Oldtimer MRB overgangsregeling 2015 ?

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

Nee eerst 25 jaar de mrb betalen....zoals boven genoemd.
Denk ik...
Florus

Precies......25 jaar x €1740,-..... :(

Dus die kan dan ook wel naar 't schroot :bye: (N)

Tom kan zo in Den Haag plaats nemen,die past er prima tussen.. :p :lol:
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

Florus schreef:Precies......25 jaar x €1740,-..... :(

Dat moet nogal een bak zijn 1740 mrb per jaar
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Florus

VW Lt 2.4D 1984 ;-)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Das ook wel zuur dan, op grijs kenteken zetten?

Ja wij moeten in 2014 ook gaan betalen voor de gtt, motorfiets en twee alpines.
een alpine blijft eeuwig geschorst , maar toch.
Florus

Dan zal ie idd waarschijnlijk op grijs gaan.

Eerst maar even afwachten wat de definitieve regeling gaat worden!
Tom
Moderator
Car: MB

Florus schreef:Precies......25 jaar x €1740,-..... :(

Ik ben voor eerlijker. Een eerlijk kan ik het nu niet noemen. Wat dat betreft ben ik ook een voorstander van een goede manier van rekening rijden.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Florus

Eerlijk is 't niet, rij zelf ook een belastingvrije R5 diesel voor woon werk,dat ik daar weer wegenbelasting voor zou gaan moeten betalen vind totaal geen probleem, maar om dan ook maar 't volle pond te gaan betalen voor al m'n hobby auto's terwijl ik met 't merendeel maar een paar keer per jaar rijdt, vind ik belachelijk!

Zogenaamde Co2 zuinige auto's hoeven geen cent te betalen,en kunnen onbeperkt duizenden km'ers rijden....ook oneerlijk in mijn ogen, hoe graag ze 't misschien willen,de meeste mensen hebben gewoonweg 't geld niet om zo'n auto te kunnen betalen.

Misschien was een vorm van rekening rijden idd uiteindelijk nog 't beste geweest.
Chris
Erelid - Moderator - RvT

Florus schreef:Dan zal ie idd waarschijnlijk op grijs gaan.
En dan?! Eigen bedrijfje oprichten?!

Als particulier betaal je gewoon vol tarief! Ook als die op grijs staat. Dit is in 2002 allemaal omgegooid.
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Florus lasservice

Voor al uw lasklussen aan huis (Y)
Kan je elke km verantwoorden, anders lekker bijtelling betalen over 300 euro dagwaarde :lol: (0)
Chris
Erelid - Moderator - RvT

Zo eenvoudig is dat niet Luco, alles is vrij strak dicht getimmerd.
Jean-Paul-S
Über-Spammer

Bijtelling gaat op nieuwwaarde toch :p
Tom
Moderator

Begrijp me overigens niet verkeerd. Die belastingvrije nieuwe shit is volgens mij de slechtste regel ooit bedacht! Eigenlijk net als die bijtellingsklasses. Daar zou niet zo'n rigoureuze grens in moeten zitten. En zeker niet omdat die fabrieks verbruikscijfers zo naast Holle bolle Gijs in de Efteling kunnen staan.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Chris schreef:Zo eenvoudig is dat niet Luco, alles is vrij strak dicht getimmerd.
Nee hoor als je door de belasting als ondernemer wordt gezien kan die op grijs en auto's ouder dan 15 jaar is de bijtelling 35% van de dagwaarde, nou das lachen bij een bus van zoveel jaar oud, dagwaarde 300 voor de belastingdienst.
Zodra de patrol 15 jaar is gaat die weer op bijtelleng, dagwaarde geen drol, dus de bijtelling ook geen drol :D
Laatst gewijzigd door Luco/Alpine-racer op zo 4 nov 2012 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Florus

Chris schreef:
Florus schreef:Dan zal ie idd waarschijnlijk op grijs gaan.
En dan?! Eigen bedrijfje oprichten?!

Als particulier betaal je gewoon vol tarief! Ook als die op grijs staat. Dit is in 2002 allemaal omgegooid.
Nee, gewoon op naam van m'n vader zetten :p

of iets op zzp basis gaan rommelen,maargoed daar zitten ook weer genoeg kosten aan vast......verdiep me er wel in tegen de tijd dat 't zover is ;-)

en als 't allemaal te gek wordt gaat ie gewoon weg,simpel!
Daniël W.
Car: 5TL-T

Tom schreef: Ik ben voor eerlijker. Een eerlijk kan ik het nu niet noemen. Wat dat betreft ben ik ook een voorstander van een goede manier van rekening rijden.
Ja! Misschien gewoon 59% van de literprijs aan de pomp afdragen aan de overheid....
Tom
Moderator

Het gaat hier om de MRB perikelen. Dat we ook veel belast worden op onze brandstof is algemeen bekend.
Daniël W.
Car: 5TL-T

|: volgens mij haal je toch echt zelf een alternatief aan omdat belastingvrij rijden 'niet eerlijk' is. Volgens mij heet dit discussie...dat je niet door mijn reactie heen kan lezen (=belasting op benzine is de meest efficiente manier van verdeling + een stukje sarcasme) kan ik niet verhelpen..
Tom
Moderator

Ik zeg niet dat belastingvrij rijden "niet eerlijk" is. Het huidige systeem is niet eerlijk. Belasting betalen is dus net zo "niet eerlijk".

Ik snap je post wel, maar snap alleen niet wat jij als oplossing zou zien. Zomaar alle belasting in de accijns op brandstof stoppen gaat iig niet goed komen.
AnthonyR
Moderator
Contacteer:

Wegenbelasting had ook gewoon geheven moeten worden bij de nieuwe auto's. Je maakt tenslotte gebruik van de weg. Gelukkig is vanaf 1 januari 2014 deze regeling voorbij, dat scheelt ook al een flink bedrag.

Ik denk dat we voor de afschaffing van de wegenbelasting vrije auto's ouder dan 25 jaar gewoon moeten afwachten hoe het precies gaat worden.
tutuur
Clubsponsor

Daarom heet het ook al jaren geen wegenbelasting meer maar motorrijtuigen belasting. Een klein verschilletje.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

AnthonyR schreef:
Ik denk dat we voor de afschaffing van de wegenbelasting vrije auto's ouder dan 25 jaar gewoon moeten afwachten hoe het precies gaat worden.
Dat lijkt me duidelijk toch.
Steven
Car: M536

Ja valt me wel op dat dit topic iedereen graag even z'n zegje wil doen en er weinig naar elkaar wordt geluisterd.

Allemaal boe roepen is makkelijk, maar met een logisch voorstel komen lijkt toch een stuk moeilijker.

Daarom vind ik al die petitie-websites een beetje flauw, want daar ga je weinig mee bereiken. Sterker nog je laat eigenlijk alleen maar zien hoe groot de groep oldtimerrijders is, wat je indirect eigenlijk alleen maar negatieve publiciteit oplevert, want in deze groep kan je niet onderscheiden wie nu de liefhebber is en wie nu de voordeeltrekker is van het gat in de wet.

En als we even uit het oogpunt van de regering gaat kijken, die kan die hele petitielijst ook interpreteren als een grote voordeeltrekkerslijst en vervolgens juist voet bij stuk houden.

Vind het apart dat ook instanties als de FEHAC etc. hier niet even wat beter over hebben nagedacht?
Chris
Erelid - Moderator - RvT

Steven, bovenstaande dacht ik al heel lang, jij schrijft het.
Steven

Ik dacht er ook al even over, maar nu had ik even een iets helderder momentje ;)

Misschien dat ik er eens een mail over waag richting de FEHAC, welke organisaties proberen er nu nog meer petities op te maken?

Het is ook gewoon duidelijk dat de overheid meer geld uit de autorijder wil gaan trekken, daar ontkomen we niet aan, nu moeten we gewoon zorgen dat we met water bij de wijn tot een logische oplossing komen, puur Nee zeggen lukt je toch niet.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Steven schreef:Ja valt me wel op dat dit topic iedereen graag even z'n zegje wil doen en er weinig naar elkaar wordt geluisterd.

Allemaal boe roepen is makkelijk, maar met een logisch voorstel komen lijkt toch een stuk moeilijker.

Daarom vind ik al die petitie-websites een beetje flauw, want daar ga je weinig mee bereiken. Sterker nog je laat eigenlijk alleen maar zien hoe groot de groep oldtimerrijders is, wat je indirect eigenlijk alleen maar negatieve publiciteit oplevert, want in deze groep kan je niet onderscheiden wie nu de liefhebber is en wie nu de voordeeltrekker is van het gat in de wet.

En als we even uit het oogpunt van de regering gaat kijken, die kan die hele petitielijst ook interpreteren als een grote voordeeltrekkerslijst en vervolgens juist voet bij stuk houden.

Vind het apart dat ook instanties als de FEHAC etc. hier niet even wat beter over hebben nagedacht?
Volgens mij heeft de fehac nog geen actie ondernomen, die hebben pas eind november ergens een bijeenkomst hierover.
Het duurt toch nog even dus er is tijd zat voor een goed tegenvoorstel of goed georganiseerde proteststem.

Verder weten ze al donders goed wie de liefhebbers en wie de profiteurs zijn.
Steven

Tuurlijk weten ze dat, maar als de regering iets wil doorduwen, kunnen ze zich ook van de domme houden in dit soort situaties en dat gebeurt wel vaker :p
Roy
Moderator

Goed nieuws voor Ronald (en anderen ;-) ) :smile:

Goed nieuws na de eerdere paniek rondom het wegvallen van de MRB-vrijstelling voor oldtimers. De opnieuw aangestelde Staatssecretaris van Financiën Frans Weekers is van plan het cultureel erfgoed op autogebied te ontzien en werkt hiervoor aan een regeling.

Bronnen op Financiën bevestigen aan AutoWeek dat de Weekers, zelf eigenaar van een klassieke Peugeot 504, wil dat mensen die nauwelijks de weg opgaan niet worden gefronteerd met MRB. Nog onduidelijk is op welke manier dit plan vorm moet krijgen, maar het ministerie denkt aan een vorm van de vaak genoemde 60- of 30-dagenkaart, waarbij je niet vaker dan het genoemde aantal met je auto de weg op mag. De haalbaarheid van dit soort ideeën wordt de komende tijd onderzocht, zowel qua budget als qua uitvoerbaarheid, maar de denkrichting van Weekers op dit vlak is in ieder geval duidelijk. Als de uiteindelijke regeling op zo'n manier wordt ingevoerd, zou dagelijks gebruik van oldtimers (het grootste pijnpunt) niet langer voordelig zijn, maar worden liefhebbers volledig ontzien. Er zijn vooralsnog geen geluiden om ook de huidige leeftijdsgrens voor oldtimersstatus (op termijn 30 jaar) op te schroeven.

Bovag laat in een eerste reactie weten zeer verheugd te zijn. "Dit is exact de oplossing die wij al een tijd aandragen. Je maakt zo een einde aan misbruik van de regeling, maar liefhebbers worden niet gepakt", aldus woordvoerder Paul de Waal.
5 GT Turbo '88 GT5
tutuur
Clubsponsor

Beter dan een complete afschaffing natuurlijk maar vind het nogsteeds klote!

Gewoon alle lpg en diesel oldtimers verwerpen.
Ik zie niet veel voordelen in een oldtimer op benzine rijden, daar die toch duurder rijden dan een moderne auto.
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

En dus zouden alle liefhebbers van enorme Amerikaanse sleeën maar moeten bloeden?

Ik vind het een prima oplossing! (Y) Een oldtimer liefhebber heeft doorgaans meer dan genoeg aan 60 dagen rijden per jaar. (Y)
Tom
Moderator

Ik vind het ook een goeie. Enig nadeel is dat ik benieuwd ben naar de manier waarop ze zoiets zouden willen invoeren en de kosten die daarbij horen. Dat kan wel eens een probleempje worden.
tutuur
Clubsponsor

Merijn schreef:En dus zouden alle liefhebbers van enorme Amerikaanse sleeën maar moeten bloeden?
Die kunnen toch ook op benzine rijden?

Jij was toch ook voor de vervuiler betaald? Ideale oplossing. Geen wegenbelasting maar nog wel betalen ivm uitstoot.
tutuur
Clubsponsor

Tom schreef:Ik vind het ook een goeie. Enig nadeel is dat ik benieuwd ben naar de manier waarop ze zoiets zouden willen invoeren en de kosten die daarbij horen. Dat kan wel eens een probleempje worden.
Het gelul is gewoon dat voor elke ditje/datje je meteen een dag kwijt bent. Als je veel sleuteld, 1 testrondje rijd: hoppa, weer een dag minder.

Zo kom je er snel van af.
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

tutuur schreef:
Merijn schreef:En dus zouden alle liefhebbers van enorme Amerikaanse sleeën maar moeten bloeden?
Die kunnen toch ook op benzine rijden?

Jij was toch ook voor de vervuiler betaald? Ideale oplossing. Geen wegenbelasting maar nog wel betalen ivm uitstoot.
Niks ideale oplossing. Als je een oude klassieke amerikaan rijdt waar een gastank in zit, moet je ineens wel MBR gaan betalen, terwijl je er misschien 3 keer per jaar mee gaat toeren? Of je wordt gedwongen je gastank eruit te laten halen en de auto om te laten keuren. Dat slaat natuurlijk nergens op. :)

Het probleem wat er speelt, is dat steeds meer mensen hun oldtimer gebruiken voor dagelijks vervoer, om zo onder de MRB uit te komen en dát dient aangepakt te worden. Dat kun je met een 60-dagen kaart prima opvangen. (Y)

Dat het jou niet goed uitkomt met je 86'er, dat is een ander verhaal, Tuur. :)
tutuur
Clubsponsor

Daar heb ik niet eens over na gedacht, alhoewel ik denk dat er net als de 25>30 wel een overgangsregeling zal zijn.

Ik zie het probleem niet van de gastank uitbouwen. Ja het kost hun meer idd, ik kies er toch ook voor om 1:8 te rijden ipv 1:15.

Die gastank is immers het begin geworden van het profiteren. Anders zouden ze die er nooit in hebben gezet omdat het niet uit kan...
Plaats reactie