Megane RS, maar welke?

Post hier al je vragen over de Renault Mégane
Plaats reactie
Blou
Berichten: 3
Lid geworden op: do 27 dec 2012 19:09
Contacteer:

Ik ben aan het kijken naar een Megane II RS alleen zijn er veel verschillende uitvoeringen en bouwjaren. Ik heb veel gelezen/gehoord over de problemen van de Ph1 op het gebied van electronica. Wat zijn de zwakke punten van de Ph1 en zijn deze bij de Ph2 al opgelost?

Wat zijn specifieke punten waar je op moet letten? distributie, banden is bekend maar zijn er voor dit model/motor punten die extra aandacht nodig hebben?

Ik heb inmiddels in een R25 gezeten maar deze prachtige Recaro's zijn voor mij te hoog. Is deze te verlagen? heeft een normale sportstoel van een RS hoogte verstelling?

Hoe weet je voor een normale Ph2 RS of er een cup-onderstel gemonteerd is?

Ik zie de reacties graag voorbij komen en houd jullie op de hoogte van de zoektocht.


Groeten,

Blou
Laatst gewijzigd door Blou op ma 31 dec 2012 8:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

De meeste vragen zal Patrick.B een antwoord op kunnen geven. Hij houdt ook het register van de Mégane RS'en bij.

De phase1 kende nog wel wat problemen inderdaad. Ook kwam er kritiek van de pers op de phase1 RS225. Met de Trophy werd dit het onderstel, stuurgevoel en enkele andere zaken verbeterd.

De F1-team R25 is een feestversie na winst in de F1 en is gebasseerd op de Trophy als ik het goed heb, maar dan met de phase2 neus.

Later in 2007 volgde de F1-team R26 en die was verder verbeterd. Kreeg ook een mechanisch sperdif mee en iets meer pk's, iets ander uitlaatsysteem etc. etc.

Cuponderstel op een R25 / R26 is standaard. Ook op de Trophy's.
Bij een gewone RS herken je het aan antraciete velgen en ik meen ook i.c.m. rode remklauwen. Daarbij zijn ook de remschijven geboord, voorzover ze nog origineel zijn, want helaas worden ze later vaak vervangen door alleen geventileerde, die zijn de helft goedkoper.

De Recaro's zijn niet in hoogte te stellen en ik heb nog niet gezien dat iemand ze verlaagd heeft. Bij de gewone RS zijn ze denk ik wel verstelbaar, maar of ze ook lager gaan als de Recaro's?


In welke prijsklasse zoek je overigens? Patrick weet heel veel van de RS'en, ook eerdere eigenaren en vaak ook een stukje historie. Wellicht goed om als je een RS op het oog hebt eens met hem te PB'en.

En verder succes met de zoektocht. Mijn keus zou sowieso een phase2 zijn omdat deze technisch wellicht wat beter zijn en naar mijn idee mooier qua bumperpartij (voorzijde) en achterlichten. Maargoed, ik heb zelf een F1-R26 en ben dus wat bevooroordeeld.


Succes
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Christiaan
Berichten: 1160
Lid geworden op: ma 14 aug 2006 21:30
Locatie: Alphen a/d Rijn

Welkom Blou,

Adinsx heeft de meeste vragen al beantwoord zie ik en daar heb ik weinig op aan te vullen.

Ben zelf ook eigenaar van een R25 en deze bevalt uitstekend ;-) Heb er zelf gelukkig nog geen problemen mee gehad en die zijn er ook niet echt volgens mij. Goed onderhouden en op tijd zaken vervangen voorkom je een hoop mee.

Gewone RS stoelen zijn volgens mij nog net iets hoger dan Recaro's. Er zijn er wel mensen in de UK die hun Recaro stoelframe aangepast hebben of een custom frame gemaakt hebben om nog iets lager te zitten. Ik heb zelf niet de behoefte om lager te zitten eerlijk gezegd.

Mijn voorkeur gaat ook uit naar een ph2 en het liefst een 3 deurs. Maar ik kan me ook voorstellen dat mensen voor het gemak van 5 deurs kiezen.

Succes met je keuze. Als je inderdaad meer info over bepaalde occasions nodig hebt is de kans groot dat Patrick je inderdaad wel heea over het verleden kan vertellen.

Succes!
Blou
Berichten: 3
Lid geworden op: do 27 dec 2012 19:09
Contacteer:

Is de R25 een Ph1? dan bevat deze ook de zwakkere electronica? Hoe kan je goed de Ph1 en 2 uit elkaar houden? Grill voor en achterlichten had ik gezien maar die heeft de R25 ook al (als dat een ph1 nog is)
Gebruikersavatar
Rik Hamberg
Berichten: 2448
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Car: Clio IV R.S. (JS)
Locatie: Loozen (bij Gramsbergen)

De R25 is de eerste van de Phase 2 versies.
<>RenaultSport<>--------------------------Projectpagina
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

slechte electronica heb ik nog nooit horen voorbij komen bij een megane RS ph1.

Enkel de laguna ph1 had daar problemen mee voor zover ik weet.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Christiaan
Berichten: 1160
Lid geworden op: ma 14 aug 2006 21:30
Locatie: Alphen a/d Rijn

Ph 2 heeft inderdaad een andere voorbumper, gril, achterlichten, interieur, wielen en nog wat zaken.

Op deze foto kan je verschil wel zien. Ph1 en Ph2 R25/R26
De blauwe zijn R25's, geel is R26(zijn zo op het oog hetzelfde)
De grijze is een Ph1 trophy, standaard met cup onderstel en zelfde wielen als ph2
Oranje is een normale ph1 alleen heeft deze dan toevallig ph2 wielen eronder :lol:

Ph2 is vanaf 2006

[img]http://img835.imageshack.us/img835/60/p ... medium.jpg[/img]
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Phase 2 met cup chassis heeft pas vanaf 2007 rode remklauwen volgens mij, ik heb zelf een phase 2 uit 2006 met cup chassis. Cupchassis bij niet R25/R26/Throphy herken je aan antraciete velgen en spiegelkappen, geboorde schijven voor en achter en Eibach verlagingsveren.
Patrick RS
Moderator
Berichten: 14792
Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
Car: Megane

Welkom op de site.

Hoelang ben je precies dat je de recaro's te hoog vind? Ik ben zelf 1,90 maar ze zitten perfect. Ik heb zelf een f1 team r25 die overigens ook te koop staat :smile:

Je kan aan de ph2 zien dat het een cup is als de spiegelkapjes en aan de velgen als deze een antraciet kleur heeft. Echter zijn er misschien al een aantal ph2's bij welke dit aangepast heeft.Ook moeten ze de geperdoreerde remschijven hebben. Vanaf 2007 heeft renault sport het cup onderstel pas onderscheidend gemaakt door de rode remklauwen. Dus vooral de ph2 modellen in het jaar 2006 zijn wat moeilijk te onderscheiden van non cup. Ook moet de cup een banden maat van 235 hebben ipv 225 bij de niet cup. Ik heb eventueel ook nog een foto van de veren van het cup onderstel met nummers zodat je deze kan vergelijken.

Zoals hier boven word beschreven houd ik de registers bij waarin ook wel terug te vinden is of de ph2 een cup is of niet.
Ik heb veel info en foto's van vorige eigenaren. Dus mail mij gerust.

Een compleet onderhouds geschiedenis is natuurlijk altijd mooi meegenomen.
Distributieriem moet om de 5 jaar of om de 120.000 gedaan zijn. En het liefst ook met waterpomp.
Verder rest zijn er niet heel veel problemen mee wel gaan de raam motoren wel eens kapot of de stekkers hiervan.
Ook zijn er gevallen bekend van kapotte koppelingen maar dat licht naar mijn idee aan het gebruik van de auto.
RenaultclioII16v (Peter)
Berichten: 3702
Lid geworden op: ma 7 jan 2002 0:00
Car: Talisman sedan
Locatie: St. Annaland
Contacteer:

Het enige zwakke punt van de megane (in het algemeen) vind ik de "slotschakelaars" in de deurgrepen. Bij de bestuurdersdeur ben ik al aan de 3e bezig...
Cleaned Style
Projecttopic
Patrick RS
Moderator
Berichten: 14792
Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
Car: Megane

RenaultclioII16v (Peter) schreef:Het enige zwakke punt van de megane (in het algemeen) vind ik de "slotschakelaars" in de deurgrepen. Bij de bestuurdersdeur ben ik al aan de 3e bezig...
Apart. Ik heb dit nog niet eerder gehoord.
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

En toch gaan die dingen met bosjes verrot :D Bij mij werken er ook al een paar niet meer...Megane kwaal...
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Patrick RS schreef:
RenaultclioII16v (Peter) schreef:Het enige zwakke punt van de megane (in het algemeen) vind ik de "slotschakelaars" in de deurgrepen. Bij de bestuurdersdeur ben ik al aan de 3e bezig...
Apart. Ik heb dit nog niet eerder gehoord.
Jij hebt ook geen handsfree :beer:

Ik heb pas zelf linksvoor en rechtsachter vervangen, volgende week komt er onder garantie rechtsvoor weer een nieuwe in (was in maart 2012 bij de dealer vervangen).... Echt drama die dingen, maar ze zijn gelukkig niet zo duur, 25 euro ongeveer.
Patrick RS
Moderator
Berichten: 14792
Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
Car: Megane

Kijk weer een reden om voor een f1 team te gaan :D
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

Ik wou net zeggen, nergens last van :lol:
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Allepinie
Berichten: 887
Lid geworden op: vr 30 sep 2005 13:19
Car: Clio III RS

Klopt, die hebben (net als alle andere Megane's) weer last van falende raammechanismes...
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

*klopt af*

Ook die nog niet gehad. Enige probleem tot nu toe was een defecte injector met wat gekke storingen tot gevolg.

Ow, en zo ongeveer elke Mégane II heeft wel eens de airbag-storing. Stekkertjes onder de stoel wiebelen net wat te veel.
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
RoyDH
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 7 dec 2011 19:10
Locatie: Den Haag

Tja de keuze is altijd moeilijk om te kiezen wat voor Megane RS je moet kiezen, maar zie het maar als luxe probleem.

Ik denk dat het belangrijkste is wat je budget is.

(Ff reclame voor mijn auto maken)
Mijn RS staat ook te koop voor weinig geld, zie mijn topic voor foto's en wat eraan gedaan is, hij staat voor weinig te koop omdat ik een mooie BMW wil kopen en ik zelf ook niet veel voor de RS heb betaald.

http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?t=30138

Ps de kilometstand is op de teller hoog maar heb facturen van de nieuwe motor en daarna heeft hij pas 72.500 km gereden.
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

Nu al weer in de verkoop Roy?
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
RoyDH
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 7 dec 2011 19:10
Locatie: Den Haag

Adinsx schreef:Nu al weer in de verkoop Roy?
Tja hij gaat er weer uit, maar hij is alweer 13 maanden in mijn bezit hè.

Ik rij er alleen in als in het weekend mijn vriendin de station nodig heeft, maar nu rijd mijn vriendin doordeweeks ook in omdat haar auto verkocht (3auto,s beetje onzin) is en er een 2e op komst is (afgelopen dinsdag uitgerekend)
Ze vind de RS niet lekker rijden :discrunt: en met 2 kinds is 4 deuren makkelijker..

Dus heb ik wel als voorwaarde gesteld dat er een andere snelle auto voor terug komt :grin:
Maar er staat er best veel te koop nu ondanks dat ik 1 van de goedkoopste ben schikt mensen de kilometerstand af denk ik, want aan hoe hij eruit ziet kan het denk ik niet liggen.. (Toch???)
Plaats reactie