dynodag 10 maart 2012

Alles over de meetings.
Nieuwe topics mogen alleen door moderators aangemaakt worden. PM 1 van de mods hier om er 1 aan te laten maken.
Plaats reactie
Case_RS
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 7 feb 2011 8:33
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Als ik de cijfers van mijn 'oude' RS vergelijk met de Trophy, dan doet de Trophy het op dit moment minder goed.. Kan dus aan dat verschil van V-power en een RON98 liggen.

RS250: stage1: 266 bhp en 412 Nm
Trophy: stage 1: 258 bhp en 370 Nm

Een nogal groot verschil!

Ik moest hem van Henk nu ook wat meer naar de 6500 toeren brengen. Op z'n donder geven zeg maar haha.. Ik was wat voorzichtig als het gaat om de motor aan te spreken tijdens de inrij periode. Ik laat hem in de toekomst nog wel een keer rollen en eventueel hem nog wat in de parameters aanpassen. De vorige RS was ook pas bij 15.000 km goed soepel in de kuiten!
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Als hij warm is gewoon op het gas gaan.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Ik heb een gouden regel overgenomen van Pat: als hij de eerste km niet stuk loopt is het een goeie. :D

Nieuw blok, 0 km, bank op en gaan.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Pat heb makkelijk lullen, gaat t kapot kan hij zelf zo een nieuwe bouwen.
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Dat kan superhaas toch ook :p
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

Luco/Alpine-racer schreef:Lol, ik vind het ook wel mooi dat die op het koppel dezelfde rekensom loslaat als op de pk's :D :smile:
Wat zou jij dan doen Luco?
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Arno, volgens mij is het koppel het koppel, je hoort daar een tuner nooit over dat ze daar ook een formule op los laten.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

zonder nu weer een rel te gaan starten geef ik nu mijn mening. je mag er van vinden wat je wilt.....

verlies is verlies, of het nu koppel, vermogen, gewicht, luchtweerstand etc. is als de bak 15% energie neemt (weerstand) zal dat van alles afgaan wat er in gaat tov wat er uit komt....
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

tutuur schreef:zonder nu weer een rel te gaan starten geef ik nu mijn mening. je mag er van vinden wat je wilt.....

verlies is verlies, of het nu koppel, vermogen, gewicht, luchtweerstand etc. is als de bak 15% energie neemt (weerstand) zal dat van alles afgaan wat er in gaat tov wat er uit komt....
Lijkt mij namelijk ook het geval.

En alle andere chippers geven altijd de peekaas en nm's door aan de krukas.
Kijk maar eens naar filmpjes op autoweek bij onderdeel:

Je auto op de rollerbank, die rollerbank rekent vermogens verlies door in de uitkomsten.
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
TymenJ
Berichten: 48
Lid geworden op: do 20 jan 2011 14:55
Car: Megane 3 RS
Locatie: Rotsterhaule

Koppel is datgene wat je meet, en wat je gebruikt om het vermogen te berekenen => (koppel in lb/ft) * rpm / 5252 = pk. Vermogen meet je niet.

Je kunt je berekening dus op zowel koppel als vermogen loslaten, het komt uiteindelijk allemaal weer terug op de hoeveelheid koppel.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

heel simpel voorbeeld, als ik aan de ene kant van de wip met 50kg duw.
maar in het schanierpunt van de wip zit een weerstand die 10% verlies oplevert van wat ik duw komt er aan de andere kant maar 45kg druk omhoog aangezien ik die 10% al nodig heb om de wip te bewegen.....
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Arno17 schreef: Lijkt mij namelijk ook het geval.

En alle andere chippers geven altijd de peekaas en nm's door aan de krukas.
Kijk maar eens naar filmpjes op autoweek bij onderdeel:

Je auto op de rollerbank, die rollerbank rekent vermogens verlies door in de uitkomsten.
Arno, lees dit maar eens door, staat ook een uitdraai bij , daar laten ze het vermogen twee keer zien, aan de krukas en aan de wielen, maar koppel is maar 1 keer te zien, dat is het vaste gegeven wat de motor levert, naar aanleiding daarvan kan je het vermogen van de motor uitrekenen.

http://www.timloto.org/download/pdf_les ... rmogen.pdf
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

-jo- schreef:Ik heb een gouden regel overgenomen van Pat: als hij de eerste km niet stuk loopt is het een goeie. :D

Nieuw blok, 0 km, bank op en gaan.
Stuk gaan zal het zeker niet, maar lekker inlopen is anders. De zuigerveren moeten gewoon inlopen en dat is simpelweg rustig aan doen en af en toe een beetje toeren laten maken. meteen volgas is het domste wat ik ooit gehoord heb.
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Heb je wel eens gezien hoe nieuwe auto's op en af een transsport schip worden gereden? :p

Steenkoud,volgas en met piepende banden,dus misschien heeft Pat toch gelijk :smile:
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

heb ik met mijn nieuwe gt blok ook gedaan.
gestart naar de snelweg gereden (10min) en dan gaan!!!! :D

200+ km/h in no time.

superblokkie dus :D

misschien wel niet slim maar ik weet zeker dat de basis 100% goed is.
ik zal het verder ook niemand aanraden maar ik kon mezelf ook domweg niet inhouden :D
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Florus schreef:Heb je wel eens gezien hoe nieuwe auto's op en af een transsport schip worden gereden? :p

Steenkoud,volgas en met piepende banden,dus misschien heeft Pat toch gelijk :smile:
thx ! Ik heb in een ver verleden vakantiewerk gedaan in de haven. Toyota's lossen...

Inrijden ? LOL !
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

Tja... Ze zullen alle racers in de wereld 1000 km de straat op sturen om in te rijden... hahaha... gezellige boel wordt dat...

Het is maar hoe je een blok opbouwt... als je met korrel 40 en de hand hoont, dan is inrijden misschien wel handig ja... voor de rest... ik weet niet beter, ennuuh... @Ronald: het domste wat je ooit gehoord hebt?

Ik heb hier op dit forum al veel dommere dingen voorbij zien komen :beer:

gr.

EDIT: die 600 pk diesels worden hier na revisie netjes 15 minuten warm gedraaid en daarna vol open getrokken, daarna gaan ze weer 20.000 uur mee... (inderdaad, geen 20.000 km maar 20.000 uur, 4 jaar lang 24/7)

ik heb gewoon geen geduld om iets in te rijden... :lol:
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

PtrGte schreef:Tja... Ze zullen alle racers in de wereld 1000 km de straat op sturen om in te rijden... hahaha... gezellige boel wordt dat
Maximaal een uurtje met een testdag, of anders met de vrije training, en dan plankennnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn :smile:
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

Pffff, gelukkig.
Begon al te denken dat het aan mij lag.
Blijf ik het gewoon pech noemen dat er bij mij wel eens iets kapot gaat. :D
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Ronald1916V schreef: meteen volgas is het domste wat ik ooit gehoord heb.
tjah, ben belg dus automatisch als dom bestempeld zeker ?

Zoals eerder vermeld, hier op het forum lees je wel andere zaken. (S)
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Dat lijkt me duidelijk jo :p
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

-jo- schreef:
Ronald1916V schreef: meteen volgas is het domste wat ik ooit gehoord heb.
tjah, ben belg dus automatisch als dom bestempeld zeker ?
:D

Toch kan ik het mij niet voorstellen dat dat goed kan zijn, stuk zal het zeker niet gaan maar de zuigerveren moeten toch wel even netjes inlopen op de wanden om olieverbruik en andere ellende te voorkomen ?

Bij race-motoren begrijp ik het ook wel dat dat niet ingereden wordt omdat daar simpelweg geen tijd en mogelijkheid voor is maargoed.. hoe lang moet dat spul meegaan ?

Ik hoor het wel meer mensen zeggen dat het niet nodig is, maar wat is de moeite bij een straat-auto om even de eerste paar honderd kilometer rustig aan te doen.

Aangezien ik met die lompe pick-up van mij ook nog wel eens op wat USA forums rondhang kom ik wel meer uitspraken tegen en de mooiste vond ik toch wel: "Inrijden ? da's na 402 meter rechtdoor wel klaar" :lol:
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

En hij heeft gelijk :D

Behalve bv motoren die zo in elkaar gezet worden dat je koud de zuigers hoort kantelen en warm ze pas mooi lopen, maar ja dat is allemaal bijzonder spul, bv een aantal alpina motoren hebben dat, maar ja dat is elke dag inrijden tot ze warm zijn :smile:
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Ieder zijn ding,

Hoeveel zijn er niet die iets bouwen en gelijk met een foute mapping rijden ? Hoeveel zijn er niet die na het upgraden van de motor gaan rijden met het oude programma ?

Das veel schadelijker, denk daar maar eens over na.

Ik spreek nu over onze directe omgeving, niet over racerij of iets dergelijks. Die hebben het kapitaal om er een dik standalone aan te hangen en 2 dagen te banken.

Als ik iets bouw zorg ik ervoor dat ik een inrij programma heb, de afstand van de garage tot de bank zijn mijn inrij-kilometers. Eens op de bank gaat hij voluit, easy peasy. Gaat het stuk dan heb ik iets fout gedaan.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

-jo- schreef:Ieder zijn ding,

Hoeveel zijn er niet die iets bouwen en gelijk met een foute mapping rijden ? Hoeveel zijn er niet die na het upgraden van de motor gaan rijden met het oude programma ?

Das veel schadelijker, denk daar maar eens over na.

Ik spreek nu over onze directe omgeving, niet over racerij of iets dergelijks. Die hebben het kapitaal om er een dik standalone aan te hangen en 2 dagen te banken.

Als ik iets bouw zorg ik ervoor dat ik een inrij programma heb, de afstand van de garage tot de bank zijn mijn inrij-kilometers. Eens op de bank gaat hij voluit, easy peasy. Gaat het stuk dan heb ik iets fout gedaan.
Hahaha... of ik! :) maar ja, Jo is een speciale klant, die krijgt sowieso garantie tot aan de deurknop... :lol:
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

-jo- schreef:Ieder zijn ding,

Hoeveel zijn er niet die iets bouwen en gelijk met een foute mapping rijden ? Hoeveel zijn er niet die na het upgraden van de motor gaan rijden met het oude programma ?

Das veel schadelijker, denk daar maar eens over na.

Ik spreek nu over onze directe omgeving, niet over racerij of iets dergelijks. Die hebben het kapitaal om er een dik standalone aan te hangen en 2 dagen te banken.

Als ik iets bouw zorg ik ervoor dat ik een inrij programma heb, de afstand van de garage tot de bank zijn mijn inrij-kilometers. Eens op de bank gaat hij voluit, easy peasy. Gaat het stuk dan heb ik iets fout gedaan.
Ik heb het niet over stukgaan maar over het inlopen van de zuigerveren op de wanden, ik ben niet van het langzame inrijden maar meteen na 20km volgas lijkt me niet de bedoeling. Ik zit niet te wachten op een nieuwe motor die na 3 circuitdagen olie begint te stoken :) wat is jou mening daarover Patrick ?
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Nog nooit problemen mee gehad Ronald en in de 21 reed ik met stalen bussen en Chrome-steal zuigerveren en zelfs in de europacup van Mick doet hij het voortreffelijk.

Ow, mijn inrij-kilometers bedragen ongeveer 120 km.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

PtrGte schreef:
Hahaha... of ik! :) maar ja, Jo is een speciale klant, die krijgt sowieso garantie tot aan de deurknop... :lol:
en bedankt ! :lol: Aanstaande week gooi ik dat creatieve drukgroeplager erin, be prepared ! :p
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

Het inlopen van de zuigerveren was vroeger naar onze mening vooral nodig omdat de hoontechnieken nog niet helemaal lekker waren, de zuigerveren van dermate kwaliteit (allemaal gietijzeren, zelfs de bovenste compressieveer) en de olie ook bagger was...

Nu worden de meeste cilinders met goede technieken gehoond (na honen plateau honen, om de hoge pieken weg te halen om op de juiste ruwheidswaarde uit te komen) een chrome topveer met wat meer druk dan de oude versies... en betere loop eigenschappen van de materialen van blokken/cilinder wanden in combinatie van de huidige olieen...

Hierdoor wordt het vroegere "inloopproces" heel erg sterk verkort en kun je met 20 minuten stationair op 2000 toeren al genoegen nemen... maar hee, das mijn mening maar natuurlijk he... (Y)

PS: onze diesels draaien BTW wel met inloopolie op onze motorproefstand, dat wel...
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Ik ben benieuwd hoe mijn blok het gaat doen met inrijden.
Die heb ik zelf gehoned....

Jo en Pat, als we het dan toch over correct motor bouwen hebben: doen jullie de kopbouten van een F7 opnieuw aantrekken na volledig opgewarmd te zijn geweest?
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

jups
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

Nope :D

veel teveel werk man... hahaha...

Ik zeg het er meestal wel bij... maar volgens mij heeft nog niemand in de afgelopen 30 blokken dat gedaan... Als je alles volgens het boekje moet doen wordt het leven zo saai...

het zou trouwens bij een F7R WEL moeten, en een F7P NIET... nou, op al die blokken die hier vertrokken zijn staat F7P dus ja... (Y)
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Ik lees wel vaker dat mensen de koppakking er na 10k er weer uitrijden.
Kan ook ergens anders aan liggen maar ik vraag me af hoeveel het er daadwerkelijk doen.

Topic gaat overigens al een tijdje aardig off-topic :p
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Ik heb het wel gedaan, even goed warm gestookt, daarna aangetrokken (koud uiteraard).
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

PtrGte schreef:Het inlopen van de zuigerveren was vroeger naar onze mening vooral nodig omdat de hoontechnieken nog niet helemaal lekker waren, de zuigerveren van dermate kwaliteit (allemaal gietijzeren, zelfs de bovenste compressieveer) en de olie ook bagger was...

Nu worden de meeste cilinders met goede technieken gehoond (na honen plateau honen, om de hoge pieken weg te halen om op de juiste ruwheidswaarde uit te komen) een chrome topveer met wat meer druk dan de oude versies... en betere loop eigenschappen van de materialen van blokken/cilinder wanden in combinatie van de huidige olieen...

Hierdoor wordt het vroegere "inloopproces" heel erg sterk verkort en kun je met 20 minuten stationair op 2000 toeren al genoegen nemen... maar hee, das mijn mening maar natuurlijk he... (Y)


PS: onze diesels draaien BTW wel met inloopolie op onze motorproefstand, dat wel...
Duidelijk onderbouwd antwoord Patrick, daar kan ik wat mee. (Y) :)
Plaats reactie