dynodag 10 maart 2012
Als ik de cijfers van mijn 'oude' RS vergelijk met de Trophy, dan doet de Trophy het op dit moment minder goed.. Kan dus aan dat verschil van V-power en een RON98 liggen.
RS250: stage1: 266 bhp en 412 Nm
Trophy: stage 1: 258 bhp en 370 Nm
Een nogal groot verschil!
Ik moest hem van Henk nu ook wat meer naar de 6500 toeren brengen. Op z'n donder geven zeg maar haha.. Ik was wat voorzichtig als het gaat om de motor aan te spreken tijdens de inrij periode. Ik laat hem in de toekomst nog wel een keer rollen en eventueel hem nog wat in de parameters aanpassen. De vorige RS was ook pas bij 15.000 km goed soepel in de kuiten!
RS250: stage1: 266 bhp en 412 Nm
Trophy: stage 1: 258 bhp en 370 Nm
Een nogal groot verschil!
Ik moest hem van Henk nu ook wat meer naar de 6500 toeren brengen. Op z'n donder geven zeg maar haha.. Ik was wat voorzichtig als het gaat om de motor aan te spreken tijdens de inrij periode. Ik laat hem in de toekomst nog wel een keer rollen en eventueel hem nog wat in de parameters aanpassen. De vorige RS was ook pas bij 15.000 km goed soepel in de kuiten!
-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
Pat heb makkelijk lullen, gaat t kapot kan hij zelf zo een nieuwe bouwen.
-
- Berichten: 4750
- Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
- Car: Captur EDC130 Intens
- Locatie: Hoofddorp
Wat zou jij dan doen Luco?Luco/Alpine-racer schreef:Lol, ik vind het ook wel mooi dat die op het koppel dezelfde rekensom loslaat als op de pk's![]()
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
Arno, volgens mij is het koppel het koppel, je hoort daar een tuner nooit over dat ze daar ook een formule op los laten.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
zonder nu weer een rel te gaan starten geef ik nu mijn mening. je mag er van vinden wat je wilt.....
verlies is verlies, of het nu koppel, vermogen, gewicht, luchtweerstand etc. is als de bak 15% energie neemt (weerstand) zal dat van alles afgaan wat er in gaat tov wat er uit komt....
verlies is verlies, of het nu koppel, vermogen, gewicht, luchtweerstand etc. is als de bak 15% energie neemt (weerstand) zal dat van alles afgaan wat er in gaat tov wat er uit komt....
-
- Berichten: 4750
- Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
- Car: Captur EDC130 Intens
- Locatie: Hoofddorp
Lijkt mij namelijk ook het geval.tutuur schreef:zonder nu weer een rel te gaan starten geef ik nu mijn mening. je mag er van vinden wat je wilt.....
verlies is verlies, of het nu koppel, vermogen, gewicht, luchtweerstand etc. is als de bak 15% energie neemt (weerstand) zal dat van alles afgaan wat er in gaat tov wat er uit komt....
En alle andere chippers geven altijd de peekaas en nm's door aan de krukas.
Kijk maar eens naar filmpjes op autoweek bij onderdeel:
Je auto op de rollerbank, die rollerbank rekent vermogens verlies door in de uitkomsten.
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
Koppel is datgene wat je meet, en wat je gebruikt om het vermogen te berekenen => (koppel in lb/ft) * rpm / 5252 = pk. Vermogen meet je niet.
Je kunt je berekening dus op zowel koppel als vermogen loslaten, het komt uiteindelijk allemaal weer terug op de hoeveelheid koppel.
Je kunt je berekening dus op zowel koppel als vermogen loslaten, het komt uiteindelijk allemaal weer terug op de hoeveelheid koppel.
heel simpel voorbeeld, als ik aan de ene kant van de wip met 50kg duw.
maar in het schanierpunt van de wip zit een weerstand die 10% verlies oplevert van wat ik duw komt er aan de andere kant maar 45kg druk omhoog aangezien ik die 10% al nodig heb om de wip te bewegen.....
maar in het schanierpunt van de wip zit een weerstand die 10% verlies oplevert van wat ik duw komt er aan de andere kant maar 45kg druk omhoog aangezien ik die 10% al nodig heb om de wip te bewegen.....
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
Arno, lees dit maar eens door, staat ook een uitdraai bij , daar laten ze het vermogen twee keer zien, aan de krukas en aan de wielen, maar koppel is maar 1 keer te zien, dat is het vaste gegeven wat de motor levert, naar aanleiding daarvan kan je het vermogen van de motor uitrekenen.Arno17 schreef: Lijkt mij namelijk ook het geval.
En alle andere chippers geven altijd de peekaas en nm's door aan de krukas.
Kijk maar eens naar filmpjes op autoweek bij onderdeel:
Je auto op de rollerbank, die rollerbank rekent vermogens verlies door in de uitkomsten.
http://www.timloto.org/download/pdf_les ... rmogen.pdf
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Stuk gaan zal het zeker niet, maar lekker inlopen is anders. De zuigerveren moeten gewoon inlopen en dat is simpelweg rustig aan doen en af en toe een beetje toeren laten maken. meteen volgas is het domste wat ik ooit gehoord heb.-jo- schreef:Ik heb een gouden regel overgenomen van Pat: als hij de eerste km niet stuk loopt is het een goeie.![]()
Nieuw blok, 0 km, bank op en gaan.
heb ik met mijn nieuwe gt blok ook gedaan.
gestart naar de snelweg gereden (10min) en dan gaan!!!!
200+ km/h in no time.
superblokkie dus
misschien wel niet slim maar ik weet zeker dat de basis 100% goed is.
ik zal het verder ook niemand aanraden maar ik kon mezelf ook domweg niet inhouden
gestart naar de snelweg gereden (10min) en dan gaan!!!!

200+ km/h in no time.
superblokkie dus

misschien wel niet slim maar ik weet zeker dat de basis 100% goed is.
ik zal het verder ook niemand aanraden maar ik kon mezelf ook domweg niet inhouden

lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
http://www.barmartechniek.nl
thx ! Ik heb in een ver verleden vakantiewerk gedaan in de haven. Toyota's lossen...Florus schreef:Heb je wel eens gezien hoe nieuwe auto's op en af een transsport schip worden gereden?![]()
Steenkoud,volgas en met piepende banden,dus misschien heeft Pat toch gelijk
Inrijden ? LOL !
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Tja... Ze zullen alle racers in de wereld 1000 km de straat op sturen om in te rijden... hahaha... gezellige boel wordt dat...
Het is maar hoe je een blok opbouwt... als je met korrel 40 en de hand hoont, dan is inrijden misschien wel handig ja... voor de rest... ik weet niet beter, ennuuh... @Ronald: het domste wat je ooit gehoord hebt?
Ik heb hier op dit forum al veel dommere dingen voorbij zien komen
gr.
EDIT: die 600 pk diesels worden hier na revisie netjes 15 minuten warm gedraaid en daarna vol open getrokken, daarna gaan ze weer 20.000 uur mee... (inderdaad, geen 20.000 km maar 20.000 uur, 4 jaar lang 24/7)
ik heb gewoon geen geduld om iets in te rijden...
Het is maar hoe je een blok opbouwt... als je met korrel 40 en de hand hoont, dan is inrijden misschien wel handig ja... voor de rest... ik weet niet beter, ennuuh... @Ronald: het domste wat je ooit gehoord hebt?
Ik heb hier op dit forum al veel dommere dingen voorbij zien komen

gr.
EDIT: die 600 pk diesels worden hier na revisie netjes 15 minuten warm gedraaid en daarna vol open getrokken, daarna gaan ze weer 20.000 uur mee... (inderdaad, geen 20.000 km maar 20.000 uur, 4 jaar lang 24/7)
ik heb gewoon geen geduld om iets in te rijden...

-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
Maximaal een uurtje met een testdag, of anders met de vrije training, en dan plankennnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnPtrGte schreef:Tja... Ze zullen alle racers in de wereld 1000 km de straat op sturen om in te rijden... hahaha... gezellige boel wordt dat

Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
tjah, ben belg dus automatisch als dom bestempeld zeker ?Ronald1916V schreef: meteen volgas is het domste wat ik ooit gehoord heb.
Zoals eerder vermeld, hier op het forum lees je wel andere zaken.

maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
Dat lijkt me duidelijk jo 

-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
-jo- schreef:tjah, ben belg dus automatisch als dom bestempeld zeker ?Ronald1916V schreef: meteen volgas is het domste wat ik ooit gehoord heb.

Toch kan ik het mij niet voorstellen dat dat goed kan zijn, stuk zal het zeker niet gaan maar de zuigerveren moeten toch wel even netjes inlopen op de wanden om olieverbruik en andere ellende te voorkomen ?
Bij race-motoren begrijp ik het ook wel dat dat niet ingereden wordt omdat daar simpelweg geen tijd en mogelijkheid voor is maargoed.. hoe lang moet dat spul meegaan ?
Ik hoor het wel meer mensen zeggen dat het niet nodig is, maar wat is de moeite bij een straat-auto om even de eerste paar honderd kilometer rustig aan te doen.
Aangezien ik met die lompe pick-up van mij ook nog wel eens op wat USA forums rondhang kom ik wel meer uitspraken tegen en de mooiste vond ik toch wel: "Inrijden ? da's na 402 meter rechtdoor wel klaar"

-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
En hij heeft gelijk
Behalve bv motoren die zo in elkaar gezet worden dat je koud de zuigers hoort kantelen en warm ze pas mooi lopen, maar ja dat is allemaal bijzonder spul, bv een aantal alpina motoren hebben dat, maar ja dat is elke dag inrijden tot ze warm zijn

Behalve bv motoren die zo in elkaar gezet worden dat je koud de zuigers hoort kantelen en warm ze pas mooi lopen, maar ja dat is allemaal bijzonder spul, bv een aantal alpina motoren hebben dat, maar ja dat is elke dag inrijden tot ze warm zijn

Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Ieder zijn ding,
Hoeveel zijn er niet die iets bouwen en gelijk met een foute mapping rijden ? Hoeveel zijn er niet die na het upgraden van de motor gaan rijden met het oude programma ?
Das veel schadelijker, denk daar maar eens over na.
Ik spreek nu over onze directe omgeving, niet over racerij of iets dergelijks. Die hebben het kapitaal om er een dik standalone aan te hangen en 2 dagen te banken.
Als ik iets bouw zorg ik ervoor dat ik een inrij programma heb, de afstand van de garage tot de bank zijn mijn inrij-kilometers. Eens op de bank gaat hij voluit, easy peasy. Gaat het stuk dan heb ik iets fout gedaan.
Hoeveel zijn er niet die iets bouwen en gelijk met een foute mapping rijden ? Hoeveel zijn er niet die na het upgraden van de motor gaan rijden met het oude programma ?
Das veel schadelijker, denk daar maar eens over na.
Ik spreek nu over onze directe omgeving, niet over racerij of iets dergelijks. Die hebben het kapitaal om er een dik standalone aan te hangen en 2 dagen te banken.
Als ik iets bouw zorg ik ervoor dat ik een inrij programma heb, de afstand van de garage tot de bank zijn mijn inrij-kilometers. Eens op de bank gaat hij voluit, easy peasy. Gaat het stuk dan heb ik iets fout gedaan.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Hahaha... of ik!-jo- schreef:Ieder zijn ding,
Hoeveel zijn er niet die iets bouwen en gelijk met een foute mapping rijden ? Hoeveel zijn er niet die na het upgraden van de motor gaan rijden met het oude programma ?
Das veel schadelijker, denk daar maar eens over na.
Ik spreek nu over onze directe omgeving, niet over racerij of iets dergelijks. Die hebben het kapitaal om er een dik standalone aan te hangen en 2 dagen te banken.
Als ik iets bouw zorg ik ervoor dat ik een inrij programma heb, de afstand van de garage tot de bank zijn mijn inrij-kilometers. Eens op de bank gaat hij voluit, easy peasy. Gaat het stuk dan heb ik iets fout gedaan.


-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Ik heb het niet over stukgaan maar over het inlopen van de zuigerveren op de wanden, ik ben niet van het langzame inrijden maar meteen na 20km volgas lijkt me niet de bedoeling. Ik zit niet te wachten op een nieuwe motor die na 3 circuitdagen olie begint te stoken-jo- schreef:Ieder zijn ding,
Hoeveel zijn er niet die iets bouwen en gelijk met een foute mapping rijden ? Hoeveel zijn er niet die na het upgraden van de motor gaan rijden met het oude programma ?
Das veel schadelijker, denk daar maar eens over na.
Ik spreek nu over onze directe omgeving, niet over racerij of iets dergelijks. Die hebben het kapitaal om er een dik standalone aan te hangen en 2 dagen te banken.
Als ik iets bouw zorg ik ervoor dat ik een inrij programma heb, de afstand van de garage tot de bank zijn mijn inrij-kilometers. Eens op de bank gaat hij voluit, easy peasy. Gaat het stuk dan heb ik iets fout gedaan.

Nog nooit problemen mee gehad Ronald en in de 21 reed ik met stalen bussen en Chrome-steal zuigerveren en zelfs in de europacup van Mick doet hij het voortreffelijk.
Ow, mijn inrij-kilometers bedragen ongeveer 120 km.
Ow, mijn inrij-kilometers bedragen ongeveer 120 km.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
en bedankt !PtrGte schreef:
Hahaha... of ik!maar ja, Jo is een speciale klant, die krijgt sowieso garantie tot aan de deurknop...


maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Het inlopen van de zuigerveren was vroeger naar onze mening vooral nodig omdat de hoontechnieken nog niet helemaal lekker waren, de zuigerveren van dermate kwaliteit (allemaal gietijzeren, zelfs de bovenste compressieveer) en de olie ook bagger was...
Nu worden de meeste cilinders met goede technieken gehoond (na honen plateau honen, om de hoge pieken weg te halen om op de juiste ruwheidswaarde uit te komen) een chrome topveer met wat meer druk dan de oude versies... en betere loop eigenschappen van de materialen van blokken/cilinder wanden in combinatie van de huidige olieen...
Hierdoor wordt het vroegere "inloopproces" heel erg sterk verkort en kun je met 20 minuten stationair op 2000 toeren al genoegen nemen... maar hee, das mijn mening maar natuurlijk he...
PS: onze diesels draaien BTW wel met inloopolie op onze motorproefstand, dat wel...
Nu worden de meeste cilinders met goede technieken gehoond (na honen plateau honen, om de hoge pieken weg te halen om op de juiste ruwheidswaarde uit te komen) een chrome topveer met wat meer druk dan de oude versies... en betere loop eigenschappen van de materialen van blokken/cilinder wanden in combinatie van de huidige olieen...
Hierdoor wordt het vroegere "inloopproces" heel erg sterk verkort en kun je met 20 minuten stationair op 2000 toeren al genoegen nemen... maar hee, das mijn mening maar natuurlijk he...

PS: onze diesels draaien BTW wel met inloopolie op onze motorproefstand, dat wel...
Ik ben benieuwd hoe mijn blok het gaat doen met inrijden.
Die heb ik zelf gehoned....
Jo en Pat, als we het dan toch over correct motor bouwen hebben: doen jullie de kopbouten van een F7 opnieuw aantrekken na volledig opgewarmd te zijn geweest?
Die heb ik zelf gehoned....
Jo en Pat, als we het dan toch over correct motor bouwen hebben: doen jullie de kopbouten van een F7 opnieuw aantrekken na volledig opgewarmd te zijn geweest?
Nope
veel teveel werk man... hahaha...
Ik zeg het er meestal wel bij... maar volgens mij heeft nog niemand in de afgelopen 30 blokken dat gedaan... Als je alles volgens het boekje moet doen wordt het leven zo saai...
het zou trouwens bij een F7R WEL moeten, en een F7P NIET... nou, op al die blokken die hier vertrokken zijn staat F7P dus ja...

veel teveel werk man... hahaha...
Ik zeg het er meestal wel bij... maar volgens mij heeft nog niemand in de afgelopen 30 blokken dat gedaan... Als je alles volgens het boekje moet doen wordt het leven zo saai...
het zou trouwens bij een F7R WEL moeten, en een F7P NIET... nou, op al die blokken die hier vertrokken zijn staat F7P dus ja...

Ik lees wel vaker dat mensen de koppakking er na 10k er weer uitrijden.
Kan ook ergens anders aan liggen maar ik vraag me af hoeveel het er daadwerkelijk doen.
Topic gaat overigens al een tijdje aardig off-topic
Kan ook ergens anders aan liggen maar ik vraag me af hoeveel het er daadwerkelijk doen.
Topic gaat overigens al een tijdje aardig off-topic

-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Duidelijk onderbouwd antwoord Patrick, daar kan ik wat mee.PtrGte schreef:Het inlopen van de zuigerveren was vroeger naar onze mening vooral nodig omdat de hoontechnieken nog niet helemaal lekker waren, de zuigerveren van dermate kwaliteit (allemaal gietijzeren, zelfs de bovenste compressieveer) en de olie ook bagger was...
Nu worden de meeste cilinders met goede technieken gehoond (na honen plateau honen, om de hoge pieken weg te halen om op de juiste ruwheidswaarde uit te komen) een chrome topveer met wat meer druk dan de oude versies... en betere loop eigenschappen van de materialen van blokken/cilinder wanden in combinatie van de huidige olieen...
Hierdoor wordt het vroegere "inloopproces" heel erg sterk verkort en kun je met 20 minuten stationair op 2000 toeren al genoegen nemen... maar hee, das mijn mening maar natuurlijk he...![]()
PS: onze diesels draaien BTW wel met inloopolie op onze motorproefstand, dat wel...

