden op: za 1 dec 2012 13:38
Contacteer:

Abel schreef:................knip...............

dus niet zo zeuren :p stop het geld dat je overhoud in een 2ehandse rs voor er bij! :bang:
Graag weer Ontopic verder....hier zit ik niet op te wachten. (N)
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Dan zit je ook niet te wachten op mijn opmerking dat je er wellicht beter aan had gedaan iets langer te zoeken naar een 80pk zodat je jezelf dit soort uitzoekwerk 9en dus ook geld kostende ombouw) had kunnen besparen ... als je toch van te voren weet je meer vermogen wilt dan voorhanden is ...


Just my 2 cents ... (F) :peace:
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
BramvT
Berichten: 13
Lid geworden op: za 1 dec 2012 13:38
Contacteer:

Arco schreef:Dan zit je ook niet te wachten op mijn opmerking dat je er wellicht beter aan had gedaan iets langer te zoeken naar een 80pk zodat je jezelf dit soort uitzoekwerk 9en dus ook geld kostende ombouw) had kunnen besparen ... als je toch van te voren weet je meer vermogen wilt dan voorhanden is ...

Just my 2 cents ... (F) :peace:
Nee, daar zit ik inderdaad niet op te wachten....tenzij jij mij 1 hele Kangoo dci80 met NAP 94000 km voor 1900 euro weet aan te bieden. :~

Of dacht je soms dat ik voor de kat z'n viool wekenlang MP, Speurders en diverse Autotracks/traders enz heb afgestruind.....uiteraard zocht ik die dci80 als eerste, maar bleek genoegen te moeten nemen met deze dci60.

Ik ga wel weer verder op het Renaultforum, op dit forum kom ik niet veel verder met serieuze vragen over chiptunen, heb ik in de gaten |:
AnthonyR
Moderator
Berichten: 8899
Lid geworden op: do 22 sep 2005 15:27
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Ik denk dat er nuttige informatie gepost is. :)
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

BramvT schreef:
Arco schreef:Dan zit je ook niet te wachten op mijn opmerking dat je er wellicht beter aan had gedaan iets langer te zoeken naar een 80pk zodat je jezelf dit soort uitzoekwerk 9en dus ook geld kostende ombouw) had kunnen besparen ... als je toch van te voren weet je meer vermogen wilt dan voorhanden is ...

Just my 2 cents ... (F) :peace:
Nee, daar zit ik inderdaad niet op te wachten....tenzij jij mij 1 hele Kangoo dci80 met NAP 94000 km voor 1900 euro weet aan te bieden. :~

Of dacht je soms dat ik voor de kat z'n viool wekenlang MP, Speurders en diverse Autotracks/traders enz heb afgestruind.....uiteraard zocht ik die dci80 als eerste, maar bleek genoegen te moeten nemen met deze dci60.

Ik ga wel weer verder op het Renaultforum, op dit forum kom ik niet veel verder met serieuze vragen over chiptunen, heb ik in de gaten |:
Tja of je nu zo blij moet worden van die nap 94000K is ook een discussiepunt. Dat die auto in 10 jaar tijd geen 100000 heeft gereden vind in persoonlijk minderbelangrijk als dat die auto iedere 20K de juiste beurt heeft gehad. Liever een jongere met meer km voor het zelfde geld.

Maar ontopic. Alles wat je wil weten staat al in het topic! dus hoezo niet behulpzaam? meer info over een 57Kw die dus haast niet te tunen is is al gegeven! de 80kw variant heeft andere injectoren en een andere turbo, nu zal die turbo minst interessant zijn, die 57Kw turbo kan heus wel een paar tiende meer druk geven.

FF een brain fart gehad. Ooit van een powerbox gehoord? die faket waarden voor de computer zodat die meer brandstofdruk geeft en ook meer turbo druk.
http://www.speedfreakcarparts.nl/renaul ... p-405.html

121Euro en geen cent meer voor 16PK en 40Nm niet slecht toch?
Laatst gewijzigd door Abel op di 29 jan 2013 0:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Roderik
Berichten: 124
Lid geworden op: ma 10 mar 2003 16:48
Locatie: Oss

ontopic: :grin:
BramvT
Berichten: 13
Lid geworden op: za 1 dec 2012 13:38
Contacteer:

Abel schreef:Maar ontopic. Alles wat je wil weten staat al in het topic! dus hoezo niet behulpzaam? meer info over een 57Kw die dus haast niet te tunen is is al gegeven! de 80kw variant heeft andere injectoren en een andere turbo, nu zal die turbo minst interessant zijn, die 57Kw turbo kan heus wel een paar tiende meer druk geven.

FF een brain fart gehad. Ooit van een powerbox gehoord? die faket waarden voor de computer zodat die meer brandstofdruk geeft en ook meer turbo druk.
http://www.speedfreakcarparts.nl/renaul ... p-405.html

121Euro en geen cent meer voor 16PK en 40Nm niet slecht toch?
Kijk....hier kan ik wat mee, heb de man meteen gebeld en met hem gesproken over het eea ! (Y)

Ze hebben dat apparaat (specifiek voor mijn dci60) op voorraad liggen en inderdaad voor 121 euro klaar, hij krijgt dan geen 80 PK maar 68 PK...en dan lijkt mij ook een stuk veiliger.

Maar wel meer trekkracht onderin en toch tijdens snelweg-kms een stukje zuiniger...precies wat ik zocht.
Ik ben niet zo opgegroeit met tunen...stam nog uit de carburateurtijd, het enige wat ik ooit zelf heb *getunend* was mijn Batavus Whippet brommer in 1967 dmv de beruchte koperen Verstelbare sproeier (en inlaatpoort uitvijlen ed.) :lol:

Dank voor de tip Abel ! :worship:
roadkill
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 8 aug 2012 15:21

Chippen zus chippen zo, waarom niet gewoon voor een paar euro mooi plaatje maken en je EGR afdoppen?????? (loopt ie zuiniger en beter van)
BramvT
Berichten: 13
Lid geworden op: za 1 dec 2012 13:38
Contacteer:

Abel schreef:FF een brain fart gehad. Ooit van een powerbox gehoord? die faket waarden voor de computer zodat die meer brandstofdruk geeft en ook meer turbo druk.
http://www.speedfreakcarparts.nl/renaul ... p-405.html

121Euro en geen cent meer voor 16PK en 40Nm niet slecht toch?
En dus.....moest toevallig vandaag de kant van R'dam op en heb er meteen eentje bij hen gekocht... en bij een bevriende garage van mij erin laten zetten...(sta je tenminste droog)...kom net terug van een proefrit (ook op de snelweg) en dit is PRECIES wat ik wilde ! (Y)

Trekt nu veel sneller op in de lagere toerentallen, dus sneller op 80...van 80 naar 120 gaat nu ook veel vlotter, we schatten in dat ie nu zo rond de 68 a 70 pk heeft, las nog wel in de GAW dat er een regelschroef op zit die je max. een kwart slag kan draaien (iets meer of minder vermogen)....heb die schroef zo snel niet gezien, kan er overigens wel makkelijk bij....dus dat bekijk ik nog weleens als het normaal weer is.

Abel : dit was de gouden tip van je (Y) , hoef nu ook niet meer naar Tunex....zat er een beetje tegenaan te hikken dat hij bij hen wel erg veel extra vermogen zou krijgen....hij gaat nu tenminste goed mee met accelereren en daar ging het mij om. :)
Plaats reactie