dynodag 10 maart 2012

Alles over de meetings.
Nieuwe topics mogen alleen door moderators aangemaakt worden. PM 1 van de mods hier om er 1 aan te laten maken.
Plaats reactie
Arno S.
Berichten: 548
Lid geworden op: do 24 nov 2011 19:00
Locatie: Zegveld

Wat is eigenlijk de limiterende factor in de OEM FMIC. Is er simpel weg niet genoeg capaciteit, of is hij te restrictief?
Een maatje van mij heeft een Nissan S14 (2l turbo) en die heeft een FMIC die nog niet eens de helft is van mijn OEM FMIC.
bozothenutter
Berichten: 671
Lid geworden op: wo 1 feb 2012 12:45
Car: 95-PZ-KJ
Contacteer:

beetje laat, maar hier is mijn uitdraai ook...

vond het erg leuk om te een keer mee te maken en was prettig verrast met de resultaten.
Zeker omdat ik hier nog maar kort zit was het leuk een paar gezichten gezien
Hoe vertaalt zich pk's aan de wielen naar pk's aan de krukas wat voor verliespercentage zit daartussen?

[img]http://img851.imageshack.us/img851/2486/003xmh.jpg[/img]

verder is Jo een goede gastheer (kan ook niet anders als Belg :smile:
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

is bij tovami al een clio 3 rs 200Pk gerold? zo ja wat heeft zo'n ding daar op de bank gedaan. die hebben toch iets van 195Pk aan de krukas ipv de 200? en hoeveel blijft daar aan de wielen van over?ook iets van 170 tot 180pk?
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

Abel,

waarom 195pk ipv 200? Heb je zo'n blok direct aan de krukas gemeten?

dat verlies blijft altijd een gegis vind ik, gewoon ADW vergelijken
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

toen die clio rs 200 op de makt kwam was het meteen al duidelijk dat geen 1 die 200Pk haalde. De tijd van de williams die erg bescheiden pk opgave had is voor bij.

daarom zeg ik 195, wat in de praktijk echt niet zo heel veel mis zou zijn. Vergeet niet dan die 5pk maar 2.5% verschil is met de fabrieks opgave dus dat is niet zo'n grote afwijking..
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

Abel schreef:is bij tovami al een clio 3 rs 200Pk gerold? zo ja wat heeft zo'n ding daar op de bank gedaan. die hebben toch iets van 195Pk aan de krukas ipv de 200? en hoeveel blijft daar aan de wielen van over?ook iets van 170 tot 180pk?
Henk zelf had zo'n ding volgens mij, de eerste was trouwens een 197 pk en de auto op dit moment heeft er 203 pk.
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

bozothenutter schreef: Hoe vertaalt zich pk's aan de wielen naar pk's aan de krukas wat voor verliespercentage zit daartussen?
Simpel is dat niet te stellen, maar er zijn diverse manieren hoe men dat invult:

Henk zelf doet iets van adw x 1,08 + 10 pk.
Anderen doen adw : 90% X 100% =
of je doet adw X 110% =

Er van uitgaande dat de moderne aandrijflijn in een auto 10% vermogensverlies heeft.
De oudere auto's zoals de Clio Williams of Vijfjes hebben 15%.

Maar zoals Martijn al zegt, meten en vergelijken aan de wielen is het beste.

Je hebt dan het minste last van de cafe peekaas... :p
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Arno17 schreef:
Abel schreef:is bij tovami al een clio 3 rs 200Pk gerold? zo ja wat heeft zo'n ding daar op de bank gedaan. die hebben toch iets van 195Pk aan de krukas ipv de 200? en hoeveel blijft daar aan de wielen van over?ook iets van 170 tot 180pk?
Henk zelf had zo'n ding volgens mij, de eerste was trouwens een 197 pk en de auto op dit moment heeft er 203 pk.
ja maar op de wielen gemeten?
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

Henk heeft denk ik wel zijn Clio op de wielen gemeten.....
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Adw x 1,10 gaat hem dus niet worden. Krukasvermogen is de 100% al...

Heel simpel, als men voor een Willy 15% aanhoud is dat bij de Clio 2 RS hetzelfde aangezien die ook een jc5 bak heeft (F)
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Clio van Bertran

[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-LHY4YZYV.jpg[/img]

171 pk adw
208 n/m

eind april nogmaals met wat aanpassingen.
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
Christiaan
Berichten: 1160
Lid geworden op: ma 14 aug 2006 21:30
Locatie: Alphen a/d Rijn

Mooi resultaat Bozo (net als de meeste andere die er waren) Leuk je even gesproken te hebben, en hele mooie 182 heb je. Klinkt ook erg lekker (Y)
Merk je nog verschil na het mappen, want zo te zien liep die al erg lekker!

Nog even over het IC verhaal op de Megane. Blijkbaar levert dat toch wel wat extra pk's op idd, maar in mijn geval niet heel veel extra nm's tov een stage1 met std IC. Al geloof ik dat iemand van hier juist rond de 227 pk en 370nm uitkwam ook met ktec IC. Wat maar weer aangeeft dat elke auto anders is.

Wil je stage2 net als Boy, dan zal je ook je koppeling moeten aanpassen, want zoveel nm gaat een std koppeling volgens mij nooit trekken. Ik vind het sowieso een prachtig resultaat met de std injectoren en turbo. Wil je nog verder dan gaat het echt geld kosten :lol:
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

tutuur schreef:Adw x 1,10 gaat hem dus niet worden. Krukasvermogen is de 100% al...

Heel simpel, als men voor een Willy 15% aanhoud is dat bij de Clio 2 RS hetzelfde aangezien die ook een jc5 bak heeft (F)
aan de wielen maal 110% heeft niks met 100% te maken, is gewoon een formule om aan de krukas pk;s te komen.

vb: 160 aan de wielen maal 1,10 is dus 176 aan de krukas.
Het is maar net hoe je het uitrekent.

Een jc5 van een clio2 rs zal wat moderner zijn ae zal dus waarschijnlijk minder weerstand genereren dan een jc5 van een willie.
Een moderne bak heeft echt geen 15% verlies meer.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Sja, klopt idd dat het ook gewoon een formule is maar zo kan ik er ook wel een paar uit de lucht vissen. Hij is namelijk nergens op gebaseerd :p

Waarom denk je dat het nogsteeds een jc5 is? Juist! Omdat het nogsteeds dezelfde bak is :beer:
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Je hebt gelijk.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Zo klaar ermee :p
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Luco/Alpine-racer schreef:Je hebt gelijk.
Wat krijgen we nou Luco, je geeft zomaar toe?

:beer:
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Niet om het één of het ander maar ik denk eerder dat de versnellingsbak van de megane rs / clio 3 rs meer verlies heeft vanwege het sper. 15% lijkt me sowieso wat aan de hoge kant, zeker zonder sper, dan gaat je bakolie bijna koken lijkt mij :p
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

DennisT schreef:
Luco/Alpine-racer schreef:Je hebt gelijk.
Wat krijgen we nou Luco, je geeft zomaar toe?

:beer:
Ja heeft geen zin joh, de renaultgoeroe heeft gesproken, en ja die heeft altijd gelijk, want zo niet dan wordt het een spamtopic van getoeter, en daar heb ik geen zin in :beer:

Maarten, een sper werkt alleen bij weerstand (tenminste het sper wat ik had) dus voor verlies op de rollenbank is dat niks meer, want daar heeft die geen weerstand en werkt die niet.
Met een sper wordt de olie bij rijden inderdaad warmer, daarom zit in een bak met sper vaak andere olie dan in een bak zonder sper.
En ik zou de bakolie van een bak met sper wat vaker wisselen, maar dat is meer een gevoel.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Dat is ook weer waar inderdaad (Y)
Christiaan
Berichten: 1160
Lid geworden op: ma 14 aug 2006 21:30
Locatie: Alphen a/d Rijn

Heb nog twee foto's gemaakt de 10e. Zelfs een leek als ik kan photoshoppen op z'n iphone :p

[img]http://i69.photobucket.com/albums/i80/t ... 17d476.jpg[/img]

[img]http://i69.photobucket.com/albums/i80/t ... 74e60f.jpg[/img]
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

Luco/Alpine-racer schreef:
DennisT schreef:
Luco/Alpine-racer schreef:Je hebt gelijk.
Wat krijgen we nou Luco, je geeft zomaar toe?

:beer:
Ja heeft geen zin joh, de renaultgoeroe heeft gesproken, en ja die heeft altijd gelijk, want zo niet dan wordt het een spamtopic van getoeter, en daar heb ik geen zin in :beer:

Maarten, een sper werkt alleen bij weerstand (tenminste het sper wat ik had) dus voor verlies op de rollenbank is dat niks meer, want daar heeft die geen weerstand en werkt die niet.
Met een sper wordt de olie bij rijden inderdaad warmer, daarom zit in een bak met sper vaak andere olie dan in een bak zonder sper.
En ik zou de bakolie van een bak met sper wat vaker wisselen, maar dat is meer een gevoel.
platensper ja. dat vereist andere olie en vaak verversen, wormwiel sper niet, gewone olie en geen slijtdelen zoals jij hebt lucas.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Ik heb nu een wormwielsper, dus ben benieuwd :smile:
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Fastchip
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 24 dec 2004 11:04
Contacteer:

Arno17 schreef:Henk heeft denk ik wel zijn Clio op de wielen gemeten.....
Klopt 169 a/d wieltjes.
Case_RS
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 7 feb 2011 8:33
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Ik kon er helaas op de 10e niet bij zijn. Henk Dijkstra had wat meer tijd nodig om zich in te lezen in Megane RS Trophy. Hij had meer tijd nodig om zich door de parameters te worstelen.

Maar het resultaat mag er zijn: Hierbij twee foto's vande Trophy op de rollerbank en de grafiek. Wat ik begrijp dat resultaat op de wielen wat anders is dan op de krukas. Enfin, ik hou het maar op tegen de 300PK 425NM. Met de Bridgestone Potenza hou je de RS goed op de weg. Het was wel schrikken geblazen bij de acceleratie. Het geluid is nu op het niveau dat je van deze RS mag verwachten. Je zou bijna verslaafd worden..;)

Punt is wel dat je bij de tuning van de nieuwe RS je wel op RON98 moet richten. Shell V-power gaf bij één van de metingen een dip in PK en NM tussen de 2500 en 4500 toeren. Renault Sport heeft in feite het motormanagement zelf al wat aangepast. Dat geeft dat de nieuwe RS niet heel veel meer kan worden gekieteld (met een stage1) dan de huidige RS.

[img]http://img851.imageshack.us/img851/151/ ... ning1a.jpg[/img]
By case50 at 2012-03-19

[img]http://img534.imageshack.us/img534/4885/trophytuninggrafieka.jpg[/img]
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

aaaaaaaah, daar is men sjaal !

dat terzijde, er is toch wel wat bijgekomen met een std set up. (Y)
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Patrick RS
Moderator
Berichten: 14793
Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
Car: Megane

Toch een mooi resultaat Kees (Y)
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

mooie auto, mooi resultaat........en goed nieuws voor Jo, zijn sjaal is gevonden... :p
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
Patrick RS
Moderator
Berichten: 14793
Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
Car: Megane

Case_RS schreef: Enfin, ik hou het maar op tegen de 300PK 425NM.
[img]http://img534.imageshack.us/img534/4885/trophytuninggrafieka.jpg[/img]
Maar is dit dan wel de definitieve uitdraai aangezien jij andere gegevens noemt? Of begrijp ik het verkeerd?
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

258:90 = 2,86 X 100 = 286 pk

Of zoals Henk meestal aangeeft

258 X 1,08 = 278 +10 = 288 pk.

Tegen de 300 kan je dus stellen.......standaard verder hé!
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
Christiaan
Berichten: 1160
Lid geworden op: ma 14 aug 2006 21:30
Locatie: Alphen a/d Rijn

Een normale MegIII RS doet het veel slechter volgens mij?
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

tis maar wat je "slecht" noemt :lol:
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

-jo- schreef:tis maar wat je "slecht" noemt :lol:
Typisch gevalletje glas half vol of half leeg.

Ik wil best zo'n slechte Megane III RS hebben.......iets slechter mag ook zelfs... :p
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Lol, ik vind het ook wel mooi dat die op het koppel dezelfde rekensom loslaat als op de pk's :D :smile:
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Waarom niet?
Plaats reactie