Clio RS phase 2 project

Vertel hier alles over je project.
velder
Berichten: 7
Lid geworden op: di 6 jun 2006 19:48
Locatie: Wijnandsrade

De 1e keer dat motor stukliep was de variabele nokken-as-versteller kapot gegaan. Althans dat hebben ze me verteld. De importeur Renault Nederland beweert dat als de variabele nokken-as-versteller kapot gaat, dat dat niet tot zulke gevolgschade kan leiden.

In ieder geval is destijds o.a. het volgende vervangen: kleppen, klepzetels, 1 nokkenas, krukaspoelie. Tevens zijn 2 cilinders gerepareerd.
Dat was in juli 2008.

In oktober 2009 is motor weer stukgelopen. Motor bleef scheef te zijn ingebouwd, nokkenassen lagen ook scheef, waren compleet ingevreten. Ik zag alleen maar ijzerdeeltjes liggen. Tevens zat er lekkage tussen blok en cilinderkop. Er was met een soort kit gewerkt. Flikwerk dus.
Ik heb in de periode juli 2008 - oktober 2009 veel koelvloeistof en nog meer olie moeten bijvullen.

Uiteindelijk heb ik de auto laten opkopen door de garage. Daar heeft ie bijna een jaar buiten gestaan zonder dat er iets aan gedaan is. Uiteindelijk hebben ze m weer rijdend gekregen. Ik weet niet zeker of ze er een ander blok in hebben gelegd of dat ze het bestaande blok weer geflikt hebben.

Verder heb ik geen opmerkingen over de Clio. Heeft steeds zn beurten gehad. Verder de bekende kwaaltjes (wiellagers) en uitlaat compleet vervangen. Distributieriem heb ik in april 2008 laten vervangen, en bij de 1e motorreparatie in juli 2008 nog een keer.
Interieur was inderdaad nog perfect.
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

pfhoe hee dat klinkt echt als een pruts garage (N)

menig forumlid hier had het beter gekund en ik denk ook wel goedkoper.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Bakkums
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 15 aug 2008 13:06

Damn, dat klinkt echt als gekloot ja.
Auto verbruikt momenteel geen olie of water, dus zal waarschijnlijk wel het een en ander goed aan gemaakt zijn. Of misschien ander blok.

Ik ben toch van plan om een ander blok te gaan prepareren dus hopelijk is het prbleem niet auto gebonden ;) (vloek of iets dergelijks)

Maargoed, bedankt voor je reactie. Verklaard toch wel het een en ander. Zonder dat het toen der tijd zo gegaan is.
Bakkums
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 15 aug 2008 13:06

Nou, heb een ander blok geregeld. Deze week zal ik deze waarschijnlijk ophalen. Het betreft hier een Cup motor en zal dan ook minder aanpassingen genieten dan ik anders zou willen. Maar dit is nog effe afwachten.

Onderblok zit momenteel vast. Verwachting is dat het de drijfstang lagers zijn, maar dit moet nog blijken.

Binnenkort meer.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Hij was natuurlijk niet voor niks voor die prijs te koop.
Zo zie je maar weer...
Bakkums
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 15 aug 2008 13:06

tutuur schreef:Hij was natuurlijk niet voor niks voor die prijs te koop.
Zo zie je maar weer...
:smile: , Maar gelukkig rijd die nog steeds en zit die goed in de lak.

PS. Hobby's kosten nou eenmaal geld en moeite.
Bakkums
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 15 aug 2008 13:06

Heeft iemand van jullie misschien een link of gegevens voor mij over een clio cup auto?
Zou graag willen weten wat de verschillen normaal zijn in de motor en eventuele prestaties/specificaties.
Gebruikersavatar
Daan2D
Berichten: 2250
Lid geworden op: za 14 apr 2007 13:06
Car: M2GTRS + R25 + C3RS
Locatie: Limburg

Wat voor een injector rail zit erop? Standaart of een rode?
Racing is the best way to convert money into noise
Bakkums
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 15 aug 2008 13:06

Niks, maar als ik het goed heb begrepen zat er magneti marelli Spul op. Dus rode rail.
Ik ga rijden met standaard rail en computer, maar wel afgesteld door henk.
Laatst gewijzigd door Bakkums op ma 23 jan 2012 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

wanneer ga je dat doen ? Henk is hier maar een beperkte tijd en ik zie je niet in de lijst van de dynodagen staan.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Bakkums
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 15 aug 2008 13:06

Oh dat duurt nog een hele tijd. Eerste dit jaar trouwen en rustig blokje opbouwen.
Dus word eind dit jaar of begin volgend jaar. Anders kan ik altijd iemand anders regelen als henk niet beschikbaar is.
Bakkums
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 15 aug 2008 13:06

Niemand die iets info of een link voor mij heeft?

Heb wat info gevonden maar dit betreft de phase 1 cup.
180 a 185pk en 206nm ofzo. Dit is een compleet CUP blok.
Zit er nou dan ook verschil in de phase 2 en 1?

Reden de phase 2 Cup auto's met een 182 uitlaat spruitstuk of niet?
Bakkums
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 15 aug 2008 13:06

Blokje morgen of aankomend weekend los draaien en kijken wat het probleem is.
vervolgens kan ik een kosten plaatje gaan maken.

Weet iemand welke nokkenas ik heb. Op eentje staat het volgende: F4RA267 en cl22161 voor de rest kan ik er weinig van maken.
Iemand enig idee of idee hoe ik hier achter kan komen?
Bakkums
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 15 aug 2008 13:06

Niemand hiermee bekend? Of word hier niet gewerkt aan renaultjes :p
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Word wel weinig gereageerd hier. Ik heb iig geen id maar miss dat Daan even voor je wil kijken op zijn cupmotor?
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

Er valt niets te zien aan een cupmotor. Wat de internal specs zijn, tsja, dat is geen algemeen bekend iets eigenlijk. Heb zelf ook een cup f4r, maar geen idee hoe of wat erin zit eigenlijk :grin:
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Bakkums
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 15 aug 2008 13:06

Grootste vraag wat mij momenteel dwars zit is: hoe kan ik zien en of meten welke nokkenassen er nu in zitten. Waarschijnlijk zitten er andere asjes in, maar hoe kan ik dit achterhalen?

Tevens zal ik binnen nu en een uur weten of het de drijfstanglagers zijn of iets anders.

Ik houd jullie op de hoogte.
Bakkums
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 15 aug 2008 13:06

Verdikkeme, niet aan gedacht dat alles Torx is. Haha moet eerst effe een torx zetje gaan halen.
Maar het blok even goed nagekeken. Conclussie: Blok kan ik niet gebruiken, er zijn namelijk 2 ophangpunten er af gebroken. Hier kwam ik achter toen ik de waterpomp los wilde draaien en zag dat er 1 van de 3 bevestigingen afgebroken waren. Naar beter te kijken waren er bij het blok zelf ook 2 punten afgebroken.

Hier de afgebroken punten:
[img]http://img192.imageshack.us/img192/5800 ... punten.jpg[/img]
[img]http://img542.imageshack.us/img542/4318 ... npunt2.jpg[/img]

Nokkenas ben ik ook voor een gedeelte uit: F4R A 267 staat voor.
F4R motorcode
A inlaat nokkenas
267 Type, maar geen idee welke dit is
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

dat is wel te lassen als je de afgebroken stukken nog hebt

anders stukkie hoogwaardig staal er aan lassen
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Bakkums
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 15 aug 2008 13:06

Het stukje heb ik helaas niet, aangezien ik het blok zo gekocht heb.
Als ik dit had gezien had ik toch even verder gekeken.
Maar is wel te lassen dus? Dacht namelijk dat gietijzer niet te lassen was.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Als je het opbouwd zonder stuurbekrachtigingspomp heb je de 2 extra ophangoren misschien niet eens nodig.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Bakkums
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 15 aug 2008 13:06

Volgens mij zit op dit punt de dynamo vast, dus heb het wel nodig. Maar als het gelast kan worden hier in de omgeving, dan zal ik dat wel laten doen.

Blok is uit elkaar en heb het volgende aan beeld materiaal:
Krukas
[img]http://img815.imageshack.us/img815/2448/krukas.jpg[/img]
Drijfstang lager
[img]http://img585.imageshack.us/img585/4971 ... dlager.jpg[/img]
Zuiger + Drijfstang
[img]http://img703.imageshack.us/img703/6536 ... fstang.jpg[/img]
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

zo hee das een beste schade :@
gelijk nieuwe uprated drijfstangen monteren?
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Bakkums
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 15 aug 2008 13:06

Ga geen andere drijfstangen halen. Denk dat de plannen als volgt gaan worden:
-Cilinderkop geheel prepareren
-Zuigers controleren
-Vervolgens zal ik de zuigers en de kop op mijn eigen blok monteren mocht deze verder goed zijn.

Maargoed, heb nergens haast bij en dacht een mooi blokje voor weinig op de kop te hebben getikt, maar valt dus een beetje tegen. :(

We zullen zien.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

als je dat doet moet je wel even de cylinderwanden opschuren met korrel 240 ofzo, aangezien je de zuigers met zuigerveren uit een andere motor pakt. Niet flink gaan schuren, maar zodat alles net een beetje gekrast is kunnen ze ff opnieuw inlopen op je blok.
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

advies dat je niet graag zal lezen, pleur dat ding in de vuilbak !

Ik ben er praktisch zeker van dat de krukas krom zal zijn (gezien de staat van de drijfstang). De oliepomp is ook voor de vuilbak en de rest van het blok zit vol met rest/schade deeltjes van de lagerschade.

De kosten wegen niet op tegenover de aanschaf van een ander blok.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Bakkums
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 15 aug 2008 13:06

Ga waarschijnlijk alleen de zuigers en de kop gebruiken.
Wat betreft het schuren van de cillinder wand, effe met het hoon apparaat er door.

Als ik in de toekomst nog een goed onderblok vind, dan zal ik die wel halen.
Gebruikersavatar
Daan2D
Berichten: 2250
Lid geworden op: za 14 apr 2007 13:06
Car: M2GTRS + R25 + C3RS
Locatie: Limburg

Tja fikse schade zo!
Ik zou fijn kijken naar een ander onderblok en wel de kop gebruiken (mits die in orde is)
Voor weinig hoef je niet veel te verwachten natuurlijk, een goed blok kost ook 6x zoveel ;-)
Ik kan je verder geen info geven, ik heb nog alle zegels op het blok en ga het zelf ook niet open trekken.
Racing is the best way to convert money into noise
Bakkums
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 15 aug 2008 13:06

Had verwacht dat het alleen de lagers waren bij dit blok, maar als ik dit vooraf had geweten had ik het natuurlijk nooit gekocht. Dan had ik wel gewoon gewacht tot volgend jaar zoals in de planning was.

Maar 6X zoveel? Daarmee bedoel je denk ik een Cup blok, aangezien de normale blokken ongeveer 2x tot 4x zoveel kosten ;)
Gebruikersavatar
Daan2D
Berichten: 2250
Lid geworden op: za 14 apr 2007 13:06
Car: M2GTRS + R25 + C3RS
Locatie: Limburg

Bakkums schreef:Nou, heb een ander blok geregeld. Deze week zal ik deze waarschijnlijk ophalen. Het betreft hier een Cup motor en zal dan ook minder aanpassingen genieten dan ik anders zou willen. Maar dit is nog effe afwachten.

Onderblok zit momenteel vast. Verwachting is dat het de drijfstang lagers zijn, maar dit moet nog blijken.

Binnenkort meer.
Klopt ik bedoel een cup motor, zoals jij hier schrijft gaat dit ook om een cup motor vandaar de vergelijking 6x zoveel ;-)
Racing is the best way to convert money into noise
Bakkums
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 15 aug 2008 13:06

Ben net met de kop begonnen. Ook bij de kop is aan de zelfde zijde iets afgebroken. Dit is gelukkig geen punt van belang, anders kon het blok is zijn geheel terug.
Verder verwacht ik dat het blok een tik heeft gehad of iemand heeft hem laten vallen. Beetje jammer, maar het zij zo.
Plaats reactie