ACT: Clio16V

Post hier al je vragen over de Clio
Plaats reactie
Gaatze
Bestuurslid
Car: 5AT,12TS

Nou, vooralsnog niet. Het zou moeten kunnen met het blok in de auto volgens mij?
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Gaatze schreef:Nou, vooralsnog niet. Het zou moeten kunnen met het blok in de auto volgens mij?
Ik zou het niet aanraden als je het nog nooit eerder gedaan hebt.
dan is het blok er uit halen even wat werk maar wel een stuk makkelijker.
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

Gerald schreef:
Gaatze schreef:Nou, vooralsnog niet. Het zou moeten kunnen met het blok in de auto volgens mij?
Ik zou het niet aanraden als je het nog nooit eerder gedaan hebt.
dan is het blok er uit halen even wat werk maar wel een stuk makkelijker.
Geloof mij ...haal t blok er maar uit, het is echt makkelijker.
Enkel als je ABS hebt dan is het iets lastiger met het blok verwijderen.

Je kan meteen kijken als het blok eruit is hoe de carros daar is.
Gaatze
Bestuurslid

Ik heb wel ABS, en mijn werkplaatschef thuis heeft het in het verleden eerder gedaan. Maar goed, als het echt niet goed dan kunnen we het blok inderdaad beter laten zakken. Dankjewel voor de reacties in ieder geval. :)
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

Het kan wel....maar hoop gerommel.
Als je stuur bekrachtiging hebt is het helemaal klootviolen met blok erin...
Tom
Moderator
Car: MB

Blok eruit is zo gedaan met het juiste gereedschap/brug bij de hand. En dan kun je inderdaad een stuk fijner beter werken.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Gaatze
Bestuurslid

Wat is wijsheid? Gewoon 5w40 volgens het boekje? Of wat dikkere 10w40 gezien de leeftijd van de Clio 16v?
jacques

Je heb een F7P motor. Daar hoort gewoon 10W40 semi-synthetisch in. Met 5W is het vragen om problemen met tikkende kleppen ivm. je hydraulische klepstoters
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Steven
Car: M536

Die lopen idd eerder leeg met korte starts...
Geert
Contacteer:

korte vraag: f7 motor heeft 3 temperatuur sensoren in het thermostaathuis, De bovenste is voor je dash, de middelste voor de ecu. Maar de laagste, is dit thermocontact voor het waterpompje ofzo?
Geert
Contacteer:

ff opgezocht en onder/achterste stekker is inderdaad voor het pompje. Ik heb het pompje al een tijdje niet meer en ben nu me kabelboom aan het opruimen. Met het pompje weg kan je 2 relays en een timer verwijderen uit je relay kastje. Ruimt mooi op zo.
tutuur
Clubsponsor

Weet ik dat ook weer (Y) Vraag me sowieso af in hoeverre dat pompje nut heeft....
Geert
Contacteer:

deze werkt alleen als het water warmer is dan 108 graden en je de motor af zet. Dan schakelt hij het pompje en fan in voor 8min.
tutuur
Clubsponsor

Dan loopt de temperatuur wss op na het uitschakelen want bedrijfs is nooit hoger dan 100 graden...
Tom
Moderator

Die loopt op in de warme kop waarschijnlijk ja. Er wordt immers niet meer rond gepompt.
Geert
Contacteer:

Het is meer voor als je je blok na een paar rondjes circuit (olie 140/150 graden) direct af zet. Dan kan de water temp aardig oplopen. Maar mensen met een beetje verstand laten hun auto een afkoelen.
Haas
Car: Megane RS

Wie weet er waar het schakelrelais zit van de dimlichten?

Ik heb het idee dat de verlichtingsschakelaar de geest aan het geven is, aangezien er rook uit het dash komt >)
Andere schakelaar heb ik al, nu wil ik alleen de rest nog even kort checken. Dus, wie weet waar ik e.e.a. moet zoeken?
antoine
Car: Renault Clio III RS

Worden de dimlichten wel door een relais aanstuurt? Ik heb naar het schema gekeken maar zie geen relais staan. Moet wel zeggen dat ik heel snel gekeken heb.
Haas

het was ook meer een gok ;)
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Haas schreef:SPOEDJE:

Wie kan er voor me opzoeken/nameten hoe lang de bout moet zijn die onderin de dynamo zit van een Clio16V?

(Het is dus die lange bout met aan het eind een vierkante kop met zelfzoekend/borgend gezet hoekje)

Als beloning : eeuwige dank en hulde! (0)
Haas

Is een clio ooit geleverd met een koelspiraal voor de stuurbekrachtiging?
Ik weet dat mijn 1916v er een had, maar een clio komt me niet bekend voor....
Steven

Nee die heeft dat niet, daarom beginnen bij de clio's ook altijd die stuurhuizen zo te sissen/slissen.

Mooiste is gewoon een klein koelertje ertussen wurmen, zo'n formaatje Astra GSi oliekoeler, die kun je voor het snellere circuitwerk ook prima gebruiken.
Haas

das precies de gedachte, vloeistof wordt warm, stroomt uit het potje, niveau daalt... ellende bij sturen.
Ik dacht, ik flans er ff een koelert tussen in de winter.

GSi koeler zeg je, heb je die toevallig nog ergens liggen die niet gebruikt wordt? :P (0)
tutuur
Clubsponsor

Uit het potje stromen is op te lossen met een knappe dop...
Steven

Nee, das gewoon kokende olie, slecht voor je olie en 't systeem

En helaas die heb ik niet liggen Haas, al weet ik 'r wel 1... :p
jacques

De megane F7R heeft een koelspiraal aan de rechterkant onder de krukaspoelie zitten. Misschien een idee [img]http://i173.photobucket.com/albums/w77/ ... 4klein.jpg[/img]

Het lijkt net of de poelie de koelspiraal raakt, maar dat komt omdat er geen motorsteunen om de motor zaten ten tijde van de foto. Ik rij met deze set up rond.
tutuur
Clubsponsor

Kookpunt gaat toch ook omhoog onder druk, ik zou eerst zorgen dat alles in originele opstelling in goede staat is alvorens mods uit te voeren.
jacques

De koeler zit in de retourleiding, dus geen dure hoge drukleiding, maar gewoon rubberslang en slangenklemmen. Ik heb wel een adres voor rubberslang dat tegen ATF kan. Deze koeler kun je gewoon namaken uit een stuk 12mm koperen waterleidingpijp.
Merijn
Über-Spammer

tutuur schreef:Kookpunt gaat toch ook omhoog onder druk, ik zou eerst zorgen dat alles in originele opstelling in goede staat is alvorens mods uit te voeren.
Daar zeg je wat. :) Als de dop niet goed is, zal de druk niet opgevoerd kunnen worden en blijft het kookpunt dus 'laag'. Een goeie dop zorgt voor hogere druk, hoger kookpunt, dus de oplossing...? :)
Tom
Moderator

Ik heb nooit problemen gehad. Die dop heeft wel een klein gaatje voor overdruk maar in principe blijft het gewoon in het systeem als die dop zijn werk doet. Op het circuit zal het wel wat warmer worden, maar zo warm dat alles eruit klotst? :~
tutuur
Clubsponsor

Dat lijkt mij de eerste oplossing.
Merijn
Über-Spammer

Ander doppie scoren dus. Het overdrukventiel zal er wel aan zijn, net als dat dat regelmatig gebeurt bij het expansievat.
Tom
Moderator

precies. Je ziet wel eens dat er een nippel in gezet wordt met een slangetje naar beneden maar dat is naar mijn mening een beun oplossing. Zo van "we lozen het maar op de straat en dan is het probleem weg".
Merijn
Über-Spammer

Dat gaan we dus niet doen, nee... :) Uiteindelijk loopt er steeds vloeistof uit, waardoor hij onder het minimum komt en je je pomp naar de klote helpt.
Maarten-Jan
Car: R19.R

Tom schreef:Ik heb nooit problemen gehad. Die dop heeft wel een klein gaatje voor overdruk maar in principe blijft het gewoon in het systeem als die dop zijn werk doet. Op het circuit zal het wel wat warmer worden, maar zo warm dat alles eruit klotst? :~
Jup, al een keer gehad op het circuit, meer dan de helft v/d olie weg :p

Mijn oplossing was overigens het verwijderen van de stuurbekrachtiging, gebruik het ding toch voornamelijk op het circuit. Motor reageert nu ook veel directer wat wel fijn is en het stuurt veel beter.
Plaats reactie